Werk & Studie alle pijlers

Contracturen en ziekte

10-05-2018 14:25 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik werk be nu ruim 2 jaar ergens in dienst waarvan sinds een jaar vast.
Tot 1 april jl werkte ik 36 uur per week verdeeld over 4 dagen. Ik had hierbij tenminste 3 uur reistijd per dag. Hierbij was ik dus van 6.30 tot 19.30 van huis ivm werk+reistijd. Ik vind mijn werk heel leuk en verwacht niet hetzelfde werk dichterbij te kunnen doen.

Sinds 1 april heb ik voor een periode van 3 maanden een contract voor minder uur, op eigen verzoek. Van 1 april tot 1 juli werk ik 32 uur. Voor mij als proef of dat meer balans in werk/privé met zich meebrengt en of ik dat dan wil (want mogelijk moet ik nog steeds hetzelfde werk doen + natuurlijk minder salaris).

Nu is het zo dat ik sinds 28 april ziek ben door zwangerschapsgerelateerde klachten. Ik geef meerdere keren per dag over, ben de hele dag door misselijk en heb 0 energie.
Ik heb medicatie gekregen die enigzins (maar niet voldoende helpt). Hiervoor zie ik binnenkort ook een bedrijfsarts.
Er is een kans dat ik met mijn klachten nog minimaal 4 weken ziek gemeld blijf of heel minimaal werk.

1 juli moet ik beslissen terug te gaan naar 36 uur of mijn contract definitief om te zetten naar 32 uur.

Ik vind dit heel moeilijk want:
- door de huidige situatie heb ik eigenlijk onvoldoende kunnen uitproberen wat het me oplevert.

- het voelt als profiteren als ik terug ga naar 36 uur. Ik ben nu immers ziek en als alles goed gaat vanaf november met verlof. Na mn verlof neem ik waarschijnlijk ouderschapsverlof op waardoor ik praktisch nog steeds geen 36 uur werk.

Als ik het zakelijk bekijk neem ik vanaf 1 juli mn 36 uur terug. Als ik het gevoelsmatig bekijk voel ik dat ik teveel profiteer van mijn werkgever.

Wat vinden jullie? Kan ik het maken na 1 juli gewoon terug te gaan naar 36 uur? Of maak ik dan misbruik van de de situatie?

Per 1 juli terug naar 36 uur

Totaal aantal stemmen: 19

Ja (74%)
Nee (26%)
Bij zwangersschapsgerelateerde ziekte krijgt je werkgever een vergoeding. Bij gewone ziekte niet. In dit geval is het voor de werkgever dus niet nadelig als jij teruggaat naar 36 uur. Ik zou het als werkgever mijn werkneemster zelfs aanraden.
Je weet nu al dat je 1 juli niet weer aan het werk bent?

En denk je zelf dat die lange dagen als de baby er is wel ineens weer haalbaar zijn?
Lijkt mij niet, wordt alleen maar zwaarder met kind.

team 32 uur dus.
Terug naar 36. Je hebt dit altijd gewerkt en slechts een maand 32 uur. Bekijk het gewoon rationeel. Je kunt altijd nog terug in uren gaan als je het wel goed hebt kunnen testen.

Is dichter bij wonen niet een optie?
Scratte schreef:
10-05-2018 14:47
Je weet nu al dat je 1 juli niet weer aan het werk bent?
Nee de verwachting van mijn eigen arts is nog minimaal 4 weken. Ik spreek volgende week de bedrijfsarts dus dan weet ik ook meer qua hoeveel ik weer werk. Ik denk zelf per juni weer aan het werk te zijn.
En denk je zelf dat die lange dagen als de baby er is wel ineens weer haalbaar zijn?
Lijkt mij niet, wordt alleen maar zwaarder met kind.
Nee ik denk niet dat vanaf februari 2019 weer 36 uur te gaan werken en gebruik te gaan maken van ouderschapsverlof. Zo ver ik weet betaal je dit zelf toch?
team 32 uur dus.
Tnx voor je reply :-)
Marana-- schreef:
10-05-2018 14:40
Bij zwangersschapsgerelateerde ziekte krijgt je werkgever een vergoeding. Bij gewone ziekte niet. In dit geval is het voor de werkgever dus niet nadelig als jij teruggaat naar 36 uur. Ik zou het als werkgever mijn werkneemster zelfs aanraden.
Klopt. Als de bedrijfsarts adviseert dat ik minder of niet kan werken voor een bepaalde periode vanwege zes gersxhapsgerelateerde klachten (dit laatste is bevestigd door de gynaecoloog) krijgen zij vergoeding door het UWV. Wat maakt dat je het je werknemer zou aanraden zelfs?

Tnx!
strikjemetstippels schreef:
10-05-2018 14:51
Terug naar 36. Je hebt dit altijd gewerkt en slechts een maand 32 uur. Bekijk het gewoon rationeel. Je kunt altijd nog terug in uren gaan als je het wel goed hebt kunnen testen.
Ok tnx... rationeel denk ik er ook zo over maar het voelt anders :s
Is dichter bij wonen niet een optie?
Vooralsnog niet maar wellicht in de toekomst :-)
Yellow002 schreef:
10-05-2018 14:53
Klopt. Als de bedrijfsarts adviseert dat ik minder of niet kan werken voor een bepaalde periode vanwege zes gersxhapsgerelateerde klachten (dit laatste is bevestigd door de gynaecoloog) krijgen zij vergoeding door het UWV. Wat maakt dat je het je werknemer zou aanraden zelfs?

Tnx!
Omdat je er als werknemer niet op achteruit gaat en het je als werkgever niets kost, dus voor hem/haar maakt die 4 uur financieel niets uit
Hoe wil je straks met de baby 36 uur blijven werken als je het nu al niet trekt?
Dat zegt ze al, dan pakt de ouderschapsverlof. Mag ze gewoon 32 werken op haar 36 contract
Eens met Marana.

En is het een optie om tot je zwangerschapsverlof terug naar 36 uur te gaan en de periode na je verlof, middels ouderschapsverlof te experimenteren met minder uren?

Als je nu 32 gaat werken, snij je jezelf een beetje in de vingers. Omdat alles in de toekomst op basis van die 32 berekend gaat worden. Je werkgever krijgt nu een vergoeding bij zwangerschaps gerelateerde ziekte. Dus financieel maakt het voor hem weinig of niets uit.
Het lijkt mij dat je met zo'n medewerkende / meedenkende werkgever dit toch zou moeten kunnen bespreken?
Kun je de proef niet verlengen met bv twee maanden, zodat je werkelijk weet hoe het is om 32 uur te werken?
Want besef wel dat 4 lange dagen maken misschien best pittig is tijdens je (gevorderde) zwangerschap, ook al ben je dan niet meer zo misselijk.
Yellow002 schreef:
10-05-2018 14:53

Tnx!

Om dat wat HaPu zegt, met als toevoeging wat Genie zegt. Je snijdt jezelf als werknemer in de vingers, terwijl het mij als werkgever niets kost om jou die 36 uur te gunnen tijdens je zwangerschap. En als je een goeie werknemer bent, hoop ik als werkgever dat je na je verlof weer 36 uur terugkomt.
Terug naar 36 uur natuurlijk!

Je kan dan met ouderschapverlof tijdelijk naar 32 of zelfs minder.
En daarna kijken wat je wil qua uren. Ook beter voor je pensioenopbouw ect.

je snijd jezelf in de vingers door nu al naar die 32 uur te gaan. Dat kan altijd later nog.
gewoon terug naar 36 uur. je werkgever ligt echt niet wakker van het feit dat je 4 uur extra betaald krijgt.
IJskoffie schreef:
10-05-2018 15:40
Kun je de proef niet verlengen met bv twee maanden, zodat je werkelijk weet hoe het is om 32 uur te werken?
Want besef wel dat 4 lange dagen maken misschien best pittig is tijdens je (gevorderde) zwangerschap, ook al ben je dan niet meer zo misselijk.

Die proef is toch helemaal niet uit te voeren zo. En echt onnodig, ze kan nu gedeeltelijk zwangerschap gerelateerd minder werken en werkgever word daar volledig voor gecompenseerd.

Kost het haar geen loon en de werkgever ook niets extra's.

Ik zou dat echt na de zwangerschap en bevallingsverlof en ouderschapsverlof gaan beslissen.
Kun je niet nog een tijdelijke periode afspreken van 32 uur?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven