Werk & Studie alle pijlers

contracturen wijzigen tijdens deels ziektewet?

01-02-2010 20:03 9 berichten
Hoi allemaal,

Ik zit al een tijdje met een dilemma en ik hoop dat jullie met mij mee willen denken... Ik heb nu bijna 11 maanden RSI en hoewel het inmiddels al een heel stuk beter gaat, is nog steeds niet over. Ik werkte normaal gesproken 32 uur per week ( 4 x 8), inmiddels hebben opgebouwd naar 4 uren per werkdag. Ik ben ook echt voor 50% hersteld gemeld. Dat zou neerkomen op 4 x 4 = 16 uur per week, alleen moet ik vanwege grote berg vakantiedagen elke week een dag vrij nemen dus werk ik nu in de praktijk maar 12. Die 4 uur per werkdag gaat inmiddels best goed, vooral nu ik ook daar spraakherkenningssoftware heb Binnenkort mag ik ook uitbreiden naar 5.

Vooralsnog zijn we er vanuit gegaan dat het doel is om uiteindelijk weer het volledige aantal uren te gaan werken. Alleen vraag ik me nu af of ik dat nog wel wil. Het is nog niet te zeggen of de RSI uiteindelijk helemaal over zal gaan, en er zijn andere dingen die ik ook graag wil kunnen. Bovendien heeft mijn man het druk op zijn werk en is het handig als ik ook straks net als nu 's ochtends en 's middags de hond kan blijven uitlaten. Of we dat qua euro's gaan redden, moeten we tegen die tijd natuurlijk ook bekijken. Maar het liefst zou ik 4 x 6 of eventueel 4 x 7 uur willen gaan werken.

Van de rechtsbijstand kreeg ik de tip om pas de uren aan te passen wanneer ik het normale aantal uren en alle normale werkzaamheden zou kunnen doen. Dat klinkt heel logisch, want met uren aanpassen neem je een zeker risico. Als het toch weer minder gaat, of je je baan verliest, wordt je uitkering op je laatste uren gebaseerd en dat scheelt dan nogal wat. Aan de andere kant zou het voor mij gevoelsmatig enorm schelen als het hele ziektegedoe ( als ik zes uur kan werken en ik pas mijn contract aan, dan heet ik ook niet meer ziek) voorbij is. En ben ik bang dat wanneer ik weer volledig werk, mijn werkgever er weinig voor zal voelen om mij te laten minderen in uren. Hoe kan ik dat nou het beste aanpakken? Wanneer geef ik aan dat ik eventueel wat minder contracturen zou willen..? Of kan ik dat beter niet doen?

Graag jullie advies
Alle reacties Link kopieren
Je eerste prioriteit is reïntegreren. Daarna kun je gaan nadenken over het terugbrengen van de arbeidsduur. Niets zal je tegenhouden om nu al minder te gaan werken; vanuit een juridisch en vanuit financieel oogpunt is dat echter niet verstandig. Het is aan jou om de afweging te maken.
Eensch met Wuiles.

Je kan jezelf in de vingers snijden als je nu terug gaat in uren. Stel - echt hoogst onwaarschijnlijk - dat je na de Ziektewet in de WIA komt, en je bent in uren terug gegaan, dan heb je recht op minder uitkering. Dat wil je toch niet?
Als ik jou was zou ik eerst volledig herstellen voordat je de uren gaat aanpassen. Je geeft zelf al aan dat het misschien niet lukt om volledig te herstellen.

Stel dat jou maximum aantal uren 28 uur ( 4x7 ) wordt ipv 32 uur. Dan heb je voor 4 uur inkomstenderving waarvoor je wellicht verzekerd bent en een uitkering voor kunt krijgen. Ga je nu al 28 uur werken en blijkt dat straks het maximaal haalbare voor je. Dan heb je geen officiele inkomstenderving en loop je dat extra mis. Het zou toch zonde zijn om jezelf zo in de vingers te snijden.
Hmmm zit wel wat in ja... Maar Queennie, wat bedoel je met inkomstenderving? Je krijgt toch geen WIA meer als je meer dan een bepaald % (ik dacht dat de grens op 5,5 of 6u per dag zou liggen voor mij) kunt werken..?
Helemaal eens met Wuiles.
Ik heb extra inkomstenverzekering afgesloten in het verleden. Die compenseert de inkomstenderving mocht ik in de toekomst niet meer fulltime kunnen werken. Stel dat mij iets overkomt waardoor ik niet meer 38 uur kan werken en ik pas zelf de contract-uren aan, dan kan ik geen aanspraak meer maken op die verzekering, omdat ik zelf de uren/inkomsten naar beneden heb gebracht.
Eens met alle andere antwoorden. Contracturen aanpassen voor je volledig hersteld bent is onverstandig. Zeker als er risico bestaat op blijvende beperkingen. Hiervoor is nou juist de WIA. Bovendien komt RSI waarschijnlijk (deels) door het werk. Jouw werkgever heeft dus waarschijnlijk ook schuld.

Verder is het mogelijk dat je na 2 jaar geen uitkering krijgt uit de wia, maar wel een uitkering uit een drempelverzekering die de werkgever heeft afgesloten.

Daarnaast is het ook nog mogelijk dat je werkgever het tegenhoudt dat jij in contracturen teruggaat als niet niet hersteld bent. Mocht je namelijk na een tijdje opnieuwe uitvallen dan moeten zij weer jou loon 2 jaar doorbetalen. Is dus ook een risico voor je werkgever. Kortom niet doen dus.

Succes!
Helder... Nog maar even niets veranderen dus. Dankjulliewel!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven