Contractverlenging, waar moet ik op letten?
woensdag 12 augustus 2009 om 02:56
Ik ben nog niet zo lang serieus werkzaam op de arbeidsmarkt, maar nu heb ik toch bijna mijn eerste echte halfjaarscontract uitgediend. Ik weet dat ze bezig zijn met verlengingen van contracten en aangezien ik volgens mij prima functioneer ga ik er vanuit dat ik binnenkort ook bij de baas geroepen word om over het contract te praten.
Alleen... ik kan natuurlijk blanco naar binnen gaan en mn krabbel zetten, maar mijn voorkeur gaat uit naar beslagen ten ijs komen. Dus ik heb mn cao boekje erbij gepakt, alleen ik heb geen idee waar ik moet beginnen met zoeken/lezen. Ik heb nu een 7mnd contract gehad (incl maand proeftijd), ze mogen me nu nogmaals een halfjaar contract aanbieden neem ik aan? Denk dat ik qua salaris weinig te vragen heb want volgens mij staat dat voor het eerste jaar vast op het basistarief. Maarja als ik een vast contract krijg heb ik wel betere sec. voorwaarden. En als ze me die verlenging aanbieden, kan ik er dan nog even over denken, of staat dat heel suf/onprofessioneel?
Kortom ik weet niet precies wat ik er mee aan moet cq van verwachten kan dus alle tips en adviezen zijn welkom.
Alleen... ik kan natuurlijk blanco naar binnen gaan en mn krabbel zetten, maar mijn voorkeur gaat uit naar beslagen ten ijs komen. Dus ik heb mn cao boekje erbij gepakt, alleen ik heb geen idee waar ik moet beginnen met zoeken/lezen. Ik heb nu een 7mnd contract gehad (incl maand proeftijd), ze mogen me nu nogmaals een halfjaar contract aanbieden neem ik aan? Denk dat ik qua salaris weinig te vragen heb want volgens mij staat dat voor het eerste jaar vast op het basistarief. Maarja als ik een vast contract krijg heb ik wel betere sec. voorwaarden. En als ze me die verlenging aanbieden, kan ik er dan nog even over denken, of staat dat heel suf/onprofessioneel?
Kortom ik weet niet precies wat ik er mee aan moet cq van verwachten kan dus alle tips en adviezen zijn welkom.
woensdag 12 augustus 2009 om 06:32
In principe mogen ze je in totaal driemaal een tijdelijk contract aanbieden en in deze tijden is dat ook wel heel goed mogelijk dat werkgevers dat doen. Als ze je een contract aanbieden kun je het beste aangeven dat je de papieren even thuis wil doornemen en er dan op terugkomt. Lijkt me heel normaal. Je zou kunnen vragen of je bijvoorbeeld cursussen mag volgen of wat op termijn de mogelijkheden zijn.

woensdag 12 augustus 2009 om 12:34
woensdag 12 augustus 2009 om 13:26
Ah oke niet klakkeloos tekenen dus, duidelijk. Het is me niet duidelijk maar volgens mij doen de meeste collega's van mij dat dus wel. Volgens mij krijgen de meesten ook precies hetzelfde aangeboden (we zijn allemaal nog in dezelfde startersfunctie). Daarom heb ik een beetje het idee dat het take it or leave it is... Of is dat niet zo en kan ik toch wel wat extra dingen vragen mbt sec voorwaarden bijv? Of is dat juist gek/brutaal?

woensdag 12 augustus 2009 om 13:35
Of het gek/brutaal is om nu te onderhandelen, hangt er een beetje vanaf hoe de situatie bij het bedrijf is.
Als ze veel last hebben van de crisis en de broekriem momenteel strak wordt aangetrokken, dan zou ik er niet zo snel over beginnen. Zeker niet als ze voor jou ook 10 anderen kunnen vinden.
Zijn ze echter super tevreden, gaat het financieel goed met het bedrijf en zitten ze krap in het personeel, dan kun je wel een balletje opgooien.
Het is ook een kwestie van aanvoelen. Het heeft geen zin om meer te vragen als je vantevoren al kunt inschatten dat dat er echt niet in zal zitten.
Als ze veel last hebben van de crisis en de broekriem momenteel strak wordt aangetrokken, dan zou ik er niet zo snel over beginnen. Zeker niet als ze voor jou ook 10 anderen kunnen vinden.
Zijn ze echter super tevreden, gaat het financieel goed met het bedrijf en zitten ze krap in het personeel, dan kun je wel een balletje opgooien.
Het is ook een kwestie van aanvoelen. Het heeft geen zin om meer te vragen als je vantevoren al kunt inschatten dat dat er echt niet in zal zitten.