Culturele Maatschappelijke Vorming
dinsdag 1 juni 2010 om 16:20
Hoi, Ik ben aan het denken om misschien naast mijn baan een deeltijd studie HBO Welzijn te gaan doen, alleen heb ik twijfels in welke richting . Ik denk aan Cultureel Maatschappelijke Vorming.
Zijn onder jullie mensen die deze opleiding gedaan hebben en wat voor baan doe je nu?
Nu hoef je pas in het tweede jaar een keuze te maken of je MW/SPH of CMV gaat doen. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Zijn onder jullie mensen die deze opleiding gedaan hebben en wat voor baan doe je nu?
Nu hoef je pas in het tweede jaar een keuze te maken of je MW/SPH of CMV gaat doen. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
dinsdag 1 juni 2010 om 21:09
Ik heb min of meer dezelfde ervaring als Guinevieve, ook bij mijn CMV opleiding werden we richting club- en buurthuiswerk gestuurd. Ik belandde min of meer toevallig in een andere sector, tegen de zin van de opleiding doorgezet hiermee en toch voor elkaar gekregen mijn verdere stages en eindproject in die sector te mogen doen. Tijdens mijn 3e jaar een baan aangeboden gekregen bij mijn toenmalige stage instelling en daar blijven werken na het behalen van mijn diploma, inmiddels heb ik een leidinggevende functie in dezelfde sector.
Het ligt dus deels aan jezelf hoever je ermee komt. Daarnaast is mijn ervaring wel dat de verschillende opleidingen CMV in het land nogal verschillen qua focus. Zo was "in mijn tijd" (ruim 10 jaar geleden) CMV Arnhem gericht op club en buurthuiswerk, Nijmegen op de creatieve hoek en Utrecht op de culturele kant. Maar goed, inmiddels kan dat heel anders zijn.
Het ligt dus deels aan jezelf hoever je ermee komt. Daarnaast is mijn ervaring wel dat de verschillende opleidingen CMV in het land nogal verschillen qua focus. Zo was "in mijn tijd" (ruim 10 jaar geleden) CMV Arnhem gericht op club en buurthuiswerk, Nijmegen op de creatieve hoek en Utrecht op de culturele kant. Maar goed, inmiddels kan dat heel anders zijn.
dinsdag 1 juni 2010 om 22:09
Ik heb CMV gestudeerd. Met je stages kun je echt wel je eigen richting kiezen hoor: ben bij alledrie de stages niet in club- en buurthuis beland. Heb twee stages (2e jaars en afstudeer) bij Vluchtelingenwerk gelopen en 1 stage binnen de milieu en ontwikkelingssector.
Vond het een erg leuke opleiding, maar na het afstuderen vond ik de banen die je ermee kon vinden erg tegenvallen. Ben, zonder daar een echte keuze in gemaakt te hebben, nu al tien jaar bijstandsconsulent. En vele met mij, als ik de studies van collega's hoor
Vond het een erg leuke opleiding, maar na het afstuderen vond ik de banen die je ermee kon vinden erg tegenvallen. Ben, zonder daar een echte keuze in gemaakt te hebben, nu al tien jaar bijstandsconsulent. En vele met mij, als ik de studies van collega's hoor
woensdag 9 juni 2010 om 17:50
Even up:
Is er iemand die deze opleiding via de NTI gedaan heeft? ivm de verplichte stage van 20 uur in de week, de reistijd, mijn gewone werk en de zelfstudie is het misschien toch handiger om het via de nti te doen. Wie o wie? ( je krijgt in deeltijd geen stufie en ik moet dus blijven werken naast de stage om het te kunnen betalen)
Is er iemand die deze opleiding via de NTI gedaan heeft? ivm de verplichte stage van 20 uur in de week, de reistijd, mijn gewone werk en de zelfstudie is het misschien toch handiger om het via de nti te doen. Wie o wie? ( je krijgt in deeltijd geen stufie en ik moet dus blijven werken naast de stage om het te kunnen betalen)
woensdag 9 juni 2010 om 21:19
Ik zit in het derde jaar (deeltijd) van de studie CMV (variant sociaal management). Ik mocht op basis van werkervaring en andere behaalde propedeuse startte in het tweede jaar. in september ga ik afstuderen omdat ik vrijstelling heb van mijn minor. Ik raad iedereen af om CMV te studeren. Het is persoonlijk maar ik vind de studie inhoudloos. De vakken die je krijgt zijn vlak en missen diepgang. Veel is gericht op het werken in buurthuizen en als jongerenwerker. Je kunt uiteindelijk vrij weinig met je studie omdat je eigenlijk van alles wat bent maar niks ''echt''. Als ik nu weer zou moeten kiezen zou ik MWD of SPH doen.
donderdag 17 juni 2010 om 13:40
ik heb in verleden CMV gedaan, ik vind t juist een hele goede basis voor veel dingen. Ik heb jongerenwerk gedaan, straathoekwerk, kinderwerk, in opvangcentra gewerkt, teamleider geweest..
Ik heb geleerd creatief te zijn, groepprocessen gang te zetten,
met vrijwilligers om te gaan, preventief in te grijpen/te werken, in de wijken, activiteiten op te zetten, wijken te stimuleren om leefbaarder te worden etcetc.
Echter, ik geef af en toe les op HBO social work (dus bij cmv, mwd, en sph) t nivo is drastisch omlaag gegaan...veel minder uren les, en inhoudelijker veel minder, maar dat vind ik voor alle 3 de stromingen gelden.
Ik heb geleerd creatief te zijn, groepprocessen gang te zetten,
met vrijwilligers om te gaan, preventief in te grijpen/te werken, in de wijken, activiteiten op te zetten, wijken te stimuleren om leefbaarder te worden etcetc.
Echter, ik geef af en toe les op HBO social work (dus bij cmv, mwd, en sph) t nivo is drastisch omlaag gegaan...veel minder uren les, en inhoudelijker veel minder, maar dat vind ik voor alle 3 de stromingen gelden.
once upon a time called.....right now