Cursus projectmanagement
vrijdag 13 juni 2025 om 15:14
Hi,
Er is wel een topic over projectmanagement, maar die sluit niet helemaal aan op mijn vraag.
Ik werk in het onderwijs en ga binnenkort zowel een project opstarten als een beleid coördineren. Tijdens mijn reguliere lessen werk ik zeer gestructureerd, maar met deze projecten lukt het me niet om overzichtelijk en planmatig te werken. Ik heb een gedegen vooronderzoek gedaan, collega’s geïnformeerd en een aantal acties opgezet. Nu willen we natuurlijk ook resultaten gaan analyseren en zorgen dat de succesvolle acties ieder jaar terugkeren.
We werken nu met een jaarplanning in Outlook, mijn vooronderzoek staat op de Onedrive en verder zijn er overal losse documenten in de projectmap en worden er veel mails verstuurd. Iedere zoveel maanden wisselt de werkgroep en worden afspraken aangepast. (Dit laatste zal volgend jaar meer gestructureerd worden). Ik vind het erg rommelig en daardoor inefficiënt.
Ik zoek zowel een online cursus als een app/tool om dit beter te organiseren. Ik heb OneNote geprobeerd, maar zie daar nog geen voordeel van. De app Notion vond ik er super gestructureerd uitzien, maar dat lijkt me niet verstandig i.v.m. privacy. V.w.b. cursussen weet ik niet goed waar ik naar moet zoeken. CED-groep en dergelijke bieden in mijn ogen voornamelijk basiscursussen aan die me niet voldoende lijken.
Iemand tips?!
Er is wel een topic over projectmanagement, maar die sluit niet helemaal aan op mijn vraag.
Ik werk in het onderwijs en ga binnenkort zowel een project opstarten als een beleid coördineren. Tijdens mijn reguliere lessen werk ik zeer gestructureerd, maar met deze projecten lukt het me niet om overzichtelijk en planmatig te werken. Ik heb een gedegen vooronderzoek gedaan, collega’s geïnformeerd en een aantal acties opgezet. Nu willen we natuurlijk ook resultaten gaan analyseren en zorgen dat de succesvolle acties ieder jaar terugkeren.
We werken nu met een jaarplanning in Outlook, mijn vooronderzoek staat op de Onedrive en verder zijn er overal losse documenten in de projectmap en worden er veel mails verstuurd. Iedere zoveel maanden wisselt de werkgroep en worden afspraken aangepast. (Dit laatste zal volgend jaar meer gestructureerd worden). Ik vind het erg rommelig en daardoor inefficiënt.
Ik zoek zowel een online cursus als een app/tool om dit beter te organiseren. Ik heb OneNote geprobeerd, maar zie daar nog geen voordeel van. De app Notion vond ik er super gestructureerd uitzien, maar dat lijkt me niet verstandig i.v.m. privacy. V.w.b. cursussen weet ik niet goed waar ik naar moet zoeken. CED-groep en dergelijke bieden in mijn ogen voornamelijk basiscursussen aan die me niet voldoende lijken.
Iemand tips?!
citygirl wijzigde dit bericht op 13-06-2025 15:45
Reden: .
1.38% gewijzigd
vrijdag 13 juni 2025 om 16:58
Trello werkt goed.
Maar voordat je dat inricht, maak een kort projectplan als je dat niet hebt.
- wat is het doel van het project
- wat is het verwachte eind resultaat
- wat is de scope
- wie zijn stakeholders en wat is hun rol
- wie zit in het projectteam
- wat zijn je fases in het project. Als je geen idee hebt, gebruik dan minimaal Plan Do Check Act met eventueel meerdere rondes om zaken bij te stellen
- wat is de tijdslijn, per fase
- wat is het budget
- praktische dingen als waar slaan we documenten op, hoe communiceren we, hoe vaak vergaderen we, welke spullen hebben we nodig.
Laat dit lezen door je projectteam voor feedback en goedkeuren door je leidinggevende, zodat je commiment hebt met wat er gaat gebeuren. Stel het bijvoorbeeld 1x per 3 maand bij als het nodig is. Dat voorkomt gedoe met wisselende verwachtingen en ook elke keer andere mensen aan tafel waarvan jij niet weet wat ze verwachten of jij van hen kan verwachten (want het team en de zeggenschap van de stakeholders staat in het plan). Het kost wel even tijd om te maken, maar is erg handig.
Trello richt je dan in met de fases. Hier zet je de acties die je uit zet en de acties die schuif je naar de volgende fase als deze in de volgende fase is of markeer je als compleet als de actie af is. Ik zit in productontwikkeling en typische fases zijn eisen opstellen, design, prototyping, documentatie, testen, gebruikerstesten en vrijgave. Ik schuif regelmatig iets terug, omdat bijvoorbeeld het prototype niet goed genoeg is. In de eerste fase zie je acties als literatuuronderzoek, gebruikersonderzoek, marktonderzoek, stakeholder interviews, opstellen gebruikerswensen en producteisen. Een typische actie die over meerdere fases gaat is "ontwerp onderdeel A" of "testen onderdeel A" (plan/ontwerp van test, testen en testrapport").
Dit voorkomt dat je overzicht verliest en anderen in het project ook.
Dit leer je in projectmanagement cursussen als die ban icm, gitp, etc
Maar voordat je dat inricht, maak een kort projectplan als je dat niet hebt.
- wat is het doel van het project
- wat is het verwachte eind resultaat
- wat is de scope
- wie zijn stakeholders en wat is hun rol
- wie zit in het projectteam
- wat zijn je fases in het project. Als je geen idee hebt, gebruik dan minimaal Plan Do Check Act met eventueel meerdere rondes om zaken bij te stellen
- wat is de tijdslijn, per fase
- wat is het budget
- praktische dingen als waar slaan we documenten op, hoe communiceren we, hoe vaak vergaderen we, welke spullen hebben we nodig.
Laat dit lezen door je projectteam voor feedback en goedkeuren door je leidinggevende, zodat je commiment hebt met wat er gaat gebeuren. Stel het bijvoorbeeld 1x per 3 maand bij als het nodig is. Dat voorkomt gedoe met wisselende verwachtingen en ook elke keer andere mensen aan tafel waarvan jij niet weet wat ze verwachten of jij van hen kan verwachten (want het team en de zeggenschap van de stakeholders staat in het plan). Het kost wel even tijd om te maken, maar is erg handig.
Trello richt je dan in met de fases. Hier zet je de acties die je uit zet en de acties die schuif je naar de volgende fase als deze in de volgende fase is of markeer je als compleet als de actie af is. Ik zit in productontwikkeling en typische fases zijn eisen opstellen, design, prototyping, documentatie, testen, gebruikerstesten en vrijgave. Ik schuif regelmatig iets terug, omdat bijvoorbeeld het prototype niet goed genoeg is. In de eerste fase zie je acties als literatuuronderzoek, gebruikersonderzoek, marktonderzoek, stakeholder interviews, opstellen gebruikerswensen en producteisen. Een typische actie die over meerdere fases gaat is "ontwerp onderdeel A" of "testen onderdeel A" (plan/ontwerp van test, testen en testrapport").
Dit voorkomt dat je overzicht verliest en anderen in het project ook.
Dit leer je in projectmanagement cursussen als die ban icm, gitp, etc
mientjetientje wijzigde dit bericht op 13-06-2025 17:02
Reden: Verduidelijking
Reden: Verduidelijking
16.12% gewijzigd
vrijdag 13 juni 2025 om 20:05
Deze ga ik eens bekijken!
En heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie MientjeTientje, hier heb ik echt super veel aan!
Ik ga ook die cursussen bekijken. Ik kwam een cursus van de LOI tegen “project en procesmanagement”, zou dat wat zijn? Ik heb de studiegids aangevraagd maar die heeft geen inhoudelijke informatie.
En heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie MientjeTientje, hier heb ik echt super veel aan!
Ik ga ook die cursussen bekijken. Ik kwam een cursus van de LOI tegen “project en procesmanagement”, zou dat wat zijn? Ik heb de studiegids aangevraagd maar die heeft geen inhoudelijke informatie.
citygirl wijzigde dit bericht op 13-06-2025 20:05
1.35% gewijzigd
zaterdag 14 juni 2025 om 09:08
Mijn eerste training die ik heb gevolgd: https://est09.nl/pmagileprofessional/
De trainer die ik toen had was net begonnen en ook de schrijver van het boek.
Ik heb hier superveel aan gehad, dit is niet alleen theorie maar ook op stijl en er wordt gekeken naar wat bij je past.
De cursisten hadden heel verschillende achtergronden, ik zit in de IT, maar ook een aantal uit het onderwijs, bankwezen en iemand die in het Rijksmuseum werkt.
Je kunt dan aan de slag met je eigen project als casus, of een fictieve casus.
Een hele opleiding kan, maar hiermee heb ik mijn kickstart gemaakt als PM en heb je in 3 dagen alle relevante info. Later ben ik nog Prince2 gaan doen, maar dat is hier (denk ik) iets te veel van het goede en best saai.
De trainer die ik toen had was net begonnen en ook de schrijver van het boek.
Ik heb hier superveel aan gehad, dit is niet alleen theorie maar ook op stijl en er wordt gekeken naar wat bij je past.
De cursisten hadden heel verschillende achtergronden, ik zit in de IT, maar ook een aantal uit het onderwijs, bankwezen en iemand die in het Rijksmuseum werkt.
Je kunt dan aan de slag met je eigen project als casus, of een fictieve casus.
Een hele opleiding kan, maar hiermee heb ik mijn kickstart gemaakt als PM en heb je in 3 dagen alle relevante info. Later ben ik nog Prince2 gaan doen, maar dat is hier (denk ik) iets te veel van het goede en best saai.
zaterdag 14 juni 2025 om 13:28
zaterdag 14 juni 2025 om 13:34
zaterdag 14 juni 2025 om 14:46
Dat inderdaad. Een tool kan ook een whiteboard zijn waar je de planning op tekent. Of Excel. Het is maar net wat handig is in een bepaalde situatie.
zondag 15 juni 2025 om 20:34
Precies. Toen ik mijn eerste projecten managete waren er nog geen online tools. En toen redde de mensheid zich ook.

zondag 15 juni 2025 om 22:25
Om een project goed te kunnen managen moet je eerst weten in wat voor soort dynamiek het project zich bevind. De meeste tools en cursussen suggereren een geordend domein, al vaker gedaan en weinig onbekendheden qua wat er gedaan moet worden.
Aan TO's opening post verwacht zij haar project zo te gaan managen, want dat is haar modus operandi.
Echter, als het project innovatiever is, het is niet helemaal zeker hoe het gedaan moet worden, het is niet helemaal zeker wat er eigenlijk verwacht gaat worden, dan is dat niet de juiste aanpak. Dat gaat tot frustratie leiden bij iedereen.
Bedenk dus goed wat voor soort project management past bij de taak die je te wachten staat. De verkeerde methode toepassen op de verkeerde dynamiek is een garantie voor mislukking.
Aan TO's opening post verwacht zij haar project zo te gaan managen, want dat is haar modus operandi.
Echter, als het project innovatiever is, het is niet helemaal zeker hoe het gedaan moet worden, het is niet helemaal zeker wat er eigenlijk verwacht gaat worden, dan is dat niet de juiste aanpak. Dat gaat tot frustratie leiden bij iedereen.
Bedenk dus goed wat voor soort project management past bij de taak die je te wachten staat. De verkeerde methode toepassen op de verkeerde dynamiek is een garantie voor mislukking.
donderdag 19 juni 2025 om 09:37
Ik denk inderdaad dat dit is wat er steeds gebeurd. Er worden mooie plannen gemaakt, maar vaak loopt dit soort projecten dood vanwege weerstand en frustratie (heb ik op andere scholen gezien in ieder geval). Daarom zou ik ook graag een cursus doen, omdat ik wel weet hoe dingen verbeterd kunnen worden maar zelf nooit geleerd heb over projectmanagement, kwaliteitsverbetering of beleid. Er worden gerichte cursussen aangeboden maar die beginnen echt bij de basis en eindigen vaak vóór het stukje implementatie/uitvoering. Ik heb van het weekend veel online cursussen en e-learnings opgezocht, maar omdat ik er zo weinig verstand van heb weet ik ook niet wat het beste past... Misschien zoek ik ook geen projectmanagement, maar procesmanagement of beleidsmanagement. LOI biedt een HBO programma (3 maanden) aan: "project- en procesmanagement", maar in de studiegids staat niets over de vakken die je gaat krijgen. Ik heb ook contact opgenomen maar werd daar niet wijzer van. Dat vind ik wel echt jammer, want nu heb ik het gevoel dat ik maar wat doe terwijl ik heel zeker weet dat dit beter kan.Natsuro schreef: ↑15-06-2025 22:25Om een project goed te kunnen managen moet je eerst weten in wat voor soort dynamiek het project zich bevind. De meeste tools en cursussen suggereren een geordend domein, al vaker gedaan en weinig onbekendheden qua wat er gedaan moet worden.
Iemand schreef iets over een whiteboard, daar ben ik het ook mee eens. Ik schrijf creatieve lesopdrachten ook het liefst uit op papier of op een whiteboard, maar omdat dit om de lange termijn gaat en ik met meerdere mensen moet samenwerken is dat niet praktisch. Ik heb ook geen werkruimte waar ik mijn whiteboard of andere spullen kan laten staan. Ik zag een nuttig filmpje waarin iemand zo werkte: het grote doel bovenaan, daaronder vakjes met subdoelen en zo verder. Dat lijkt me super handig, alleen ik wil aan elke vakje documenten toevoegen en hier tussendoor steeds dingen aan kunnen toevoegen. Dus vandaar dat ik toch een fijne digitale tool zou willen.
Voor nu:
- heeft iemand een goede leestip over PDCA? Dat lijkt me sowieso praktisch toepasbaar.
- En iemand gaf veel praktische tips, wat wordt er bedoeld met "scope"?
- En in het projectplan (ik heb een beleidsplan geschreven), is het gebruikelijk om daar je vooronderzoek in te zetten? Of hiernaar te verwijzen?
donderdag 19 juni 2025 om 10:07
Ik denk dat een leiderschaps- of persoonlijke effecitiviteits training (voor jou, of voor de mensen die moeten zorgen dat jij je werk kunt doen) eigenlijk meer op z'n plaats is als dit gebeurt. Je kunt nog zoveel van project management weten, maar met alleen PM skills pak je bijvoorbeeld de weerstand niet aan.
donderdag 19 juni 2025 om 10:18
Appletje schreef: ↑19-06-2025 10:07Ik denk dat een leiderschaps- of persoonlijke effecitiviteits training (voor jou, of voor de mensen die moeten zorgen dat jij je werk kunt doen) eigenlijk meer op z'n plaats is als dit gebeurt. Je kunt nog zoveel van project management weten, maar met alleen PM skills pak je bijvoorbeeld de weerstand niet aan.
Bedankt voor deze tip! Lijkt me ook super interessant. Ik was me net aan het inschrijven voor een studiedag en heb gelijk gekozen voor de leiderschapstrainingen die ze aanbieden
donderdag 19 juni 2025 om 21:34
Scope werd vroeger reikwijdte genoemd.
Wat je wel gaat doen en opleveren, behoort tot de scope van je project.
Wat je niet gaat doen, is buiten de scope.
Bijvoorbeeld:
Je gaat een cursus 'Cactus kweken' opzetten voor brugklassers. (Binnen de scope.)
Het Europees aanbesteden van de inkoop van veiligheidshandschoenen valt buiten de scope van je project.
Alle bestaande brugklascursussen vallen buiten de scope.
Het is belangrijk om de scope te beschrijven.
Anders komen de geïnteresseerden in Modern ballet bij jou aankloppen, als de barre kapot is. Om maar iets te noemen.
-- tijdelijk mottoloos --

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in