De zorg uit.
dinsdag 11 november 2014 om 22:03
Ik werk nu zo'n 14 jaar in de verstandelijk gehandicaptenzorg. Sinds een paar jaar op een woongroep, onregelmatige, maar wel vaste diensten. Hierdoor hoeven de kinderen maar twee dagdelen naar de opvang, en zijn mijn inkomsten redelijk door de ORT.
Maar ik ben eigenlijk klaar met mijn werk. Ik mis de uitdaging, de lol, mijn passie. Ik heb voor een dienst geen zin om te beginnen, en sommige dagen duren erg lang. De leuke dingen met clienten zijn wegbezuinigd, het is al pappen en nathouden en straks lukt zelfs dat niet meer. Alles wat we de afgelopen jaren hebben opgebouwd dreigt teniet gedaan te worden doordat je zo krap staat in de bezetting.
Ik ben al een tijd aan het denken wat ik wel wil, maar kom er niet uit. Ik zoek geen sportieve baan, maar wel een baan met letterlijke bewegings vrijheid. Ik heb een diploma MMZ niveau 4, behaald dmv EVC dus echt gericht op de gehandicaptenzorg. Geld om een studie te volgen of een loopbaancoach in te schakelen is er niet, en mijn inkomen hebben we wel echt nodig.
Voel me al met al vast zitten in mijn werk, maar wil niet doorgaan en het gevaar lopen dat ik straks een vastgeroeste azijnpisser ben, dat wil ik mijn clienten niet aandoen.
Ben heel benieuwd of er anderen zijn die de zorg uit zijn gegaan, wat voor een werk zijn zijn gaan doen en hoe dat bevalt.
Maar ik ben eigenlijk klaar met mijn werk. Ik mis de uitdaging, de lol, mijn passie. Ik heb voor een dienst geen zin om te beginnen, en sommige dagen duren erg lang. De leuke dingen met clienten zijn wegbezuinigd, het is al pappen en nathouden en straks lukt zelfs dat niet meer. Alles wat we de afgelopen jaren hebben opgebouwd dreigt teniet gedaan te worden doordat je zo krap staat in de bezetting.
Ik ben al een tijd aan het denken wat ik wel wil, maar kom er niet uit. Ik zoek geen sportieve baan, maar wel een baan met letterlijke bewegings vrijheid. Ik heb een diploma MMZ niveau 4, behaald dmv EVC dus echt gericht op de gehandicaptenzorg. Geld om een studie te volgen of een loopbaancoach in te schakelen is er niet, en mijn inkomen hebben we wel echt nodig.
Voel me al met al vast zitten in mijn werk, maar wil niet doorgaan en het gevaar lopen dat ik straks een vastgeroeste azijnpisser ben, dat wil ik mijn clienten niet aandoen.
Ben heel benieuwd of er anderen zijn die de zorg uit zijn gegaan, wat voor een werk zijn zijn gaan doen en hoe dat bevalt.
dinsdag 11 november 2014 om 22:22
Ik liep tegen dezelfde problemen aan als jij.
Alles wat het werk leuk maakte werd wegbezuinigd. Natuurlijk zitten aan elke baan voor-nadelen maar de zorg werd ik echt verdrietig van ook omdat de cliënten zichtbaar de dupe werden.
Ik ben ook uit de zorg gestapt en werk nu zelfstandig als fotograaf, (was al een jeugdliefde maar nooit de stap durven zetten).
De dag dat ik vertelde dat ik ging stoppen met de zorg viel er een enorme druk van mijn schouders.
Ik hoop dat je iets kan vinden waar je met plezier aan het werk kan!
Veel succes met de keuze!
Alles wat het werk leuk maakte werd wegbezuinigd. Natuurlijk zitten aan elke baan voor-nadelen maar de zorg werd ik echt verdrietig van ook omdat de cliënten zichtbaar de dupe werden.
Ik ben ook uit de zorg gestapt en werk nu zelfstandig als fotograaf, (was al een jeugdliefde maar nooit de stap durven zetten).
De dag dat ik vertelde dat ik ging stoppen met de zorg viel er een enorme druk van mijn schouders.
Ik hoop dat je iets kan vinden waar je met plezier aan het werk kan!
Veel succes met de keuze!
dinsdag 11 november 2014 om 22:23
Ik was ook klaar met de zorg/woonbegeleiding en ben binnen de instelling waar ik werk het gesprek aan gegaan welke mogelijkheden er nog meer waren. Ben toen meer op beleidsmatig vlak gaan werken en daarnaast bij een andere doelgroep gaan werken buiten het groepsgebeuren om. Is dat iets voor je, een andere doelgroep? Misschien psychiatrie of kinderen of ambulante ondersteuning?
Binnen de zorg zijn zoveel mogelijk dat een uitdaging wel te vinden is. Of wil je echt heel ander werk?
Binnen de zorg zijn zoveel mogelijk dat een uitdaging wel te vinden is. Of wil je echt heel ander werk?
dinsdag 11 november 2014 om 22:43
Ik heb dus geen idee wat ik wil. Ik ben de zorg ingerold, en blijven hangen omdat ik goed ben in dit werk en tot een tijd terug het ook altijd erg leuk heb gevonden. Op zich zou ik wel iets in de richting van videotraining of pedagogie willen doen, maar dat is misschien ook vooral omdat dat toch bekend terrein is.
Ik heb op het moment gewoon geen droombaan, geen idee in welke richting ik moet denken. Vandaar mijn vraag wat anderen zijn gaan doen toen ze de zorg uit wilden.
Ik heb op het moment gewoon geen droombaan, geen idee in welke richting ik moet denken. Vandaar mijn vraag wat anderen zijn gaan doen toen ze de zorg uit wilden.
woensdag 12 november 2014 om 09:37
Nee, nog niet heel concreet. Vorig jaar al wel aangegeven dat ik de veranderde sfeer niet leuk vond en dat het misschien tijd werd om om me heen te kijken. Leidinggevende vind het wel heel gezond dat ik na zoveel jaar verder kijk. Maar werkgever is alleen maar aan het bezuinigen, een andere functie, geld of ondersteuning van die kant voor omscholing oid hoef ik niet te verwachten. Zoals starshine zegt, ik moet eerst voor mezelf duidelijk krijgen wat ik wel wil (weet nu vooral heel goed wat ik niet wil....) Denk dat ik echt de zorgsector uitwil, dingen als sociaal wijkteam, leraar, WMO consulent (doet een oud collega nu) trekken me totaal niet eigenlijk.
dinsdag 18 november 2014 om 22:02
Had hetzelfde gevoel als jij. Eerst wilde ik helemaal de zorg uit, toen misschien alleen iets anders dan de gehandicapten zorg. Maar ik twijfelde heel erg en heb er toen voor gekozen om in de flexibele schil van een aantal leuke woningen te gaan.
Het werk is er een stuk leuker op geworden, natuurlijk loop ik net als iedereen nog tegen tijd- en geldgebrek aan om leuke dingen te kunnen doen met de jongens maar omdat het werk nu zo afwisselend is begin ik iedere dag fris!
Geen sleur meer en omdat ik zoveel verschillende werkwijzen zie word ik zelf ook creatiever in mn werk. Was m'n redding. Niet meer zo gevangen in de sfeer en gewoontes van 1 team.
Het werk is er een stuk leuker op geworden, natuurlijk loop ik net als iedereen nog tegen tijd- en geldgebrek aan om leuke dingen te kunnen doen met de jongens maar omdat het werk nu zo afwisselend is begin ik iedere dag fris!
Geen sleur meer en omdat ik zoveel verschillende werkwijzen zie word ik zelf ook creatiever in mn werk. Was m'n redding. Niet meer zo gevangen in de sfeer en gewoontes van 1 team.
dinsdag 18 november 2014 om 22:14
Flexibele schil heb ik vorig jaar geprobeerd, dat kan bij ons in principe naast je vaste plek. Maar ook dan blijf ik aanlopen tegen dezelfde dingen, en dat ik eigenlijk maar amper woningen heb die me echt trekken zegt denk ik ook wel dat ik toch op zoek moet naar wat anders.
Ik ben ondertussen nog druk aan het zoeken, en wat meer de maatschappelijke kant op is misschien wel wat. Op zich trekt budgetcoach me wel, maar volgens mij schieten die nu als paddestoelen uit de grond en is daar over een paar jaar niets meer mee te verdienen. Maar anderen vertellen wat ze moeten doen pas wel in mijn straatje
Ik ben ondertussen nog druk aan het zoeken, en wat meer de maatschappelijke kant op is misschien wel wat. Op zich trekt budgetcoach me wel, maar volgens mij schieten die nu als paddestoelen uit de grond en is daar over een paar jaar niets meer mee te verdienen. Maar anderen vertellen wat ze moeten doen pas wel in mijn straatje
woensdag 19 november 2014 om 07:51
Zzp'er worden? Leuke dingen doen met verstandelijk gehandicapten. Aanbieden waar vraag naar is. De een wil wandelen, de ander zwemmen, in de stad wat drinken o.i.d. Zij betalen jou dan. Bij ons op de instelling wordt er veel naar gevraagd en bijna al onze clienten maken daar gebruik van. Erg leuk voor hen maar eigenlijk te triest voor woorden dat ze moeten betalen om iets te gaan doen. Succes, ik heb net een switch gemaakt....na 18 jaar gehandicaptnzorg...ga ik nu aan de slag met ouderen...