Detacheerder, voor/nadelen werkwijze en salaris
dinsdag 13 mei 2025 om 12:54
Ik heb vrijdag een onderhandelingsgesprek met een detacheerder. Ik wil weg bij huidige werkgever, waar ik een prima (vast) inkomen heb. Maar ben al een tijd niet meer blij en wil mijn horizon verbreden. Met deze constructie kan ik wat meer diverse ervaringen opdoen, maar ik zie er ook de nadelen van.
Kan en wil je daar iets meer over vertellen?
Hoe zou jij een onderhandeling ingaan? Wat vind je belangrijk en wat heb je onderhandeld en waarom? Is dit vast of per opdracht ingestoken? Zit er een verschil in je onderhandelingspositie als je start tov als je al een tijd zo werkt?
Qua beloning, heb je een vast percentage wat je vraagt bij een opdracht? Of werk je uberhaupt voor 1 vast overeengekomen bruto bedrag? En wat is jouw geschatte percentage gemiddeld? Kun je nog onderhandelen als je langer bij een detacheerder werkt? Bijv. dat je met een percentage start en naarmate je langer naar tevredenheid werkt, deze omhoog gaat?
Wat is jouw ervaring qua transparantie die de detacheerder wil geven? Ik zou zelf graag willen inzetten op een verdeling van 30-70 van het uurloon, maar dat is omdat ik gewoonweg niet weet wat normaal is.
Heeft er iemand ervaring of dit een realistische insteek is? Dat zou nl. betekenen dat ik bij elke nieuwe opdracht mogelijk een wisselend inkomen tref, maar dat het verdienmodel wel transparant is. Ik hou van transparatie. Ik begrijp dat er verdiend moet worden aan mij, maar wil niet naief zijn en het moet in verhouding staan.
Kortom, wat kan je mij uit eigen ervaring vertellen?
Dankjewel alvast
Kan en wil je daar iets meer over vertellen?
Hoe zou jij een onderhandeling ingaan? Wat vind je belangrijk en wat heb je onderhandeld en waarom? Is dit vast of per opdracht ingestoken? Zit er een verschil in je onderhandelingspositie als je start tov als je al een tijd zo werkt?
Qua beloning, heb je een vast percentage wat je vraagt bij een opdracht? Of werk je uberhaupt voor 1 vast overeengekomen bruto bedrag? En wat is jouw geschatte percentage gemiddeld? Kun je nog onderhandelen als je langer bij een detacheerder werkt? Bijv. dat je met een percentage start en naarmate je langer naar tevredenheid werkt, deze omhoog gaat?
Wat is jouw ervaring qua transparantie die de detacheerder wil geven? Ik zou zelf graag willen inzetten op een verdeling van 30-70 van het uurloon, maar dat is omdat ik gewoonweg niet weet wat normaal is.
Heeft er iemand ervaring of dit een realistische insteek is? Dat zou nl. betekenen dat ik bij elke nieuwe opdracht mogelijk een wisselend inkomen tref, maar dat het verdienmodel wel transparant is. Ik hou van transparatie. Ik begrijp dat er verdiend moet worden aan mij, maar wil niet naief zijn en het moet in verhouding staan.
Kortom, wat kan je mij uit eigen ervaring vertellen?
Dankjewel alvast
dinsdag 13 mei 2025 om 18:19
Ik vond de detachering heerlijk
. Veel verschillende gemeenten zien, veel verschillende werkwijzen en werkzaamheden, makkelijk door kunnen groeien, veel scholingsmogelijkheden, edn leaseauto.
Tegen de tijd dat het gezeur over werkgever ook bij jou terechtkwam was je meestal alweer bijna weg naar de volgende opdrachtgever. Terwijl op mijn cv wel een werkgever staat.
Ik heb echt heel veel geleerd in de 12 jaar dat ik in de detachering heb gezeten en daar pluk ik nu nog steeds de vruchten van.
Grootste nadeel vond ik eigenlijk de soms best lange reisafstand: heb 2x op 100 km van huis gewerkt en daarnaast ook tussen de 50-70 km.
Nu in loondienst bij een gemeente zitten hier ook voordelen aan. Maar ik vond de detachering echt niet alleen maar nadelig.

Tegen de tijd dat het gezeur over werkgever ook bij jou terechtkwam was je meestal alweer bijna weg naar de volgende opdrachtgever. Terwijl op mijn cv wel een werkgever staat.
Ik heb echt heel veel geleerd in de 12 jaar dat ik in de detachering heb gezeten en daar pluk ik nu nog steeds de vruchten van.
Grootste nadeel vond ik eigenlijk de soms best lange reisafstand: heb 2x op 100 km van huis gewerkt en daarnaast ook tussen de 50-70 km.
Nu in loondienst bij een gemeente zitten hier ook voordelen aan. Maar ik vond de detachering echt niet alleen maar nadelig.
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
dinsdag 13 mei 2025 om 18:24
Snap ik, zeker als je nog jong bent en je begint je carriere net. Dan kan een paar jaar overal je tenen in het water dopen zeker heel leerzaam zijn. Ik ben echter 50 en zie het niet voor mezelf en dat heeft dit topic wel duidelijk gemaakt. Waarvoor iedereen bedankt.
dinsdag 13 mei 2025 om 18:41
Omdat veel mensen zich blind rekenen op hoeveel uur inzet ze kunnen hebben en hoe hoog het uurtarief kan zijn verwachten ze veel, en ze willen een hoog salaris omdat het lijkt dat iedereen dat heeft. En vooral jonge mensen denken niet aan pensioen opbouw en geven dat geld vrolijk uit.NomenNesci0 schreef: ↑13-05-2025 18:18natsuro, wat is het voordeel? Dat het voor een detacheerder voordeel heeft, snap ik. Zij verdienen eraan.
Maar wat is het voordeel voor werknemers als er zoveel haken en ogen aanzitten?
Maar het is natuurlijk ook zo dat je echt wel meer kan verdienen, tegen extra risico en werkdruk.
Ze hebben vast wel in Excel een berekening waarbij je wat met getallen kan spelen. Ga dan niet uit van het maximale, maar vanuit minder inzet omdat vakantie, cursus, ziek,...
Het nadeel blijft: geen opdracht is weinig geld... En, bij detacheerders ga je eruit als je een langere tijd op de bank zit. "Vast contract" betekent echt niet 'tot je pensioen', maar 'het kost wat meer moeite'.
dinsdag 13 mei 2025 om 18:53
Je kunt in een korte termijn veel leren door de verschillende opdrachten. Bijvoorbeeld een nieuwe sector. Ik heb een aantal jaren gedaan toen ik nog geen gezin had. Was toen in vaste dienst.
Basissalaris was goed, net als de bonussen. De rest is minder: ik had vaak meer dan 1 uur reistijd heen en en terug. Vaak avondvergaderingen en social events die niet betaald werden.
Na een jaar of 4 had ik het wel gezien en ben ik weer in loondienst gegaan qua salaris ben ik er toen niet echt op achteruit gegaan. Mijn huidige functie had ik niet gehad zonder ervaring die ik in de detachering heb opgedaan.
Basissalaris was goed, net als de bonussen. De rest is minder: ik had vaak meer dan 1 uur reistijd heen en en terug. Vaak avondvergaderingen en social events die niet betaald werden.
Na een jaar of 4 had ik het wel gezien en ben ik weer in loondienst gegaan qua salaris ben ik er toen niet echt op achteruit gegaan. Mijn huidige functie had ik niet gehad zonder ervaring die ik in de detachering heb opgedaan.
dinsdag 13 mei 2025 om 20:27
even nieuwsgierig (ik heb voor mezelf al besloten dat ik het niet ga doen). Zijn de ervaringen als gedetacheerde zo anders dan wanneer je een aantal keer van baan bent gewisseld en ook wat verschillende kijkjes in verschillende keukens hebt gehad?
Wat vind je er anders aan qua ervaring?
En hoe kom je aan onbetaalde avondvergaderingen en social events? Had dat een specifieke relatie met jouw specifieke baan of is dat iets dat nog extra erbij komt kijken als gedetacheerde?
En hoe kom je aan onbetaalde avondvergaderingen en social events? Had dat een specifieke relatie met jouw specifieke baan of is dat iets dat nog extra erbij komt kijken als gedetacheerde?
dinsdag 13 mei 2025 om 20:39
Het is anders omdat je op klussen wordt gezet. Dus soms 3 maanden, soms anderhalf jaar. Je hebt een andere relatie met de opdrachtgever dan "vast in dienst", en he blijft dus sowulieso korter op een klus.
Ik kreeg veel scholing, maar in de avonduren en onbetaald (en op kantoor, wat voor mij ruim 100 km rijden was). Daarnaast waren er regiobijeenkomsten: semi verplicht en onbetaald.
Ik heb dat overigens nooit als negatief ervaren, maar het komt er wel bij.
Ik kreeg veel scholing, maar in de avonduren en onbetaald (en op kantoor, wat voor mij ruim 100 km rijden was). Daarnaast waren er regiobijeenkomsten: semi verplicht en onbetaald.
Ik heb dat overigens nooit als negatief ervaren, maar het komt er wel bij.
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
dinsdag 13 mei 2025 om 20:49
k werk nu een aantal maanden bij een opdrachtgever via een detacheringsbureau. De keuze om te gaan detacheren kwam voort uit de wens om mijn vorige werkgever te verlaten gecombineerd met de uitdaging om een functie te vinden met een beter salaris.
Bij dit detacheringsbureau is dat gelukt. In vergelijking met collega’s bij de opdrachtgever lijkt mijn salaris relatief hoog te liggen.
De detacheerder is echter niet aangesloten bij eencao, dus ik heb over alle arbeidsvoorwaarden moeten onderhandelen: pensioen, vakantiedagen, salarisverhogingen en bonussen. Uiteindelijk heb ik een vast salaris weten af te spreken, met periodieke verhogingen vergelijkbaar met hoe dat binnen een cao zou kunnen zijn geregeld. Daarnaast ontvang ik iedere zes maanden een bonus van een halve maand salaris, mits ik goed presteer en de opdrachtgever tevreden is.
Een leaseauto heb ik niet. daar heb ik eerlijk gezegd niet eens aan gedacht en ik weet ook niet of dat tot de mogelijkheden behoorde.
Ik vermoed dat mijn hogere salaris mogelijk betekent dat er minder marge op mij wordt gemaakt. Dat kan op termijn een risico vormen: bij een tekort aan opdrachten zou ik in theorie eerder eruit kunnen liggen dan iemand met een lager salaris.
Detachering zie ik vooral als aantrekkelijk voor mensen die jong zijn, ambitieus, en snel willen groeien door veel verschillende ervaringen op te doen. Naarmate je ouder wordt (bijvoorbeeld 30+), kunnen er wat meer risico’s en beperkingen spelen, zoals minder flexibiliteit in reistijd en een grotere behoefte aan stabiliteit.
Bij dit detacheringsbureau is dat gelukt. In vergelijking met collega’s bij de opdrachtgever lijkt mijn salaris relatief hoog te liggen.
De detacheerder is echter niet aangesloten bij eencao, dus ik heb over alle arbeidsvoorwaarden moeten onderhandelen: pensioen, vakantiedagen, salarisverhogingen en bonussen. Uiteindelijk heb ik een vast salaris weten af te spreken, met periodieke verhogingen vergelijkbaar met hoe dat binnen een cao zou kunnen zijn geregeld. Daarnaast ontvang ik iedere zes maanden een bonus van een halve maand salaris, mits ik goed presteer en de opdrachtgever tevreden is.
Een leaseauto heb ik niet. daar heb ik eerlijk gezegd niet eens aan gedacht en ik weet ook niet of dat tot de mogelijkheden behoorde.
Ik vermoed dat mijn hogere salaris mogelijk betekent dat er minder marge op mij wordt gemaakt. Dat kan op termijn een risico vormen: bij een tekort aan opdrachten zou ik in theorie eerder eruit kunnen liggen dan iemand met een lager salaris.
Detachering zie ik vooral als aantrekkelijk voor mensen die jong zijn, ambitieus, en snel willen groeien door veel verschillende ervaringen op te doen. Naarmate je ouder wordt (bijvoorbeeld 30+), kunnen er wat meer risico’s en beperkingen spelen, zoals minder flexibiliteit in reistijd en een grotere behoefte aan stabiliteit.
dinsdag 13 mei 2025 om 22:07
Voor de werknemer is het voordeel dat je veel verschillende organisaties en werkgevers ziet, je wordt vaak voor gerichte opdrachten ingezet, vaak ook als onderdeel van grote aanbestedingen etc. Je kost geld dus je hoeft je niet met veel randzaken bezig te houden. En het is minder onzeker dan zzp.NomenNesci0 schreef: ↑13-05-2025 18:18natsuro, wat is het voordeel? Dat het voor een detacheerder voordeel heeft, snap ik. Zij verdienen eraan.
Maar wat is het voordeel voor werknemers als er zoveel haken en ogen aanzitten?
Zelf ben ik in loondienst en daarvan vind ik het grootste nadeel dat je toch in de sleur van je werkgever wordt meegezogen, met je vaste collega’s.
dinsdag 13 mei 2025 om 22:09
Ik werk bij een bedrijf waar ook mensen worden gedetacheerd. Volgens mij krijgen die gewoon vast maandsalaris.
Ik heb zelf eerder via detacheerder gewerkt maar dat vond ik niks. Ik werkte paar jaar bij dezelfde opdrachtgever maar had niet de benefits van die werkgever. En zo gunstig waren mijn detacheeringsvoorwaarden niet.
Ik heb zelf eerder via detacheerder gewerkt maar dat vond ik niks. Ik werkte paar jaar bij dezelfde opdrachtgever maar had niet de benefits van die werkgever. En zo gunstig waren mijn detacheeringsvoorwaarden niet.
dinsdag 13 mei 2025 om 22:10
Nee, dan is er geen voordeel.Mangogo schreef: ↑13-05-2025 22:09Ik werk bij een bedrijf waar ook mensen worden gedetacheerd. Volgens mij krijgen die gewoon vast maandsalaris.
dinsdag 13 mei 2025 om 22:20
In mijn geval een maandelijks etentje en ik was een senior en moest dus meewerken aan inhoudelijke productontwikkeling en meeschrijven voor inschrijvingen op Europese aanbestedingen etc. Dit alles was veelal onbetaald en kwam bovenop je opdracht.NomenNesci0 schreef: ↑13-05-2025 20:27even nieuwsgierig (ik heb voor mezelf al besloten dat ik het niet ga doen). Zijn de ervaringen als gedetacheerde zo anders dan wanneer je een aantal keer van baan bent gewisseld en ook wat verschillende kijkjes in verschillende keukens hebt gehad?
dinsdag 13 mei 2025 om 22:37
Ik heb ook het vermoeden dat ze geen concurrerend salaris wilden bieden. De indruk die ik kreeg van mijn salarisindicatie (die maar een fractie hoger lag dan wat ik nu verdien), was dat ze daar al op begonnen in te dammen met dat het meestal wel zou kunnen, maar ze een voorbehoud wilden hebben voor projecten die niet zo gunstig betaalden. Dan begin je al met een toezegging uit te hollen.
En die fractie hoger was een uitspraak die ik had gedaan, nog voor ik me goed en wel heb verdiept in de nadelen van detachering. En er later achterkwam dat het pensioen een stuk slechter was.
En die fractie hoger was een uitspraak die ik had gedaan, nog voor ik me goed en wel heb verdiept in de nadelen van detachering. En er later achterkwam dat het pensioen een stuk slechter was.
dinsdag 13 mei 2025 om 23:23
Ik heb in het verleden ook een tijdje gewerkt voor een detacheringsbedrijf. Ik kwam rechtstreeks van school en heb toen echt snel stappen kunnen maken. Ook een goed netwerk kunnen bouwen (waar ik nu nog steeds van profiteer) . Geen gedoe met kantoorpolitiek of angst voor reorganisaties maar na 8 jaar was de rek er echt uit. Ik had vaak opdrachten op een uur rijden. Of ik zat in het westen, dan zat ik de hele week daar intern.
Super leuk als je 25 bent, maar op een gegeven moment wil je meer vastigheid.
Ik verdiende niet slecht. Maar had een 40 urig contact. Ik ging over na een 36 urig contact met alle voordelen. 13de maand, eindejaarsuitkering etc. Omgerekend verdien ik in vaste dienst veel meer.
Super leuk als je 25 bent, maar op een gegeven moment wil je meer vastigheid.
Ik verdiende niet slecht. Maar had een 40 urig contact. Ik ging over na een 36 urig contact met alle voordelen. 13de maand, eindejaarsuitkering etc. Omgerekend verdien ik in vaste dienst veel meer.
dinsdag 13 mei 2025 om 23:29
Het is echt gewoon een simpele Excel berekening. Uurtarief, sociale kosten, marge. Niets meer en niet minder. Ik heb dat soort sheets ook ingevuld.NomenNesci0 schreef: ↑13-05-2025 22:37Ik heb ook het vermoeden dat ze geen concurrerend salaris wilden bieden. De indruk die ik kreeg van mijn salarisindicatie (die maar een fractie hoger lag dan wat ik nu verdien), was dat ze daar al op begonnen in te dammen met dat het meestal wel zou kunnen, maar ze een voorbehoud wilden hebben voor projecten die niet zo gunstig betaalden.
Een detacheerder wil je binnen hebben, je binnen houden, maar ook een normale gezonde marge behouden.
woensdag 14 mei 2025 om 07:27
Toen ik dit een hele tijd geleden heb gedaan, ging ik er 30% op vooruit, kreeg ik ook een leaseauto en mocht ik mijn opleiding door hem betaald afmaken.
De opdrachten waren leuk en afwisselend: tussen de 3 maanden en 1,5 jaar. Ik had een goed salaris en heb veel gezien. Uiteindelijk gestopt omdat ik niet meer van hot naar her wilde en bij laatste opdrachtgever wilden ze me graag vast in dienst. Zelf wilde ik dit ook graag dus toen mooi de overstap gemaakt.
Ik vond het heel leuk maar wel meer mij mijn leven toen passen, ik was toen jong en geen kinderen dus heel flexibel.
De opdrachten waren leuk en afwisselend: tussen de 3 maanden en 1,5 jaar. Ik had een goed salaris en heb veel gezien. Uiteindelijk gestopt omdat ik niet meer van hot naar her wilde en bij laatste opdrachtgever wilden ze me graag vast in dienst. Zelf wilde ik dit ook graag dus toen mooi de overstap gemaakt.
Ik vond het heel leuk maar wel meer mij mijn leven toen passen, ik was toen jong en geen kinderen dus heel flexibel.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in