Werk & Studie alle pijlers

Dilemma nieuwe baan

21-01-2022 15:36 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik heb een dilemma. Ik ben 30 jaar, HBO opgeleid en toe aan een nieuwe baan. Ik heb op zich al een leuke baan, maar ik werk net iets onder mijn niveau en mijn leidinggevende is van het type micro managen. Zij heeft de toko hier ook opgezet, dus veel gaat op haar manier. Na bijna 4 jaar in deze baan ben ik toe aan een nieuwe uitdaging. Daarnaast is de markt nu goed om te solliciteren.

Ik ben bij 2 bedrijven uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek.
Bedrijf 1 is een groot (landelijk) bedrijf. Deze baan is echt een stap omhoog, managementbaan met aansturen van een team (geen ervaring mee). Salaris is ook een stap omhoog en er zijn veel ontwikkelmogelijkheden. Het bedrijf is wel ver rijden: 45 minuten enkele reis, zonder file. Ik kan wel deels vanuit huis gaan werken. Ik heb 3 kinderen en mijn man werkt 80+ uur met eigen bedrijf. Als ik de kinderen naar school heb gebracht, kan ik pas tegen 9.30 uur op kantoor zijn. Voor incidentele zaken kan ik natuurlijk wel iets regelen met man of vriendin, maar ik wil de kinderen niet structureel naar de voorschoolse opvang brengen. Daarnaast heb ik twee kennissen die werken bij bedrijf 1 en beide geven aan dat de sfeer in het team niet goed is en dat mijn (potentieel) nieuwe leidinggevende veel ruzie maakt.

Bedrijf 2 zit bij mij in de buurt, kan ik zelfs gaan fietsen (15 minuten met de auto en fietsen kleine 30 minuten). De functie lijkt erg op wat ik nu al doe, alleen word ik een éénpitter (dus geen afdelingsmanager meer boven mij). Daarmee dus meer ruimte om zelf de functie in te vullen. Salaris is ook een stap omhoog, en gelijkwaardig aan bedrijf 1. Bedrijf is kleiner (regionaal), en de doelgroep spreekt mij meer aan dan bij bedrijf 1.

Dus, aan de ene kant gaat mijn ambitieuze hart kloppen en denk ik: juist als je het spannend vindt, moet je het gewoon doen. Nog jaren genoeg om in een comfortabele baan/functie te blijven hangen. En nu is je kans om een stap omhoog te maken.
Aan de andere kant denk ik: kies maar voor een bedrijf dichterbij (praktischer), en als de kinderen groter zijn (en ik dus weer flexibeler ben in bijvoorbeeld werktijden) is er nog tijd genoeg om een ambitieuze hoge functie te ambiëren. Het aansturen van een team maakt mij ook wat bang, ik weet niet of ik het leuk vind/goed kan en of ik ervaren genoeg ben om andere medewerkers te coachen.

Wat zou jij doen?

Voor welke baan moet ik gaan?

Totaal aantal stemmen: 163

Bedrijf 1 (4%)
Bedrijf 2 (92%)
Anders, namelijk... (4%)
Alle reacties Link kopieren
Bedrijf 2. Zeker weten.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Bedrijf 2. Ik zie teveel rode vlaggen bij bedrijf 1.
Alle reacties Link kopieren
Dit is een hele makkelijke. Bedrijf 2
Alle reacties Link kopieren
ik zou eerst eens beginnen met de zaken eerlijker verdelen met je man, hij zit jouw carriere en keuzes in de weg
Alle reacties Link kopieren
Bedrijf 2.

no way dat je in een werksfeer moet stappen waarvan al tegen externen wordt gezegd "dat de sfeer in het team niet goed is en dat mijn (potentieel) nieuwe leidinggevende veel ruzie maakt.". Tegen de tijd dat mensen dat gaan communiceren naar mensen anders dan collega's (en hun partner) is er écht wat aan de hand. Niet je vingers aan branden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie ook te veel rode vlaggen bij bedrijf 1. Al is het aansturen van een team niet een van die rode vlaggen.

Ik zou voor de reistijd en de kinderen voor bedrijf 2 kiezen, en wat je al zei, over een aantal jaar kun je alsnog ergens anders gaan werken met een team onder je, als dat jouw ambitie is.
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
21-01-2022 15:53
ik zou eerst eens beginnen met de zaken eerlijker verdelen met je man, hij zit jouw carriere en keuzes in de weg
Dat ook.
Als hij 80+ uur werkt, zou daar een enorme hoeveelheid geld uit tevoorschijn moeten komen. En anders is het vrijwilligerswerk / hobby en doet hij iets niet goed.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
2 en die kinderen wel twee dagen per week naar de VSO doen zodat je dan vroeg kunt starten en op tijd kan afronden.

En die 80 uur van je man: is dat echt nodig?!? Want dat is dus belachelijk als je een gezin met drie kleine kinderen hebt.
Bedrijf 2.

En wat Lilalinda zegt!
VSO is geen ramp en voor de kinderen doorgaans best gezellig. Samen ontbijten, de dag starten en samen naar school. Zie dat dus niet als beer op je weg.

Bedrijf 2 is mijns inziens een prima overstap. Dichterbij, hetzelfde salaris, als eenpitter draai je min of meer je eigen winkeltje en wie weet wat de toekomstperspectieven zijn binnen dat bedrijf. Kun je vragen in een gesprek, wat doorgroeimogelijkheden daar zijn. Stel je voor dat je binnen 1 a 2 jaar kunt doorgroeien naar het aansturen van een team en jij daardoor een term kunt coachen.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties! Toch iets minder een dilemma voor jullie dan voor mij :-) En ik was ook geschrokken over wat ik hoorde over de werksfeer bij bedrijf 1, wilde eerst mijn sollicitatie intrekken maar het toen toch een kans geven om zelf te ervaren.

De opmerkingen over het bedrijf van mijn man - eens, zou ik ook zeggen tegen een ander :-) In de praktijk ligt het toch iets genuanceerder. Dit is namelijk de droom van mijn man. Hij is 3 jaar geleden gestart en we hebben afgesproken dat hij de eerste 10 jaar in zijn bedrijf stopt, en ik de volgende 10 jaar in mijn carrière. Hij probeert minder uren te gaan werken (ook op herhaald verzoek van mij), ik heb er ook vertrouwen in dat dit dit jaar gaat lukken. Maar 32 uur per week wordt het niet in zijn bedrijf. En eerlijk? Ja, er wordt veel geld verdiend. Maar ik ben te ambitieus om zelf niet te werken, ook als het financieel gezien niet hoeft. Ik heb te hard gestudeerd en wil niet afhankelijk zijn/worden van mijn man.
Woll*Stone schreef:
21-01-2022 16:12
Bedrijf 2.

En wat Lilalinda zegt!
eens
qualityqueen schreef:
21-01-2022 16:15
De opmerkingen over het bedrijf van mijn man - eens, zou ik ook zeggen tegen een ander :-) In de praktijk ligt het toch iets genuanceerder. Dit is namelijk de droom van mijn man. Hij is 3 jaar geleden gestart en we hebben afgesproken dat hij de eerste 10 jaar in zijn bedrijf stopt, en ik de volgende 10 jaar in mijn carrière. Hij probeert minder uren te gaan werken (ook op herhaald verzoek van mij), ik heb er ook vertrouwen in dat dit dit jaar gaat lukken. Maar 32 uur per week wordt het niet in zijn bedrijf. En eerlijk? Ja, er wordt veel geld verdiend. Maar ik ben te ambitieus om zelf niet te werken, ook als het financieel gezien niet hoeft. Ik heb te hard gestudeerd en wil niet afhankelijk zijn/worden van mijn man.
Dus hij blijft nog 7 jaar deze uren werken?
Je doet jezelf echt tekort. En ook vind ik het sneu voor de kinderen. Droom of niet.

On topic: bedrijf 1 zeker niet. Maar als de functie bij bedrijf 2 teveel op je huidige functie lijkt zou ik verder kijken.
Alle reacties Link kopieren
qualityqueen schreef:
21-01-2022 16:15
Dank voor jullie reacties! Toch iets minder een dilemma voor jullie dan voor mij :-) En ik was ook geschrokken over wat ik hoorde over de werksfeer bij bedrijf 1, wilde eerst mijn sollicitatie intrekken maar het toen toch een kans geven om zelf te ervaren.

De opmerkingen over het bedrijf van mijn man - eens, zou ik ook zeggen tegen een ander :-) In de praktijk ligt het toch iets genuanceerder. Dit is namelijk de droom van mijn man. Hij is 3 jaar geleden gestart en we hebben afgesproken dat hij de eerste 10 jaar in zijn bedrijf stopt, en ik de volgende 10 jaar in mijn carrière. Hij probeert minder uren te gaan werken (ook op herhaald verzoek van mij), ik heb er ook vertrouwen in dat dit dit jaar gaat lukken. Maar 32 uur per week wordt het niet in zijn bedrijf. En eerlijk? Ja, er wordt veel geld verdiend. Maar ik ben te ambitieus om zelf niet te werken, ook als het financieel gezien niet hoeft. Ik heb te hard gestudeerd en wil niet afhankelijk zijn/worden van mijn man.
maar beiden 40 uur, kan echt hoor
Bedrijf 2. Of zoeken naar bedrijf 3. Geen bedrijf met een ruziemakende baas. No way.

(En ja, voor je kinderen is het wat sip, zo'n vader die altijd werkt. Ik heb niks tegen fulltime werken, maar twee keer fulltime? Maar goed, dat is je vraag niet en dat is ook mijn zaak natuurlijk niet.)
Alle reacties Link kopieren
Ik zat met een vergelijkbare keuze en ik ben gegaan wat het makkelijkst met de kinderen was…. Ze zijn maar 1 x klein en op mijn hele werkleven gezien is dat niet eens zo’n hele lange periode.
Baan 2

Van baan 1 wordt meer verwacht dan dat jij kan/ wil geven
Alle reacties Link kopieren
Hoe ga je dat doen dan baan 1? Altijd gezeur dat je nooit voor 9 uur binnen bent, slechte sfeer en je moet met pech 12 uur van huis zijn combineren met 3 kinderen en een man die er nooit is....dat is toch een enkeltje burnout waarbij het werk geen prio is of ben ik nou gek.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap eigenlijk niet waarom je baan 1 overweegt, hoe definieer jij stap omhoog? Omdat het een bedrijf met aanzien is? Ik lees namelijk geen enkel voordeel tov baan 2.

En 80+ uur werken, dus nooit thuis met 3 kinderen? Ik zou je afspraken over die 10 jaar sterk heroverwegen, grote kans dat hij na 10 jaar 'onmisbaar' op de werkvloer is. Maar goed, voor mij zou geen enkele baan/hobby het waard zijn om nooit bij mijn gezin te zijn.

Samengevat zou ik me dus iets kritischer op gaan stellen ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik ging ook voor baan twee, vooral vanwege de uren die je man werkt. Je bent dus nog zeker 7 jaar praktisch een alleenstaande moeder, ga er voorlopig maar niet vanuit dat de zorg voor je kinderen minder wordt als ze groter worden (of ze moeten dan inmiddels volwassen zijn). Ik bedoel niet pessimistisch te zijn, maar wel realistisch.
Alle reacties Link kopieren
80 uur werken, dat is dik 11 uur per dag, 7 dagen per week. Of 16 uur per dag/5 dagen per week.

Leuke droom van je man hoor, maar ziet hij jullie kinderen wel eens, gaat hij mee naar sporten, naar een voorstelling op school, met de kinderen naar de kinderboerderij als er een studiedag is?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Dus man kan niet zo’n 1,5 uur later beginnen met zijn eigen bedrijf om jou wat werkzaamheden (kinderen wegbrengen) uit handen te nemen?

Daarnaast, maak jezelf een niet zo afhankelijk van een ander, kijk eens naar wat bij jou past en waar jouw voorkeur naar uitgaat. Heb je al meteen een heel ander uitgangspunt qua communicatie.
geweldigweer wijzigde dit bericht op 21-01-2022 17:22
41.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop toch dat die 80 uur schromelijk overdreven zijn. Elke dag, inclusief weekend, van 8-20 aan het werk? Die is gek, en jij ook.

Baan 1 klinkt niet leuk. Baan 2 klinkt ook niet leuk, ik zou nog even verder kijken.
Alle reacties Link kopieren
HennieHen schreef:
21-01-2022 17:16
Ik hoop toch dat die 80 uur schromelijk overdreven zijn. Elke dag, inclusief weekend, van 8-20 aan het werk? Die is gek, en jij ook.

Baan 1 klinkt niet leuk. Baan 2 klinkt ook niet leuk, ik zou nog even verder kijken.
Mwah, ik heb ook diverse banen gehad waarbij ik zo’n 70-80 uur per week werkte. Helemaal niks mis mee als dit niet het leven van een ander beïnvloed, want dan wordt het tijd voor een goed gesprek en keuzes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven