Werk & Studie alle pijlers

Discriminatie?

12-12-2019 14:51 33 berichten
Hoi allemaal.

Tot nu toe heb ik nog geen topic geopend en altijd maar meegelezen.
Het gaat om mijn broer. Wij komen oorspronkelijk uit Duitsland, maar leven al 10 jaar in Nederland. Mijn broer heeft een baan in een contactcenter in Amsterdam. Dit contactcenter heeft meerdere klanten. Consumenten komen dus eerst bij dit contactcenter terecht. Nu vinden wij toch heel erg wat er gebeurt is. Deze week heeft hij een consument aan de telefoon gehad, die erg boos erover was, dat een Duitser met dialect in de klantenservice werkt. Hij werd eerst uitgescholden en nu heeft het contactcenter mijn broer van dit project afgehaald. Dit vind ik persoonlijk toch best discriminerend of stel ik me nu aan? Eerst wordt hij door de consument dus gediscrimineerd en daarna van de klant en zijn werkgever. Ze zeiden dat hij niets fout heeft gedaan, maar dat sommige blijkbaar een probleem ermee hebben, dat hij Duitser is. Ik vind dit toch echt wel discriminatie vanuit de werkgever. Mag zijn werkgever dit eigenlijk wel doen? Want echt welkom voelt hij zich nu ook niet meer bij het bedrijf.
Ik weet eigenlijk ook niet helemaal of zo’n topic gaat helpen, maar ik moest het ook even kwijt. Wat vinden jullie van dat wat er gebeurd is?

Als er spelfouten in zullen zitten, mijn excuus. Spelling vind ik toch soms nog wat moeilijk.

Groetjes,
Marry
redbulletje schreef:
12-12-2019 16:49
Ik heb er ook een enorme hekel aan als ik een klantenservice bel en de persoon die ik aan de lijn krijg spreekt met een zwaar buitenlands accent. Dat kan ik niet verstaan en doorgaans bel je zoiets omdat je er zelf niet aan uitkomt dus wil je gewoon iemand met dezelfde moedertaal om spraakverwarring te voorkomen.
Zo erg is zijn dialect niet. De meeste mensen zeggen vaak tegen ons, dat het net nog wel te horen is. En het is maar één iemand geweest. Verder heeft hij nog nooit iets te horen gekregen dat iemand hem niet begreep of klacht erover heeft gemaakt.
Marry2000 schreef:
12-12-2019 17:22
Zo erg is zijn dialect niet. De meeste mensen zeggen vaak tegen ons, dat het net nog wel te horen is. En het is maar één iemand geweest. Verder heeft hij nog nooit iets te horen gekregen dat iemand hem niet begreep of klacht erover heeft gemaakt.

Ik denk dat je accent bedoelt?
haarklover schreef:
12-12-2019 17:16
Ze moeten wel buitenlanders aannemen, want nederlanders willlen dit werk niet meer doen...

Overigens heb ik nooit iemand aan de lijn die slecht te verstaan is, maar ik kom uit de randstad.
In de advertentie stond toen dat mensen die Duits of Frans kunnen sowieso 1:0 voorstaan. Mijn broer heeft namelijk ook Duitse klanten. Nederlanders werken er ook wel, maar mensen die meer talen kunnen spreken krijgen voorkeur.
Alle reacties Link kopieren
Marry2000 schreef:
12-12-2019 17:20
Er is een kort gesprek geweest. Het is dus omdat de consument boos over de dialect was dat ze hem uit het project hebben gehaald. Hij zelf zei toen hij de telefoon opnam, dat de persoon gelijk op hem af ging. Hij heeft zo’n 10 projecten en heeft er geen andere bij gekregen. Hij is dus niet uit het project gehaald omdat hij wat fouts heeft gezegd tegen de consument, maar puur omdat één consument boos over de dialect was. Dat vind ik toch best heftig om te horen.

Er is geen match. De werkgever wil zijn klant behouden. Jouw broer wil toch ook liever op een project zitten waar deze persoon niet meer met hem belt? En of dat dit nu komt door het accent, de hoger stem, te harde stem, te mannelijke of te vrouwelijke stem, boeien, er is geen match.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Bij een call center is de manier van spreken een nogal wezenlijk onderdeel van de baan. En blijkbaar was dat in dit geval een probleem. Als het echt om 1 consument was gegaan, en de klant had dat ook belachelijk gevonden, was er niks gebeurd. Maar om een of andere reden vond de klant die ene consument belangrijk genoeg of het probleem groot genoeg om een andere medewerker te vragen. Dat mag. En de werkgever mag dan met mensen schuiven. Je broer is niet ontslagen of zo, er is alleen in taken geschoven. Daar kun je niet veel mee verder.
Discriminatie is alleen verboden als het gaat om dingen die niks met de taken te maken hebben. Als je broer opzij gezet was omdat hij homo zou zijn, of bruine ogen heeft oid, dat mag niet. Want heeft niks met zijn werk te maken. Dit wel, of jullie het nu belachelijk vinden of niet.
Ik denk dat de klagende klant nou net een goedeomzetklant was. Die wil het bedrijf dan te vriend houden en dan is het gemakkelijker om te schuiven met wie aan de telefoon zit, dan met de klant te argumenteren.
En gelukkig heeft je broer een pre doordat er ook Duitse klanten zijn. De meeste Nederlanders spreken met een afschuwelijk accent Duits.
En ik ken meer personen uit Duitsland die Nederlands spreken en het is een heel leuk accent, vind ik.

Pro-tip: bel eens naar UPS België. Als je tijd hebt stuk te slaan.
Tja, ik ben ook wel eens van een project afgehaald (totaal andere branche overigens). Was ook op verzoek van de klant. Leuk is het niet, maar het was zoals het was.

Ik zou mijn schouders er over ophalen en besluiten dat de klant een eikel is dat hij zich zo laat ringeloren door een klagende consument.

Ik ben wel echt heel nieuwsgierig wie de klant is nu :-)
[quote=pejeka post_id=30726345 time=1576167279 user_id=172714]
Ik vind de klantenservice van veel bedrijven sowieso belabberd. Moet je bellen naar een callcenter, krijg je allereerst een bandje dat je moet wachten. Eindelijk na een kwartier een persoon aan de lijn. Die persoon weet van toeten noch blazen, want die werkt niet bij het bedrijf waar je heen belt, maar die zit ergens op een callcenter dat is ingehuurd, dus die kan hooguit het scenario van de computer volgen. Komt die persoon er niet uit, dan mag die je ook niet doorverbinden met iemand anders, nee, dan moet je een mailtje sturen en hopen dat je antwoord krijgt.

Nog erger is het (maak ik zakelijk dagelijks mee) als je te maken krijgt met van die financiële administraties die zijn uitbesteed (kostenbesparing, weet je wel) aan bedrijven in Oost-Europa of India ofzo. Inderdaad vaak mensen aan de lijn met een dusdanig zwaar accent dat ze nauwelijks verstaanbaar zijn, en iets oplossen doen ze ook niet, want ze zijn alleen maar ingehuurd om nummers in te kloppen...
[/quot

En wat te denken van het gebrek aan omgangsvormen ? Mijn bejaarde moeder belde met ziggo klanten service. Ik luisterde mee... jong meisje duidelijk aan de telefoon. Kon niet echt fatsoenlijk en beleefd een gesprek voeren en sloot af met “doei”. Echt.. daar zakt mijn broek van af. Een klantenservice hoort netjes u, mevrouw en gedag te zeggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven