Werk & Studie alle pijlers

Discriminatie?

12-12-2019 14:51 33 berichten
Hoi allemaal.

Tot nu toe heb ik nog geen topic geopend en altijd maar meegelezen.
Het gaat om mijn broer. Wij komen oorspronkelijk uit Duitsland, maar leven al 10 jaar in Nederland. Mijn broer heeft een baan in een contactcenter in Amsterdam. Dit contactcenter heeft meerdere klanten. Consumenten komen dus eerst bij dit contactcenter terecht. Nu vinden wij toch heel erg wat er gebeurt is. Deze week heeft hij een consument aan de telefoon gehad, die erg boos erover was, dat een Duitser met dialect in de klantenservice werkt. Hij werd eerst uitgescholden en nu heeft het contactcenter mijn broer van dit project afgehaald. Dit vind ik persoonlijk toch best discriminerend of stel ik me nu aan? Eerst wordt hij door de consument dus gediscrimineerd en daarna van de klant en zijn werkgever. Ze zeiden dat hij niets fout heeft gedaan, maar dat sommige blijkbaar een probleem ermee hebben, dat hij Duitser is. Ik vind dit toch echt wel discriminatie vanuit de werkgever. Mag zijn werkgever dit eigenlijk wel doen? Want echt welkom voelt hij zich nu ook niet meer bij het bedrijf.
Ik weet eigenlijk ook niet helemaal of zo’n topic gaat helpen, maar ik moest het ook even kwijt. Wat vinden jullie van dat wat er gebeurd is?

Als er spelfouten in zullen zitten, mijn excuus. Spelling vind ik toch soms nog wat moeilijk.

Groetjes,
Marry
Ik geloof dit niet

Wat doet het contactcentre precies?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is dat discriminatie. Tenminste, als uw broer goed Nederlands spreekt.

Ik vind trouwens al uit economische overwegingen raar dat de werkgever (of de klant) hem dan van het project haalt, want de kans dat er nog een consument bezwaar maakt tegen zijn accent lijkt mij klein.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Voor de duidelijkheid: de klant van het contactcentrum is een bedrijf. De consument is blijkbaar de klant van de klant.
gizzmo-returns schreef:
12-12-2019 16:07
Ik geloof dit niet

Meestal noem ik het een "call-center".
Als u uw energie-leverancier belt, is er een grote kans dat u met een call-center spreekt.
Als het de Holocaustslachtofferhotline was, begrijp ik het wel. In alle andere gevallen mag de opdrachtgever een contactcenter uiteraard verzoeken ander personeel in te zetten.

Je broer heeft vast een andere klant gekregen binnen hetzelfde contactcenter. Als hij is ontslagen om zn accent, dan is dat uiteraard wel discriminatie.
haarklover schreef:
12-12-2019 16:10
Meestal noem ik het een "call-center".
Als u uw energie-leverancier belt, is er een grote kans dat u met een call-center spreekt.
Dat weet ik

Ik bedoel welke klus broer deed. Dus bellen voor verzekering, krant, energie etc
Hij kan altijd contact opnemen met art 1 in zijn gemeente
Hoe erg is dat dialect? Ik heb ook wel eens mensen uit de telefoon gehaald vanwege slecht verstaanbaar.
gizzmo-returns schreef:
12-12-2019 16:07
Ik geloof dit niet

Ik wil niet dat hij problemen krijgt en wil dan ook niet vertellen welk contactcenter dit is.
Star² schreef:
12-12-2019 16:20
Hoe erg is dat dialect? Ik heb ook wel eens mensen uit de telefoon gehaald vanwege slecht verstaanbaar.
Niemand heeft verder problemen hem te verstaan. Anders hadden ze hem niet aangenomen. Hij zei tegen mij, dat iedereen hem goed kan begrijpen, maar de dialect is wel te horen. Ook bij mij.
Marry2000 schreef:
12-12-2019 16:21
Ik wil niet dat hij problemen krijgt en wil dan ook niet vertellen welk contactcenter dit is.
Dat zijn er e heel veel

Ik bedoel wat hij moet verkopen aan de telefoon. Ligt dat misschien gevoelig of zo
Marry2000 schreef:
12-12-2019 16:23
Niemand heeft verder problemen hem te verstaan. Anders hadden ze hem niet aangenomen. Hij zei tegen mij, dat iedereen hem goed kan begrijpen, maar de dialect is wel te horen. Ook bij mij.

Dat is vreemd dan. Heeft hij een gesprek met zijn lg gehad over hoe en wat en waarom?
gizzmo-returns schreef:
12-12-2019 16:26
Dat zijn er e heel veel

Ik bedoel wat hij moet verkopen aan de telefoon. Ligt dat misschien gevoelig of zo
Hij moet niets verkopen. Als een consument een makkelijke vraag heeft geeft hij antwoord, anders kan hij de consument doorverbinden.
Star² schreef:
12-12-2019 16:27
Dat is vreemd dan. Heeft hij een gesprek met zijn lg gehad over hoe en wat en waarom?
Zijn leidinggevende zei alleen dat het niet aan hem ligt, maar dat de klant gelieve iemand zonder dialect wilt, omdat een consument dus zo reageerde. Dus de klant spreekt niet de consument op zijn slecht gedrag aan, maar gaat wel erom vragen mijn broer van het project af te halen, vanwege zijn dialect.
Ik denk dat als je broer de klanten correct en begrijpelijk te woord heeft gestaan en de bellers keurig heeft behandeld, het heel vreemd is dat de leiding hem van zijn functie heeft ontheven vanwege één klagende klant. Discriminatie vind ik een stap te ver, maar hij is dan in elk geval onterecht bejegend door zijn leiding. Ik zou dan het gesprek aangaan met de leiding hierover.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik vind het vooral raar dat het bedrijf hem meteen van dat project afhaalt omdat 1 klant loopt te klagen.
Ik weet niet wat voor soort bedrijf het is, maar in elk callcenter wordt je weleens uitgescholden door een klant. Dat moet je broer niet zo serieus nemen. Wel raar dat zijn werkgever hem dan meteen op een ander project zet.
Wellicht hebben ze je broer van het project afgehaald om hem te beschermen? Een scheldende klant is echt niet leuk.
Maar zolang je broer niet in gesprek gaat gaat hij daar niet achter komen. Altijd eerst in gesprek voor hij (en jij!) allerlei voorbarige conclusies trekt.
Heel vervelend voor je broer. Maar jij was er niet bij, en je weet niet precies wie wat allemaal gezegd heeft en hoe het begonnen is.

De meeste gesprekken met een helpdesk worden opgenomen. Je broer kan vragen om dit te beluisteren samen met zijn leidinggevende, en dan vragen wat de exacte reden is dat hij van het project afgehaald worden.

Realiseer je ook dat de opdrachtgever vaak altijd mag zeggen tegen bedrijf dat ze een bepaalde werknemer liever niet meer zien, Dan krijgen ze een andere collega. Iemand die niet op zijn plek zit of spanningen geeft, kan je beter uit die situatie halen.

Heeft je broer ondertussen wel nog gewoon werk? Bij een ander project?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik heb er ook een enorme hekel aan als ik een klantenservice bel en de persoon die ik aan de lijn krijg spreekt met een zwaar buitenlands accent. Dat kan ik niet verstaan en doorgaans bel je zoiets omdat je er zelf niet aan uitkomt dus wil je gewoon iemand met dezelfde moedertaal om spraakverwarring te voorkomen.
minnimouse schreef:
12-12-2019 16:38
Ik vind het vooral raar dat het bedrijf hem meteen van dat project afhaalt omdat 1 klant loopt te klagen.
Ik weet niet wat voor soort bedrijf het is, maar in elk callcenter wordt je weleens uitgescholden door een klant. Dat moet je broer niet zo serieus nemen. Wel raar dat zijn werkgever hem dan meteen op een ander project zet.
Dat uitschelden maakt hem niets uit, maar dat hij voor het gedrag van iemand anders word gestraft vind ik niet eerlijk. Goed de wereld is niet eerlijk, maar echt fijn voelt hij zich niet op die manier.
redbulletje schreef:
12-12-2019 16:49
Ik heb er ook een enorme hekel aan als ik een klantenservice bel en de persoon die ik aan de lijn krijg spreekt met een zwaar buitenlands accent. Dat kan ik niet verstaan en doorgaans bel je zoiets omdat je er zelf niet aan uitkomt dus wil je gewoon iemand met dezelfde moedertaal om spraakverwarring te voorkomen.
Ik vind de klantenservice van veel bedrijven sowieso belabberd. Moet je bellen naar een callcenter, krijg je allereerst een bandje dat je moet wachten. Eindelijk na een kwartier een persoon aan de lijn. Die persoon weet van toeten noch blazen, want die werkt niet bij het bedrijf waar je heen belt, maar die zit ergens op een callcenter dat is ingehuurd, dus die kan hooguit het scenario van de computer volgen. Komt die persoon er niet uit, dan mag die je ook niet doorverbinden met iemand anders, nee, dan moet je een mailtje sturen en hopen dat je antwoord krijgt.

Nog erger is het (maak ik zakelijk dagelijks mee) als je te maken krijgt met van die financiële administraties die zijn uitbesteed (kostenbesparing, weet je wel) aan bedrijven in Oost-Europa of India ofzo. Inderdaad vaak mensen aan de lijn met een dusdanig zwaar accent dat ze nauwelijks verstaanbaar zijn, en iets oplossen doen ze ook niet, want ze zijn alleen maar ingehuurd om nummers in te kloppen...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
nessemeisje schreef:
12-12-2019 16:42
Wellicht hebben ze je broer van het project afgehaald om hem te beschermen? Een scheldende klant is echt niet leuk.
Maar zolang je broer niet in gesprek gaat gaat hij daar niet achter komen. Altijd eerst in gesprek voor hij (en jij!) allerlei voorbarige conclusies trekt.
Hij zei tegen mij dat duidelijk tegen hem gezegd is dat hij eraf is gehaald, omdat de consument boos over zijn dialect was.
redbulletje schreef:
12-12-2019 16:49
Ze moeten wel buitenlanders aannemen, want nederlanders willlen dit werk niet meer doen...

Overigens heb ik nooit iemand aan de lijn die slecht te verstaan is, maar ik kom uit de randstad.
hamerhaai schreef:
12-12-2019 16:44
Heel vervelend voor je broer. Maar jij was er niet bij, en je weet niet precies wie wat allemaal gezegd heeft en hoe het begonnen is.

De meeste gesprekken met een helpdesk worden opgenomen. Je broer kan vragen om dit te beluisteren samen met zijn leidinggevende, en dan vragen wat de exacte reden is dat hij van het project afgehaald worden.

Realiseer je ook dat de opdrachtgever vaak altijd mag zeggen tegen bedrijf dat ze een bepaalde werknemer liever niet meer zien, Dan krijgen ze een andere collega. Iemand die niet op zijn plek zit of spanningen geeft, kan je beter uit die situatie halen.

Heeft je broer ondertussen wel nog gewoon werk? Bij een ander project?
Er is een kort gesprek geweest. Het is dus omdat de consument boos over de dialect was dat ze hem uit het project hebben gehaald. Hij zelf zei toen hij de telefoon opnam, dat de persoon gelijk op hem af ging. Hij heeft zo’n 10 projecten en heeft er geen andere bij gekregen. Hij is dus niet uit het project gehaald omdat hij wat fouts heeft gezegd tegen de consument, maar puur omdat één consument boos over de dialect was. Dat vind ik toch best heftig om te horen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven