Werk & Studie alle pijlers

Docent basisonderwijs

01-08-2020 14:23 28 berichten
Hallo allemaal,

Ik ben een alleenstaande ouder en wil me graag omscholen tot docent basisonderwijs. Alleen loop ik tegen het volgende aan:

Hoe zit het bijv. met activiteiten die samenvallen met schoolactiviteiten van je eigen kind zelf? Denk hierbij aan de eerste schooldag van je kind of carnavalsmiddag. In principe zou je jouw eigen kind op de eerste schooldag niet zelf naar school kunnen brengen, lijkt mij?

Graag hoor ik hoe andere moeders, werkzaam binnen het onderwijs, dit aanpakken.

Dank!
Alle reacties Link kopieren
Hulplijn112911 schreef:
01-08-2020 14:47
Dank voor jullie reacties!
Ik ben gestuit op een traject waarin ik gedurende de opleiding word betaald.
Ja de zij-instroom. Ik heb daar ook naar naar gekeken en voor mij zouden het onbetaalde studie uren zijn ( wat prima is hoor) en ook nog eens fors minder salaris. Vraag me altijd af hoe anderen dat doen als je uit een beter betaald vak komt en in jouw geval het alleen moet verdienen.
Heb je al een school gevonden om dit mee aan te gaan? Dan zou je dit soort vragen daar ook kunnen stellen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben fulltime leerkracht in het basisonderwijs, dus heb geen duo. Dat betekent dat ik nooit een vrije dag of vrij uurtje tijdens lestijd kan opnemen. Na schooltijd een keer eerder weg kan meestal wel, tenzij er een vergadering o.i.d. gepland staat. In de cao staat duidelijk omschreven waar je wel verlof voor kunt krijgen (begrafenis, zorgverlof etc). Recht op verlof voor het bijwonen van activiteiten op de school van je eigen kind staat er zeker weten niet in.
Saartjepoes2 schreef:
01-08-2020 17:36
Oudergesprekken heb ik altijd kunnen regelen met school van kind. Enige wat regelmatig in het gedrang is gekomen is de kerstviering. Dat vind ik dan heel jammer maar het is niet anders. Ook kan je zelden mee als hulpouder (ik werk vier dagen) en dat vind mijn zoon heel jammer. Ik zorg dat ik daarom 1 x per jaar iets gaafs kom inbrengen in zijn klas zoals bijvoorbeeld een gastles drama/ een superleuke knutsel op een creamiddag of het maken van een libdub ;-D. Dan koop ik mijn schuldgevoel in 1 x af, erg he. Manlief moet niet denken aan het begeleiden van een groepje maar die wil nog weleens een ritje maken als er rijders worden gezocht.

Eerste schooldag werd mijn klas uurtje opgevangen. Studiedagen van kind moet ik altijd met oppas opvangen. Toevallig hadden we er dit jaar eindelijk eentje op mijn vrije dag. Toen zijn we naar de Efteling geweest :).

Er zijn idd veel zij- instroom trajecten waarbij opleiding en een salaris worden betaald. Leuk hoor!
Met studiedagen kon ik mijn kinderen altijd prima mee naar mijn eigen school nemen. Toen 3-5 waren, zette ik ze bij de kleuters, en wat ouder gewoon bij mij in de klas. Dit kon op elke school waar ik gewerkt heb. Leuk vonden ze dat altijd! Ook ben ik wel op mijn niet-werkdag met mijn eigen kind meegegaan op schoolreisje van mijn school 🙂

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven