Werk & Studie alle pijlers

docent worden

11-02-2011 08:47 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi allemaal,

ik denk erover om na 20 jaar commercieel bezig te zijn geweest een carrieresewitch te maken en het onderwijs in te gaan. geen idee hoe ik het ga aanpakken nog. opleiding doen? stage lopen? en zitten ze eigenlijk wel op me te wachten?

ik heb een economische opleiding dus ik denk aan economie/administratie in het middelbaar onderwijs.

heeft iemand ervaring of ideeen? zou ik leuk vinden om te horen.

groetjes,

chrisly
docent? universitair/hbo? middelbare school? of bedoel je leraar basisonderwijs?

Scheelt nogal.
Wanneer je een diploma op hbo niveau hebt, kan je een kopopleiding gaan doen. Dit is een eenjarige voltijd opleiding om je 2e graad bevoegdheid te halen. Verschillende scholen bieden het aan. 2e graad is oa middelbaar onderwijs.

Omdat je al een diploma hebt gaat zo'n jaar alleen over docentschap, omdat je de inhoudelijke kennis al zou moeten hebben.
Leraren economie of M&O worden veel gevraagd in het VO. Dat betekent meestal wel in de bovenbouw lesgeven, dus een eerste graads bevoegdheid.

Het ligt eraan wat voor studie je gedaan hebt, universitair of HBO hoe snel je je bevoegdheid kunt halen.

Ik weet in Utrecht, dat dat na een universitaire opleiding maar een jaar is. Wat je kunt doen is al open solliciteren op scholen, soms krijg je al een (kleine) baan en kun je van daaruit je opleiding doen. Het voordeel is dan, dat de school ook je opleiding betaalt. Lukt dat niet op deze manier, dan kun je nog steeds de opleiding volgen en zoek je zelf met behulp van de opleiding een stageplek. (meestal onbetaald)

Hier voor de site van het Ivlos (al heet dat nu anders) http://www.uu.nl/universi ... aareco/Pages/default.aspx

Het kan natuurlijk op elke universiteit, maar ik studeer in Utrecht, daarom...

Succes!
Als je (naast een studie) direct gaat lesgeven zorg dan dat je door de school goed begeleid wordt. Vraag om een vaste begeleider/coach en om een vaste begeleider in je vakgebied. Je kan de stof nog zo goed beheersen maar klassenmanagement is gewoon moeilijk als je er niets vanaf weet (en soms ook als je er heel veel vanaf weet). De eerste jaren zijn zwaar en het zou zonde zijn als je afknapt op het onderwijs doordat je geen goede begeleiding krijgt. Dit gebeurt nogal eens. Ken je mensen die in het onderwijs werken? Vraag eens hoe het op hun school geregeld is en of je eens mag meekijken.

Aan het begin van een schooljaar starten is makkelijker dan halverwege invallen. Misschien een idee om over een maandje of 2 rond te kijken zodat je volgend schooljaar kan beginnen? Kan je meteen met een opleiding beginnen.

Ik heb verschillende collega's die vanuit een ander vakgebied het onderwijs in zijn gegaan. De één gaat het beter af dan de ander. Hetzelfde kan gezegd worden voor mensen die altijd in het onderwijs gezeten hebben.
Hoi chrisly, leuk dat je erover denkt om docent te worden in het middelbaar onderwijs. Aan economiedocenten is een groot tekort, vooral aan eerstegraders (op veel scholen wordt het vak in klas 1 en 2 niet gegeven, dus zijn er weinig uren te vergeven in het tweedegraadsgebied). "Administratie" wordt bij mijn weten niet gegeven op middelbare scholen, misschien wel in het MBO. Ook daar is een groot tekort aan docenten, dus dat zou je ook kunnen overwegen.

Laat je wel goed voorlichten. Mijn collega economie komt ook uit het bedrijfsleven, en hij is dolblij dat hij de overstap naar het onderwijs heeft gemaakt, omdat hij nu z'n kinderen veel vaker ziet, maar zijn salaris is gehalveerd t.o.v. zijn vorige baan. Het is belangrijk je te realiseren waarvoor je kiest: het kabinet gaat flink op onderwijs bezuinigen. Hou rekening met grote klassen, salaris op de nullijn, en een steeds groter percentage vrouwen in het beroep (dat laatste vind ik een groot nadeel: ik wil graag wat leuke kerels op de werkvloer ) Daar staat tegenover dat het ontzettend leuk is om met jonge mensen te werken: het is altijd levendig en nooit saai. Je werkdag vliegt om!

Praat met mensen die vanuit een andere baan de overstap naar het onderwijs hebben gemaakt, of mensen die juist de andere kant op zijn overgestapt. Probeer of je een keer een dag mag meekijken met iemand die werkt als docent economie. Doe dat liefst op meerdere scholen.

En hou ons op de hoogte

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven