domeinnaam registreren
donderdag 9 september 2010 om 12:51
Op dit moment ben ik bezig met het in kaart brengen en vormgeven van mijn eigen zakelijke website- de uiteindelijke (technische)uitvoering laat ik echter een webdesigner doen. Heb al gecheckt of de domeinnaam die ik in gedachten had nog vrij is en dat is ie. Mijn vraag is nu: is het zinvol om deze domeinnaam zelf nu al te laten registreren? Het duurt (schat ik) nog zeker 3 weken voordat ik klaar ben met mijn voorbereidingen en een webdesigner inschakel voor het eindresultaat. Hoe gaat zoiets in zijn werk? Ik neem aan dat een webdesignstudio ervaring heeft met bepaalde webhosting en de mogelijkheden die ze bieden voor jouw specifieke situatie. Zelf heb ik weinig verstand van waar ik op moet letten en wat ik voor mijn site en specifieke situatie nodig heb. Er is zoveel keus!! Word er helemaal van!! Een beetje hulp hierbij zou dus niet verkeerd zijn. Is het daarom verstandig om in mijn eentje te gaan zoeken of kan ik beter wachten tot ik contact heb met de webdesigner en te zien krijg met welke webhostingbedrijven hij zoal in zee gaat? Hebben jullie tips?
donderdag 9 september 2010 om 13:02
Hoi invincible,
Ik zou alvast je domeinnaam vastleggen. Kan via elk hostingbedrijfje en kost (voor een NL-naam) vaak maar iets van 5 euro p/j. Kun je niet echt een buil aan vallen en wil je straks naar een ander bedrijf omdat je daar je site laat hosten, dan kun je zo overstappen. Kijk anders voor meer info eens op de site van SIDN. Daar vind je ook een lijst met aangesloten bedrijven die voor jou de domeinnaam kunnen vastleggen. Als je nog 3 weken wacht en hij is ineens weg sla je je voor je kop...succes!
Ik zou alvast je domeinnaam vastleggen. Kan via elk hostingbedrijfje en kost (voor een NL-naam) vaak maar iets van 5 euro p/j. Kun je niet echt een buil aan vallen en wil je straks naar een ander bedrijf omdat je daar je site laat hosten, dan kun je zo overstappen. Kijk anders voor meer info eens op de site van SIDN. Daar vind je ook een lijst met aangesloten bedrijven die voor jou de domeinnaam kunnen vastleggen. Als je nog 3 weken wacht en hij is ineens weg sla je je voor je kop...succes!
donderdag 9 september 2010 om 13:11
Wees kritisch, en bedenk wat je wil.
Even heel kort door de bocht: Welk pakket je ook aanschaft, bedenk dat het makkelijker is om te "upgraden" dan om te downgraden.
Zo heb ik een starters pakket bij versio. dan ben je ongeveer 6 euro per jaar kwijt, plus die vijf euro voor je domein. Da's 11 euro.
Om te beginnen is dat groot genoeg.
dan heb je ongveer 1 gig aan schijfruimte, 15 gig aan data verkeer, en onbeperkt subdomeinen.
Ter vergelijking: ik heb hier 14 domeinen op staan, (waarvan 4 echt actief) en ik zit nog niet op 1/20 ste van mijn data verkeer quotum.
Ik verwacht (hoop het wel voor je) niet dat je als je website staat, je maandelijks 15 gig aan dataverkeer hebt.
Mocht je trouwens meer willen weten, geef maar een seintje.
als je wil kan ik je ook wel een kijkje "in de keuken" geven.
Gr. JOjanneke.
Even heel kort door de bocht: Welk pakket je ook aanschaft, bedenk dat het makkelijker is om te "upgraden" dan om te downgraden.
Zo heb ik een starters pakket bij versio. dan ben je ongeveer 6 euro per jaar kwijt, plus die vijf euro voor je domein. Da's 11 euro.
Om te beginnen is dat groot genoeg.
dan heb je ongveer 1 gig aan schijfruimte, 15 gig aan data verkeer, en onbeperkt subdomeinen.
Ter vergelijking: ik heb hier 14 domeinen op staan, (waarvan 4 echt actief) en ik zit nog niet op 1/20 ste van mijn data verkeer quotum.
Ik verwacht (hoop het wel voor je) niet dat je als je website staat, je maandelijks 15 gig aan dataverkeer hebt.
Mocht je trouwens meer willen weten, geef maar een seintje.
als je wil kan ik je ook wel een kijkje "in de keuken" geven.
Gr. JOjanneke.
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
donderdag 9 september 2010 om 14:09
Ok over een paar weken ga je een professional in de arm nemen. Hoe groot is het risico dat het de komende weken geclaimd gaat worden? Heb je al een webdesignstudio uitgezocht waarmee je in zee wil? Dan kun je het `probleem`aan hun voorleggen en dan geven ze je misschien wel een goede tip. Of ze zeggen; dat kan echt nog wel een maandje wachten. Als je het risico echt niet wil lopen dan moet je het inderdaad claimen bij een hostingbedrijf.
voor meer info http://nl.wikipedia.org/wiki/Webhosting
voor meer info http://nl.wikipedia.org/wiki/Webhosting
donderdag 9 september 2010 om 14:13
hey wat een bruikbare reacties! Dank!
Happy_ever_after: dat is eigenlijk wat ik wilde weten, of ik gewoon simpelweg voor weinig geld mijn domeinnaam alvast kan vastleggen zodat hij in ieder geval voor mij gereserveerd is en dat ik dan over een tijdje, mocht in overleg met de webdesigner blijken dat ik meer nodig heb of iets anders, dat ik dan zo kan overstappen.
Goed te weten dat upgraden makkelijker is dan downgraden jojanneke66..ook weer zoiets.
Nog een vraag, ik las ergens dat het raadzaam is om zowel de .nl als de .com ( en misschien nog wat andere) van je domeinnaam te registreren, om zo gebruikers die verkeerd hebben gegoogled, toch naar jouw site te re-directen. Is dat zo? En kost het dan ook zoveel keer meer?
alvast bedankt voor het meedenken..
Happy_ever_after: dat is eigenlijk wat ik wilde weten, of ik gewoon simpelweg voor weinig geld mijn domeinnaam alvast kan vastleggen zodat hij in ieder geval voor mij gereserveerd is en dat ik dan over een tijdje, mocht in overleg met de webdesigner blijken dat ik meer nodig heb of iets anders, dat ik dan zo kan overstappen.
Goed te weten dat upgraden makkelijker is dan downgraden jojanneke66..ook weer zoiets.
Nog een vraag, ik las ergens dat het raadzaam is om zowel de .nl als de .com ( en misschien nog wat andere) van je domeinnaam te registreren, om zo gebruikers die verkeerd hebben gegoogled, toch naar jouw site te re-directen. Is dat zo? En kost het dan ook zoveel keer meer?
alvast bedankt voor het meedenken..
donderdag 9 september 2010 om 14:19
Fleuriefleur, het risico is niet groot. Maar punt is, ik heb voor de nieuwe telefoon- en goudengids alvast mijn website laten vermelden. En deze gids komt in oktober uit...het plan is natuurlijk om de website dan in de lucht te hebben, maar mocht het niet helemaal lukken (zal een kwestie van een paar weken zijn), dan is het toch fijn dat ik hem wel al gereserveerd heb.
donderdag 9 september 2010 om 15:02
donderdag 9 september 2010 om 15:06