Werk & Studie alle pijlers

doorgaan of stoppen met stage

04-01-2010 03:19 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aan het begin van dit schooljaar ben ik stage gaan lopen bij een organisatie die helemaal leek te zijn wat ik zocht. Precies de kant op die ik nada ik mijn diploma behaald heb ook zou willen. Ik was dan ook superenthousiast. Andere stagiaires daar vertelden mij echter al snel dat er niks voor stagiaires te doen was. Ik schrok een beetje van hun negatieve houding en berichten, maar na navraag gedaan te hebben bij een medewerker daar die er al langer werkt was ik weer gerustgesteld. Omdat ik vanaf het begin ook al erg enthousiast was over de stageplaats besloot ik gewoon door te zetten, en mijn bestje beentje voor te zetten. In eerste instantie ging ik er ook vanuit dat, als ik er langer zou werken, ik vanzelf meer te doen zou hebben. Maar ik ben nu bijna op de helft van mijn stage en als ik terugkijk op mijn tijd hier, vraag ik mij ernstig af wat ik eigenlijk gedaan en geleerd heb.

Punt is dat ik nu ook competenties moet gaan leggen, dus aantonen dat ik op mijn stage bepaalde bekwaamheden ben gaan ontwikkelen die belangrijk zijn voor de opleiding. Dit moet ik doen in een verslag, en later ook in een presentatie. Ook moeten we verplicht 2 medestudenten uitnodigen op onze stageplaats om hun te laten zien wat wij daar doen. Maar punt is dat ik echt, echt helemaal niks te doen heb daar en 9 van de 10 keer maar een beetje mijn emails zit te checken of op hyves zit. En dit is dus niet omdat ik niks wil doen, ik heb al tig keer aangegeven bij zowel mijn stagebegeleidster als enkele andere medewerkers dat ik meer wil doen.

Ik weet gewoon niet hoe ik deze opdrachten moet verwezenlijken. Er is maar 1 manier om door te kunnen gaan, en dat is liegen. Liegen over werkzaamheden die ik nooit verricht heb, en competenties die ik nooit behaald heb.

De andere optie is stoppen, maar dat betekent dus dat ik vertraging oploop bij mijn studie. Meer geld kwijt ben dus aan studiegeld, en langer bezig zal zijn met de opleiding.

Ik wil sowieso niet dat al de uren die ik tot nu toe gelopen heb voor niks zijn geweest. Dan zou ik voor niks toch elke dag weer naar mijn stage gegaan zijn, en in die zin zoveel moeite gedaan hebben. Ik loop er al vanaf het begin bijna fulltime stage, en het gaat dus om enkele honderden uren die ik al gemaakt heb.

Maar binnenkort moet ik al enkele opdrachten inleveren en om dat te kunnen doen, moet ik dus alsnog gaan liegen. Mijn begeleidster van school weet ook trouwens niet hoe ernstig de situatie is. Ik heb weleens een kleinigheidje verteld, maar nooit het hele verhaal omdat ik dan niet weet of zij vindt dat ik nog kan blijven. En tot nu toe heb ik dus altijd gehoopt op verbetering bij mijn stage, in plaats van al die uren die ik elke keer al gemaakt had voor niks weg te gooien en te stoppen.

Lang verhaal, maar ik hoop dat mensen willen reageren.
Lastig.

Als jij twee opties ziet: stoppen of liegen op school, zou ik voor de derde optie gaan:

een gesprek aanvragen met je begeleidster van school en je stagebegeleider samen zodat iedereen weet wie wat zegt en wat de afspraken zijn.

Een vierde optie:

Meekijken meekijken vragen vragen vragen zeuren zeiken en zaniken, net zo lang tot ze dat helemaal beu zijn en je wel iets te doen geven.
Kun je niet bij je stagebegeleidster van het bedrijf een gesprek aangaan over welke competenties je hebt gelegd? Misschien kan zij ze je even voorzeggen.

Wat voor opleiding en stage doe je, als ik vragen mag? Is er ruimte om medewerkers te spreken over zakelijke dingen en een dagje met ze mee te lopen? Het zou toch zonde zijn als je weer opnieuw moest beginnen. Ik heb een stage gelopen die erg uitvoerend was en ik moest juist aantonen over HBO-niveau te beschikken. Ik heb toen op eigen initiatief een manual gemaakt. Weet niet of dat voor jou mogelijk is, maar ik neem toch aan dat je voor het begin van je stage een document hebt in moeten leveren met de doelen en werkzaamheden van je stage.
Als ik jou was zou ik jouw school en je begeleider van stage uitnodigen voor een gesprek.
...
Waarom heb je dit niet gecommuniceerd op je opleiding? Je hebt nu heel veel uren voor niets gemaakt, zonde zeg. Als je had aangegeven dat het bedrijf zich niet voldoende inzet, had je wellicht kunnen wisselen van stageplek.

Ik zou dit alsnog doen.
Winter is the season in which people try to keep the house as warm as it was in the summer, when they complained about the heat.
Ik zou niet zomaar stoppen hoor! En idd, zoals groenteboerin al zegt; het is niet gemakkelijk om een nieuwe plek te vinden en de scholen laten je niet zomaar stoppen. Ik ben nu aan het afstuderen dus ik heb een opdracht waar ik fulltime aan moet werken, maar de begeleiding van het bedrijf is nul en ik krijg veel domme klusjes die me onnodig veel tijd kosten. Ik durfde t ook niet zo goed aan te kaarten op school omdat ik bang was dat ik zou moeten stoppen, maar mijn schoolbegeleider zei ook dat ik het goed deed zonder bedrijfsbegeleiding en dat ze er niet veel van kunnen zeggen omdat ze al blij zijn dat er nog bedrijven zijn die stagiaires aannemen. Echt, gewoon nog even doorbijten en ik zou het toch met je schoolbegeleider bespreken. Dat heb ik ook gedaan (ik vond mijn resultaten niet goed genoeg en ik verloor tijd omdat ik wachtte op begeleiding die niet kwam) en ik kwam erachter dat docenten er vaak een heel ander beeld van hebben. En idd, als je een verbeterpunt hebt gevonden die iets met je opleiding te maken heeft, kun je daar n uitgewerkt voorstel voor doen zodat je duidelijk initiatief hebt getoond. Maar ik weet niet of dat kan met je opleiding...

Succes!
mm was dubbel
De andere optie is stoppen, maar dat betekent dus dat ik vertraging oploop bij mijn studie. Meer geld kwijt ben dus aan studiegeld, en langer bezig zal zijn met de opleiding.

Ik wil sowieso niet dat al de uren die ik tot nu toe gelopen heb voor niks zijn geweest. Dan zou ik voor niks toch elke dag weer naar mijn stage gegaan zijn, en in die zin zoveel moeite gedaan hebben. Ik loop er al vanaf het begin bijna fulltime stage, en het gaat dus om enkele honderden uren die ik al gemaakt heb.

Ik lees dat ik maar de helft van het verhaal verteld heb. Wat wil je ook, zo midden in de nacht.

Maar over een paar weken, als ik een bepaald aantal uren gemaakt heb en bepaalde opdrachten gedaan heb, kan ik wel stoppen zonder dat ik uren voor niks stage gelopen heb. Het is namelijk mogelijk om bij 2 organisaties stage te lopen, en de uren dus te verdelen over die 2 organisaties. Hoe deze uren precies verdeeld worden, dus hoeveel uur je per organisatie stage loopt, staat wel al vast en daar heb ik dus geen eigen inbreng in. Alleen moet ik dan alsnog competenties aan gaan tonen die ik nooit gemaakt heb.

Trouwens, ik heb nooit van medestudenten of van docenten op school gehoord dat het heel moeilijk is om een stageplaats te vinden. Aan het begin van dit schooljaar vertelde de coordinator ook aan degenen die nog geen stage gevonden hadden, dat er nog een aantal organisaties stonden te trappelen om stagiares.

Ik ben benieuwd hoe jullie er nu over denken.

Moet nu echt even verder want wordt straks al op stage verwacht. Maar ik zal later nog wat uitgebreider op jullie reacties reageren.
Inderdaad, stoppen en liegen zijn wel de twee uitersten... wat dacht je ervan om met je stagebegeleiders (vanuit stage en school) om de tafel te gaan hierover.

Ik zou dan wel zorgen dat je zelf met een voorstel komt, beetje pro-actief dus.
quote:webs schreef op 04 januari 2010 @ 08:02:

mm was dubbel

(mijn oude naam 2 fora geleden)
Dat zeg ik....
Het kan zijn dat het komt doordat je je bericht midden in de nacht geschreven hebt, maar wat ik vooral uit je bericht haal is dat het lijkt alsof dit jou overkomt. Ik ben ervan overtuigd dat je zelf verantwoordelijk bent voor het verloop van je stage; een beetje afhankelijk van welk niveau van opleiding je volgt natuurlijk.

Als jij niet tevreden bent, of als jij het idee hebt dat je niet genoeg leert op je stage, dan ben jij ook degene die daar iets aan zal moeten doen. Jíj bent verantwoordelijk voor je eigen leerproces, en niemand anders. Als jij vindt dat je tekort gedaan wordt, ben jij degene die daarvoor aan de bel zal moeten trekken. Natuurlijk zal school je daarbij moeten kunnen helpen, en ook je stagebegeleider op je stage zelf. Maar jij bent wel de aangewezen persoon om initiatief daarin te nemen.

Het is vast lastig om zulke dingen te bespreken, vooral als je in een toch wat kwestbaardere positie zit als stagiaire zijnde, maar ook dat behoort tot je leerproces. Als je dat gedaan hebt, kun je dat zelfs als competentie toevoegen aan je lijstje: opkomen voor jezelf, omgaan met (het geven van) kritiek enz...

Bedenk je wat jij zou wíllen leren: waarom ben ik hier stage gaan lopen? Welke doelen had ik voor mezelf gesteld? En hoe kan ik deze hier bereiken? Dan ben je pro-actief bezig, en laat je zien dat je bezit over een bepaald reflectievermogen. Dat je nadenkt over waar je met je studie en je leven naartoe wilt, en hoe je dat zou willen bereiken.

Succes!
Als ik jou was zou ik zeker niet stoppen.

Stageplekken zijn schaars!

En hoe je het ook wendt of keert: je moet er overal zelf iets van maken..

Ik neem aan dat je concrete opdrachten in een stageboek hebt staan?

Hup, met dat boek naar je begeleider en concrete afspraken maken over wat je wanneer gaat doen.

Neem initiatief, veel, tot ze er dol van worden..

Je moet echt voor jezelf opkomen! Dan hoef je het nog niet direct bij je begeleider van school neer te leggen en zijn je uren niet verloren gegaan!

Ik wens je heel veel succes!
Wil jij straks je diploma op zak hebben en aan een baan beginnen terwijl je eigenlijk niet kunt wat je zou moeten kunnen?

Kom op, je bent zelf verantwoordelijk voor je leerproces, dus bel vandaag nog je begeleider op vanuit school, en plan een gesprek met hem/haar en de persoon die jou op stage begeleidt.

Hoe kan het dat er nog steeds studenten stage lopen op die plek terwijl je er niks leert? En hoe komt het dat je er niets leert? Misschien heeft die werkplek wel begeleiding nodig bij het begeleiden van stagiaires.

Ik zou niet langer wachten, want misschien valt er nu nog iets te redden!

Succes
Jemig, die opmerking 'stageplekken zijn schaars, dus zeker niet stoppen' vind ik echt niet slim...! Lekker als iedereen zo denkt, krijgen we straks op de werkvloer alleen maar mensen die gelogen hebben over hun verworven competenties, en heb je niets aan ze!

In welke richting volg je eigenlijk een studie dromertje?

Ik heb zelf lange tijd leerlingen begeleid op mijn werkplek, en zou echt boos worden als een leerling op het laatste moment aan zou geven dat hij niets had geleerd, zou het alleen maar waarderen als er openheid zou zijn, en er de mogelijkheid zou zijn om dit met school te bespreken. Soms is het namelijk heel erg lastig om dat wat een leerling vanuit school in de praktijk moet gaan leren, ook daadwerkelijk op het juiste niveau 'aan te bieden'.
Kaart het aan bij je stagebegeleider. En dan niet mild, maar heftig. Leg uit dat je echt iets te doen moet krijgen in verband met je opdrachten. Zij hebben ervoor gekozen om een stagiair te nemen, dan moeten ze daar ook de verantwoordelijkheid voor nemen. Je mag best, op een beschaafde manier, wat druk uitoefenen. Vertel ze precies wat jij nodig hebt voor je competenties en opdrachten. Mocht het zo zijn dat ze het dan niet kunnen leveren, dan zullen ze dat uit moeten leggen aan je stagebegeleider vanuit je opleidingsinstelling.

Waarom heb je het eigenlijk zo ver laten komen?
Waar is je stagebegeleider van school in dit verhaal? Dat verbaast me altijd nog het meest in dit soort topics. Heb je het bij diegene nog nooit aangegeven, dat je geen enkele competentie aan het ontwikkelen bent bij dit bedrijf?
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je 0,0 leert... ze zullen je toch wel iets laten doen? Waarom nemen ze anders stagiaires aan? Bij mijn vorige stage was het veel handwerk en lieten ze me in t begin veel echt simpele klusjes doen maar dat nivo heb ik zelf wel omhoog getild door aan te geven wat ik wilde doen en ook zelf gewoon met mensen praten om dingen te leren. Maar ja, het is me nog steeds niet duidelijk wat je nu eigenlijk doet voor opleiding/stage dus ja, weet niet hoe het bij jou zit.

@ Haley, aan mijn stagebegeleider heb ik echt niet veel. Hij zou eens bellen met mijn begeleider over "zijn zorgen over de prioriteit van de afstudeeropdracht". Vervolgens heb ik niks meer gehoord tot vier weken daarna, toen hij op bezoek kwam. Toen ik vroeg waarom ik niks meer van hem had gehoord, en mijn begeleider van het werk ook niet zei hij dat hij;

1. mijn begeleider maar niet aan de telefoon kreeg (was steeds weg)

2. de secretaresse niet had gevraagd of mijn begeleider hem terug kon bellen want hij moest les geven dus misschien zou hij wel bellen als hij zelf weg was

3. er niet aan had gedacht om de baas zijn gsm-nummer te vragen

4. er niet aan had gedacht om mij aan de telefoon te vragen/een mailtje te sturen of wat dan ook
ik ben erg benieuwd naar je reactie dromertje... Het is misschien niet helemaal wat je wilde horen, maar wellicht kun je er wel wat mee? WAt voor opleiding doe je eigenlijk precies?
Hee dames,

sorry voor mijn late reactie. En bedankt voor jullie reacties!

Om even de vraag van enkele dames te beantwoorden: ik doe culturele en maatschappelijke vorming, een opleiding op hbo-niveau dus.

Er is mij hier ook een paar keer het voorstel gedaan om een gesprek aan te gaan met zowel de stagebegeleidster van stage als van school. Dit zou ik echter pas doen als ik zeker zou zijn van mijn keuze, namelijk stoppen. Misschien vinden sommigen het onverstandig, maar als ik besluit om niet te stoppen kom ik er liever samen met mijn stagebegeleidster van stage uit. Omdat ik geen zin heb in een stagebegeleidster van school die na zo'n gesprek aan me blijft trekken, en omdat ik ook niet denk dat mijn stagebegeleidster van stage het mij in dank af zou nemen als ik haar zo voor het blok zet. En als ik besluit om niet te stoppen, hou ik mijn band met haar liever wel goed. Ook denk ik niet dat er de schuld van kan krijgen dat ik zo weinig te doen heb. Ik weet dat zij de beste bedoelingen heeft, maar heel de organisatie is gewoon een zooitje ongeregeld.

@Faye, ik heb wel al meegelopen met enkele medewerkers. Maar dit is dan ook meteen het meest actieve wat ik op de stage gedaan heb, en ik vind het niet voldoende. Ik wil ook zélf wat doen.

Een manual? Bedoel je daarmee een handleiding over een apparaat, software of onderdeel?

@Groenteboerin, ik heb het al zo vaak aangekaart bij mijn stagebegeleidster. En mede daardoor ben ik nu zo gedemotiveerd geraakt. Omdat het dus allemaal totaal geen zin heeft gehad.

Ook is het heel moeilijk om zelf iets op te zetten, omdat de directrice erg zuinig is met de financiele middelen. Ik heb het wel al eens eerder geprobeerd aan te kaarten bij mijn stagebegeleidster, en gezegd dat ik wel zelf een projectje zou willen starten, maar toen werd het dus meteen afgeketst. Van een andere stagiaire heb ik gehoord dat zij dezelfde ervaringen had toen ze een voorstel deed om een project op te zetten.

Verder is de organisatie zo'n zooitje dat ik niet eens de puf heb om als stagiairtje daar energie in te steken.

@Webs, bij mijn opleiding is er voor zo ver ik weet dus geen sprake van een tekort aan stageplaatsen. En ik zou er echt niet vreemd van opkijken als mijn stagebegeleidster straks vindt dat ik moet stoppen, omdat ik bijna alleen maar domme klusjes die ik ook op de basisschool had kunnen doen, heb moeten doen. Áls ik al een klusje had.

Wij hebben sterk het vermoeden dat het stageadres vooral uit is op de subsidie die zij krijgen als ze stagiaires aannemen.

@Bkstr, natuurlijk ben ik óók zelf verantwoordelijk voor de situatie op mijn stage. Met de nadruk op óók. Als je keer op keer aangeeft dat je graag meer wilt doen, meer wilt leren, en er komt helemaal niks uit, dan vraag ik mij af in hoeverre je daarop aangekeken kan worden. En ja, er is altijd wel nog meer wat je zou kunnen doen. Ik had nog vaker aan de bel kunnen trekken. Ik had alles op papier kunnen zetten. Enz. Maar als het allemaal van 1 kant moet komen heeft het toch geen zin.

@Ram, ik zou misschien inderdaad nog wel met mijn takenpakket naar mijn stagebegeleidster kunnen gaan.

En even voor alle duidelijkheid, de uren die ik nu gemaakt heb hoeven niet verloren te gaan als ik toch besluit halverwege te stoppen. Dan tellen de uren gewoon mee en kan ik de overige uren ergens anders stage gaan lopen.

@Pien, de stagiaires die er stage liepen, zaten niet op dezelfde hogeschool als ik. Bij mij zijn ze dus totaal niet op de hoogte van hoe slecht de organisatie is.

De reden dat ik er niks leer, is omdat wij bijna alleen maar klusjes krijgen op basisschoolniveau. Wat ik begrepen heb, is dat de organisatie subsidie krijgt voor het aannemen van stagiaires. Deze subsidie houden ze zelf. En aangezien wij er 9 van de 10 keer voor spek en bonen bijzitten, is het aannemelijk dat ze ons vooral voor die subsidie binnengehaald hebben.

Ik heb mijn stagebegeleidster al vaker aangegeven dat ik niet tevreden ben met wat ik tot nu toe geleerd en gedaan heb, dus ik zou het vreemd vinden als zij daar ineens boos om zou worden. Het is niet zo dat ik haar dit op het laatste moment zou vertellen ofzo.

@Pelikaan, de reden dat ik het zo ver heb kunnen laten komen is omdat ik altijd gehoopt heb op vooruitgang. Ik had zoiets van: 'als ik mijn beste beentje voor zet, krijg ik vanzelf meer te doen. Ik moet gewoon geduld hebben en aangeven dat ik graag wil.'.

@Haley, ik heb mijn stagebegeleidster van school inderdaad niet veel verteld. Vooral omdat ik zelf altijd heb gehoopt dat ik er wel uit zou komen met mijn stagebegeleidster van stage, dat het wel goed zou komen, en dat ik het alleen maar moeilijker zou maken door mijn stagebegeleidster van school erbij te betrekken. Omdat ik denk dat zij erg kritisch zou kunnen worden naar het stageadres toe. En ik het stageadres in eerste instantie juist zo leuk vond en echt gemotiveerd was.
gaat het om een afstudeerstage of een meeloopstage (of nog een andere vorm)?

Ik heb een derdejaars stage gedaan en heb toen van heeeel veel kladgenoten begrepen (en zelf ook zo ervaren) dat er vrij weinig zinnings was te doen en wij ook grotendeels met 'kutklusjes' werden afgescheept...Ik moest bijvoorbeeld een marketingplan schrijven en kreeg gewoon niet de handvatten die ik daarvoor nodig had (een budet, informatie werd al zeer snel als vertrouwelijk bestempeld en mocht ik dus niet inzien etc.)

Wat is je tijdens je sollicitatie toegezegd? is er toen niks zwart op wit gezet?

ik snap je frustratie hoor..maar ik heb gewoon doorgezet...het feit dat ik van klasgenoten weinig betere verhalen hoorde maakte dat ik het de moeite niet vond om te switchen...
Hey,

Ik heb niet alle posts gelezen.. maar de eerste vraag die in me opkwam is: wat staat er in je stagecontract?

Ik ben nu volop bezig met mn stage, en er is nu een stagecontract opgesteld die ik, school en het stagebedrijf moeten ondertekenen. Je kunt dan toch aankaarten van, graag zou ik periode *** aan deze competentie willen werken?
Waarom meteen zo dramatisch en kiezen tussen liegen en stoppen.

Je neemt actie (meldt het e.e.a. aan je begeleiders) maar zij reageren niet of laat (die van school begrijp ik). Jij laat er 4 weken overheen gaan zonder reactie totdat begeleider langskomt en zich er met een rotsmoes vanaf maakt.

Je had in die 4 weken ook 3x per week kunnen informeren hoe het ervoor staat. Zo laat je zien dat je initiatief neemt (competentie) en doorzettingsvermogen (competentie) en niet bij de pakken neerzit bij kan omgaan met tegenslag (competentie).

Je krijgt geen budget dus is er geen project mogelijk. Jij haalt je schouders op en gaat mokkend in hoekje zitten. Jij bent de stagiair die niets te doen heeft. Kom met een plan voor een project dat niets kost behalve jouw tijd (en die is met subsidie al kostendekkend).

zo toon je wederom initiatief, creativiteit en originaliteit en vooral lef! Allemaal competenties. Kom op zeg: je studeert verdorie CMV, daar mag je toch wel wat initiatief en creativiteit bij verwachten.

MAar als jij liever in de slachtoffer rol blijft hangen en zit je miepen over slechte begeleiding en een chaotische organisatie ga je het verdomd moeilijk krijgen in het echte leven. Zeker als je bij dit soort tegenslagen al direct stopt of overweegt vanalles bij elkaar te liegen. Kan je leuteren over HBO niveau maar dat ga je zonder genoemde competenties niet redden.

Je bent stagiaire, de organisatie draait nu eenmaal niet om jou maar in plaats van zuchten en zeiken kan je ook meeveren in het bedrijf en proberen een bijdrage te leveren. Leer je direct nog een competentie: flexibiliteit.

Ga daarna nog maar eens kijken of je niets geleerd hebt. Tot slot: "hopen op verbetering" gaat niet werken. Zelf de touwtjes in handen nemen wel.
...
Eensch met Groentenboerin, je doet HBO. Stop met zeuren over je stagebegeleiding van de opleiding. Als het om je "3e jaars" stage gaat mag je van een student meer initiatief verwachten als het niet loopt.

Ben zelf ook regelmatig stagebegeleider en ik kan het niet waarderen als een student géén inititatief toont. Ik verwacht van een HBO'er dat ze problemen signaleren (ook in de eigen stage, vooral daar juist) maar ook met mogelijke oplossingen komen en niet bij de eerste tegenwerping dit accepteren. Als iemand achteraf dan ook nog eens zeurt dat het allemaal zo slecht begeleid wordt dan geef ik geen positief advies.

En je stagebegeleiding van je opleiding is niet meer dan een uren-opvulling/prestigebaantje voor de betreffende docent. Eén bezoekje, af en toe eens bellen (als hij/zij is gemotiveerd) en tot slot je verslag lezen vanuit het perspectief van de opleiding. Zijn/haar taak is niet je handje vasthouden, de zaken regelen, oplossingen verzinnen en je zo door de opleiding loodsen.

Kom op, je bent na deze stage over een jaar afgestudeerd (mag tenminste hopen dat dit niet je afstudeerstage is want daar ben je blijkbaar nog lang niet klaar voor). Als je gaat werken is wordt verwacht dat je de competenties in de door mij eerder geschreven post bezit. Aangezien je dan een volledig salaris ontvangt wordt er ook prestatie verwacht i.t.t. een stage waar je milder beoordeeld wordt op prestaties.

Als je CMV studeert verwacht ik trouwens dat je beter met dit soort futiele tegenslagen om kan gaan. Hoe denk je straks mensen met grote en kleine problemen cultureel en maatschappelijk te gaan "vormen"???

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven