Werk & Studie alle pijlers

Down door werk

25-09-2012 09:55 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet echt niet meer wat ik kan goed doen op het werk, sinds kort loopt het dik fout. Ik ga deze OP dan ook maar ff hier zetten en dan verwijderen, om herkenbaarheid te voorkomen.

Half jaar geleden kwam er iemand nieuw op mijn werk. Schoten erg goed op, maar al gauw bleek dat zij uit was op een leidinggevende functie en haar leidinggevende zwart begon te spreken. (met haar leidinggevende kan ik het overigens wel prima vinden).

Ik stond als het ware tussen twee vuren in. Zij is ook bij de CEO gaan klagen over haar leidinggevende and go on.

Ondertussen begon ze ook goed op te schieten met mijn leidinggevende.

Een maand geleden kreeg ik promotie, en begon ze tegen me te zeggen dat mijn leidinggevende vond dat ik een tandje bij moest steken of dat ik anders mijn baan zou verliezen. Ik ben gelijk met mijn leidinggevende gaan spreken en ok die had iets gezegd, maar het bleek overtrokken.

Ik was erg aangedaan van die uitspraak over dat ik mijn werk niet goed deed en voelde me verraden en werd er zelfs ziek van. Ben dus twee dagen niet gaan werken, om ff lucht te krijgen.

Nu spreekt ze niet meer met me, antwoord ze niet meer op mijn professionele mails.

Over haar karakter … ze heeft altijd commentaar op iedereen, en roddelt heel veel, loopt te zeggen dat iedereen zo tevreden over haar is. En is overduidelijk aanwezig

Mijn collega’s spreken minder en minder met me en doen erg raar. De CEO vindt haar fantastisch.

Ze bemoeit zich met zaken die niet tot haar takenpakket behoren en ergert een andere collega ook.

Mijn leidinggevende geeft vaak opmerkingen als ik vragen stel, in de trend van = dit heb je fout gedaan, en krabbelt nadien terug, want ik was toch juist. Ik denk dat die een reden zoekt om mij te ontslaan.

Ik ben het gewoon kotsbeu … En weet niet meer wat ik moet doen. Ik ga hier echt ten onder 
quote:Confiture schreef op 25 september 2012 @ 12:05:

Hopeloos, je geeft aan dat ze daarom bekend staat, maw, andere mensen hebben ook problemen met haar.

Misschien een idee om gezamenlijk naar je leidinggevende te gaan?Door het feit dat de leidinggevende het erg goed met haar kan vinden, hebben vele daarvoor het lef niet. Gister nog een discussie op het werk, waarin ze zat te roepen, dat iemand (met hogere functie dan haar) eindelijk eens moest luisteren naar haar, en dat die volledig verkeerd zat. Heel kantoor keek op.
quote:hopeloos123 schreef op 25 september 2012 @ 12:09:

[...]

Door het feit dat de leidinggevende het erg goed met haar kan vinden, hebben vele daarvoor het lef niet. Gister nog een discussie op het werk, waarin ze zat te roepen, dat iemand (met hogere functie dan haar) eindelijk eens moest luisteren naar haar, en dat die volledig verkeerd zat. Heel kantoor keek op.Zie... een kwestie van geduld.
quote:hopeloos123 schreef op 25 september 2012 @ 12:09:

[...]

Door het feit dat de leidinggevende het erg goed met haar kan vinden, hebben vele daarvoor het lef niet. Gister nog een discussie op het werk, waarin ze zat te roepen, dat iemand (met hogere functie dan haar) eindelijk eens moest luisteren naar haar, en dat die volledig verkeerd zat. Heel kantoor keek op.Lachen, zo'n figuur, aan mij zou ze een goeie hebben.
Ik begrijp het echt niet hoor, maar waarom laat je je je daardoor zo intimideren? Hoe ingewikkeld en politiek kan administratief werk nu helemaal zijn?

En Iwannalive, ik ben het met je eens dat TO zich niet alles zelf hoeft aan te trekken, maar je kunt een ánder nu eenmaal niet veranderen dus TO zal zélf moeten bedenken hoe ze zich kan handhaven in deze situatie. Ziekmelden om iets onbenulligs gaat daarin niet werken.
quote:Iwannalive schreef op 25 september 2012 @ 11:58:

[...]

Wat is dit nou voor domme reactie. Kan je wel lezen? TO is erg aangeslagen en dan schrijf je dit. Heb je soms een blok beton op de plek van je hart zitten...

Helemaal geen domme reactie, gewoon keiharde waarheid! Het ís niet normaal om je 2 dagen ziek te melden voor zoiets onbenulligs.

Is je hart echt niet meteen van beton hoor, aan meehuilers heeft TO echter niks!
Even bij vermelden dat mijn bloeddruk volgens de dokter te laag was om mee te gaan werken. Dus het was een echte ziektemelding. Moest ik niet zijn flauwgevallen was ik wel gaan werken ...
quote:Kastanjez schreef op 25 september 2012 @ 12:18:

Ik begrijp het echt niet hoor, maar waarom laat je je je daardoor zo intimideren? Hoe ingewikkeld en politiek kan administratief werk nu helemaal zijn?

En Iwannalive, ik ben het met je eens dat TO zich niet alles zelf hoeft aan te trekken, maar je kunt een ánder nu eenmaal niet veranderen dus TO zal zélf moeten bedenken hoe ze zich kan handhaven in deze situatie. Ziekmelden om iets onbenulligs gaat daarin niet werken.

Ik ga er vanuit dat iemand zich niet zomaar ziek meldt. Misschien meldt TO zich nooit ziek. En hierom na zoveel jaar dienst wel. Is het dan iets onbenullig? Blijkbaar voor haar niet en is ze er echt ziek van. Je kan dan wel gelijk op iemand in gaan hakken onder het mom van niet meehuilen. Maar er zit nog iets tussen niet meehuilen en iemand zich nog slechter laten voelen over zichzelf.

Voeden jullie je kinderen ook zo op? Vind je het zelf fijn als je met iets zit dat een ander het niet serieus neemt en je gelijk aanvalt en belachelijk maakt . Eerst luister je dan troost je, en dan geef je ze nieuwe inzichten.
Als ze echt het slechtste voor heeft, mag je blij zijn dat ze niet zo heel geraffineerd is, zo te horen is dit een kwestie van geduld.

Mijn tips:

- trek de problemen niet naar jezelf toe. Dat zij niet op mail antwoordt is een probleem van haar, zij doet haar werk mogelijk niet goed. Dit is NIET jouw probleem. Dat ze de leidinggevende slecht vindt na 2 dagen is ook NIET jouw probleem

- ga niet met collega's over haar roddelen. Dikke kans dat het als een boemerang terug komt

- onthoud dat als ze iedereen afzeikt, behalve de CEO, ze zich niet geliefd maakt bij al die mensen. Wees dus geduldig en laat haar haar eigen graf graven

- zorg dat je weer op goede voet komt met je leidinggevende.

Die situatie is me niet helemaal duidelijk. Goede stap van je om met hem te praten. Ik snap alleen niet wat erna gebeurde, iets met draaien en die collega? Kun je dat toelichten, want ik snap niet echt hoe hij kan draaien op wat hij van jouw presteren vindt? Als hij 2 dagen later iets heel anders zei ineens, zou ik nogmaals het gesprek aan gaan. Maar 1 ding: laat die collega er buiten in het gesprek. Focus op jezelf, je kunnen, je leidinggevende en jullie onderlinge verhouding. Hoe je leidinggevende aan zijn informatie komt doet er -professioneel gezien- niet toe. Dat is zijn zaak. En ook daar moet je jouw probleem niet van laten maken.
Confrontaties aangaan is iets wat je moet leren en je bent niet de enige die zich laat overdonderen door verbaal geweld van anderen.

De eerste keer dat je van je afbijt zal ook het moment zijn dat je op je benen staat te trillen van de stress maar het went.

Een paar tips. Laat je niet voor het karretje spannen van collega's. Als je met zijn allen naar de leiding gaat zal je zien dat uiteindelijk jij de gebeten hond bent. Je kan haar beter zelf van repliek dien.

Als ze tegen je schreeuwt kun je altijd zeggen dat je niet wordt betaald om je te laten uitschelden en dat schreeuwen iet automatisch betekent dat je gelijk hebt. Blijf zelf altijd rustig al is het alleen maar aan de buitenkant. Als ze niet reageert op mails dan leg je haar werk op een stapel waar je niets meer meedoet. Als ze dan klaagt dan zeg je dat je niets kon doen omdat ze haar mail niet beantwoord en je niet betaald wordt om haar baan erbij te doen. Dit soort types lopen overal rond dus leer je verweren en die promotie heb je niet voor niets verdiend dus laat je door haar niet gek maken.
Ik geloof niet dat een dokter tegen jou heeft gezegd dat je thuis moest blijven vanwege een te lage bloeddruk. Als dat het geval zou zijn zou je een levensbedreigende aandoening hebben, zoals shock.

Dat argument klopt niet, durf ik te stellen.
quote:giuliettacapuletti schreef op 25 september 2012 @ 13:19:

Ik geloof niet dat een dokter tegen jou heeft gezegd dat je thuis moest blijven vanwege een te lage bloeddruk. Als dat het geval zou zijn zou je een levensbedreigende aandoening hebben, zoals shock.

Dat argument klopt niet, durf ik te stellen.Eens. Ik heb soms een extreem lage bloeddruk en dat is soms lastig, maar verder geen reden niet te werken oid.
En toch is het zo...
quote:hopeloos123 schreef op 25 september 2012 @ 13:39:

En toch is het zo...

Goed, of je die twee dagen nu wel of niet terecht thuis bent gebleven maakt niet meer uit, maar wat je er nu mee gaat doen, dát is de belangrijk.

Heb je al een idee? Wanneer moet je weer werken?
Dat was volgens hem de oplossing voor een lage bloeddruk? Thuis zitten? Verder geen advies?
Ook hier kan een verschil van interpretatie zijn. Iets wat je wel vaker is overkomen. Patiënten horen nog geen 15% van wat een arts ze verteld en begrijpen het dus snel verkeerd.

Maar eigenlijk is dat ook niet belangrijk. Of het nou terecht is dat je bent thuisgebleven of onterecht, feit is dat het moment van ziekmelden erg onhandig is geweest. Zo vlak na een aanvaring.

Ik raad je echt aan om meer te gaan communiceren, assertief te zijn en te blijven en geen dingen in te gaan vullen voor anderen. Stop met slachtoffer zijn, dat ben je toch niet?
Ik heb mijn hele leven al een te lage bloeddruk, zoals de rest van mijn familie. Daardoor val ik ook regelmatig flauw, maar het is nog nooit in me opgekomen me daarvoor ziek te melden. Dan zou ik mn hele leven niet kunnen werken. Kan me ook absoluut niet voorstellen dat een huisarts zegt dat je je daarvoor 2 dagen ziek moet melden. Je bent namelijk niet ziek door te lage bloeddruk en dat weet je zelf ook wel, eerder een excuus om niet naar je werk te hoeven. En ja, dat vind ik niet professioneel en zou er als collega ook niet blij mee zijn.
Giu : dokter wist van mijn probs op het werk, en zei me dat ik beter afstand nam als ik er ziek van werd. Zijn in jullie ogen mensen met een burn-out dan ook mensen die in een slachtofferrol kruipen. Vragen werknemers die gepest worden op het werk erom? (niet dat ik dit als gepest aanzie, eerder als kinderachtig gedrag). Als je totaal opgebrand bent, moet je dan maar aanzwengelen, mensen met burn-out blijven toch ook weg van werk, onterecht?? Beter 2 daagjes op adem komen, dan drie maanden thuis hoor ...
Ik ga over een uur aan de slag ...
Ik zie dit als een geval schoolziek, omdat je liever in je bed gaat liggen dan dat je het gaat oplossen. Op zich best begrijpelijk hoor, helemaal als je een persoon bent die confrontaties liever uit de weg gaat, alleen.. je lost er zo verrekt weinig mee op. Wat ga je doen dan, elke keer in je bed kruipen als er op je werk iets gebeurt waar je niet mee om kunt gaan?
Je hebt een conflictje op je werk en je vergelijkt jezelf met mensen die gepest worden, je hebt een lage bloeddruk en vergelijkt jezelf met iemand met een burn out......

Je bent wel echt de gebeten hond in dit verhaal he?
Confiture : ok je wil helpen dat is lief, maar je zou dan ook eens moeten lezen wat er staat, ik vergelijk me er niet mee. Lees eens tussen de haakjes, ik had geschreven dat ik het meer als kinderachtig gedrag van haar kant zie.

En ik denk niet dat je snapt wat ik bedoel, met mensen die een burnout hebben. En denk al zeker niet dat je begrip zult hebben voor mensen met een burnout en ze zelf zwak zal vinden.
En neen ik heb geen burnout, absoluut niet.
Een échte burnout is natuurlijk totaal iets anders als wat jij ons verteld hebt en hoe de situatie op jouw werk is. Nu denk ik ook dat men al snel denkt een burnout te hebben, maar dat is een andere discussie.

Ik ken in mijn omgeving 1 persoon die een echte burnout heeft gehad. Deze persoon is ook nooit meer de oude persoon geworden helaas en dat is erg triest. Bij hem kwam het ook door zijn werk, maar hij kampte dagelijks met zeer strakke deadlines in een super commerciële omgeving. De druk werd hem na jaren teveel en hij kon het gewoon niet meer aan. Heeft bijna 2 jaar thuis gezeten en zoals eerder gezegd, nooit meer dezelfde persoon geworden.

Wij horen jouw verhaal hier en dat is toch niet een vergelijkbare situatie. Jij hebt 1 x een 'aanvaring' gehad en bent daarna 2 dagen thuisgebleven om op adem te komen. Wat mensen je hier proberen duidelijk te maken is dat je moet gaan werken aan je assertiviteit, zodat je voor jezelf gaat opkomen. Ook al zou je nu ander werk gaan zoeken, overal ontstaan soortgelijke situaties, welke soms nog moeielijker zijn ook. Je kan toch niet steeds thuis blijven om op adem te komen zodra er iets voorvalt?

Dus pak je probleem aan en ga een assertiviteitstraining volgen ofzo, zodat je je mannetje kan en durf te staan!
Ja ik snap dat jullie me dit proberen duidelijk te maken.

En ja, ik weet wat een burnout is ... maar mag natuurlijk niet zeggen dat je kennis zwak is ... Wat ik duidelijk wil maken is dat het beiden met geestelijke gesteldheid heeft te maken.

En neen ik ben niet zomaar thuis gebleven ..

Afin off to work ..
En daarmee wil natuurlijk niet zeggen dat je kennis zwak is. Ik zeg ook niet dat ik gepest wordt. En ja de tips zijn bruikbaar. En nu echt off to work.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven