Werk & Studie alle pijlers

Duivels dilemma (voor mij) baanswitch?

08-03-2010 19:54 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor mij is dit een duivels dilemma en ik hoop dat er hier een paar forummers mij kunnen helpen (bijvoorbeeld met het helpen met het afschieten van beren of in ieder geval het doorhakken van knopen).

Ik werk nu sinds een paar jaar bij een leuk bedrijf, met leuke collega's, een prettig bedrijfsklimaat en een top-LG! (So fa so good...) Er is echter een hele grote maar: ik werk onder mijn niveau (is op zich niet zo erg) MAAR er is ook geen mogelijkheid tot groei (naar een andere functie of binnen mijn huidige functie). Hier ben ik al een hele tijd (ruim een jaar achter) en tot nu toe vond ik het niet zo heel erg, want crisis, leuke WG en ik had er dus best naar mij zin.

Totdat: ik enige weken terug een baan aangeboden kreeg (niet miepen zou je zeggen), maar toch... Ik krijg daar eerst een jaarcontract en daarna een vast contract en dit bezorgt mij kriebels, want ik heb nu een (zwaarbevochten) vast contract en ook een eigen koophuis (in mn uppie). Ik maak me dus nu al giga zorgen voor over een jaar. Maar hoe reëel zijn mijn zorgen? Wat zou jij doen?

Mijn argumenten op een rij:

Blijven bij huidige WG:

- zekerheid van een vast contract;

- ik weet wat ik heb (leuke LG en leuke collega's)

- lager salaris (sowieso 33% lager)

- geen doorgroeimogelijkheden (nu sowieso niet; toekomst??)

- werk aan een leuk project, maar de sleur zit er echt in.

- werk onder mijn niveau (niet ernstig)

Kiezen voor nieuwe baan:

- geen vast contract (en dat in deze tijd);

- bedrijf kende vorig jaar wel flinke groei;

- hoger salaris;

- ik weet niet wat ik krijgen ga (LG en collega's);

- zeer waarschijnlijk diverse doorgroeimogelijkheden;

- werken aan een nieuw leuk project (uitdaging, want nieuw);

- (ook) werk onder mijn niveau (geen ramp)

Hoe belangrijk is een vast contract voor jullie (want daar staat of valt mijn beslissing mee). En wat zouden jullie doen als je in mijn schoenen zou staan?

Momenteel ben ik al redelijk ver in de sollicitatieprocedure en ik verwacht dat het wel rond komt.
Eerlijk gezegd zou ik het niet doen en uitkijken naar een baan die wel op je niveau is, aangezien dat je grootste probleem met je huidige baan is. De andere baan heeft dan wel betere doorgroeimogelijkheden, maar meestal ga je niet na een jaartje al doorgroeien. Er zijn vast banen waarbij je meteen op een hoger niveau instapt.

Maar aan de andere kant, als je erg enthausiast erover bent, waarom niet, je hoeft ook daar niet tot je pensioen te zitten.

Wat is top-LG? Ik heb een wasmachine van LG, maar dat lijken me wel heel aparte arbeidsvoorwaarden dan
Ik zou geen werk doen wat onder je niveau ligt, niet waar je nu zit en ook niet bij het bedrijf van je nieuwe aanbod. Waarom zoek je niet iets anders dat wel op je niveau zit? Waarom schrijf je "geen ramp"? Ik zou het echt niet leuk vinden...
quote:Vl43inder schreef op 08 maart 2010 @ 19:59:

Wat is top-LG? Ik heb een wasmachine van LG, maar dat lijken me wel heel aparte arbeidsvoorwaarden danIk moest denken aan een telefoon, maar volgens mij bedoeld TO leidinggevende.
Zekerheid heeft ook zijn charme en verder vind je het er erg leuk. Als je er vrede mee hebt zie ik het probleem niet, er werken veel mensen onder niveau. Maar als je dit niet nog 10 jaar wilt doen, zou je verder kunnen kijken.

Dat je een jaarcontract krijgt is niet meer dan logisch, maar hoe ziet de baan er verder uit. Bekijk het totaalplaatje.
Hallo Silky,

Tja...geen gemakkelijke keuze. Vooral niet aangezien je alleen de verantwoordelijkheid draagt voor het opbrengen van de hypotheek. Je weet wat je hebt en je weet niet wat je krijgt. Maar je kan natuurlijk vanuit die nieuwe baan ook wel weer verder kijken, mocht het toch tegenvallen. soms moet je risico's nemen in het leven! Je geeft aan dat beide banen eigenlijk wel wat onder je niveau zitten. dat geeft aan dat je wel meer kunt dan dat je doet. Als daar bij komt dat het (nieuwe) bedrijf momenteel nog wel groeit , is de kans toch best groot dat je na dat jaar een vast contract krijgt?

Succes met je keuze!
Ik ben van een vast contract overgestapt op interim-werken omdat dit veel beter bij mij past en zelfs in de huidige economie zit ik nooit zonder werk (of heel erg kort). Ik zou dus overstappen, maar ik ben dus ook geen "beren op de weg"-type.
Is er niet een mogelijkheid om meer salaris te krijgen bij je huidige werkgever? Ook niet als je aangeeft een ander aanbod te hebben gekregen?

Persoonlijk zou ik gaan voor de 33% salarisverhoging. Wel een goede analyse maken van de toekomstverwachting van het bedrijf. Je moet natuurlijk niet hebben dat volgend jaar jouw contract niet wordt verlengd vanwege de economische crisis.
Meteen doen! Maar ik hecht niet zo aan zekerheid en heb een aardige financiele buffer... Wat ik me afvraag: wat doet het er toe wat wij vinden? Het gaat er toch om waar jij je prettig bij voelt?
Jouw onzekerheid ten aanzien van de nieuwe baan zit hem in je nieuwe leidinggevende, nieuwe collega's en doorgroeimogelijkheden. Ik zou proberen om binnen de sollicitatieprocedure meer informatie hierover te krijgen. Ik heb drie jaar geleden een vergelijkbare stap gemaakt en voerde de sollicitatiegesprekken met mijn toekomstige LG en heb een apart gesprek gehad met mijn toekomstige team, waarbij mijn nieuwe collega's konden aangeven of ze met mij (of mijn rivaal) wel of geen klik hadden. Uit de contacten tijdens de sollicitatieprocedure bleek dat ik goed overweg kon met mijn LG en de directe collega's. Dat geeft veel rust bij zo'n keuze.

Kortom, zorg voor meer duidelijkheid over je twijfelpunten bij nieuwe baan en maak daarna de keuze.
Een jaarcontract of proeftijd krijg je toch bij de meeste of iig veel nieuwe banen. Daarnaast, ik weet niet in welke sector je werkt maar een vast contract (niet bij je huidige en niet bij je toekomstige werkgever) in deze economie is een stuk minder vast dan je zou denken. Ik zou het minder zwaar laten wegen in je beslissing dus.
Ik zou het doen. Garantie heb je uiteindelijk nooit, ook al heb je nu een vast contract. Als straks blijkt dat het toch niet je droombaan is, kan je al ruim van te voren weer beginnen met door solliciteren.

Je moet wel kunnen groeien hoor. Anders is het echt stilstand is achteruitgang.
Hee Cole, tijd niet gesproken!
Hoe is het met moeder de vrouw? Volgens mij zag ik die hier ook weer voorbij fietsen...
Nijntje: Ja, Zwieber is weer druk aan het forummen in voorbereiding op de meet. Hoe is het met jou carrière, als ik dat mag vragen?
quote:Nijntje schreef op 08 maart 2010 @ 20:59:

Ik zou het doen. Garantie heb je uiteindelijk nooit, ook al heb je nu een vast contract. Als straks blijkt dat het toch niet je droombaan is, kan je al ruim van te voren weer beginnen met door solliciteren.

Je moet wel kunnen groeien hoor. Anders is het echt stilstand is achteruitgang.

Maar zou je het ook in TO's situatie doen?

Ik snap je twijfel Silky, lastige keus, ik zou het advies van Cole opvolgen en zorgen dat je meer informatie krijgt.
.
Dank jullie wel voor al jullie reacties. Heel fijn!

Antwoord op een paar vragen:

- LG is inderdaad een leidinggevende. (Wist niet dat deze afkorting hier geen gemeengoed is.)

- De kans dat ik bij mijn huidige werkgever (WG) een hoger salaris krijg is nihil (salarissen bevroren, geen inflatiecorrectie en geen stap erbij bij goed functioneren). Veel mensen mogen blij zijn dat ze er nog werken. (Ik heb een (iets) bijzondere functie, waardoor mijn baan blijkbaar nooit op de tocht heeft gestaan...)

- maar toch...ook een vast contract is geen garantie (ik heb het vorig jaar bij meerdere collega's gezien). Toch denk ik nog wel redelijk safe te zitten. Mijn onderdeel draait goed en ik heb een 'unieke' functie (maar niemand is onvervangbaar).

- Over dat onder mijn niveau werken (wat ook genoemd wordt): ik vind dat nu nog niet zo erg; ben nog redelijk jong; nog niet zo lang afgestudeerd en bovendien afgestudeerd in een vakgebied waarbij de banen niet voor het oprapen liggen. (Daarom is het xtra leuk dat ik voor deze functie gevraagd/geheadhunt ben.)

Ik ga zeker doen wat Cole Turner me aanraadt (dank je voor deze gouden tip!)! Lijkt me een goed plan.

Het is overigens niet zo dat ik bang ben om op straat te worden gezet door de crisis, want ook bij dit nieuwe bedrijf zal mijn functie redelijk uniek zijn en dit bedrijf zit in een branche waar het nog goed gaat. Het is eerder dat ik bang ben dat ik de zak krijg omdat ik niet aan verwachtingen kan voldoen of omdat ik niet binnen het team ofzo pas. Dat eerste is vreemd, want de functie ligt onder mijn niveau. Dat niet binnen het team passen heb ik één keer eerder gehad, maar als ik bij mijn huidige WG kijk dan lig ik juist heel goed in het team en is het een van mijn sterkste kanten. *zucht, zucht*

De laatste dagen begin ik steeds meer aan het idee te wennen om weg te gaan en nu gaan sommige zaken bij mijn huidige WG me steeds meer tegenzitten. *zucht* als ik geen hypotheek had...dan was ik al lang weggeweest. (Hoe leuk mijn WG ook is/kan zijn.)

Ik pieker nog even door en sta intussen open voor al jullie suggesties, tips etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven