Werk & Studie alle pijlers

een kamer in Amsterdam/Utrecht - vergeet het maar

11-08-2018 08:03 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2419562 ... t-het-maar

Volgend jaar gaat mijn dochter in Utrecht studeren, waar de kamernood net zo erg is als in Amsterdam. Ze staat sinds begin dit jaar ingeschreven bij de SSH maar de wachttijd voor je überhaupt uitgenodigd wordt om te hospiteren, is >18 maanden. Ze is rustig, introvert en ik begrijp dat hospiteren dan een uitdaging wordt. Ik heb geen geld om een huis te kopen in Utrecht of omgeving. Er zijn veel andere sites om een kamer te zoeken waaronder kamernet, Facebook, en ze zal al haar contacten laten weten dat ze een kamer zoekt. Kortom, ze zal begin volgend jaar flink aan de slag moeten.

Zijn er hier meer ouders/studenten die dit probleem hebben gehad, en hoe hebben jullie dit opgelost?
The past may be in tatters
But today is all that matters
gruffalo schreef:
11-08-2018 13:17
hier ben ik echt heel benieuwd naar, is dat echt zo? op de site/regels van SSH is dat niet te vinden. ik zou het een heel goede vinden!
neemt niet weg dat je uiteraard eerst zo hoog op de wachtlijst moet staan dat je mag hospiteren,.
Van www.sshxl.nl, sectie Veelgestelde vragen - woning zoeken:

Ik heb al een aantal keren gehospiteerd, maar word niet uitgekozen. Wat kan ik doen?
Soms lukt het niet om via hospiteren aan een kamer te komen. De SSH biedt een kamergarantie aan studenten onder de 27. Heb je de afgelopen drie maanden minstens 20 x gehospiteerd en is het je niet gelukt een kamer te vinden? Dan kan je ons vragen je een kamer toe te wijzen. Je krijgt dan op basis van beschikbaarheid eenmalig een kamer aangeboden zonder te hospiteren. We zullen wel controleren of je op de hospiteeravonden aanwezig bent geweest.
Oh, in 3 maanden tijd. Dat hospiteren is dan wel een fulltime bezigheid.
Alle reacties Link kopieren
regenworm schreef:
11-08-2018 13:23
Van www.sshxl.nl, sectie Veelgestelde vragen - woning zoeken:

Ik heb al een aantal keren gehospiteerd, maar word niet uitgekozen. Wat kan ik doen?
Soms lukt het niet om via hospiteren aan een kamer te komen. De SSH biedt een kamergarantie aan studenten onder de 27. Heb je de afgelopen drie maanden minstens 20 x gehospiteerd en is het je niet gelukt een kamer te vinden? Dan kan je ons vragen je een kamer toe te wijzen. Je krijgt dan op basis van beschikbaarheid eenmalig een kamer aangeboden zonder te hospiteren. We zullen wel controleren of je op de hospiteeravonden aanwezig bent geweest.
o wat goed regenworm, dank je wel! 20 keer in 3 maanden is misschien veel maar als je eenmaal hoog op de wachtlijst staat dan kun je dat halen, met de zekerheid dat je uiteindelijk een kamer krijgt. Dat is een goede regeling, fijn om het op de site te zien.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Alle reacties Link kopieren
Het is inderdaad lastig! Maar ik wil wel even het idee de wereld uitgeholpen hebben dat je als introvert geen kans zou maken. Ik ben zelf ook heel rustig en dat heeft mij niet in de weg gestaan. Mijn huisgenoten en ik waren altijd meer van het gezellig bordspelletjes doen, samen sporten enzovoorts. Geen corpsmensen iig (niet dat daar wat mis mee is hoor).

Zelf kregen we altijd de kriebels tijdens hospiteeravonden, van die mensen die de hele tijd aan het woord zijn en denken zo cool te zijn. Super geforceerd en daar houden wij niet van. Dus die mensen werden het bij ons per definitie niet, wees vooral lekker jezelf.

En ik denk wel dat er feesthuizen zijn waar je het eerste half jaar geen deur in je kamer hebt, totdat je iemand hebt geneukt bijvoorbeeld. Met verplichte huisavonden en zo. Ik denk ook niet dat ik in zo'n huis gekozen was toen ik studeerde, maar ik had me daar ook niet fijn gevoeld als dat wel zo was geweest. Het gaat meer om de klik die je hebt met de mensen waar je hospiteert, dan dat je echt 'extravert' moet zijn.

Voor veel mensen is het in de eerste periode van de studie toch veel heen en weer verhuizen van tijdelijke kamer, tot tijdelijke kamer. En dan heeft ze uiteindelijk wel een netwerk van mensen waarbinnen vast wel weer een keer een kamer vrij komt.

Probeer anders op facebookgroepen, dat wil misschien nog wel eens helpen. Zet daar een oproepje met een foto of zo.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja en op haar eigen facebookpagina! Even een oproepje plaatsen en die openbaar zetten, zodat mensen er ook op kunnen reageren. Vaak zijn er wel mensen in haar vrienden die zelf wel mensen in Utrecht kennen. Via via werkt het beste.
Als normaal meisje kom je altijd wel aan een kamer. Zeker bij de SSH, waar de rare jongens het langst op de lijst blijven omdat ze nooit worden gekozen.
Als normaal meisje zou ik wel voorzichtig zijn met louche particuliere verhuurders.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een zoon en een dochter die respectievelijk al 3 en 2 jaar zijn ingeschreven bij SSH en nog steeds geen kamer in Utrecht hebben. En wat betreft dat hospiteren: ten eerste moet je al hoog genoeg op de wachtlijst staan om daarvoor überhaupt uitgenodigd te worden (lees: na ongeveer twee jaar) en dan blijkt zo'n hospiteeravond bijna altijd een farce te zijn: Zodra er namelijk een vriend of studiegenoot van één van de bestaande bewoners hospiteert is de kamer eigenlijk al vergeven. En maakt het dus niets uit of je introvert/gezellig/grappig bent.. zij hebben namelijk hun keuze vooraf al gemaakt
Moeten ze dan eigenlijk verplicht hospiteeravonden houden? Bij ons was dat een mogelijkheid, maar je kon ook gewoon iemand voordragen. (Of geen van beide, dan wees de shv de kamer gewoon aan iemand toe) Was niet in Utrecht overigens.

Wij hadden als huis echt niet altijd zin in een hospiteeravond. Zeker niet meer toen we iemand genomen hadden die zei gezellig te zijn, maar vervolgens nooit thuis was. Terwijl het echt een gezellig huis was, mix van leden en knorren, voor elck wat wilsch. De random toegewezen personen bevielen vaak juist enorm goed.
In mijn tijd bij de SSH kon je een lijst halen met degenen die het hoogst op de lijst stonden. 90% had dan allang een kamer (na 2 jaar) en de rest was raar, niet te bereiken of kwam niet opdagen. We hebben verschillende keren uitstel moeten vragen en vonden dan net op tijd een normaal persoon voordat we een rare vogel kregen toegewezen. Je mocht toen echt geen vriend kiezen als die niet ingeschreven stond en aan de beurt was.

Bij de stadspanden waar je daarna naartoe kon doorverhuizen mocht je wel iemand voordragen, geloof ik, zolang die maar ingeschreven stond. Maar dan moest je dus eerst via het IBB... Zo ben ik ook in een stadspand gekomen na 8 jaar of zo.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat 'onze tijd' niet te vergelijken is met de huidige situatie. Omdat alles nu online gebeurd is iedereen dagelijks met één muisklik op de hoogte van het aanbod, je plek op de wachtlijst en zo verder.
Uiteraard wordt ook nu gekeken of een hospitant wel ingeschreven en in de top 10 staat, maar als je daaraan voldoet én een vriend of studiegenoot in dat huis hebt wonen, ben je al bijna zeker van je kamer.
Alle reacties Link kopieren
@VivaAnna, 2 en 3 jaar en nog geen kamer? sta je met 2 jaar al wel zo op de wachtlijst dat je wordt uitgenodigd voor de hospiteeravonden? of reageren ze alleen op de populaire woningen of ook op de kamers in Zeist, of die op de Uithof? op de site van SSH staat dat je met 18 maanden in aanmerking zou kunnen komen voor een kamer, met 25 maanden voor een studio. klopt dat dan helemaal niet? of komt dit echt doordat er bekenden op hospiteeravonden komen?
Wonen jouw kinderen hierdoor nog thuis?

het lijkt me ontzettend frustrerend voor de studenten als ik dit allemaal zo hoor. fijn dat jullie tips geven dat gaat helpen.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Waarom gaat je dochter niet ergens anders studeren? Voor de jongen mensen die in Utrecht geboren en getogen zijn is er al geen woonruimte, laat staan voor nieuwkomers! (Tenzij je veel geld meeneemt.)

Alhoewel de gemeente Utrecht blijkbaar liever nieuwkomers verwelkomt dan geboren en getogen Utrechters een dak boven hun hoofd geeft; https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/b ... pd-strook/

630 nieuwe woningen voor studenten naast 334 woningen voor senioren en starters staat mijn inziens namelijk niet echt in verhouding.
Afhankelijk van hoe ver het precies is en of het jullie lukt ...

Haar financieel helpen (lenen) om haar rijbewijs te halen, een klein autootje te kopen en dat ze over en weer gaat?

Als ze 5 keer per week les heeft waarschijnlijk geen optie.
Maar als ze maar 2 keer per week les heeft zou ik het wel overwegen.
Alle reacties Link kopieren
Ooh ik zou dit in de gaten houden trouwens. Nieuwbouw complex voor studenten https://nl.cameloteurope.com/camelot-campus-030-utrecht. Is vooraan in Leidsche Rijn dus op fietsafstand van de stad (en pal naast het station). Het is volgens mij nog niet helemaal klaar maar misschien kan je dochter zich hiervoor al inschrijven? Weet er het fijne niet van hoor. Maar ik ga er in de buurt wonen en ik hoorde dat dit speciaal voor studenten gebouwd wordt.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad Gruffalo, beide kinderen wonen nu nog bij mij thuis. Mijn zoon staat nu 26 maanden ingeschreven en staat op plaats 54. Voorlopig dus nog niet eens in de buurt van 'komen hospiteren'. Vrij frustrerend inderdaad. Beide kinderen zijn selectief als het gaat om de afstand tot aan de universiteit. Omdat ik zelf in een gemeente rondom Utrecht woon is bijvoorbeeld een flat in Zeist via SSH in ons geval geen oplossing. Voor de rest ligt de lat niet zo hoog. Ik denk dat de 18 maanden die SSH noemt wel kan kloppen als je geen bezwaar hebt tegen een woning buiten Utrecht zelf.
Alle reacties Link kopieren
VivaAnna schreef:
11-08-2018 19:09
Inderdaad Gruffalo, beide kinderen wonen nu nog bij mij thuis. Mijn zoon staat nu 26 maanden ingeschreven en staat op plaats 54. Voorlopig dus nog niet eens in de buurt van 'komen hospiteren'. Vrij frustrerend inderdaad. Beide kinderen zijn selectief als het gaat om de afstand tot aan de universiteit. Omdat ik zelf in een gemeente rondom Utrecht woon is bijvoorbeeld een flat in Zeist via SSH in ons geval geen oplossing. Voor de rest ligt de lat niet zo hoog. Ik denk dat de 18 maanden die SSH noemt wel kan kloppen als je geen bezwaar hebt tegen een woning buiten Utrecht zelf.
Maar ze kennen toch wel mensen die in studentenhuizen wonen? Er zijn toch wel meer opties dan alleen SSH? Na zoveel jaar heb je toch wel een groepje mensen om je heen toch, zodat je via via ook wat kunt vinden lijkt me.

Maar ik kan er helemaal naast zitten hoor
Alle reacties Link kopieren
Uiteraard is er meer dan alleen de SSH, maar als je niet voor 600 euro in een bezemkast wil wonen ben je vaak toch wel op de SSH aangewezen. Het probleem is toch nog steeds het verschil in vraag en aanbod. Er wordt hier hard genetwerkt, maar tot nu toe zonder resultaat, omdat het gros van hun vrienden/vriendinnen/medestudenten zelf al heel hard op zoek is naar een kamer.
*wrong topic*
Alle reacties Link kopieren
VivaAnna voor mijn nieuwsgierigheid: hoe populair zijn de woningen in de Uithof, is dat te vergelijken met Warande of zijn ze toch veel populairder? enig idee wat daar de wachttijd voor is?
het lijkt me inderdaad frustrerend voor jullie, zo lang al op zoek en niets kunnen vinden. Maar dan wel het geluk dat jullie in de buurt wonen en daardoor niet in de problemen komen met wonen.

Konijntje bedankt voor de tip ik geef hem door! Er is nog een nieuwbouwproject voor studenten (sequoia), oplevering mei 2020. druppels op de gloeiende plaat maar het kan maar net even helpen.

Tornacense goed idee maar ze is 17 als ze gaat studeren, na 3/4 jaar pas 18. Ze kan al wel haar rijbewijs hebben maar mag nog niet alleen autorijden.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Alle reacties Link kopieren
Voor ons is het inderdaad te bereizen, als je van ver komt kan ik mij voorstellen dat het echt een probleem kan worden. De woningmarkt in het algemeen is gewoon niet ingericht op jongeren die op zichzelf willen gaan wonen. Niet alleen voor studenten, maar ook de reguliere woningmarkt. De boel zit potdicht, maar dat is weer een heel andere discussie 😉.
Op je vraag Warande of Uithof: de Uithof ligt op kwartiertje fietsen van de binnenstad, mocht je ook iets van het studentenuitgaansleven willen meepakken en heeft dus vaak wel meer aanmeldingen. De Warande in Zeist heeft eigenlijk weinig te maken met 'wonen in Utrecht': ligt op een krap halfuur treinen vanaf Utrecht CS. Als je echt van ver komt is dit uiteraard nog steeds een hele verbetering t.o.v. dagelijks uren reizen
Alle reacties Link kopieren
Hoe zit het eigenlijk met kamers in Amersfoort? Super leuke plek, 15 minuutjes van Utrecht centraal. Ben er een paar keer geweest en vond het een super sfeervol stadje.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
11-08-2018 09:50
Ach, daarom heen is er ook niks. Niet voor niks dat iedereen tegenwoordig veel te lang thuis moet blijven wonen. Ik woon in omgeving Amsterdam en er is echt niks.

Dit is toch niet iets nieuws? Dat weten we toch toch wel ondertussen?

En word steeds moelijker. Is niet te vergelijken met vroeger. Dat was soms al echt moeilijk maar nu is het 200x erger.

Er is geen kamer, er is niks te huur en niks te koop. De boel zit op slot. Alleen als je veel geld hebt maak je nog een kans op een mini krot voor heel veel geld.

En nee, je best doen en in oplossingen denken werken niet meer. ;-)

En 18 maanden is zeer realistisch. Soms lukt het gewoon nooit.
Als je in Zaandam wilt wonen, anti-kraak, kun je morgen verhuizen. De trein doet er een kwartier over van Zaandam naar Amsterdam Centraal. Ik begrijp dat de meeste mensen liefst in Amsterdam willen wonen, maar in steden eromheen is een hoop mogelijk.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
gruffalo schreef:
12-08-2018 08:17
VivaAnna voor mijn nieuwsgierigheid: hoe populair zijn de woningen in de Uithof, is dat te vergelijken met Warande of zijn ze toch veel populairder? enig idee wat daar de wachttijd voor is?
het lijkt me inderdaad frustrerend voor jullie, zo lang al op zoek en niets kunnen vinden. Maar dan wel het geluk dat jullie in de buurt wonen en daardoor niet in de problemen komen met wonen.

Konijntje bedankt voor de tip ik geef hem door! Er is nog een nieuwbouwproject voor studenten (sequoia), oplevering mei 2020. druppels op de gloeiende plaat maar het kan maar net even helpen.

Tornacense goed idee maar ze is 17 als ze gaat studeren, na 3/4 jaar pas 18. Ze kan al wel haar rijbewijs hebben maar mag nog niet alleen autorijden.
Per auto naar de Uithof is een ramp. Het staat daar aan het eind van de dag echt muurvast. Lopend ben je dan een stuk sneller. En parkeren is ook bewerkelijk.
Ook voor als ze wel 18 is, zou ik dat niet zo snel als oplossing zien.
Leiden is niet veel beter dan Utrecht of A’dam hoor...
Alle reacties Link kopieren
Amersfoort, Zeist, de Bilt, Bunnik, Nieuwegein en IJsselstein zijn allemaal locaties waar ze prima kan gaan wonen. Het is inderdaad niet wonen in Utrecht maar als eerste kamer is het denk ik prima. Vanuit Zeist ben je in 10 minuten op de fiets op de Uithof. En dan kan ze via contacten of langere inschrijftijd, vanzelf verhuizen naar een andere kamer op een goede locatie.

Eze bedankt voor de tip, dat wist ik niet. Een auto is op langere termijn dus ook geen oplossing.

Bedankt voor de tips allemaal.
The past may be in tatters
But today is all that matters

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven