Werk & Studie alle pijlers

een kamer in Amsterdam/Utrecht - vergeet het maar

11-08-2018 08:03 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2419562 ... t-het-maar

Volgend jaar gaat mijn dochter in Utrecht studeren, waar de kamernood net zo erg is als in Amsterdam. Ze staat sinds begin dit jaar ingeschreven bij de SSH maar de wachttijd voor je überhaupt uitgenodigd wordt om te hospiteren, is >18 maanden. Ze is rustig, introvert en ik begrijp dat hospiteren dan een uitdaging wordt. Ik heb geen geld om een huis te kopen in Utrecht of omgeving. Er zijn veel andere sites om een kamer te zoeken waaronder kamernet, Facebook, en ze zal al haar contacten laten weten dat ze een kamer zoekt. Kortom, ze zal begin volgend jaar flink aan de slag moeten.

Zijn er hier meer ouders/studenten die dit probleem hebben gehad, en hoe hebben jullie dit opgelost?
The past may be in tatters
But today is all that matters
VivaAnna schreef:
11-08-2018 19:09
Omdat ik zelf in een gemeente rondom Utrecht woon is bijvoorbeeld een flat in Zeist via SSH in ons geval geen oplossing.
Wat een rare opmerking. Natuurlijk is het wel een oplossing voor op jezelf willen wonen. Alleen als íedereen echt in de stad wil wonen dan lukt dat dus niet zo makkelijk. Maar op jezelf gaan op een bereisbare afstand is dus prima mogelijk.
Toen ik bijvoorbeeld voor het eerst naar Amsterdam verhuisde kwam ik in Noord terecht. Nu misschien hardstikke hip maar toen echt niet hoor, toen gewoon net ver weg van alles haha. Maar wel lekker op mezelf.
Alle reacties Link kopieren
Zoek ook eens in Hilversum en Amersfoort naar een kamertje! Vanuit daar is het makkelijker een gewilde kamer in Utrecht te vinden gezien je beduidend dichterbij woont (kwartiertje treinen naar Utrecht centraal). Verder zijn het gezellige steden waar je ook kunt genieten van een keer naar de kroeg met huisgenoten/vrienden, iets wat in je studententijd ook op zijn tijd fijn is - beter dan iedereen opgepropt in je 8m2 kamertje.

Afhankelijk van haar budget zou ze ook kunnen zoeken naar een maatje om een huurappartementje te delen..maar gezien ze nu nog thuis woont is het waarschijnlijk beter om eerst even een kamer te zoeken. Dan is ze flexibeler met een nieuw plekje vinden als het toch niet is wat ze had verwacht (bij de meeste huizen hoef je geen boete te betalen bij voortijdig verhuizen als je direct een nieuwe huurder aandraagt).
Alle reacties Link kopieren
Wat is het probleem? Je dochter staat vanaf begin dit jaar ingeschreven bij de SSH. Heel verstandig. De meest belangrijke stap voor woonruimte is daarmee gezet. Volgend jaar september heeft zij dan een inschrijftijd van 21 maanden en dat zou genoeg moeten zijn om een kamer te vinden. In het ongunstigste geval misschien een paar maanden ofzo overbruggen, maar vermoedelijk niet.

Door de campusclausule is er nu heel veel doorstroom in studentenkamers bij de SSH. Hoe groot de wachtlijst volgend jaar is, is lastig te zeggen.

Natuurlijk moet je student bij de SSH hospiteren. Daarvoor geldt ook 'soort zoekt soort'. Studentenhuizen met meer introverte bewoners zullen ook een meer introverte bewoner zoeken en geen feestbeest.

In redelijkheid is SSH in Utrecht de enige verhuurder die betaalbare en kwalitatief goede studentenkamers aanbiedt. Uitzonderingen van verenigingshuizen (corps) daar gelaten misschien. Verder veel (particuliere) huisjesmelkers die kamers tegen woekerprijzen aanbieden of - in het gunstigste geval - de meest maximale toegestane huurprijs vragen en steeds de maximaal toegestane huurverhoging doorvoeren.

Groeten uit Utrecht
Alle reacties Link kopieren
ik woon nu een jaar in Utrecht op kamers, heb ontzettend veel geluk gehad. Ik ben ook niet de typische extraverte studente en bovendien al wat ouder.

Als je introvert bent is het wel belangrijk dat je een kamer uitzoekt die bij je past. Een huis vol met feestende studenten is misschien dan minder haar ding. Er zijn ook mensen die en rustige huisgenoot zoeken. Goed kijken daarnaar dus!
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
14-08-2018 10:36
Wat is het probleem? Je dochter staat vanaf begin dit jaar ingeschreven bij de SSH. Heel verstandig. De meest belangrijke stap voor woonruimte is daarmee gezet. Volgend jaar september heeft zij dan een inschrijftijd van 21 maanden en dat zou genoeg moeten zijn om een kamer te vinden. In het ongunstigste geval misschien een paar maanden ofzo overbruggen, maar vermoedelijk niet.

Door de campusclausule is er nu heel veel doorstroom in studentenkamers bij de SSH. Hoe groot de wachtlijst volgend jaar is, is lastig te zeggen.

Natuurlijk moet je student bij de SSH hospiteren. Daarvoor geldt ook 'soort zoekt soort'. Studentenhuizen met meer introverte bewoners zullen ook een meer introverte bewoner zoeken en geen feestbeest.

In redelijkheid is SSH in Utrecht de enige verhuurder die betaalbare en kwalitatief goede studentenkamers aanbiedt. Uitzonderingen van verenigingshuizen (corps) daar gelaten misschien. Verder veel (particuliere) huisjesmelkers die kamers tegen woekerprijzen aanbieden of - in het gunstigste geval - de meest maximale toegestane huurprijs vragen en steeds de maximaal toegestane huurverhoging doorvoeren.

Groeten uit Utrecht
Dat is onzin. Er zijn best wat mensen die voor hun kinderen huizen hebben gekocht en dit nu verhuren aan studenten tegen normale prijzen. Dit doe ik zelf ook en hoor ik best veel ook in mijn omgeving.
Alle reacties Link kopieren
https://www.marktplaats.nl/z/huizen-en- ... s=S%2C4558

Er lijkt best wel wat plek te zijn.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
https://kamernet.nl/huren/kamer-utrecht

Wat een geld, zeg.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Een kamer vinden in Utrecht is al heel lang een drama. Toen ik vijf jaar geleden begon aan mijn studie in Utrecht, ben ik daarom eerst in Zeist gaan wonen. Elke dag op en neer reizen was voor mij geen optie en ik had geen zin om twintig keer te hospiteren. Toen ik eenmaal in Zeist woonde, ben ik na vier maanden alweer op zoek gegaan naar een kamer in Utrecht. Die had ik binnen twee weken gevonden, want inmiddels had ik een aardig netwerk opgebouwd. En verder moet je gewoon een beetje geluk hebben. Maar de beste tip die ik kan geven is: neem genoeg met minder en kijk vanuit daar verder. Het is veel makkelijker als je al mensen in de stad kent.

Wat je ook nog kunt proberen, is een makelaar inschakelen. Maar dan heb je wel de duurdere kamers te pakken en vaak moet je bemiddelingskosten betalen. En dan kom je dus terecht in een huis waarvan je niet weet of het klikt met de huisgenoten of niet.
Alle reacties Link kopieren
Laat je dochter zich sowieso inschrijven bij woningnet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf ook in Utrecht gestudeerd. Ik had direct een kamer na één keer hospiteren (in Zuilen). Ik maak makkelijk contact en was er heel rustig onder (sommige mensen gaan echt te veel hun best doen). Dus een tip: blijf jezelf & wees niet zenuwachtig. Stel jezelf in op een heeele lange tijd hospiteren. En bovendien, ga er vanuit dat de kamer die je krijgt, niet de enige kamer is die je in je studentenleven zal hebben. Het is lastig en tijdrovend, maar inderdaad bekijk meerdere opties.
In de stad waar ik studeerde kreeg je voorrang als je twee uur enkele reis onderweg was naar de uni. Is dat in Utrecht niet zo?

Mijn nichtjes die nu studeren, zijn lid geworden van een vereniging en zijn zo in een verenigingshuis terechtgekomen. Misschien ook nog een tip.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
14-08-2018 15:07
In de stad waar ik studeerde kreeg je voorrang als je twee uur enkele reis onderweg was naar de uni. Is dat in Utrecht niet zo?
Nee. SSH doet daar niet aan.
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
12-08-2018 11:32
Als je in Zaandam wilt wonen, anti-kraak, kun je morgen verhuizen. De trein doet er een kwartier over van Zaandam naar Amsterdam Centraal. Ik begrijp dat de meeste mensen liefst in Amsterdam willen wonen, maar in steden eromheen is een hoop mogelijk.
Vanuit sommige buurten in Amsterdam (ook binnen de ring!) ben je langer onderweg...
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter, dochter staat volgend jaar juni, het moment dat ze ongeveer moet gaan zoeken, 15 maanden ingeschreven. volgens de site moet je voor een kamer minimaal 18 maanden ingeschreven staan maar wat ik van VivaAnna hoor is dat dat zeker niet voldoende is. Haar kinderen staan al veel langer ingeschreven. Ik heb geen idee of het voor de woningen in Zeist wel voldoende is, maar 15 maanden is duidelijk nog te kort. Het eerste jaar zal ze via een andere weg een kamer moeten gaan vinden.

De kosten van een kamer via SSH lijken wel veel lager dan andere kamers. Hun prijs ligt op zo'n 300 euro gemiddeld, daar heb je niet zo makkelijk een particulieren/makelaar kamer voor.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Voor mij was t ook erg lastig in Utrecht. Ik heb zeker 50 x gehospiteerd. Uiteindelijk eerst gewoond bij een hospita in Zeist, daarna antikraak, toen bij een vriendin in huis, later container woning bij ssh en daarna studio en appartement. Maar het ging niet vanzelf. Ik kreeg wel een keer wat aangeboden met zwaar blowende mensen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al gekeken bij stichtingtijdelijkwonen? Ik ken veel mensen die via daar heel snel een kamer hadden!
Alle reacties Link kopieren
Lovelysecretxx dank je wel, dat is een erg goede tip. Ook daar heeft ze zich nu ingeschreven.

Naamloosje, jouw verhaal is precies wat we proberen te vermijden door op tijd in te schrijven en uit te zoeken wat we kunnen doen. 50 keer hospiteren, dat is echt niet fijn.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Nee das waar. Hospiteeravonden waren vaak met 20 mensen ofzo. Ik kreeg de raarste vragen. Een keer zelfs of ik naakt over straat wilde rennen voor die kamer. Soms moest je drank meenemen, maar achteraf bleek dat de kamer niet eens bestond. Dan was t puur ter vermaak.

Ik denk dat je gewoon geluk moet hebben en soms werkt een oproepje op Facebook.
Alle reacties Link kopieren
Stephje123 schreef:
14-08-2018 12:10
Dat is onzin. Er zijn best wat mensen die voor hun kinderen huizen hebben gekocht en dit nu verhuren aan studenten tegen normale prijzen. Dit doe ik zelf ook en hoor ik best veel ook in mijn omgeving.
Dan verkeer je in 'bepaalde kringen' wat je beeld vertroebelt. Zeker geen onzin. I.v.t. mega studentenhuisvester SSH is het weinig. Daarnaast veel kaf onder het koren en veel meer problemen bij particuliere verhuurders dan bij SSH.
Alle reacties Link kopieren
gruffalo schreef:
16-08-2018 07:55
Boogschutter, dochter staat volgend jaar juni, het moment dat ze ongeveer moet gaan zoeken, 15 maanden ingeschreven. volgens de site moet je voor een kamer minimaal 18 maanden ingeschreven staan maar wat ik van VivaAnna hoor is dat dat zeker niet voldoende is. Haar kinderen staan al veel langer ingeschreven. Ik heb geen idee of het voor de woningen in Zeist wel voldoende is, maar 15 maanden is duidelijk nog te kort. Het eerste jaar zal ze via een andere weg een kamer moeten gaan vinden.

De kosten van een kamer via SSH lijken wel veel lager dan andere kamers. Hun prijs ligt op zo'n 300 euro gemiddeld, daar heb je niet zo makkelijk een particulieren/makelaar kamer voor.
Het is lastig aan te geven hoe lang de wachtlijst zal zijn. MEde afhankelijk van aantal geslaagden en drop outs en vrijwillig vertrekkenden. Het is normaal dat je niet gelijk in september van je allereerste studiejaar al een kamer hebt.
Alle reacties Link kopieren
Bij Woningnet hebben ze ook lotingwoningen. Jaren geleden heb ik zo zelf een woning gekregen, destijds reageerden er 100-400 mensen per keer en kwamen er 2-7 lotingwoningen per week vrij. Ik reageerde op elke loting 5 maanden lang en toen had ik beet, €415 voor een complete flat. Het is en blijft een loterij maar elke kans is er eentje. Kan denk ik wel pas vanaf 18?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf student en heb nooit een probleem gehad met het vinden van een kamer (ik ben wel al iets ouder en had al ervaring met op mijzelf wonen in het buitenland, misschien heeft dit ook in mijn voordeel gewerkt..?). Ik woon momenteel in Utrecht, voor in Amsterdam heb ik nooit gekeken want dat was me te duur.

Wat ik zelf gedaan heb ik mij inschrijven bij Kamernet met earlybird en op veel dingen reageren (dan heb je misschien nog wel keuze uit kamers ook...). Ook op kleine kamers (je kunt vaak doorschuiven naar een grotere kamer wanneer iemand anders uit het huis weg gaat).
Zelf denk ik dat je meer kans maakt om iets te vinden via Kamernet dan via Facebook. Op Facebook reageren er zo ontiegelijk veel mensen dat je hierdoor minder kans maakt om uitgekozen te worden voor een hospiteer avond.
Verder doen ze in de meeste huizen wel aan hospiteer avonden alleen dit geldt niet voor elk studentenhuis.

Ook zou ik gewoon kijken naar kamers in plaatsjes rondom Utrecht zoals Amersfoort en Hilversum o.i.d. Veel mensen willen in of dichtbij de stad wonen en je zult hier dus meer kans maken om een kamer te vinden.

Misschien is het fijn om je een beetje voor te bereiden op zo'n hospiteer avond zodat je iets leuks hebt om te vertellen. Misschien iets bijzonders wat er in je leven is gebeurd (in het buitenland gewoond hebben, verre reizen die je gemaakt hebt een interessante hobby, ik zeg maar wat).

Ik hoop dat ze snel een leuke kamer in of rondom Utrecht vindt! En vooral niet opgeven :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven