Werk & Studie alle pijlers

Eerlijk aangeven op je werk dat je weg wilt?

04-02-2021 21:34 30 berichten
Weet heeft dat eerlijk aangegeven zonder dat je al een nieuwe baan had en hoe liep dat af? Ik zit al een tijd niet goed in mijn vel qua werk. Ik merk dat de baan die ik heb me steeds meer tegen komt te staan waardoor ik slecht slaap, er geen werk uit mijn handen komt en ik ook steeds meer het gevoel krijg dat ik niks kan. Ik sta echt op stand overleven van maandag t/m vrijdag. Liefste zou ik morgen mijn baan opzeggen maar dat is natuurlijk niet verstandig. Ik twijfel daarom al een tijdje om open kaart te spelen op het werk en het met mijn leidinggevende te bespreken zodat ik meer open op zoek kan gaan naar iets anders maar ik twijfel ook omdat het misschien ook verkeerd kan vallen. Ben dus erg benieuwd naar ervaringen van anderen.
Ik heb het wel ooit gedaan en dat was heel positief. Mijn jaarcontract zou omgezet worden naar een vast dienstverband. Maar ik wist dat ik niet wilde blijven (werkinhoudelijke redenen, qua mensen zat het juist heel goed). En er waren een paar gedetacheerden die graag in dienst wilden komen, maar daar was geen budget voor. Dus toen heb ik open kaart gespeeld. Ik mocht blijven totdat ik wat anders had gevonden, mijn manager heeft ook nog intern voor me gezocht. Ik heb wel een gesprek gehad, maar dat was ook niet wat ik zocht. Ik ben nog een maand of 4 gebleven, mijn manager had ondertussen mijn vriend aangenomen voor mijn functie en de gedetacheerden kwamen ook in dienst. Maar dit was een groot bedrijf. Mijn manager was juist blij met mijn eerlijkheid, hij had ruim de tijd om voor een vervanger te zorgen.
Alle reacties Link kopieren
De enige reden om dit te bespreken is als een plek elders in de organisatie beter past en dat je met manager wilt kijken hoe dat gerealiseerd kan worden. Als je er helemaal weg wilt zeg je dat pas als je elders getekend hebt.
Ik heb het wel een keer gedaan. Hoewel men het jammer vond begrepen ze het ook wel, er was simpelweg geen doorgroeimogelijkheid binnen het bedrijf en na een aantal jaar was ik toe aan iets nieuws. Leidinggevende heeft mij toen ook zijn netwerk aangeboden en met mij meegedacht naar nieuwe richtingen. Toen ik door omstandigheden besloot toch bij dat bedrijf te blijven was iedereen alleen maar blij en heb ik daar nog een aantal jaar met veel plezier gewerkt.

Ik denk dat je zelf het beste in kan schatten of het handig is of niet. Maar het klinkt alsof je ook een gesprek aan kan gaan over de dingen die niet goed lopen zonder dat je meteen hoeft te zeggen dat je weg wil. Misschien dat er aanpassingen gemaakt kunnen worden waardoor je het wat prettiger hebt totdat je weg bent of kan je eens bij de bedrijfsarts langs.
Zou misschien niet direct aangeven dat je weg wilt, maar wel met je leidinggevende bespreken dat je niet lekker in je vel zit. Zou me niet verbazen als hij/zij al doorheeft dat het niet lekker gaat. Misschien valt er iets aan te doen, zo niet, kan je (afhankelijk van de reactie tijdens het gesprek) altijd nog aangeven dat het misschien beter is als je wat anders gaat zoeken.
Ik heb dat ooit een keer gedaan, ik werkte ergens, mijn 1e contract zat er op, tijdens het gesprek over een verlenging waarbij mijn werkgevers aangaven heel blij met me te zijn en ook een salarisverhoging aan te kondigen, heb ik voordat er getekend werd aangegeven dat ik erachter was dat ik op lange termijn geen toekomst voor mezelf zag. Maar dat ik het for the time being zeker nog naar mijn zin had, maar tegelijkertijd de verwachtingen wilde managen. En niet wilde doen als of helemaal op mijn plek zat. Mijn werkgever was verbaasd, maar reageerde positief met nog steeds een 2e contract. Ik heb daar nog ± 8 maanden gewerkt voordat ik wegging.

Sidenote: Ik was nog redelijk jong en net nog maar op de arbeidsmarkt, dus ik zou je niet perse aanraden dit ook te doen want dit zal niet altijd goed uitpakken. Ik had echter een goede verhouding met mijn leidinggevende, vond het lastig om te doen alsof ik helemaal op mijn plek zat en wilde daar open over zijn. Ik was nog een beetje bleu, zou het nu denk ik ook ander doen, maar het kan dus wel positief uitpakken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven