Eerstegraads lerarenopleiding: ervaringen en tips gevraagd
woensdag 22 juli 2009 om 14:19
Ik zie hier vaker een topic voorbij komen over het onderwijs, lesbevoegdheden, eerste - of tweedegraads opleidingen, maar hier komt mijn eigen prangende vraag: Ik ga de eerstegraads lerarenopleiding doen aan de Hogeschool Utrecht. Die duurt 3 jaar in deeltijd. Ik ben nu tweedegraads bevoegd docent in het VO maar wil uiteindelijk in de bovenbouw lesgeven en wat meer over het vak leren.
Wie heeft die opleiding ook gedaan? Of er verhalen over gehoord?
En hoe ervaarden jullie dat met een baan ernaast?
Kortom, alle opmerkingen zijn welkom!
Wie heeft die opleiding ook gedaan? Of er verhalen over gehoord?
En hoe ervaarden jullie dat met een baan ernaast?
Kortom, alle opmerkingen zijn welkom!
woensdag 22 juli 2009 om 14:31
Dit topic ga ik wel volgen, heb helaas nog geen tips voor je maar ik ben zelf van plan om volgend jaar met de eerstegraads lerarenopleiding te beginnen maar dan op de Hogeschool Utrecht. Ik heb m'n tweedegraads bevoegdheid al binnen en werk op dit moment fulltime.
Ben ook heel benieuwd naar ervaringen.
Ben ook heel benieuwd naar ervaringen.
vrijdag 24 juli 2009 om 14:55
zondag 26 juli 2009 om 12:32
Ik zou in september beginnen met mijn eerstegraadsopleiding (voor mij ongeveer 1 jaar in deeltijd). Maar omdat het op het einde van het jaar niet zo goed ging met me, overwerkt en zo, vond mijn baas het beter een jaar te wachten en dan rustig aan te beginnen. Wel ga ik alvast in de bovenbouw lesgeven.
Ik weet van collega's, dat het erg zwaar is naast je baan. Het ligt er natuurlijk aan hoeveel FTE je lesgeeft, maar ik lees fulltime.
Mij vertelden ze, dat je ongeveer 0,6 FTE aankunt. Meer zou te zwaar zijn. En ja, iedereen die ik ken werkt meer en studeert en loopt op het einde van het jaar op zijn tandvlees. Maar ze halen het wel allemaal! Veel succes!
Ik weet van collega's, dat het erg zwaar is naast je baan. Het ligt er natuurlijk aan hoeveel FTE je lesgeeft, maar ik lees fulltime.
Mij vertelden ze, dat je ongeveer 0,6 FTE aankunt. Meer zou te zwaar zijn. En ja, iedereen die ik ken werkt meer en studeert en loopt op het einde van het jaar op zijn tandvlees. Maar ze halen het wel allemaal! Veel succes!
zondag 2 augustus 2009 om 20:20
Ik doe de eerstegraads lerarenopleiding aan de UvA. Wel in deeltijd en werk daarnaast 3 dagen (0,6 fte) in de onderbouw en 2e fase. Meer lesgeven zou ik niet kunnen combineren, voor mij is dit een drukke maar werkbare combinatie. Ik ben in februari begonnen en ben nu ongeveer op de helft. Ik ga na de zomervakantie eerst met zwangerschapsverlof (2e kindje) en pak dan in januari mijn studie weer op.
Voor mij is het een carrièreswitch, ben een zogenaamde zij-instromer. Tot anderhalf jaar geleden had ik nog nooit voor de klas gestaan. Ja het is soms zwaar en hard werken, maar ik vind het echt heel erg leuk!
Voor mij is het een carrièreswitch, ben een zogenaamde zij-instromer. Tot anderhalf jaar geleden had ik nog nooit voor de klas gestaan. Ja het is soms zwaar en hard werken, maar ik vind het echt heel erg leuk!