Werk & Studie alle pijlers

Eerstegraads lerarenopleiding: ervaringen en tips gevraagd

22-07-2009 14:19 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie hier vaker een topic voorbij komen over het onderwijs, lesbevoegdheden, eerste - of tweedegraads opleidingen, maar hier komt mijn eigen prangende vraag: Ik ga de eerstegraads lerarenopleiding doen aan de Hogeschool Utrecht. Die duurt 3 jaar in deeltijd. Ik ben nu tweedegraads bevoegd docent in het VO maar wil uiteindelijk in de bovenbouw lesgeven en wat meer over het vak leren.

Wie heeft die opleiding ook gedaan? Of er verhalen over gehoord?

En hoe ervaarden jullie dat met een baan ernaast?

Kortom, alle opmerkingen zijn welkom!
Dit topic ga ik wel volgen, heb helaas nog geen tips voor je maar ik ben zelf van plan om volgend jaar met de eerstegraads lerarenopleiding te beginnen maar dan op de Hogeschool Utrecht. Ik heb m'n tweedegraads bevoegdheid al binnen en werk op dit moment fulltime.

Ben ook heel benieuwd naar ervaringen.
Leuk , dat je ook hetzelfde plan hebt. Welk vak geef jij? En jij werkt zelfs fulltime, zie je er niet tegenop?

Ik ga nu even bellen naar de HU, om wat informatie te vragen, maar ben erg benieuwd naar ervaringen van forummers!
Ik geef Frans, ik weet ook niet of ik volgend jaar ook nog fulltime werk want ik heb nu een tijdelijke uitbreiding naar fulltime gekregen. Denk dat niet zo'n goed idee is om fulltime te werken en te studeren, dan word ik overspannen.
Ja fulltime lijkt me behoorlijk pittig idd.

Ik hoop dat er meer reacties komen, ik ben zo benieuwd.
Nog geen ervaring, maar ook ik ga dit jaar beginnen met mijn eerstegraads! Ben ook benieuwd hoe en wat. Krijg van de school waar ik werk wel verlofuren + studie vergoed, dat geeft een beetje lucht (vooral die verlofuren), aangezien DarkEnchantresses aangeeft dat fulltime werken en studeren veel is.
Ik spreek nog niet uit ervaring hoor, maar het lijkt me behoorlijk zwaar.
Ik zou in september beginnen met mijn eerstegraadsopleiding (voor mij ongeveer 1 jaar in deeltijd). Maar omdat het op het einde van het jaar niet zo goed ging met me, overwerkt en zo, vond mijn baas het beter een jaar te wachten en dan rustig aan te beginnen. Wel ga ik alvast in de bovenbouw lesgeven.

Ik weet van collega's, dat het erg zwaar is naast je baan. Het ligt er natuurlijk aan hoeveel FTE je lesgeeft, maar ik lees fulltime.

Mij vertelden ze, dat je ongeveer 0,6 FTE aankunt. Meer zou te zwaar zijn. En ja, iedereen die ik ken werkt meer en studeert en loopt op het einde van het jaar op zijn tandvlees. Maar ze halen het wel allemaal! Veel succes!
Ik heb zelf de eerste graads lerarenopleiding voor economie gedaan aan de Erasmus, in een jaar en er naast gewerkt, dus deeltijd moet dat zeker lukken.

Succes!
Ik doe de eerstegraads lerarenopleiding aan de UvA. Wel in deeltijd en werk daarnaast 3 dagen (0,6 fte) in de onderbouw en 2e fase. Meer lesgeven zou ik niet kunnen combineren, voor mij is dit een drukke maar werkbare combinatie. Ik ben in februari begonnen en ben nu ongeveer op de helft. Ik ga na de zomervakantie eerst met zwangerschapsverlof (2e kindje) en pak dan in januari mijn studie weer op.

Voor mij is het een carrièreswitch, ben een zogenaamde zij-instromer. Tot anderhalf jaar geleden had ik nog nooit voor de klas gestaan. Ja het is soms zwaar en hard werken, maar ik vind het echt heel erg leuk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven