Werk & Studie alle pijlers

Eigen bedrijf en solliciteren

24-07-2012 02:12 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Net als velen ben ik net klaar met mijn studie en druk aan het solliciteren. Tijdens mijn studie ben ik mijn eigen onderneming begonnen waar ik nu nog in werk (online verkoop van handgemaakte sieraden). Echter wil ik een passende baan nu mijn studie afgerond is. Bij sollicitaties loop ik telkens tegen het feit aan dat mijn bedrijf mij tegenwerkt. Dan doel ik vooral op vragen over inzet en commitment bij het bedrijf waar ik solliciteer. Hoe kan ik deze mensen duidelijk maken dat ik mijn bedrijf kan en wil opgeven voor een baan? :(
Wat vragen ze aan je, dat je het gevoel hebt om in het nauw gedreven te worden? Als je het gevoel hebt daar heen gestuurd te worden kun je zelf het initiatief nemen hoor....

Bijvoorbeeld "Ik snap dat jullie je misschien zorgen maken om mijn inzet, omdat ik mijn eigen bedrijf run. Maar deze baan past zozeer bij mij dat ik er al de tijd in wil steken die nodig is. Als ik daarom niet kan werken aan mijn bedrijf is er geen probleem om deze op non-actief te zetten"
Waarom vertel je het dan? Als je je bedrijf in je eigen 'vrije tijd' kan runnen zie ik het probleem niet zo en hoef je het niet eens te vertellen.

Hoeveel uur kost je eigen bedrijf je?
Niet op je cv zetten? Het er niet over hebben? Weg probleem.

Wat ook helpt: bedrijven leven in keuzestress. Alles wat ze maar een klein beetje triggert nemen ze op om een ander te kiezen. Ik heb het afgelopen jaar dat ik in de ww zit diverse smoezen voorbij horen komen.

Dus: jezelf bij elkaar rapen en doorgaan
Ik heb het heel anders ervaren als zelfstandig ondernemer. Tijdens het solliciteren kreeg ik vaak complimenten over dat ik zo ondernemend ben en dat ze de onderneming zelf ook erg leuk vonden. Het is aan jou om de onderneming in je voordeel te laten werken. Onlangs ben ik ergens aangenomen (fulltime) en ook zij vonden mijn onderneming leuk. Natuurlijk kreeg ik de vraag hoe ik van plan was alles te combineren. Ik heb aangegeven erg flexibel te zijn en alles omtrent mijn eigen onderneming in mijn vrije tijd te doen. Ik ben 3 jaar geleden afgestudeerd.
Kan het zijn dat ze denken dat je die sieraden zelf ontwerpt en een webshop hebt en eigenlijk liever niet daarnaast nog werkt? Je hebt het al over inzet en commitment dat lees ik ook wel, maar ik doel meer op de aard van je bedrijf. Te creatief en lui vrij is wat werkgevers misschien denken.
Stel dat je straks een fulltime baan hebt, hoe doe je dat dan met de bestellingen versturen?
Op dit moment doe ik mijn bedrijf full time (omdat ik nog geen baan heb). Op mijn cv staat ook dat ik dit nu full time doe.

Opzich zijn de reacties heel positief, echter wanneer het puntje bij het paaltje komt, staan ze toch kritisch tov het aspect dat ik mij misschien niet volledig voor hun bedrijf kan inzetten. Wat naar mijn mening niet klopt, aangezien ik van plan ben om mijn zaak te stoppen bij een baan. Schijnbaar komt dit nooit goed over bij recruiters.

Ook vind ik het lastig om mijn motivatie kenbaar te maken om voor een bepaalde functie te kiezen ipv eigen zaak. Terwijl ik heb al 1000 maal mezelf duidelijk maak dat ik supergemotiveerd ben.

Echt moeilijk joh :(

@annae goede tip! Die ga ik zeker proberen te gebruiken.

(Vergeef lastig leesbare mijn tekst, forum mobiel)
Op zich zou ik het wel opvallend vinden dat iemand een (goedlopend?) bedrijf van de ene op de andere dag zou willen opzeggen voor een fulltime job. Ik zou me toch afvragen waarom je dat dan heel "makkelijk" zou opgeven, ik bedoel, dat bedrijf is toch een beetje je kindje waar je je ziel en zaligheid in hebt gestopt. Kan je dat echt zo makkelijk aan de kant zetten? En zo ja, wat betekend dit bedrijfje dan nog voor jou? Is het iets wat je niet tot een succes hebt kunnen maken, is het iets wat je niet (meer) leuk vind, is er geen droog brood mee te verdienen? Ik denk dat je dat toch iets meer moet gaan toelichten bij gesprekken.
Of je zet het niet zo prominent in jr CV dat het jouw zaak is, maar schrijft: werkt voor sieradenpuntjepuntje of laat in je sollicitatiebrief heel duidelijk naar voren komen dat je het opstarten van een eigen bedrijfje heel leuk en leerzaam vond, maat je toch liever binnen een bedrijf werkt. Commitment verhaal en de angst dat je toch mey je bedrijfje doorgaat en daar opstapt wanneer het 'boomed' is iets wat veel werkgevers hebben.
@LGF: Geef er gewoon een draai aan en vertel ze dat je webwinkel een leuke studentenbaan is geweest maar dat je nu toe bent aan het "echte werk". Geef aan dat je een baan zoekt met meer diepgang, uitdaging en doorgroeimogelijkheden. En maak duidelijk dat je graag wilt werken in het vakgebied waarvoor je hebt gestudeerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven