Werk & Studie alle pijlers

Eigen bedrijf/ Zelfstandige in de zorg.... Wie ook?

28-04-2009 16:03 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mij per 1 maart ingeschreven in de kamer van koophandel als zelfstandig ondernemer in de zorg. Per 1 april heb ik mijn vaste contract opgezegd. Erg spannend, zeker in deze tijd....maar het is een keuze waar ik erg achter stond en nog altijd sta.



Inmiddels heb ik 6 klanten (clientjes )... werk ik 24 tot ca 32 gem per week. Dus dat loopt wel lekker eigenlijk!



Ik richt mij op de zorg voor lichamelijk/ verstandelijk/ meervoudig complex gehandicapte kinderen vanuit het PGB. Zeker doordat ik nu meerdere gezinnen heb is dit erg afwisselend werk.



Ben benieuwd of hier nog meer meiden met een eigen bedrijfje zijn en wellicht ook als zelfstandige in de zorg....
Alle reacties Link kopieren
Hoi xxroosjexx, Ik ben er op dit moment mee bezig! Webwinkel met alles voor dames om je mooi en sensueel te voelen! Ik vind het heel spannend en ik heb geen idee wat me te wachten staat!!! Is natuurlijk wel minder nobel dan jouw branche maar toch ook nuttig lijkt mij... Leuk dat het bij jou goed loopt! Heeft niet lang geduurd!
Alle reacties Link kopieren
Hej gekmef! spannend een webwinkel!

Hihi herkenbaar...ik heb natuurlijk wel wat voorwerk gedaan (en werk nu bijna 3 jaar vanuit het PGB) maar het is indd erg spannend! En zeker waar je allemaal tegenaan loopt....facturen schrijven, hopen dat op tijd betaald wordt etc



Hoe lang ben jij bezig?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net 2 weekjes bezig nu. Mijn contract werd niet verlengd i.v.m. reorganisatie dus ik dacht, ik maak mijn eigen werk wel! 'T moet wel een fatsoenlijke winkel worden dus ik heb nu genoeg te doen! Gelukkig betaal je gelijk bij de webwinkel, dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken, ik vraag me vooral af hoe ik de dames op mijn site krijg...



PGB, wat is dat precies? En verpleeg je vooral? Of is het ook vooral begeleiding? VERTEL!!!
Alle reacties Link kopieren
Leuk Roosje, hoe kom je aan je clientjes? Advertentie zetten, of op een andere manier?

En hoe vang je het op als je ziek bent?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gedeeltelijk zelfstandig, ik werk als muzikant/zangcoach. Daarnaast een baan van 3 dagen. Maar ik denk erover om volledig voor mezelf te gaan...! Al eerder gedaan, zo'n 5 jaar terug, dus wel ervaring mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook benieuwd hoe je het opvangt met ziekte of iets dergelijks. Ben je daarvoor verzekerd? Ik ben aan het studeren, maar het lijkt mij ook uitdagend om voor mezelf te beginnen vanuit het PGB... Vraag me wel af hoe het zit met ziekte, zwangerschapsverlof e.d. Tijd om dat eens uit te gaan zoeken Ik ben ook wel benieuwd hoe je aan alle clienten komt...
Alle reacties Link kopieren
Leuk zeg gekmef! Wel prettig dat er meteen betaald wordt! Begint het al een beetje te lopen? Hmmm hoe krijg je dames op je hyves? Hyves? Google ads?

Ik kreeg een hoop reclame na inschrijving bij de Kamer van koophandel...onder andere ook 50 euro google advertentie tegoed.



Zamirah, spannend! Al ervaring als zelfstandige dus! Hoe had jij je arbeidsongeschiktheid geregeld?



PGB (ofwel Persoons Gebonden Budget) is een budget waar zorg/ begeleiding van ingekocht kan worden. Ik richt me dus op gehandicapte kids in de leeftijd van 1 tot 12 jaar.



Ik heb nog geen arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten...zit nu nog een beetje in de overgangsfase (laatste 3 clientjes de afgelopen 2 weken erbij gekregen)....dus nog even financieel wat minder om er een kostenpost bij te kunnen dragen van 200 a 250 euro. Maar voor de komende maand sta ik al veeeeel meer ingepland, dus dan is dat ook iets om af te gaan sluiten.

Dan ben ik dus voor arbeidsongeschiktheid verzekerd, ook zit daar zwangerschapsverlof bij in (dien je wel voor een bepaalde periode verzekerd te zijn).

Afgelopen week (en nu nog een beetje) had ik een verkoudheidvirus te pakken....1 dag ziek moeten melden (ook omdat het desbetreffende kindje erg kwetsbaar is) dat is wel het risico....niet werken is geen inkomen.

Maar dat geeft ook des te meer motivatie om lekker te gaan werken!



Hoe ik aan mn clientjes kom....via-via, via het internet, etc
Alle reacties Link kopieren
Vind het woord cliëntjes wat vaag.

Verder: veel succes!!
Alle reacties Link kopieren
Cliënten is een normaal woord, beter dan klanten of patienten.



Je verzekeren tegen ziekte is heel duur, Roosje. ik heb dat (nog) niet gedaan.



Hebben jullie allemaal een eigen website?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind cliënten ook geen vaag woord, maar cliëntJES.
Alle reacties Link kopieren
Haha tsja....ze zijn ook klein....vandaar clientjes officieel natuurlijk gewoon client....vind dat beter dan patient
Als je de zorg neemt voor anderen als zelfstandige, hoe doe je dat met risico afdekking? Zeker met patientjes met extra risico.

Zijn daar verzekeringen voor? Mag je sowieso op prive basis zulke zorg op je nemen?



Just curious
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van me doet dat ook, ze is wijkverpleegkundige en gaf me deze tip: pgb zoekzorg.

Daar kun je clienten vinden, maar ook jezelf aanbieden.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Verzekeringen die ik af ga sluiten:

- arbeidsongeschiktheids;

- zakelijke rechtsbijstand;

- beroepsaansprakelijkheids.



Ben net weer terug van de eerste keer zorg dragen voor een meisje in de avonduren. Vanmorgen ook gewerkt. 's middags lekker vrij gehad. Dat is op zich ook een voordeel...zelf mijn tijd in kunnen delen. Moet ook wel, anders hou ik het niet vol.

Facturen zijn weer geschreven voor deze maand. Gaan morgen de deur uit....en dan kan ik mijzelf weer salaris geven (2 rekeningen...waarvan ik dus een deel apart zet voor de belasting en naar mn prive-rekening 'salaris' over maak).
Alle reacties Link kopieren
Sta je er alleen voor, Roosje, of heb je nog een partner waar je op terug kunt vallen in nood?
Alle reacties Link kopieren
quote:Zamirah schreef op 30 april 2009 @ 14:43:

Sta je er alleen voor, Roosje, of heb je nog een partner waar je op terug kunt vallen in nood?



Dan moet ik terugvallen op een kleine spaarrekening (hou ik het wel ff op uit...en lukt het niet, dan kan ik altijd weer een baan in loondienst zoeken...in de zorg is wel weer wat te vinden).



Wel een risico en spannend dus...maar aan de andere kant ik ben nu nog jong en dus nog minder verantwoordelijkheden....eigenlijk alleen voor mijzelf. heb (nog) geen kinderen (ook nog geen plannen voor de komende paar jaar), heb een leuke (betaalbare) huurwoning, etc
Alle reacties Link kopieren
Ik werk al 8 jaar als ZZP-er in de zorg en hulpverlening. Zowel bij PGB als AWBZ cliënten. Als je wat wil weten, vraag gerust.



Neem een goede boekhouder en een aparte zakelijke rekening, da's m'n eerste tip! Vooral niet zelf gaan lopen kloten met belastingaangiften enz. Zorg dat je vanaf dag 1 je administratie goed op orde hebt. Je factureert als zelfstandige bruto, dus reken je vooral niet (te) rijk.



Je indekken tegen risico's en aansprakelijkheid is bijna onmogelijk, dus ken je bevoegdheden en neem slechts risico's als een ander mede de verantwoording draagt of overneemt.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Hej Floor!



Leuk een mede-ZZP-er in de zorg! Hoeveel uur werk jij ongeveer?

Ik kom nu ongeveer op 30 uur per week gemiddeld, in de zomer zal dat meer zijn.



Administratie is wel even wennen, maar ook erg leerzaam. En inderdaad ik besteed eea uit.



Heb jij een arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten? Zojaar waar heb je deze afgesloten?



Thanks alvast!
Alle reacties Link kopieren
Roosje: binnen x weken na einde loondienstverband kun je als zelfstandige je arbeidsongeschiktheidsverzekering via het UWV door laten lopen. Volgens mij is dat een relatief onbekende mogelijkheid, dus voor het geval je het nog niet wist....

Zo uit m'n hoofd was het binnen zes weken, maar dat kan ik maar zo mis hebben. Als je het wil weten, zoek ik het voor je op.

(ben trouwens ook ZZP-er in de zorg, wel iets andere doelgroep)
Alle reacties Link kopieren
Roosje, ik heb het toch maar even opgezocht:

Het was 4 weken, maar nu 13 weken.

Meer info: site van het UWV
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen arbeidsongeschiktheidsverzekering, omdat ik het te duur vind en er teveel maren en mitsen aan verbonden zijn. Voordat ik volledig freelance ging werken heb ik dus eerst een buffer opgebouwd. Inmiddels heb ik een dusdanige reserve dat ik ongeveer een jaar thuis zou kunnen zitten.

Daarnaast heb ik een lijfrentepolis ipv pensioenopbouw.



Het UWV vergoedt sinds 1 juli vorig jaar wel je zwangerschapsverlof van 16 weken. Voorwaarde is dat je minimaal een jaar zelfstandige bent.



Ik werk met cliënten met een bijzondere hulpvraag en daar is erg veel werk in. Ik zou wel 60 uur per week kunnen werken, maar ik vind 20-30 uur per week genoeg. Soms doe ik ook een paar weken niks. Wil m'n werk graag leuk blijven vinden.
Alle reacties Link kopieren
@ floor72: wat is bijzonder aan de hulpvraag van je cliënten?



En met dat pensioen moet ik ook nog aan de slag....
Alle reacties Link kopieren
Dit klinkt me dus allemaal als muziek in de oren. Ben nu 3 maandjes afgestudeerd en ik lijk maar geen baan te vinden die bij me past. Zou zo graag voor mezelf beginnen (ben hbo pedagoog) maar weet niet waar ik moet beginnen. Ook omdat ik net afgestudeerd ben, voel ik me daar erg onzeker over. Wat dat betreft zou ik bij een baas beter af zijn (kan ik veel leren, heb begeleiding, contact met collega's en een vast salaris). Maar ergens kriebelt het als ik denk aan een eigen bedrijfje. Waar moet ik in hemelsnaam beginnen? En hoeveel geld heb je nodig als je een bedrijf aan huis wil beginnen? Kan iemand me op weg helpen?
Alle reacties Link kopieren
@ mywickedlife: ik kan je twee boeken aanraden, allebei van Tijs van den Boomen. Om te beginnen: Eigen baas, tips en trucs. Een erg prettig handzaam boekje dat antwoord geeft op allerlei vragen. Dat boek heeft mij over de drempel geholpen. Volgens mij staat in dat boek ook dat je werk in loondienst kunt zien als een betaalde stage. Met dus de voordelen die jij noemt en van die werkervaring kun je gebruik maken als je zelfstandige wordt. Ik heb het zelf bijv. erg prettig gevonden om in loondienst al zoveel 'vlieguren' gemaakt te hebben (bijv. héél veel gesprekken gevoerd). Toen ik voor mezelf begon, kon ik dat deels op routine. Waardoor ik dus energie over had voor alles wat ik daarnaast moest regelen.

Dan de volgende boekentip, dus ook van Tijs van den Boomen: Handboek Zelfstandigen (ook uitgegeven onder de titel Handboek Freelancen). Dat is dé bijbel voor zelfstandigen.

Op internet: www.lancelots.nl en natuurlijk www.kvk.nl

Om nog je vraag te beantwoorden hoeveel geld je nodig hebt als je een bedrijf aan huis wilt beginnen: in mijn geval heb ik alleen een kantoor aan huis en mijn cliënten komen niet hier. Dus ik heb kosten gemaakt voor een normale kantoorinrichting (PC, kopieerapparaat/printer, bureau, kantoorartikelen). Als pedagoog is dat misschien vergelijkbaar. Daarnaast is het verstandig om een buffer te hebben voor slechtere tijden.

Mocht je nog vragen hebben, laat maar horen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven