Werk & Studie alle pijlers

Eigen bedrijf/ Zelfstandige in de zorg.... Wie ook?

28-04-2009 16:03 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mij per 1 maart ingeschreven in de kamer van koophandel als zelfstandig ondernemer in de zorg. Per 1 april heb ik mijn vaste contract opgezegd. Erg spannend, zeker in deze tijd....maar het is een keuze waar ik erg achter stond en nog altijd sta.



Inmiddels heb ik 6 klanten (clientjes )... werk ik 24 tot ca 32 gem per week. Dus dat loopt wel lekker eigenlijk!



Ik richt mij op de zorg voor lichamelijk/ verstandelijk/ meervoudig complex gehandicapte kinderen vanuit het PGB. Zeker doordat ik nu meerdere gezinnen heb is dit erg afwisselend werk.



Ben benieuwd of hier nog meer meiden met een eigen bedrijfje zijn en wellicht ook als zelfstandige in de zorg....
Alle reacties Link kopieren
mywickedlife, misschien is het handiger om eerst werkervaring in loondienst op te doen?

hoe kan je jezelf nu verkopen met het feit net klaar met HBO ?
Alle reacties Link kopieren
quote:Stoeptegel schreef op 05 mei 2009 @ 17:42:

mywickedlife, misschien is het handiger om eerst werkervaring in loondienst op te doen?

hoe kan je jezelf nu verkopen met het feit net klaar met HBO ?Daar zit ik dus ook wat mee. Maar ik loop ook tegen het feit aan dat ik nergens aangenomen word door gebrek aan ervaring. Het werkt dus beide kanten op.
Alle reacties Link kopieren
@ twurly: super bedankt voor je tips. Ik zal eens snel alvast één van die boeken gaan halen. Sowieso is het niet iets dat haast heeft dus ik heb tijd genoeg om me er voldoende in te verdiepen. Mocht ik vragen hebben dan weet ik je hier te vinden! Tnx!
Alle reacties Link kopieren
@ mywickedlife: leuk dat je je verder gaat oriënteren. Je kunt dan het beste met dat eerste boek dat ik genoemd heb gaan beginnen. Dat is lekker toegankelijk als je nog weinig van de materie weet.

Wat je ook zou kunnen overwegen is om naast je werk in loondienst bijv. 1 cliënt met een PGB te gaan begeleiden. Als ik zo kijk naar wie zich aanbieden voor dit werk, dan zie ik vaak wel studenten of net afgestudeerden. Dus zo gek is dat niet.
Alle reacties Link kopieren
hoi allemaal.ik lees mee op deze topic omdat ik tzt ook als zelfstandige diensten wil gaan aanbieden op verschillende vlakken.erg leerzaam dus!!!

*de boeken staan dus genoteerd om aan te kopen*
Alle reacties Link kopieren
@ desteny: kun je misschien een tipje van de sluier oplichten? Aan wat voor soort diensten zit je te denken?

Veel succes met de voorbereidingen!
Alle reacties Link kopieren
nee ik ben er zelf nog niet helemaal aan uit in hoe en wat en hoe eea vorm te geven.

wil ook nog eea aan papieren er bij halen.

maar tzt laat ik het zeker weten.

maar via deze topic leer ik al veel.
Alle reacties Link kopieren
quote:mywickedlife schreef op 05 mei 2009 @ 19:08:

[...]





Daar zit ik dus ook wat mee. Maar ik loop ook tegen het feit aan dat ik nergens aangenomen word door gebrek aan ervaring. Het werkt dus beide kanten op.ik ben in november afgestudeerd....heb daarvoor wel 2,5 jaar als oproepkracht en later in vaste dienst binnen de ggz gewerkt. Maar echt gediplomeerd ben ik pas sinds november 2008....en heb voldoende tevreden klanten
Alle reacties Link kopieren
quote:twurly schreef op 05 mei 2009 @ 20:14:

@ mywickedlife: leuk dat je je verder gaat oriënteren. Je kunt dan het beste met dat eerste boek dat ik genoemd heb gaan beginnen. Dat is lekker toegankelijk als je nog weinig van de materie weet.

Wat je ook zou kunnen overwegen is om naast je werk in loondienst bijv. 1 cliënt met een PGB te gaan begeleiden. Als ik zo kijk naar wie zich aanbieden voor dit werk, dan zie ik vaak wel studenten of net afgestudeerden. Dus zo gek is dat niet.



dat is een goede tip! ik ben eerst bij 1 gezin begonnen...daarna dit uitgebreid naar meerdere gezinnen en een complexere zorgvraag.

Maar eerst dus naast een functie in loondienst.
Hallo allemaal!

Het is al even geleden dat hier geschreven is, maar ik dacht ik pik t topic toch op. Ik ben bezig met het opzetten van een eigen bedrijf naast een baan in loondienst. Zit te springen om ervaringen van anderen, om dit te delen en successen en tegenvallers te kunnen delen.

Zijn er nog mensen actief hier?
Alle reacties Link kopieren
he :-)



zoals sommige hier al weten, vind ik dit een erg interessant onderwerp.



Ik heb zelf ook ergens in mijn hoofd wel het idee om ooit als zzp-er in de zorg (ik ben verpleegkundige) aan het werk te gaan, maar er zitten wel veel haken en ogen aan.



Bv. dat er nu bezuinigd gaat worden op het PGB (toch roosje?)

... en dat er dus steeds minder werk zal zijn.



Ook het probleem als je ziek bent...



En het feit dat je echt alleen staat, en dus ook maar een beperkt aantal uren zorg kan verlenen... en veel mensen vragen toch behoorlijk veel aan zorg, lijkt mij.

dat betreft zou je beter samen kunnen gaan werken als zzp-ers...ik dan, jij dan etc. Ook voor vervanging als je ziek bent...



daarbij lijkt het mij toch minder flexibel dan ik dacht: je hebt bv. gezin 1 die wil graag dat je op de Ma Di en Do middagen komt... dus zit je alsnog iedere week, op dezelfde dagen vast aan je werk.... je kan het moeilijk per week bekijken lijkt mij, de hulpvragers willen ook weten waar ze aan toe zijn...



Al met al ben ik er dus nog niet uit ! Maar ik blijf het topic wel volgen :-)
He Horizon!

Leuk, meer geinteresseerden! :-)

Wat jij omschrijft lijkt mij inderdaad lastig bij het beroep van verpleegkundige, mensen hebben zorg nodig, je flexibiliteit is niet zo heel erg groot, terwijl mensen juist voor die flexibiliteit graag voor zichzelf willen beginnen.. En als je inderdaad afhankelijk bent van dingen als PGB is dat ook wel lastig. Of je moet je op een wat andere markt richten, zorg in 'hogere' segment, ouderen met meer geld bijvoorbeeld (zoals die particuliere verpleegtehuizen met chefkoks en kunstles ipv bridgen), volgens mij komt daar, nu met de vergrijzing straks, ook steeds meer vraag naar. Daar zijn goede verpleegkundige nodig, PGB speelt niet zo'n rol. Aan zo'n doelgroep kan je jezelf natuurlijk ook 'verhuren'.
Alle reacties Link kopieren
he anneanna :-)



Ja daar heb je wel een punt hoor. Misschien kan ik ook gewoon bij particulieren aan het werk.. maar het blijft denk ik lastig om lekker flexibel te zijn: en dat wil ik juist zo graag!!

Daarom lees ik graag ervaringen/tips hierover; hoe zorg ik wel dat ik dan flexibel kan werken ??



En dan nog iets, het salaris, dat blijkt ook erg weinig te zijn. Ja, bruto lijkt het wel wat... maar uiteindelijk blijft er weinig van over, En dat is dan ook wel weer erg jammer....
Aan wat voor bruto uurtarief moet ik dan denken?
Het is al een tijdje geleden dat hier is geschreven, hoe gaat het met iedereen? Met de plannen/vorderingen op het gebied van een eigen bedrijf? Ik ben benieuwd! Nieuwe mensen die als zelfstandig ondernemer (al dan niet in de zorg) zijn begonnen? Hoe gaat het?
Alle reacties Link kopieren
Tijden wat minder op dit forum geweest, maar gister weer een nieuwe ontwikkeling op werkvlak waardoor ik toch weer hier terecht kwam en zag dat dit topic weer 'leefde'



Inmiddels alweer een jaar geleden gestart. Belastingaangifte wordt nu door mijn accountant gedaan (benieuwd wat ik van het gereserveerde geld moet betalen/ mag houden).

Ik maak voldoende uren.



Maar.... ik ga toch weer 1 dag in de week in loondienst. Niet zo zeer omdat ik graag weer in vast dienstverband wil werken, maar omdat dit zo op mijn weg kwam. Het gaat om een klein kinderdagcentrum dat zich richt op dezelfde doelgroep als waarin werk (wat ook betekend dat er een overlap van 'clientjes' is).

Daarnaast wil ik vooral zo door blijven gaan als het gegaan is.



Wat wel een nadeel is, is het verkrijgen van een hypotheek :( wat ik ook wel wist, maar nooit eerder echt mee bezig geweest. En nu dus wel... om mijn aanbod te vergroten zou ik graag een huis hebben met logeermogelijkheid. Wat in mijn huidige etage-woning niet heel praktisch is...

Maar wellicht dat het dienstverband daar een kleine positieve wending aan kan geven!



Ook benieuwd hoe het met jullie gaat!
Hee Roosje, leuk om te lezen! Fijn ook dat je voldoende uren kan maken. Die dag in loondienst geeft ook wel weer zekerheid ja, is lastig he met een hypotheek! Veel succes daarmee!

Er was geen mogelijkheid om bij dat kinderdagcentrum freelance te werken?

Ik ben van baan geswitched en werk nu nog maar 4 dagen in de week, waardoor ik die ene dag puur op mn eigen dingen kan richten. Heb maanden bijna niets kunnen doen ivm banenswitch en zwaar inwerktraject, maar nu ga ik weer aan de slag. Ben wel heel lang in het 'nadenk' traject gebleven, plannen verbeterd, aangepast, ondernemingsplan geschreven, concurrentieanalyse gemaakt en nu ben ik bezig voor de teksten op de website die hopelijk volgende maand online gaat. Ik ben me nu ook aan het inlezen in marketing, 'calimeromarketing' voor kleine ondernemers/zzp' ers met een klein budget, wel interessant!
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie ook nog een extra cursus gevolgd naast je beroepsdiploma?



En hoe zijn jullie opgestart? eerst bij kvk in geschreven en daarna clienten gezocht?



Ik ben erg benieuwd waar je het eerst aan moet denken bij een start.
Alle reacties Link kopieren
Leuk weer reacties!



@Anne, nee het was niet mogelijk daar op freelancebasis te gana werken. heb er nu 3 weken op zitten. Gaat alweer snel!

Ja hypotheek is een lastig verhaal. Vanmiddag cijfers naar een bank gebracht. As dinsdag weer een gesprek. Het zou het allemaal zo'n stuk praktischer maken. Ik heb in een korte periode nu (bijna, 1 gesprek moet nog plaats vinden, maar de vraag is er) 4 aanvragen voor logeeropvang bij mij thuis gekregen. Op dit moment is er ook een jongetje van 2 hier. Dat gaat nog, een campingbedje kan ik wel kwijt. Maar ja een logeerkametje zou veel praktischer zijn....

De website online?



@care: ik heb geen extra cursus gevolgd. Wel een handboek besteld dat zich echt hier op richt. Ik ben eigenlijk gestart met al een basis van clienten. Deed dit parttime naast een andere baan. Nu doe ik dit zo'n 30 uur per week en dan nog 8 uur bij een stichting in loondienst.
Alle reacties Link kopieren
@ roosje, ik heb waarschijnlijk bijna 1 cliënt, alleen de vader wil dat 'handje contantje'/ zwart doen. Lijkt mij niet mogelijk vanwege PGB verantwoording naar het zorgkantoor toe.

En als ik iets begin wil ik het officieel, volgens de regels doen, ook kwa professionaliteit en bekendheid in de regio.

Ik ben ook nog in loondienst voor een stichting, 12 uur p/w
Alle reacties Link kopieren
quote:care schreef op 14 juni 2010 @ 23:41:

@ roosje, ik heb waarschijnlijk bijna 1 cliënt, alleen de vader wil dat 'handje contantje'/ zwart doen. Lijkt mij niet mogelijk vanwege PGB verantwoording naar het zorgkantoor toe.

En als ik iets begin wil ik het officieel, volgens de regels doen, ook kwa professionaliteit en bekendheid in de regio.

Ik ben ook nog in loondienst voor een stichting, 12 uur p/w



Uit PGB zwart betalen kan niet hoor... dat kan hij idd niet verantwoorden naar Zorgkantoor.

Dus welk profijt heeft hij er dan zelf bij om het op die manier te doen? Wellicht een 0-uren contract voorstellen? Of mogelijk krijg je dat al...

Succes, hoop dat je het rond krijgt en veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
heej, roosje .. ben erg benieuwd hoe het nu met jouw bedrijfje gaat... geen idee of je nog op het forum zit..
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat dit bericht naar boven gehaald is; roosje, hoe gaat het nu als zzp-er en enig idee hoe je het gaat doen wanneer er op de PGB's gekort gaat worden?
This is not kosher!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven