Werk & Studie alle pijlers

Eigen fotostudio beginnen

01-12-2014 09:34 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Zou graag jullie mening en/of wellicht ervaringen willen horen over het starten van een eigen fotostudio.

Ik speel al een tijd met de gedachte om voor mezelf te beginnen als fotografe. Gewoon klein. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet veel vakinhoudelijke kennis heb wat betreft fotografie. Ik ben meer een hobbyfotograaf. Vind t heerlijk om te fotograferen en deze te bewerken. Krijg vaak complimenten over het eindresultaat. Mijn interesse ligt dan in de kinderfotografie, new born, zeangerschapsfotografie, dat je als stel op de foto kunt (iets als liefde fotografie).

Maar goed de markt is aardig verzadigd met fotografen. Dus hoe kom je ertussen? Wat zouden jullie belangrijk vinden bij een dergelijke fotograaf? Flexibiliteit, prijs, omvang foto's, achtergrondwanden, attributen om op ee foto te gaan, bereikbaarheid etc?

Ik ga vanaf februari 2015 een cursus volgen met betrekking tot fotografie. Om meer kennis en inzicht te krijen over dit vak. Ook wil ik een cursus volgen betrekking tot fotobewerking. Of ik nu voor mezelf ga starten of niet, lijkt mij gewoon super interessant om te doen.

Ik ben benieuwd naar jullie eerlijke mening.

Let niet op de typefouten. Forum

Mobiel.

Bedankt alvast :-)
Is dit bewust op deze pijler gezet?
Indien je algemeen advies wil:

Wat je zelf al zegt, de markt is verzadigd en er zijn genoeg mensen die wel leuke foto's maken als hobby en ook te vinden zijn via internet.

Fotostudios schijnen niet zo goed te lopen. Zou zeggen hou het een hobby.
Oops nee. Terwijl ik t toch echt op werk en studie had geselecteerd. Hoe moet ik dat nu veranderen?
Vragen aan de mods op het moderatortopic.
Ik zou me er niet door laten tegenhouden dat er al veel fotografen zijn, ik zou alleen ook niet direct een studio beginnen. Je kunt ook een studio huren voor een paar uur en/of fotograferen op locatie. Echt een eigen studio opzetten kan eventueel altijd nog. Je kunt ook prima fotograaf zijn zonder eigen studio.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Tegenwoordig denkt iedere hobbyfotograaf dat hij/zij wel aardig kan fotograferen en bewerken.... er valt in die sector nagenoeg geen droog brood meer te verdienen.
Ik ben fotograaf, begin nu net van mijn hobby mijn beroep te maken. De markt is flink verzadigd, als je het echt wil en je het finiancieel kan handelen zou ik het gewoon doen, of klein beginnen naast een betaalde baan.

Wat wel belangrijk is is dat je voor jezelf nagaat wat je USP's zijn dus je "Unique selling points" (wat maakt jou uniek ten opzichte van andere fotografen).

Ik zou nog niet in een studio gaan werken (ivm kosten) maar goede apparatuur aanschaffen en dan lekker op locatie gaan schieten.

Wat Susan zegt anders kan je altijd nog een studio huren.

Heb je nu al apparatuur of moet je alles nog aanschaffen?

Veel succes!
quote:spectral schreef op 01 december 2014 @ 09:49:

Tegenwoordig denkt iedere hobbyfotograaf dat hij/zij wel aardig kan fotograferen en bewerken.... er valt in die sector nagenoeg geen droog brood meer te verdienen.Wel als je super mooi werk aflevert. Ik heb deze week een shoot voor mijn gezin geregeld bij een fotograaf die al heel lang mijn favoriet is. Ze is ook duur, dus ik moest er even voor sparen, maar dat heb ik er wel voor over.
quote:clubmedfan schreef op 01 december 2014 @ 09:56:

[...]

Wel als je super mooi werk aflevert. Ik heb deze week een shoot voor mijn gezin geregeld bij een fotograaf die al heel lang mijn favoriet is. Ze is ook duur, dus ik moest er even voor sparen, maar dat heb ik er wel voor over.Ja maar tussen super mooi en wel aardig hobby-geknutsel zit een wereld van verschil.....
Dat ze nu nog hobbyfotograaf is, zegt niks over het talent dat ze heeft, dat kun je zo niet beoordelen.
quote:Susan schreef op 01 december 2014 @ 10:10:

Dat ze nu nog hobbyfotograaf is, zegt niks over het talent dat ze heeft, dat kun je zo niet beoordelen.

Nee dat klopt helemaal, maar de kans dat ze eruit springt is vrij klein.

Maar geef het een gooi, bouw een portefeuille op (vaak en veel gratis werken) en kijk dan of het langzaam gaat lopen.
quote:Susan schreef op 01 december 2014 @ 09:45:

Ik zou me er niet door laten tegenhouden dat er al veel fotografen zijn, ik zou alleen ook niet direct een studio beginnen. Je kunt ook een studio huren voor een paar uur en/of fotograferen op locatie. Echt een eigen studio opzetten kan eventueel altijd nog. Je kunt ook prima fotograaf zijn zonder eigen studio.Hier dacht ik in eerste instantie ook aan. Ik zal kijken naar de mogelijkheden om ergens iets te huren eventueel. Mocht het zo ver zijn :-) Bedankt voor je reactie.
Ik weet niet waar je woont, in Den Haag zit de studio van Steven Witkam, dat is een heel mooie studio die je kunt huren.
quote:kippie22 schreef op 01 december 2014 @ 09:53:

Ik ben fotograaf, begin nu net van mijn hobby mijn beroep te maken. De markt is flink verzadigd, als je het echt wil en je het finiancieel kan handelen zou ik het gewoon doen, of klein beginnen naast een betaalde baan.

Wat wel belangrijk is is dat je voor jezelf nagaat wat je USP's zijn dus je "Unique selling points" (wat maakt jou uniek ten opzichte van andere fotografen).

Ik zou nog niet in een studio gaan werken (ivm kosten) maar goede apparatuur aanschaffen en dan lekker op locatie gaan schieten.

Wat Susan zegt anders kan je altijd nog een studio huren.

Heb je nu al apparatuur of moet je alles nog aanschaffen?

Veel succes!

Hey wat leuk dat jij voor jezelf begonnen bent! Heb je hiernaast nog een betaalde baan? En heb je nog een opleiding en/of cursussen gevolgd met betrekking tot fotografie? Hoe ervaar jij het nu je voor jezelf begonnen bent wat betreft klanten etc?

Ik heb wat rondgekeken op internet op verschillende sites en iedereen heeft zo zijn eigen USP's inderdaad. Hierover ben ik nu al aan het denken wat mijn kernpunten zijn en wat mensen aan mij kunnen hebben.

Sinds kort heb ik een spiegelreflexcamera aangeschaft om toch echt op een 'hoger' niveau te kunnen fotograferen. Op die manier wil ik ook een portfolio opbouwen. Hiernaast heb ik gewoon een vaste baan in de zorg.

Bedankt voor je reactie nog :-)
quote:Susan schreef op 01 december 2014 @ 10:10:

Dat ze nu nog hobbyfotograaf is, zegt niks over het talent dat ze heeft, dat kun je zo niet beoordelen.het is inderdaad meer een hobby. Maar ik vind zelf, en wat ik van anderen hoor, dat ik best creatief ben en echt mooie resultaten krijg met mijn foto's. Zelf heb ik ook een paar fotoshoot's laten doen bij fotografen en zij zitten toch aardig vol met boekingen. Loopt ook echt goed. Maar goed, ik besef mij ook wel dat ik wellicht een lange weg te gaan heb voordat ik dat ook bereik.
quote:Susan schreef op 01 december 2014 @ 11:49:

Ik weet niet waar je woont, in Den Haag zit de studio van Steven Witkam, dat is een heel mooie studio die je kunt huren.Helaas. Ik woon in Amsterdam.
Daar zitten er ongetwijfeld ook een heleboel.
Ik zou inhoudelijke vakkennis wel heel erg belangrijk vinden.
Niet geschoten is altijd mis
quote:Bitje93 schreef op 01 december 2014 @ 12:24:

Ik zou inhoudelijke vakkennis wel heel erg belangrijk vinden.Dus ga een cursus doen aan de foto-academie om te beginnen.....
Ik heb geen betaalde baan naast mijn bedrijf, het aantal opdrachten loopt rustig maar vooral mond tot Mond reclame doet het erg goed. Daar mee haal ik de meeste nieuwe klanten binnen.

Het is (vond ik) erg lastig om USP's te bedenken omdat alles wat je uniek zou kunnen maken een ander ook bedacht heeft.

Leuk dat je een spiegelreflex hebt gekocht, welke heb je? Kan je al een beetje uit de voeten met andere standen dan (A) automatisch?

Succes!
Ik ben ook voor mezelf begonnen, ben bezig sinds april 2014. Ik doe er nog wel iets naast, ook freelance. Ik heb sinds kort alweer mijn tweede spiegelreflexcamera, heb nu een Canon EOS 6D. Ik fotografeer vrijwel altijd op handmatig.
Ik heb laatste fotografen uitgezocht voor m'n bruiloft. Belangrijk voor mij was, in volgorde van meest naar minst belangrijk:

- betaalbare prijs

- mooie foto's in portfolio (van spontane momenten ipv geposeerd)

- na afloop onbeperkt gebruik van alle foto's (in plaats van 1 album en dan bijbetalen voor elke print, ofzo)

- professionele website (hoeft niet high-tech te zijn, maar wel dat alle links goed werken en zonder taalfouten, etc)

- foto's van verschillende soorten bruiloften (dus niet elke keer dezelfde soort plaatjes).

Volgens mij passen bruiloften wel bij de dingen die jij opnoemt, maar je noemt ze zelf niet. Is daar een reden voor? Ik heb eerder nooit professionele foto's laten maken, maar nu vind ik het (door de mooie foto's van de bruiloft) wel een leuk idee om elk jaar bijvoorbeeld een sessie te doen, maar als ik dat doe ga ik 100% zeker weer naar dezelfde fotografe. Een bruiloft fotograferen is dus ook een manier om een klant voor het leven te werven...

Ik heb overigens geen behoefte aan foto's in een studio, dus ik zou een lichte voorkeur hebben voor een fotograaf zonder studio (omdat je anders toch indirect betaald voor die ruimte). Ik zou namelijk foto's willen maken op locatie, bijvoorbeeld in het bos.
Waarom houd je het niet als hobby? Amsterdam is werkelijk vergeven van de goede fotografen. Ik ken er zelf in mijn naaste omgeving al een stuk of 10, 12, en dat zijn dan alleen nog de mensen die ik op verjaarspartijtjes tegenkom.

Ik zou denken: besteed er al je tijd aan, al je geld, al je aandacht en je liefde, maar probeer er niet de kost mee te verdienen. De meeste van de fotografen die ik ken moeten hard werken voor weinig, op drie na maar die zijn heel bekend.
Ik zie juist niet in waarom ze dat niet zou proberen. Natuurlijk moet je niet meteen al je financiële zekerheden opgeven en denken dat je er direct van rond kan komen, maar ik zou me echt niet laten afschrikken door het feit dat er al zoveel fotografen zijn. Je moet realistisch zijn, maar dat betekent niet dat je het meteen maar helemaal moet vergeten. En wie weet kun je er wel nooit van rondkomen, maar wel een leuk bedragje ermee verdienen bovenop je andere werk. Er zijn genoeg fotografen die nog iets anders erbij doen. Het is niet dat je hobbyfotograaf of fulltime fotograaf moet zijn en dat er niks tussenin zit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven