Werk & Studie alle pijlers

Eigen onderneming, wat regelen?

27-10-2011 08:40 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen

Heeft er iemand ervaring/kennis van het volgende?

Ik werk momenteel 30 uur in de week voor werkgever. In mijn overige vrije tijd "werk" ik als nagelstyliste, visagiste en kapster. Ik ga bij mensen aan huis om ze mooi te maken. Dit deed ik er altijd bij. Nu wil ik mij graag wat gaan uitbreiden en reclame gaan maken, zodat ik visitekaartjes en een website kan maken en kan flyeren.

Nu vraag ik mij af wat er allemaal bij komt kijken, en welke mogelijkheden er zijn. Ik moet me inschrijven bij KvK en hoe zit dat met de belastingdienst? Kennis van mij heeft een eigen salon, en ze verdiend bijna niks door de kosten aan de balastingdienst enz.

Ik ben echt een leek op dit gebied , heb al gezocht op google maar daar kom ik veelal tegen over mensen die een eigen bedrijf willen oprichten voor fulltime dienstverband... voor mij is het dus meer iets voor erbij.

Alvast bedankt
.
Kun je het niet uitbreiden door wat mond tot mond reclame? Dan hoef je 't niet officieel te maken en raak je niet al je extra verdiensten weer kwijt aan de belastingdienst.
quote:elninjoo schreef op 27 oktober 2011 @ 08:51:

Kun je het niet uitbreiden door wat mond tot mond reclame? Dan hoef je 't niet officieel te maken en raak je niet al je extra verdiensten weer kwijt aan de belastingdienst.Ja dat doe ik nu maar wil graag visitekaartjes uitdelen enz.
Da's een heel hoge prijs die je voor die visitekaartjes moet gaan betalen dan.
Ze kan toch een deel zwart doen?

(dit heb ik niet gezegd hoor)
Waarom ga je dan niet bij een salon werken? Dan verdien je meer, je kunt meer ervaring opdoen, en je klantenkring uitbreiden. Vanuit daar je salon beginnen. Bij een kapsalon in Amsterdam werken allemaal freelancers, mss zo'n concept opzoeken? Zit op de willemsparkweg, iets met oranje letters.
En ze zoeken daar ook nog mensen zie ik net. (Google kapper willemsparkweg en de eerste is het)
Je kunt eenvoudig en snel een eenmanszaak oprichten. Dan ben je 'legaal'. Belasting betaal je over het algemeen pas als je geld verdient en niet omdat je een zaak opricht.
Als je kennis bijna niets verdiend door alle kosten, is haar uurtarief te laag. Daar moet je wel alle kosten in opnemen en rekening houden met de btw-afdracht aan de belastingdienst.

Bij de kvk kun je veel informatie krijgen.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Wat een onzin dat ze bijna niks verdient door de belastingdienst. Je staat een deel van je inkomen af aan de belastingdienst ja. Logisch, dat moet elk werkend mens. Daar stem je ook je tarief op af. Hoe meer je verdient, hoe meer je betaald. Verdien je niet zoveel, betaal je ook niet heel veel belasting.

Eerst naar de KVK en je daarna melden bij de belastingdienst voor een BTW nummer. (weet niet of dit momenteel automatisch gaat). Je draagt BTW af van het bedrag wat je aan je klanten vraagt (19%). Dat moet je maandelijks doen in eerste instantie. Doe je dat niet -> strafbaar. let daar dus ook weer op bij je tarief.

Omdat je 30 uur in loondienst bent zul je te weinig uren gaan maken om in aanmerking te komen voor startersaftrek e.d. Bel gewoon eens met de KvK en de belastingdienst. Die kunnen je prima verder helpen.
.
Je begint bij de KvK. Die melden je dan vaak direct aan bij de belastingdienst. Als je veel belasting betaald heb je ook veel verdiend. Als beginnende ondernemer heb je zelfs nog veel belasting voordeel. Zoals startersaftrek, dit geld voor de eerste drie jaar. Je moet dan wel een uren administratie beiden en minstens 1225 uur gewerkt hebben in dat jaar. Zelf werk ik ook als zelfstandige maar kan niet zeggen dat ik de belasting nou zo absurd vind. Als je voldoende opdrachten binnen haalt verdien je per saldo meer dan in loondienst.
Bedankt voor jullie informatie en tips!

Ik ga een afspraak maken bij de kvk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven