Werk & Studie alle pijlers

Eigen regie!

20-06-2021 15:19 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in een verzorgingstehuis op een afdeling voor mensen met dementie. Op onze afdeling gebeurd het soms nog al eens dat collega’s het onderling niet altijd eens zijn qua zorg van cliënten en de eigen regie van cliënten. We hebben oa een cliënt die ms heeft en beginnende dementie. Dhr ligt veelal op bed. In de ochtend komt dhr altijd uit bed in de rolstoel naar de huiskamer. Dhr geeft vaak zelf weer aan als hij terug wil naar zijn kamer en op bed wil. In de middag gaat dhr altijd rusten op bed. Ik en ook andere collega’s vragen altijd in de middag of dhr nog uit bed wil. Hij geeft dan zelf aan wel of niet. Als hij niet wil vind ik en ook andere collega’s lekker laten liggen. Hij mag dit nog zelf bepalen in mijn ogen en in die van andere collega’s. Maar nu zijn er toch een aantal collega’s (2 om precies te zijn) waarvan dhr er in de middag persé uit moet. Omdat dat voor dhr zijn lichaam beter is en zeggen ze als je dhr zijn wil laat hij er helemaal niet meer uit wil. Onzin in mijn ogen, in de ochtend komt dhr er altijd uit. Mag dhr niet zelf meer beslissen? We hebben hier al veel discussie over gehad in team vergaderingen en hun drijven uiteindelijk hun zin door. Wie herkent dit en wat doen jullie binnen jullie team?
Alle reacties Link kopieren
Kans op decubitus als hij zo lang ligt?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij dat je bij dergelijke verschillen van inzicht binnen een zelfsturend team advies gaat halen bij iemand die daarvoor opgeleid is, zoals bijvoorbeeld de arts van de instelling.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
20-06-2021 15:37
Kans op decubitus als hij zo lang ligt?
Dhr heeft een speciale matras (anti decubitus). En hij komt er ook vaak wel uit hoor in de middag. Dan geeft hij zelf aan dat hij eruit wil. Maar het punt ligt er als hij niet wil, dan moet hij toch van deze collega’s en zij vinden dat wij andere collega’s hier dan persé maar in mee moeten gaan. Ik vindt zolang dhr zijn eigen regie nog kan bepalen hij dit mag doen. En met mij meerdere collega’s.
Zijn er geen afspraken hierover vastgelegd in het zorgleefplan van dhr?
Wat zegt dhr hier zelf verder over als hij door die 2 collega's tegen zijn zin uit bed wordt gehaald?
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me eerst zaak om erachter te komen wat de reden is waarom hij graag wat langer wil blijven liggen en daarop beleid toe te passen.

De zorg zo indelen 'omdat het zo heurt of omdat we het al jaren zo doen' vind ik zelf vreselijk. Het is ook vaak een stukje angst om los te laten of erop te vertrouwen dat als je het anders doet het ook wel goed komt. Ik werk in de gehandicaptenzorg en bij ons is de orthopedagoog de behandelaar en degene die samen met ons deze lijnen uitzet, is daar bij jullie niemand voor? Het lijkt me raar dat degenen met de grootste monden gaan regelen hoe het gaat.
Alle reacties Link kopieren
Is hij misschien wat somber dat het goed is om hem te activeren? Of vanwege zijn ma toch belangrijk dat hij niet de hele dag op bed ligt?
Alle reacties Link kopieren
Dit is nou typisch iets voor het multidisciplinair overleg.
Mijnheer heeft vast wel een EVV'er binnen jullie team die dit kan bespreken in het MD team met de arts, psycholoog, fysio en ergo.
Alle reacties Link kopieren
Kan je meneer niet vragen of hij een wzd vertrouwenspersoon wil inschakelen, die met jullie komt overleggen? Dat is iemand van een onafhankelijke stichting, die op zijn verzoek kan langskomen om te kijken hoe zijn belangen het best uitgevoerd kunnen worden. Kan me zo voorstellen dat die jullie als collega's op 1 lijn kan krijgen, want je collega's hebben een ander idee van wat goed is voor hem, maar iedereen heeft het beste met hem voor, toch?
En wat vindt de SO ervan, en wat wordt er in het MDO besproken hierover?
Alle reacties Link kopieren
Als deze meneer nog wilsbekwaam is voor het zelf bepalen of hij in of uit bed wil dan gaan jullie daar niet over maar hijzelf!
We doen allemaal in ons leven dingen die niet altijd goed voor ons zelf zijn.
Snoepen, patat eten, te lang in bed blijven.
Zou een mooie boel worden als dat in een verpleeghuis dan allemaal niet meer mag "omdat het beter voor je is".

Alsjeblieft, geef die man eigen regie en kwaliteit van leven.
Ik ken natuurlijk de hele casus niet maar ik durf te betwijfelen of je hem uit bed mag halen als hij niet wil.
Alleen het feit dat je beginnend dementerend bent betekend gelukkig nog niet dat je naar de pijpen van een ander moet dansen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven