Werk & Studie alle pijlers

eind examen vraag

21-05-2019 19:45 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat ik me afvraag..

Als ik de info lees die ik kreeg van school van mijn jongste dan staat er dit ..

Havo en Vwo je bent geslaagd als:

Ø Je de rekentoets hebt gemaakt.
Ø Het gemiddelde van al je centraal examencijfers 5,5 of hoger is (tel al je
centraal examencijfers bij elkaar op en deel dit door het aantal centrale examens die je hebt
gedaan). Met een gemiddelde van 5,4999 of lager ben je gezakt.
Ø Het vak LO minimaal ”voldoende” is afgesloten.
Ø Bij je eindcijfers in het rijtje Nederlands, Engels, wiskunde maar ten hoogste één 5 voorkomt

(dus één 5 en verder 6 of hoger). Dit is de zogenaamde kernvakkenregel.

Bij de uitslagbepaling wordt het gemiddelde van de eindcijfers van tenminste de volgende onderdelen aangemerkt als het eindcijfer (= combinatiecijfer) van één vak:
HAVO: het profielwerkstuk en maatschappijleer; VWO: maatschappijleer en het profielwerkstuk.
Het bevoegd gezag kan daaraan toevoegen het vak klassieke culturele vorming (KCV), met dien verstande dat indien het bevoegd gezag daartoe niet besluit, dit vak voor de bepaling van het eindcijfers een onderdeel is van het schoolexamen van Latijnse taal en literatuur of Griekse taal en literatuur.
Voor het berekenen van het combinatiecijfer worden de op de cijferlijst vermelde afgeronde cijfers (bestaande uit gehele getallen) gemiddeld. Vervolgens wordt het gemiddelde weer afgerond op het nabij liggende gehele getal: 5,5 wordt dus een 6 en 5,45 wordt een 5.
Ø Je eindcijfers ook aan de volgende eisen voldoen:
o Al je eindcijfers zijn 6 of hoger, of
o Je hebt één 5 en al je andere eindcijfers zijn 6 of hoger, of
o Je hebt één 4 en al je andere eindcijfers zijn 6 of hoger én het gemiddelde van al
je eindcijfers is ten minste 6,0 of
o Je hebt twee 5-en of één 5 en één 4 en al je andere eindcijfers zijn 6 of hoger én
het gemiddelde van al je eindcijfers is ten minste 6,0. o Geen eindcijfer is 3 of lager.
Let op: om te slagen moet je dus aan alle vijf de eisen voldoen! Als je aan één van de eisen niet voldoet, ben je
gezakt.


Maar.. hij heeft ook schoolexamen gemaakt, daar heeft hij examen dossier mee opgbouwd. Die staan in zijn cijferlijst.

Die cijfers + het CE samen vormen toch het eindcijfer ?

Als ik het lees zoals hierboven staat, dan tellen alleen de CE cijfers.

Waarom dan die schoolexamen cijfers ..

Het is toch zo: cijfer schoolexamen + cijfer CE /2

dus 5 voor SE , 6 voor CE = 11 / 2 = 5.5 = 6 of snap ik het nu niet ?

Ik heb al 2 kinderen die op VO gezeten hebben en geslaagd zijn, maar ik snap er niets meer van opeens.. (soort van zwart gat ;-) )
puck-en-hans schreef:
22-05-2019 15:55
Ernstig grote verschillen zouden niet mogelijk zijn volgens de mentor van mijn kind. Als er namelijk een te groot verschil zit tussen de schoolonderzoeken en het centrale gedeelte van afgelopen mei, wordt dit onderzocht (door de Inspectie van Onderwijs volgens mij). Ik meen dat dat al gestart wordt als er een verschil is van meer dan een half punt over een periode van 3 jaar.
Niet helemaal meer: https://www.onderwijsinspectie.nl/onder ... enlicentie. Het wordt nu vooral diagnostisch gebruikt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven