einde eerste jaar ZW UWV
maandag 22 januari 2018 om 22:22
Ik heb een chronische progressieve ziekte en ik ben als gevolg daarvan gehandicapt geworden.
Eigenlijk is mijn vraag alleen wat ik van het gesprek met UWV tegen de tijd dat ik 1 jaar ziek ben, kan verwachten. Hoe gaat zoiets? Moet ik iets meenemen? Kan ik mij erop voorbereiden? Ik slik verschillende soorten zware pijnstillers die ik van het ziekenhuis heb gekregen. Moet ik die ook meenemen? Ik hoor zoveel slechte ervaringen van mensen met UWV dat ik een beetje bang voor UWV ben geworden.
Eigenlijk is mijn vraag alleen wat ik van het gesprek met UWV tegen de tijd dat ik 1 jaar ziek ben, kan verwachten. Hoe gaat zoiets? Moet ik iets meenemen? Kan ik mij erop voorbereiden? Ik slik verschillende soorten zware pijnstillers die ik van het ziekenhuis heb gekregen. Moet ik die ook meenemen? Ik hoor zoveel slechte ervaringen van mensen met UWV dat ik een beetje bang voor UWV ben geworden.
donderdag 22 februari 2018 om 17:55
Ze geven anders aan dat ze willen dat je huidige medicatie meeneemt, net als eventuele afspraak kaarten en alles wat je hebt. Soms willen ze het zien en soms geloven ze je op je blauwe ogen. Verschilt nogal per arts en aandoening. Maar het word je gevraagd in de uitnodiging. Op voorhand dus al.
Daarnaast vragen ze bijna altijd of ze wat informatie mogen op vragen bij je behandelaar.
Als je niks meeneemt en je zo uit als diegene erboven kan dat zeker tegen je werken qua uitkering.
donderdag 22 februari 2018 om 18:00
Het heeft werkelijk geen enkele zin om een patientenfolder mee te nemen naar een arbeidsdeskundige. Een AD mag geen medische info interpreteren en mag je ziektebeeld niet eens in zijn rapport vermelden vanwege privacy wetgeving. Ook algemene info over een ziekte kan een arts gewoon googlen of via medische databanken en wetenschappelijke onderzoeken inzien. Informatie kan het beste specifiek over jezelf gaan. Een ziekte uit zich niet bij iedereen hetzelfde of verkeerd in hetzelfde stadium. Een folder zegt werkelijk helemaal niets behalve dat het leuke info is voor een leek die iets meer over een ziekte wil weten.
Persoonlijk ben ik best wel septisch over mensen die claimen dat zij alles precies zo hebben als in de folder en dan ook echt alle symptomen tot aan koude rechter teen aan toe. In dat geval weet je in ieder geval dat iemand functioneel bezig is en niet spreekt vanuit de eigen beleving.
Persoonlijk ben ik best wel septisch over mensen die claimen dat zij alles precies zo hebben als in de folder en dan ook echt alle symptomen tot aan koude rechter teen aan toe. In dat geval weet je in ieder geval dat iemand functioneel bezig is en niet spreekt vanuit de eigen beleving.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
donderdag 22 februari 2018 om 18:29
Een gesprek met de arbeidsdeskundige na de UWV arts is vrij standaard denk ik. Mijn man had dit ook, wel na gesprek maar voor uitslag geloof ik van UWV arts (hoe ging dat dat trouwens?). Ze kijken dan naar bv je gedane opleidingen, beperkingen qua werk bv alleen zittend mogelijk en dat soort dingen. Eigenlijk waar een eventuele toekomstige baan allemaal aan zou moeten voldoen om je met je beperkingen te laten werken. Hij werd vervolgens na extra extern onderzoek aangevraagd door uwv arts voor 80-100% afgekeurd door uwv arts. Arbeidsdeskundige maakte rapport met voorwaarden evt werk en deed berekening hoogte uitkering obv je loon afgelopen jaar. Als ik het goed onthouden heb allemaal 
Ik weet niet dat het betekent dat je uit de ziektewet moet, maar gok dat het mogelijk een traject is om versneld in de WIA te belanden. De arbeidsdeskundige zelf kan je dit het beste vertellen. Succes in ieder geval!@
Ik weet niet dat het betekent dat je uit de ziektewet moet, maar gok dat het mogelijk een traject is om versneld in de WIA te belanden. De arbeidsdeskundige zelf kan je dit het beste vertellen. Succes in ieder geval!@
donderdag 22 februari 2018 om 18:43
De verzekeringsarts heeft bepaald wat je beperkingen zijn op de werkvloer. De arbeidsdeskundige gaat nu kijken welke beroepen je ondanks die beperkingen zou kunnen doen. Daarmee zou je een bepaald salaris kunnen verdienen. Jouw mate van arbeidsongeschiktheid wordt niet bepaald door die beperkingen, maar door het salaris dat je mét die beperkingen nog zou kunnen verdienen. Het is dus een sommetje, hoeveel procent van je oude salaris zou je nu nog 'waard zijn'?
Als dat 65% of meer is, dan ga je over naar de WW als je daar recht op hebt gezien je arbeidsverleden. Kun je minder dan 65% van je oude salaris verdienen, dan blijf je nog een jaar in de ziektewet. Tenzij je natuurlijk in de tussentijd wel weer hersteld bent. Na je tweede jaar ziek zijn volgt eventueel de WIA keuring.
Als dat 65% of meer is, dan ga je over naar de WW als je daar recht op hebt gezien je arbeidsverleden. Kun je minder dan 65% van je oude salaris verdienen, dan blijf je nog een jaar in de ziektewet. Tenzij je natuurlijk in de tussentijd wel weer hersteld bent. Na je tweede jaar ziek zijn volgt eventueel de WIA keuring.
donderdag 22 februari 2018 om 18:50
Ehhhh, hier een heel andere praktijkervaring! Ik heb een zeldzame ziekte, waarmee ik prima zou kunnen werken, maar dus precies niet in de sector waarin ik werkte. Dit werd duidelijk door de algemene informatie in de folder. Tijdens het consult is er toch geen tijd om te googlen? En nee, ik had verre van het complete verhaal uit die folder! Op veel plekken was mijn verhaal anders, soms een stuk positiever, maar ook wel veel negatiever. En blijkbaar was mijn verhaal authentiek, want zonder medicijnlijst of op te vragen informatie, zelfs zonder dossier van de arbodienst (te laat door hen verzonden) heeft zowel de verzekeringsarts als de arbeidsdeskundige zijn oordeel kunnen vellen.viva-amber schreef: ↑22-02-2018 18:00Het heeft werkelijk geen enkele zin om een patientenfolder mee te nemen naar een arbeidsdeskundige. Een AD mag geen medische info interpreteren en mag je ziektebeeld niet eens in zijn rapport vermelden vanwege privacy wetgeving. Ook algemene info over een ziekte kan een arts gewoon googlen of via medische databanken en wetenschappelijke onderzoeken inzien. Informatie kan het beste specifiek over jezelf gaan. Een ziekte uit zich niet bij iedereen hetzelfde of verkeerd in hetzelfde stadium. Een folder zegt werkelijk helemaal niets behalve dat het leuke info is voor een leek die iets meer over een ziekte wil weten.
donderdag 22 februari 2018 om 21:38
De arbeidsdeskundige kijkt wat jouw mogelijkheden nu zijn, dan kijkt hij in zijn potje met banen, of er iets voor jou is, wat jij nu nog kan doen.
Heeft hij niets, dan krijg jij daar bericht van en ook de arts.
Dan volgt er weer overleg...............tenminste, zo heb ik het gehad.
Ik ben na twee jaar in de wia terecht gekomen.
had daarna alleen jaarlijks en gesprek, tot dat ik 65 werd.
Heeft hij niets, dan krijg jij daar bericht van en ook de arts.
Dan volgt er weer overleg...............tenminste, zo heb ik het gehad.
Ik ben na twee jaar in de wia terecht gekomen.
had daarna alleen jaarlijks en gesprek, tot dat ik 65 werd.
donderdag 22 februari 2018 om 21:44
vrijdag 23 februari 2018 om 10:03
Wellicht een optie op je pijnstillers eens kritisch met de arts tegen het licht aan te houden?
Welke aandoening heb je? wat zijn de prognoses etc.
Wat voor een werk deed je hiervoor en ook niet onbelangrijk je opleidings niveau.
Hoe sta jezelf in het ziekte proces?
(hier was de UWV arts zeer positief over mijn positieve maar realistische houding)
vrijdag 23 februari 2018 om 10:16
Het spreekuur is niet het hele onderzoek. Er wordt daarnaast ook dossier onderzoek verricht en er worden allerlei systemen geraadpleegd voor en na het spreekuur. Fijn dat het voor jou heeft geholpen zal in sommige gevallen ook best zo zijn maar dan is het alleen vooral relevant voor de arts.Irma3110 schreef: ↑22-02-2018 18:50Ehhhh, hier een heel andere praktijkervaring! Ik heb een zeldzame ziekte, waarmee ik prima zou kunnen werken, maar dus precies niet in de sector waarin ik werkte. Dit werd duidelijk door de algemene informatie in de folder. Tijdens het consult is er toch geen tijd om te googlen? En nee, ik had verre van het complete verhaal uit die folder! Op veel plekken was mijn verhaal anders, soms een stuk positiever, maar ook wel veel negatiever. En blijkbaar was mijn verhaal authentiek, want zonder medicijnlijst of op te vragen informatie, zelfs zonder dossier van de arbodienst (te laat door hen verzonden) heeft zowel de verzekeringsarts als de arbeidsdeskundige zijn oordeel kunnen vellen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
vrijdag 23 februari 2018 om 11:11
De arts heeft alleen de mogelijkheid om je direct arbeidsongeschikt te verklaren als je voldoet aan 5 criteria. Een daarvan is jezelf wassen en aankleden, een andere is opgenomen zijn in een ziekenhuis. Maar maak je nog niet druk, de arbeidsdeskundige gaat nu met zijn blik op werk kijken of je al dan niet nog aan de slag zou kunnen.Maxieee schreef: ↑22-02-2018 20:59Hoe het gesprek met de arts ging? De arts zei dat ik mezelf zittend kon aankleden zonder hulp en dat ik zelf onder de douche kan gaan (ik heb een douchekruk onder de douche en handgrepen aan de muur van de badkamer om mij aan vast te houden, want ik heb door mijn ziekte een handicap gekregen met lopen waardoor ik gemakkelijk op de grond kan vallen en maar een paar meters kan lopen met een wandelstok waar ik op steun) en dat ik daardoor arbeidsmogelijkheid heb. Ik snap niet zo goed dat als je op een douchekruk kunt douchen met veel pijn je ook kunt werken, maar dat zal vast aan mij liggen.
Zorg je dat je helder bent bij dat gesprek, of beter nog, dat er iemand met je meegaat?
vrijdag 23 februari 2018 om 11:13
Misschien voor jou situatie specifiek maar niet iedereen heeft een zeldzame ziekte.