Werk & Studie alle pijlers

En die master dan?

28-01-2011 20:32 209 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het kabinet Rutte/Verhage is van plan flinke roet in mijn eten te gooien. Als ik hard mijn best doe studeer ik volgend jaar nominaal af voor mijn WO-Bachelor. Vol enthousiasme was ik van plan me meteen op een master(of 2!) te storten. En toen bedachten ze dat de master 5000 euro gaat kosten, en of je dan wel of geen recht hebt op stufi dat heb ik nog niet precies kunnen uitvogelen(maar ik heb gehoord van niet).

Ja. En nu? zomaar 5000 euro ergens vandaan hebben kunnen wij(ruzaman en ik) niet en mijn ouders hebben het ook niet voor me. In het geval je geen stufi krijgt hebben we ook nog eens een flinke daling in inkomen(we redden het wel zonder stufi, daar niet van, maar dan wordt het echt op elke cent letten en als we onvoorziene kosten krijgen hebben we een probleem.

Nu zit ik mijn opties te overwegen.

1. Gaan werken en via werkgever proberen master te doen

2. Een jaar gaan werken, flink sparen en dan die master gaan doen(zeg, als ik 10.000 heb gespaard)

3. Een lening afsluiten en meteen die master doen.(mijn minst favoriete optie, ik hou niet van schulden)

Wat is in deze wijsheid?
Wat ik me dus afvraag is: wat gaan uni's voor maatregelen nemen tegen langstudeerders. Zij moeten immers ook een boete betalen. Gaan ze je dan verplichten te stoppen? Of diploma's kado geven, soort inHolland praktijken?
quote:vraagtekenxy schreef op 28 januari 2011 @ 21:30:

Heeft iemand trouwens een betrouwbare bron voor de verhoging van het collegegeld tijdens de master?Nou, ik heb dus vandaag van de meneer van ISO eindelijk een duidelijk antwoord gekregen na eindeloos gezocht te hebben. Was vandaag op de masterbeur en het career event. Daar staat het ook in de gids over masters. Lijkt me vrij betrouwbaar maar ik weet niet of je hem online ook in kunt kijken. Ik zal ff zoeken voor je.
quote:palmboom24 schreef op 28 januari 2011 @ 21:35:

Wat ik me dus afvraag is: wat gaan uni's voor maatregelen nemen tegen langstudeerders. Zij moeten immers ook een boete betalen. Gaan ze je dan verplichten te stoppen? Of diploma's kado geven, soort inHolland praktijken?Geen idee. dat vroeg ik me ook af. Ik vind eigenlijk ook wel dat je als uni of HBO als een student (zonder goede reden zoals ziekte) al 6 of 7 jaar over zijn opleiding doet je op een gegeven moment mag zeggen dat het zo wel welletjes geweest is.
Waar haal je die 5000 euro collegegeld voor een master vandaan? Je staat toch weer op nul?
quote:Ceci schreef op 28 januari 2011 @ 21:38:

Waar haal je die 5000 euro collegegeld voor een master vandaan? Je staat toch weer op nul?het heeft niks te maken met vertraging oid. Ze willen gewoon dat je je master zelf betaalt.
Gaan ze het collegegeld voor masterstudies verhogen??

*insert krachtterm* .

Nu moet ik dus mijn plannen wijzigen. Ik was van plan om in 2012-2013 een master aan de UvA te doen, en dan weer bij mijn vader intrekken om kosten te besparen.

Weet iemand hoe het zit met de OV-kaart?
quote:Ruza schreef op 28 januari 2011 @ 21:39:

[...]

het heeft niks te maken met vertraging oid. Ze willen gewoon dat je je master zelf betaalt.Waar kan ik dat terugvinden?

Stufi had ik toch al niet, maar 5000 euro collegegeld ipv 1700 vind ik wel een fors verschil. Dan wordt België wel heel aantrekkelijk.
quote:Sorcha_ schreef op 28 januari 2011 @ 21:40:

*insert krachtterm* .

Nu moet ik dus mijn plannen wijzigen. Ik was van plan om in 2012-2013 een master aan de UvA te doen, en dan weer bij mijn vader intrekken om kosten te besparen.

Weet iemand hoe het zit met de OV-kaart?Geen kaart meer in de MA-fase is het plan.
Ik wil een Msc doen, scheelt dat?

Als ik geen OV-kaart meer kan krijgen heeft het geen zin om bij mijn vader te gaan wonen.
quote:Sorcha_ schreef op 28 januari 2011 @ 21:40:

*insert krachtterm* .

Weet iemand hoe het zit met de OV-kaart?Je gaat maar op de fiets wat meneer Rutte betreft! Dat jouw vader in Rotterdam woont en jij in Utrecht studeert maakt toch niks uit? Goede sjaal om en doortrappen maar!
Ik kan echt niets vinden behalve de vertragings boete. En geen studiefinanciering in de master.
Ik beschik nog steeds over de benodigde mannelijke onderdelen, ondanks dat het forum er soms anders over denkt :)
Ja, het probleem een beetje dus is dat Amsterdam sowieso al de enige stad is waar ik naar toe zou kunnen forensen iedere dag. Als dit door gaat dan ga ik maar geen master doen denk ik, ik weet niet hoeduur een trajectkaart is? 5000 euro per jaar aan collegegeld en dan ook geen OV-kaart meer kan ik niet opbrengen.
quote:vraagtekenxy schreef op 28 januari 2011 @ 21:30:

Heeft iemand trouwens een betrouwbare bron voor de verhoging van het collegegeld tijdens de master?http://www.masterkiezen.nl/index.aspx?pgeId=52

tweede artikel, alleen daar wordt alleen gesproken over verhoging naar 3000 euro, niet naar 5000. Ben wel heel benieuwd naar de bron over de verhoging naar 5000.
quote:Sorcha_ schreef op 28 januari 2011 @ 21:49:

Ja, het probleem een beetje dus is dat Amsterdam sowieso al de enige stad is waar ik naar toe zou kunnen forensen iedere dag. Als dit door gaat dan ga ik maar geen master doen denk ik, ik weet niet hoeduur een trajectkaart is? 5000 euro per jaar aan collegegeld en dan ook geen OV-kaart meer kan ik niet opbrengen.Als je nou in utrecht wou masteren mocht je bij mij op de bank komen slapen
quote:MissJustMe schreef op 28 januari 2011 @ 21:50:

[...]

http://www.masterkiezen.nl/index.aspx?pgeId=52

tweede artikel, alleen daar wordt alleen gesproken over verhoging naar 3000 euro, niet naar 5000. Ben wel heel benieuwd naar de bron over de verhoging naar 5000.

Dat is uit 2006.

Bestaat er de kans dat iemand hier verkeerd geinformeerd is en de rest het overgenomen heeft?
Ik beschik nog steeds over de benodigde mannelijke onderdelen, ondanks dat het forum er soms anders over denkt :)
quote:Ruza schreef op 28 januari 2011 @ 21:51:

[...]

Als je nou in utrecht wou masteren mocht je bij mij op de bank komen slapen Het is niet zo dat ik perse in Amsterdam wil masteren, dat heb ik bedacht omdat het vanuit mijn vaders huis de enige optie is, maar als ik op jouw bank mag slapen .
quote:vraagtekenxy schreef op 28 januari 2011 @ 21:52:

[...]

Dat is uit 2006.

Bestaat er de kans dat iemand hier verkeerd geinformeerd is en de rest het overgenomen heeft?Nja, ik heb er vandaag over gesproken met 2 mensen die er echt verstand van hebben.
quote:Sorcha_ schreef op 28 januari 2011 @ 21:52:

[...]

Het is niet zo dat ik perse in Amsterdam wil masteren, dat heb ik bedacht omdat het vanuit mijn vaders huis de enige optie is, maar als ik op jouw bank mag slapen .Hij is wel een beetje verrot(geen geld voor een nieuwe he ) maar het is een slaapplek! Je mag zelfs mee eten
Meneer Rutte heeft zelf 7 of 9 jaar over zijn studie gedaan zei hij eens in een interview. En voegde daaraan toe 'dat had ik ook sneller gekund hoor'. Tja, in de tijd van mijn vader kreeg je heel lang beurs, heel lang een volledige week OV en was het echt rustig 10 jaar studeren zonder financiele drempels en boetes. Heeft mijn vader zelf niet gedaan, maar er waren studiegenoten bij die het ervan namen. Mijn broer heeft nog gewoon de hele week OV gehad toen hij studeerde, en ook geen boeteregelingen of prestatiebeurs.
quote:vraagtekenxy schreef op 28 januari 2011 @ 21:52:

[...]

Dat is uit 2006.

Bestaat er de kans dat iemand hier verkeerd geinformeerd is en de rest het overgenomen heeft?Oeps, even verder kijken dan mijn neus lang is volgende keer. Dan maar even kijken of Ruza nog ergens bevestiging kan vinden.
quote:Ruza schreef op 28 januari 2011 @ 21:53:

[...]

Nja, ik heb er vandaag over gesproken met 2 mensen die er echt verstand van hebben.Als jij het van iso hebt gehoord, kan ik me niet voorstellen dat zij niet op de hoogte zijn van de juiste feiten.
Misschien is dit een gerucht/plan wat nog niet officieel bekend gemaakt is, anders zou je er toch veel nieuwberichten over vinden? Vanuitgaande dat het geen foute informatie is.
quote:Ruza schreef op 28 januari 2011 @ 21:53:

[...]

Hij is wel een beetje verrot(geen geld voor een nieuwe he ) maar het is een slaapplek! Je mag zelfs mee eten Joepie! Kan je een beetje lekker koken?
quote:MissJustMe schreef op 28 januari 2011 @ 21:54:

[...]

Oeps, even verder kijken dan mijn neus lang is volgende keer. Dan maar even kijken of Ruza nog ergens bevestiging kan vinden.Ja in de nobiles mastergids. Maar die kan ik online nergens vinden. Maar het is er volgens mij nog niet helemaal doorgeen dus er is nog hoop. En anders ontvoer ik Geert gewoon en geef ik hem pas terug aan Mark en Maxime als ik een master tegen fatsoenlijke prijs mag doen
quote:_avril_ schreef op 28 januari 2011 @ 21:55:

[...]

Als jij het van iso hebt gehoord, kan ik me niet voorstellen dat zij niet op de hoogte zijn van de juiste feiten.Ik heb het vanmiddag persoonlijk gevraagd aan het algemeen bestuurslid van ISO. maar kan het zo 1,2,3 nergens op hun site vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven