Werk & Studie alle pijlers

ervaringen als gastouder

27-08-2009 22:08 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik werk nu op een medisch kinderdagverblijf, maar ben 5 maanden geleden bevallen van een dochtertje. Ik ben alweer een tijdje aan het werk, maar ik krijg de opvang van de kleine niet echt goed geregeld. Nu kreeg ik de tip om als gastouder aan de slag te gaan, want dan kan ik die kleine thuis houden, maar ben ik toch aan het werk. Bovendien kan ik dan een hoop meer zelf bepalen, zoals werkdagen, flexibiliteit e.d.

Ik vraag me af of dit echt zo is en dus ben ik heel benieuwd naar jullie ervaringen als gastouder, maar ook van ouders die hun

kinderen bij een gastouder brengen... Het klinkt heel verleidelijk, ook omdat ik wel wat gewend ben wat betreft drukte en dingen alleen doen.

Hoe is het nou om als gastouder aan de slag te gaan en hoe is het om je kinderen bij een gastouder te brengen?
Ik vind het heel prettig om een gastouder te hebben. Flexibel en warm in een gezin.

Verdiensten zijn ook niet onprettig. Mijn oppas verdiend met alleen maar mijn 3 kinderen 1500,- netto per maand. Niet slecht.
ik ben zelf geen gastouder maar heb mn zoontje wel ruim een jaar bij een gastouder ondergebracht.

Vanaf dat hij 14 weken was tot een paar maanden geleden (hij is nu ruim 1,5)

Mijn ervaring is positief vooral omdat zoon erg huilde en onrustig was in het begin en hij daar rust vond.

Wat ik een nadeel vond, is dat haar zoon van 5 natuurlijk al naar school ging en zij hem met de auto weg moest brengen omdat zijn school wat verder weg zat.

Dus had ik vaak het idee dat ik zoon net afgezet had daar, en hij meteen alweer mee moest de hort op.En smiddags ook weer afhalen natuurlijk.

Uiteindelijk zijn wij weggegaan bij haar omdat zij te vaak afbelde. Dat is wel een nadeel van een go, als haar kinderen eens iets hadden, tja dan zit je. Zij heeft haar kinderen thuis en als die ziek waren ofzo dan kon mijn zoon niet komen en kan je dus halsoverkop iets anders regelen.

Nu zoon op kdv zit, is dat niet nodig, daar kan hij altijd terecht.

Maar ik realiseer met dat dat per gastouder heel verschillend is, de een zal sneller afbellen dan de ander.

Een gastouder verdient per kind ongeveer 4 euro per uur trouwens.
Ik ben ook gastouder maar sta ALTIJD voor mijn gastkindjes èn vraagouders klaar!

Wel in de drie dagen dat ik dit doe.

Daar past ons gezin zich op aan.

De ouders moeten op je kunnen bouwen, dat vindt ik heel belangrijk!!

Ik geef in januari altijd een kalendertje met mijn vakantie of vrije dag door en daar houdt ik mij aan voor dat hele jaar!

Dat houdt ook in dat ik niet altijd mijn kinderen op de eerste plek kan zetten bijv. als hulp op school of het ophalen na het schoolreisje bijvoorbeeld.

Dat doet mijn man dan. Hij moet er ook achter staan, dat is heel belangrijk!!

Ziekmelden zal ik niet snel doen behalve als het onverantwoordelijk zou zijn.

Kortom: flexibel ben je niet echt. Mensen moeten op jou kunnen bouwen.
Fijn om wat verschillende kanten te horen!

Ik bedoelde flexibiliteit meer in de zin van de werkdagen, dus naar de vraagouders toe. Waar ik nu werk wordt er regelmatig met werkdagen geschoven, waardoor de opvang op een kdv erg lastig wordt... Bij ons zijn nogal wat wachtlijsten namelijk. Als ik ons meiske niet meer naar een kdv hoef te brengen ben ik in principe de hele (werk-)week beschikbaar, dus flexibele dagen. Mijn vriend werkt alle dagen en zal hier dus niet echt veel last van hebben en mijn dochtertje is nog erg jong, dus ook zij zal er nog niet zoveel van merken als mijn werkdagen wisselen per week. Ik wil ongeveer een of twee dagen per week vrijhouden voor mijn dochtertje en het huishouden e.d., maar welke dagen dat zijn maakt niet zoveel uit.

Ik zie dit ook echt als werk en dus zal ik daar ook rekening mee houden. Ik houd me dus aan afspraken die ik maak met ouders, dat doe ik nu op mijn werk ook. Mijn vriend weet wat de consequenties zijn voor ons gezin en staat er helemaal achter, dat is ook echt belangrijk ja!

Ik heb al een gesprek gehad met een grote organisatie in Tilburg (daar woon ik) en er schijnt aanbod genoeg te zijn, dus als we het finaciele plaatje rond kunnen krijgen dan ga ik het gewoon doen!

Marosa, heb jij vaste dagen in de week dat je werkt of is dat ook flexibel? En hoe is het om kinderen zo in je huis te ontvangen? Heb je er veel voor aan moeten passen? We hebben al wat punten op ons lijstje staan namelijk, maar misschien zie ik wel dingen over het hoofd... Heb de criteria van de GGD erbij gepakt, maar misschien dat er in de praktijk toch nog anderen punten naar voren komen.

Ik heb er wel echt zin in! Wat jij beschrijft, mutsje, lijkt mij ook prettig. Een huiselijke sfeer. Waar ik nu werk gaat het meer de kant van onderwijs op. Is ook heel leuk, maar ik ben wel toe aan iets anders.
Ik heb kindjes op maandag, dinsdag en donderdag. Dat zijn de populaire opvang dagen omdat de meeste ouders op woensdag en/of vrijdag vrij zijn.

Ik had al een kindvriendelijk huis dus traphekjes en stopcontact-afplakkers ect. waren al aanwezig.

Verder heb ik veel spulletjes van Rolf aangeschaft via marktplaats.

Rolf heeft speelgoed en meubilair wat ook op dagverblijven en scholen wordt gebruikt.

Een comode en een plank daaroven met mandjes om de spulletjes van de kinderen in te doen. Kinderstoelen 2 tripp trapp's en een paar ikea kinderstoelen. Een speelgoedkast en box en veel houten speelgoed, een grote kar om alle kindjes veilig in te vervoeren. Ach ja...je kunt het zo gek maken als je zelf wil (ik heb er vier per dag, Als mijn zoontje 10 is komt er nog een vijfde bij).

Dit is bij mij langzaam aan zo gegroeid. Ik doe het nu twee jaar en mijn huis (appart gedeelte van de woonkamer) is net een kinderdagverblijf.

Ik vind dat niet erg en mijn kinderen ook niet want die genieten net zo van al dat speelgoed en de kindjes als ik.

Ik ben wel zelfstandig onderneemster geworden dat is belasting technisch beter want dan kun je al je uitgave ook weer aftrekken.
Hoi,

Ik ben ook een gastouder. Ik vang nu 1 kindje van 1 jaar op.

Ik heb flexibele opvang gedaan, maar dat vond ik heel vervelend. Ik had afgesproken dat ik niet meer dan 20 uur per week op wilde vangen. Op een gegeven moment resulteerde dat in de ene week bijna geen opvang en de andere week had ik het kindje 40 uur. Dat wilde ik dus niet. Zij hebben toen hun dochter bij de kdv gebracht. Prima, geen probleem. Maar ik wilde echt niet meer flexibel oppassen.

Vorige week hebben ze weer de risico-inventaris gedaan bij mij. Het enige wat ik niet heb, is een traphekje. Omdat ik daar pedagogisch niet achter sta. Maar dat weten de vraagouders (is bij de intake besproken) en volgens de richtlijnen ben ik niet verplicht daarvoor.
quote:Swinta schreef op 29 augustus 2009 @ 13:03:

Hoi,

Ik ben ook een gastouder. Ik vang nu 1 kindje van 1 jaar op.

Ik heb flexibele opvang gedaan, maar dat vond ik heel vervelend. Ik had afgesproken dat ik niet meer dan 20 uur per week op wilde vangen. Op een gegeven moment resulteerde dat in de ene week bijna geen opvang en de andere week had ik het kindje 40 uur. Dat wilde ik dus niet. Zij hebben toen hun dochter bij de kdv gebracht. Prima, geen probleem. Maar ik wilde echt niet meer flexibel oppassen.

Vorige week hebben ze weer de risico-inventaris gedaan bij mij. Het enige wat ik niet heb, is een traphekje. Omdat ik daar pedagogisch niet achter sta. Maar dat weten de vraagouders (is bij de intake besproken) en volgens de richtlijnen ben ik niet verplicht daarvoor.

Dat heb ik opgelost door 12 uur per dag opvang te betalen.

Ik gebruik dat bij lange na niet, maar dan heb ik haar wel ter beschikking en dat hoort ze een dag van te voren. Daar tegenover staat een goed salaris voor relatief weinig uren echte opvang.
Waarom sta je eigenlijk niet achter een traphekje? Just curious:)
Ik ken Rolf ja, ben op marktplaats al aan het zoeken hahaha!

Er zit inderdaad een risico aan flexibele opvang, maar ik ga het gewoon proberen. Lukt het écht niet dan kan ik altijd nog vaste dagen plannen.

Ik ben ook wel benieuwd wat er tegen een traphekje is.... Toch kan ik me er iets bij voorstellen. Tijdens mijn studie had ik de mogelijkheid om naar Denemarken te gaan (zat niet bij de 50 gelukkigen helaas...) en daar schijnen ze ook niet aan beveiliging te doen. Kinderen mogen onderzoeken en uitvinden en doen ze zich pijn dan doen ze het daarna niet meer of passen ze beter op.

Kan je, als je via een gastouderbureau werkt, je spullen niet van de belasting aftrekken dan? Want je staat daar niet op de loonlijst of zo.

Wij hebben geen apart deel van de woonkamer gescheiden voor de gastouderopvang. We gooien wel een doek over de bank en de andere spullen zijn redelijk slijtvast (al zegt dat niks met een stel kinders is mijn ervaring...). Ach ja, over een tijd willen we uitbouwen, dus dan hebben we meer ruimte en we hebben een gigantische zolder, dus als het regent hebben ze toch wel genoeg ruimte.

Ik begin er steeds meer zin in te krijgen als ik alle plannen zo 'hardop typ'. Ik heb het er nog niet echt met iedereen over, want ik wil eerst nog wat dingen uitzoeken. Het is dus fijn als je hier je plannen een beetje kunt voorleggen aan ervaringsdeskundigen!
quote:domnaiefmutsje schreef op 29 augustus 2009 @ 15:13:

[...]

Dat heb ik opgelost door 12 uur per dag opvang te betalen.

Ik gebruik dat bij lange na niet, maar dan heb ik haar wel ter beschikking en dat hoort ze een dag van te voren. Daar tegenover staat een goed salaris voor relatief weinig uren echte opvang.De vraagouder kreeg een week van te voren haar dagen op. Dan wist zij welke uren zij moest draaien en wist ik wanneer ik op moest passen. Het kwam dan voor dat ik of elke dag vier uurtjes aan het oppassen was of drie dagen achter elkaar 8 uurtjes bij. Maar na een paar maanden had ik weken dat ik maar 5 -8 uurtjes aan het oppassen was en kwam er een hele volle week van ruim 40 uur achteraan. Dat vond ik erg vervelend, want dat was niet de afspraak.
quote:domnaiefmutsje schreef op 29 augustus 2009 @ 15:43:

Waarom sta je eigenlijk niet achter een traphekje? Just curious:)

Ik ben van mening dat een kindje moet leren dat een trap geen speelgebied is. Sowieso vind ik het spelen op de overloop niet nodig als ze zo klein zijn, dus mijn oppaskindje komt daar niet. Daarnaast leren ze niet het gevaar van een open ruimte.

Ik heb zelf drie kinderen en zij hebben alle drie geleerd om niet bij de trap te komen.

Van de trap vallen kan evengoed (ervaring, was erg pijnlijk. Bovendien was ik toen ook nog zwanger, dus ik was erg geschrokken) en dan helpt een traphekje ook niet.

Het zou anders zijn als ik een open trap in de huiskamer had staan. Dan had ik het wel gedaan (beneden alleen) Maar dat heb ik niet. De klink van de deur naar de trap staat wel omhoog zodat de kleintjes niet bij de trap kunnen komen.
quote:ankielem schreef op 29 augustus 2009 @ 16:46:

Kan je, als je via een gastouderbureau werkt, je spullen niet van de belasting aftrekken dan? Want je staat daar niet op de loonlijst of zo.Bij mijn bureau is het zo dat je spullen kan lenen van hen. Als zij het niet hebben, dan mag ik het zelf kopen en krijg ik het geld van hen terug.
Ik ben voorheen gastouder geweest, maar niet bij mij thuis, maar bij de kindjes in huis. Ik nam mijn eigen dochtertje toen mee. Ideaal, de andere kinderen waren thuis en dochterlelie had haar eigen mama. Bovendien was er in elk gezin een speelkameraadje, dus de kinderen hadden iemand om mee te spelen en dochterlelie heeft al heel vroeg geleerd dat ze mama niet voor zich alleen heeft.

Ik ben ermee gestopt omdat dochterlelie op een gegeven moment naar school moest, en bij ons in de buurt geen school was. Ik moest haar dus brengen met de auto. Dat is slecht te combineren met babyvoedingen en peuterslaapjes.
quote:Swinta schreef op 29 augustus 2009 @ 16:52:

[...]

De vraagouder kreeg een week van te voren haar dagen op. Dan wist zij welke uren zij moest draaien en wist ik wanneer ik op moest passen. Het kwam dan voor dat ik of elke dag vier uurtjes aan het oppassen was of drie dagen achter elkaar 8 uurtjes bij. Maar na een paar maanden had ik weken dat ik maar 5 -8 uurtjes aan het oppassen was en kwam er een hele volle week van ruim 40 uur achteraan. Dat vond ik erg vervelend, want dat was niet de afspraak.

Dat is vervelend inderdaad. In mijn geval werkt ze officieel zoveel uur en krijgt ze ook voor betaald, ookal neem ik het niet af. De vele vrije uren (die ze kort van te voren dus weet) zijn voor haar mooi meegenomen. Wat dat betreft verdiend ze beter dan ik

Ik snap de gedachtegang traphekje wel hoewel ik ze wel heb. Voor mij is de gang inderdaad geen speelplek en de trap niet om op te rennen, in te halen of aan elkaar te trekken. Het is een just in case voor mij, net als de stopcontacten afdekken.
Bij mijn bureau kan je ook alles lenen hoor.

Maar ik vind het prettig om zelf spulletjes te hebben.

Maar bedjes en matrasjes heb ik wel via het bureau.

Ik ben zelfstandig onderneemster geworden,omdat ik het wel heel leuk vind om zo mijn eigen tokootje te runnen en vanwege de belasting.

Dat is ook omdat ik al snel veel kindjes had en dan is het geen bijverdienste meer maar kan je aangeslagen worden. Als je zelfstandig bent kun je veel aftrekken en dat geeft veel voordeel!

Ik zou er even serieus naar informeren!
Goeie tip marosa! Zal er zeker naar kijken.

Ik heb wel traphekjes, maar alleen op de overloop boven, naar boven (=open trap) en naar beneden en op zolder, want da's nogal een grote open ruimte en die nodigd nogal uit om te rennen, dansen en gek te doen (zo leert de ervaring met mijn nichtjes en neefjes). Ik zou het zonde vinden als kinderen niet lekker vrijuit gebruik kunnen maken van de ruimte die er is omdat ze steeds op moeten letten voor het trapgat. Maar ik snap je beredenering wel Swinta. Ik sluit me aan bij mutsje: just in case, maar zo heeft ieder z'n ding.

Ik zal eens informeren of ik ook spullen kan lenen of iets dergelijks... Want het is nogal een investering als je het allemaal zelf moet aanschaffen. Dat is alleen te doen als het aftrekbaar is. Poeh, toch nog veel dingen waar je rekening mee moet houden!
Over de traphekjes.

Ik kan mij voorstellen dat de meeste vraagouders het fijn vinden als ze er zijn.

Ook al denk je daar zelf anders over. Wij hadden ze ook niet bij onze eigen kinderen. Je moet de vraagouders wel een goed gevoel meegeven en dan soms je eigen principes op de achtergrond zetten. Maar je moet wel je eigen regels in huis hanteren hoor. Het blijft wel jou huis.

Tot nu toe hangen de traphekjes er voor spek en bonen bij.

Ik ga alleen naar boven om het kindje in bed te leggen dus lopen ze bij mij nooit los op de bovenverdieping.

Tenzij ze natuurlijk een keer uit hun bedje kunnen klimmen...zal niet snel gebeuren maar je weet maar nooit.

Verder heb ik beneden een comode en daar verzorg ik de kindjes op.

Maar een aankleedkussen op de grond of een tafel kan ook heel goed hoor.
Hoi ankelem,

Mijn moeder is gastouder en ik zelf heb jaren kinderen opgevangen in hun eigen huis.

Ik zou goed met je man/vriend overleggen of hij er achter staat. Als je kinderen opvangt in je eigen huis dan lever je toch een stuk privacy in. Je gastkindjes gaan deel uitmaken van je gezin. Ook zou ik goed berekenen wat je uiteindelijk gaat verdienen. Het lijkt makkelijk wat bijverdienen maar gastouderbureaus verzwijgen dat je een deel van de inkomsten natuurlijk af moet dragen. In 2007 verdiende ik ongeveer 7000 euro waarvan 2000 in de zak van de belastingdienst verdween. Daarnaast moest ik een inkomensafhankelijke bijdrage betalen voor de zorgverzekeringswet. Dit was 300 euro. Ik ving 3 kinderen op voor 14 uur in de week.

Geen vetpot dus maar ik heb het werk met heel veel liefde en plezier gedaan.

Veel succes!
Het is waar wat Blondflame zegt over die belasting.

Dat is ook de reden dat ik al direct als zelfstandig onderneemster ben begonnen.

Ik kreeg zelfs terug van de belasting, dus dat is mijn grote tip bij deze: Wordt zelfstandig onderneemster!!!

Bij het gastouderbureau kunnen ze je daar vast wel mee helpen!
Ja we hebben er ook al flink wat berekeningen op los gelaten, waarin we rekening hebben gehouden met belasting, pensioen en zelfs vakantiegeld (dat lever ik nu allemaal in...), dus daar zijn we wel serieus mee bezig. Ook hebben we rekening gehouden met het nieuwe uurloon vanaf 2010 en de kosten voor het bureau... Het is inderdaad geen vetpot, maar er zitten weer andere voordelen aan (je kindje niet meer weg hoeven te brengen naar KDV en straks geen probleem met schooltijden etc.) die niet in geld uit te drukken zijn.

Ik zal eens gaan kijken naar dat zelfstandig ondernemersschap, dat klinkt wel heel interessant. Maar voorlopig is het even wachten op de lijst met opleidingen die vrijstelling krijgen voor de nieuwe opleidingseisen waar je aan moet voldoen. Die zou in september komen, dus ik ben benieuwd... Heb wel HBO gericht op kinderen (HBO pedagogiek), maar ik weet niet of dat voldoende raakvlakken heeft met de praktijkgerichtheid van de opleiding die ze vragen. Anders (als ik een extra opleiding moeten volgen of EVC moet aanvragen) wordt het toch nog even lastig, wat betreft extra kosten...

Wat betreft de privacy, blondflame, daar hebben we inderdaad goed over nagedacht en daar heeft alles in het begin aan gehangen... Als hij had aangegeven dat hij dat niet wilde dan hadden we het nooit overwogen. Ben wel benieuwd hoe het in de praktijk gaat! Kunnen jullie daar nog iets over zeggen? Dan kan ik dat ook weer overleggen met vriendlief... Maar hij geeft aan het niet erg te vinden als kindjes er al/nog zijn as hij thuis is. Het einige waar hij een beetje tegenop ziet is als hij ziek thuis is en ik kinderen thuis heb. Hoe werkt dit bij jullie?
Ach ja, je privacy.

s' Morgens heb je natuurlijk wat ouders over de vloer en s'middags/s'avonds bij het ophalen.

Ik heb wel een begin en eindtijd. Er kan wel eens een keer van worden afgeweken maar voor 7.00 s'morgens liever niet, omdat ik ook mijn eigen kindjes nog uit bed moet halen ect.

De kindjes worden wel een deel van je gezin, tenminste dat zie ik zo. Het gaat best heel erg "eigen" voelen.

En met de ene ouder heb je nu eenmaal meer als met de andere.

In geval van ziek zijn, zijn de kindjes er natuurlijk ook.

Mijn man is een keer geopereerd aan zijn knie dus zat een paar dagen thuis.

Hij vond het wel gezellig en s'morgens bleef hij gewoon wat langer in bed liggen en als er een kleine moest slapen op onze kamer, dan kwam manlief beneden zitten.

Ach...ik zou me om die dingen niet te druk maken.

Dat wijst de weg vanzelf.

Belangrijker is dat je je goed informeert over zelfstandig worden.

Ik raadt het je echt aan!!!! Het is zeer de moeite waard!!

Over een eventuele opleiding moet je je ook niet te druk maken want ik las op een ander topic dat je hbo niveau hebt en een kindgerichte opleiding hebt gedaan.

Waarschijnlijk kun je zo beginnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven