Werk & Studie alle pijlers

Ervaringen met DPA ( Detachering)?

14-07-2016 16:06 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Na mijn afstuderen in November ben ik begonnen met het zoeken naar een baan. Tot op heden is dat echter helaas nog niet gelukt. Gelukkig beschik ik wel over een werkervaringsplek, waardoor ik mijzelf (op dit moment nog) niet in een situatie vind bevinden waarin ik zomaar ''alles'' moet aanpakken.

Desondanks kan/wil ik ook niet eeuwig voor niets blijven werken en de hoop op een vaste degelijke startersfunctie begint nu wel een beetje te vervliegen : Tijd voor de volgende strategie.

Detacheringsbureau's wekken op de één of andere manier altijd een beetje een ongemakkelijk gevoel bij mij op. Sowieso al die dienstverbanden dat je via bedrijf X in dienst komt bij bedrijf Y waarbij bedrijf X je weer betaalt, ik vind het allemaal maar een beetje schimmig.

Als ik op de site van DPA terecht kom, ziet het er opzich allemaal best oke uit. Vaak begin je met een training van een paar weken bij hen in huis, en word je daarna bij een opdrachtgever geplaatst. Er wordt gesproken over een lease auto, marktconform salaris, trainingen en opdrachten bij (gerenommeerde) bedrijven.

Afgezien van het feit dat ik natuurlijk nog niet eens ben aangenomen, ben ik benieuwd of hier mensen zijn die ervaring hebben met DPA (of soortgelijke detacheerders) en zo ja, wat die ervaringen zijn? Op zich heb ik geen gigantisch hoge eisen, maar het moet allemaal wel binnen redelijke grenzen blijven. Stages voor 400 euro per maand heb ik nu wel vaak genoeg gelopen, dus de inkomsten moeten toch wel op zijn minst hoog genoeg zijn om enigszins fatsoenlijk van te kunnen leven (minimaal 1400/1500 euro netto)...

Ervaringen? Graag hoor ik het...
DPA is heel breed he? Ik zou mij toch wat beter erin verdiepen, voor je eventueel op gesprek gaat.

Wat is jouw voor opleiding? Met een economische studie zou 1400/1500 wel haalbaar zijn, mits je geen dure lease-auto hebt.
quote:missmadame schreef op 14 juli 2016 @ 16:13:

DPA is heel breed he? Ik zou mij toch wat beter erin verdiepen, voor je eventueel op gesprek gaat.

Wat is jouw voor opleiding? Met een economische studie zou 1400/1500 wel haalbaar zijn, mits je geen dure lease-auto hebt.

Natuurlijk is 1400/1500 haalbaar. Minder dan dat zit je al onder het minumumloon voor een fulltime functie, dus dat kan niet eens.

Heb zelf twee jaar voor DPA gewerkt en ik heb er zeer veel aan gehad. DPA heeft mij door het ''gat'' na mijn studie heen gesleept waarin geen bedrijf je in (reguliere) dienst wil nemen in verband met een gebrek aan werkervaring. Uiteindelijk ben ik bij een bedrijf in dienst getreden waar ik mijn laatste opdracht heb vervuld.

Bedenk je wel dat ze ook bij DPA niet zomaar iedereen aannemen. Je stelling ''een baan vinden op de normale manier lukt niet, dus dan vind ik bij DPA wel iets'' kan nog wel eens gaan tegenvallen. Desondanks: succes!
quote:missmadame schreef op 14 juli 2016 @ 16:13:

Ik ben bewust niet al te specifiek. Bedrijven googlen zichzelf regelmatig en de kans is groot dat ze dan op deze pagina terecht komen. Heb niet echt de behoefte dat dit topic direct gelinkt kan worden aan mijn persoon.

Heb supply chain management gestudeerd aan het WO. 1400 euro (netto) is wel echt het minimum, aangezien ik anders weer bij mijn ouders moet gaan wonen. Ken overigens niemand die minder verdient dan dat dus het lijkt me geen onredelijke ''eis''.
Ik ben een keer bij DPA in Amsterdam geweest alleen in een andere hoedanigheid (of ons bedrijf iets voor hen kon betekenen). Ik had daar een gesprek met de algemeen directeur -ik zal geen naam noemen maar hij is onlangs in het nieuws geweest vanwege een familiaire kwestie- vervolgens hoor ik nooit meer iets van hem. Heb hem meerdere keren gebeld/gemaild/sms.

Als iemand geen interesse heeft in een verdere samenwerking, geen probleem uiteraard, maar heb in ieder geval het fatsoen om diegene te woord te staan, desnoods nog de veilige weg en een email sturen. Ik ben destijds vanuit het zuiden naar hem toe gereden, gezellig gesprek gehad (2 uur durend gesprek), grootse verhalen van zijn kant maar vervolgens niet eens een terugkoppeling geven..... Hopelijk is dat geen 'handtekening'' van het bedrijf......
Het nadeel van detachering in het algemeen is dat je vaak (relatief) kort bij een bedrijf bent. Daadwerkelijk doorgroeien binnen een vaste functie binnen een bedrijf is daardoor lastig.

Het voordeel is dat je goed kunt uitvinden wat bij je past en wat je leuk vindt, dat je op verschillende projecten terecht komt en dat je bij veel bedrijven een ''kijkje in de keuken'' mag nemen. DPA specifiek kan ik niet zo veel over zeggen, behalve dat ze een van de grootste detacheerders van Nederland zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven