Werk & Studie alle pijlers

Ervaringen WO naar HBO.

16-10-2009 11:15 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit momenteel met een groot dubio.. Iemand die in een soortgelijke situatie heeft gezeten, of gewoon goede raad heeft?!

Na 6 jaar heb ik netjes mijn vwo gehaald, en ben ik dit collegejaar begonnen met Sociologie (WO, Rijksuniversiteit Groningen).

Ik vind de zelfstandigheid die van je gevraagd wordt, het individualistische en de enorme hoeveelheid theorie niet bij me passen. Een beetje meer structuur, praktijkgerichtheid, samenwerking en feedback is wat ik mis, en dus twijfel over een overstap naar HBO.

Nou lijkt Toegepaste Psychologie (Hanzehogeschool, Groningen) me interessant, maar omdat de studie relatief jong is zijn er nog geen cijfers over baankansen etc. bekend. Dit maakt het erg onzeker.. Daar komt bij dat het een lotingstudie is, met ongeveer 50% kans op inloting. Als ik met mijn studie Sociologie stop en vervolgens uitgeloot wordt zit ik al helemaal met de gebakken peren.

Om een lang verhaal kort te maken: is er iemand die ook de overstap van WO naar HBO gemaakt heeft? Hoe ging dit je af? Hoe werd er door je omgeving op gereageerd? Etc. etc.
Wat een reacties! Bedankt allemaal!

Ik herken me heel erg in Annika79 en mywickedlife..

Ben er nu toch ook wel over uit dat de overstap naar HBO het beste is.

Wel blijf ik alleen Toegepaste Psychologie en Journalistiek écht leuk vinden, met Toegepaste Psychologie veruit op de eerste plek.Dit zou dan dus mijn eerste keuze worden, en als ik niet ingeloot word (50% kans) weet ik ook écht niet wat ik dan moet doen..

Vandaar dat ik maar even door blijf gaan met Sociologie, heb nu tentamenweken en ben toch wel heel benieuwd (ongeacht of ik het leuk vind) of ik het niveau kán halen.. Heb mezelf tot kerst gegeven om de knoop door te hakken: óf meteen stoppen óf doorgaan en afwachten of ik ingeloof wordt bij Toegepaste Psychologie..
Moonlight, ik denk idd dat een sociale studie makkelijker is om gewoon op 't hbo "in de praktijk" te doen. Maar misschien als tijdelijke oplossing om te kijken of het wat is of om je eerste jaar misschien nog in dit schooljaar te kunnen doen, is het misschien wel een optie?
Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?!
Oh, en is er bij TP geen instroommoment in februari? Sommige studies hebben dat namelijk...
Ik zou in dat geval wel vooraf informeren of een HBO-reguliere-opleiding je vrijstellingen geeft als je al een aantal vakken schriftelijk gedaan hebt.

Ik heb dat nog nooit gehoord, eigenlijk.

Slim dat je jezelf tot kerst de tijd geeft. Heb ik eigenlijk ook steeds gedaan (ben een paar keer van studie veranderd).
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
[quote]Moonlight82 schreef op 20 oktober 2009 @ 12:59:

Ik zou in dat geval wel vooraf informeren of een HBO-reguliere-opleiding je vrijstellingen geeft als je al een aantal vakken schriftelijk gedaan hebt. quote]

Ja, dat moet je goed uitzoeken, als dat een optie voor je zou zijn,

Je kunt ook bij beide studies een meeloopdag doen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven