Even helemaal klaar met werk
zaterdag 21 augustus 2021 om 15:43
Even mijn verhaal kwijt.
Ik werk in de zorg. Leuke doelgroep, niets mis mee. Vorig jaar van groep veranderd na kort op andere groep te hebben gewerkt. Er werd daar erg beheersmatig gewerkt en echt een kutteam. Dus weer terug naar divisie waar ik eerder werkte. Helemaal zin in met o.a. aantal oud-collega's en leidinggevende waar ik erg goed mee overweg kan. En het was echt leuk en veel werkplezier. Maar dat laatste is er steeds minder. En daar baal ik van.
Door corona meerdere collega's langdurig ziek. Allemaal fijne en zeer ervaren collega's. Hierdoor zijn we binnen het team nog maar met 4 echt ervaren krachten over. De rest is zij-instroom die met 0 zorgachtergtond binnen zijn gekomen. We hebben 4 van zulke collega's. En jonge starters en daarnaast heel veel flexkrachten. En ik weet, zij moeten ook een kans krijgen en ik ben blij dat ze er zijn Maar het vergt soms veel van me. Te veel denk ik nu. In mijn functie zet ik bepaalde begeleidingslijnen uit. Maar deze worden of niet gesteund of gewoon niet gevolgd. Dit door de vele flex en mensen die er niet achter staan.
Door tekorten heb ik nu ook best wel wat extra taken. En mijn rooster is soms ook belabberd. Zoals binnen een maand 3 weken waarin ik 6 dagen moet werken. Ik merk dat ik er steeds minder zin in heb. Zeker nu er nog een collega uitvalt door burn out en ik weer een fijne collega moet missen.
Het voelt voor mij echt als een zinkend schip. En baal daar enorm van. Ik vind het werk en de uitdagingen die het biedt heel leuk en zit qua doelgroep en salaris echt op mijn plek. Maar door de randzaken die niet lopen is mijn werkplezier best wel weg. Ik ben vandaag gewoon helemaal op en loop alleen nog maar te piekeren.
Eigenlijk heb ik er echt geen zin meer in. Maar echt weg wil ik eigenlijk ook niet. Want dan zou ik wéér van baan wisselen en dat komt op cv ook niet echt goed over. Bovendien: het is overal wel wat. Zeker in de zorg en de krapte op de arbeidsmarkt.
Maar weet niet of ik hier nog heel lang gelukkig van word en blijf.
Wat te doen ?
Ik werk in de zorg. Leuke doelgroep, niets mis mee. Vorig jaar van groep veranderd na kort op andere groep te hebben gewerkt. Er werd daar erg beheersmatig gewerkt en echt een kutteam. Dus weer terug naar divisie waar ik eerder werkte. Helemaal zin in met o.a. aantal oud-collega's en leidinggevende waar ik erg goed mee overweg kan. En het was echt leuk en veel werkplezier. Maar dat laatste is er steeds minder. En daar baal ik van.
Door corona meerdere collega's langdurig ziek. Allemaal fijne en zeer ervaren collega's. Hierdoor zijn we binnen het team nog maar met 4 echt ervaren krachten over. De rest is zij-instroom die met 0 zorgachtergtond binnen zijn gekomen. We hebben 4 van zulke collega's. En jonge starters en daarnaast heel veel flexkrachten. En ik weet, zij moeten ook een kans krijgen en ik ben blij dat ze er zijn Maar het vergt soms veel van me. Te veel denk ik nu. In mijn functie zet ik bepaalde begeleidingslijnen uit. Maar deze worden of niet gesteund of gewoon niet gevolgd. Dit door de vele flex en mensen die er niet achter staan.
Door tekorten heb ik nu ook best wel wat extra taken. En mijn rooster is soms ook belabberd. Zoals binnen een maand 3 weken waarin ik 6 dagen moet werken. Ik merk dat ik er steeds minder zin in heb. Zeker nu er nog een collega uitvalt door burn out en ik weer een fijne collega moet missen.
Het voelt voor mij echt als een zinkend schip. En baal daar enorm van. Ik vind het werk en de uitdagingen die het biedt heel leuk en zit qua doelgroep en salaris echt op mijn plek. Maar door de randzaken die niet lopen is mijn werkplezier best wel weg. Ik ben vandaag gewoon helemaal op en loop alleen nog maar te piekeren.
Eigenlijk heb ik er echt geen zin meer in. Maar echt weg wil ik eigenlijk ook niet. Want dan zou ik wéér van baan wisselen en dat komt op cv ook niet echt goed over. Bovendien: het is overal wel wat. Zeker in de zorg en de krapte op de arbeidsmarkt.
Maar weet niet of ik hier nog heel lang gelukkig van word en blijf.
Wat te doen ?
zondag 22 augustus 2021 om 11:34
Helemaal eens , daarom ben ik gaan flexen. Er is zo verschrikkelijk veel werk dat je drie keer meer kan werken - als je zou willen - dan met een vast contract.Barnsteen schreef: ↑21-08-2021 16:07Ik werk al jaren in de zorg en inmiddels als zzp'er op een heleboel locaties. Ik zie dit constant en overal, helaas....diep triest, vooral voor de cliënten maar ook voor de medewerkers die zich zo keihard inzetten. Naar mijn idee heeft het niet heel veel zin om te veranderen van locatie want het is overal zo (met golfbewegingen... uitzonderingen daargelaten)
Uit zelfbescherming ben ik zzp'er geworden en zit ik niet meer met armen en benen vast aan een niet lopend team. Omdat ik weet dat ik anders de volgende ben die uitvalt door een burn out en dat wil ik niet.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 22 augustus 2021 om 11:35
Klopt. Krijgen de invallers de schuld voor iets wat niet geregeld is.Barnsteen schreef: ↑21-08-2021 20:58Ik ben een ervaren zorgverlener. Maar zonder goed en duidelijk draaiboek/zorgkaart of iets waar ik heel snel de ins en outs van een cliënt kan scannen (hele zorgplannen doornemen daar is geen tijd voor) kom ik op sommige groepen niet ver.
En daar word ik niet vrolijk van, maar erger nog: de cliënt is de dupe.
zondag 22 augustus 2021 om 17:53
Dit is toch te triest voor woorden... Ik weet dat bij buschauffeurs er ten alle tijden iemand oproepdienst heeft. Want die bus zal toch moeten rijden als iemand op het laatste moment ziek wordt/afbelt. Worden dat soort constructies niet gebruikt in de zorg?ririanneke schreef: ↑21-08-2021 17:33Wij hebben geen managers. Dus iemand ziek: dan zal het opgelost moeten worden met elkaar. Je kunt moeilijk aan een dochter vragen of ze haar moeder vanavond even zelf de insuline wil spuiten. Zelf probeer ik dan vaak voor een extra dienst voor een ander ergens weer wat vrij terug te krijgen, als iemand bv onverwachts vrij moet voor een ziek kind oid. Maar als Bep 2 weken ziek is geweest gaat die vlieger niet op batuurlijk.

zondag 22 augustus 2021 om 18:07
Dat is niet meer zo hoor
Ook fors personeelstekort en uitval lijnen momenteel
zondag 22 augustus 2021 om 18:10
Ik zal het eens navragen, ik heb het gehoord van een familielid dat buschauffeur is. Maar kan wel van jaren geleden zijn.Gizmoreturns schreef: ↑22-08-2021 18:07Dat is niet meer zo hoor
Ook fors personeelstekort en uitval lijnen momenteel
Alsnog vind ik dat je een dergelijke constructie in de zorg moet hebben. Het gaat om mensenlevens.
zondag 22 augustus 2021 om 18:45
Ik ben als zzp'er al bij heel veel verschillende zorginstellingen binnen geweest, maar dit ben ik nog niet eerder tegengekomen.
Als er voor morgen iemand zich ziekmeldt ben je vandaag je halve dienst kwijt aan het regelen van personeel (eerst binnen eigen team, dan via de flexpool en vervolgens bij een uitzendbureau). Heb je geluk dan vind je nog wel iemand. Maar dat lukt lang niet altijd.
En meldt iemand zich last minute ziek dan ren je maar gewoon twee keer zo hard. Ten koste van de cliënt en jezelf.

.
zondag 22 augustus 2021 om 18:56
Hier moet het dus opgelost worden in het eigen team. En eventuele invallers die we al heel lang niet meer hebben. Er gaat niemand door dood hoor, zo cru is het natuurlijk niet. Maar de dienst moet wel opgelost worden en daar moet dan iemand zijn schaarse vrije dag aan opgeofferd worden. Door ziekte is de helft van het team weg en de andere helft mag dat dus oplossen. Ik merk dat ik ook op het punt sta door mijn hoeven te zakken.
zondag 22 augustus 2021 om 19:00
ririanneke schreef: ↑22-08-2021 18:56Hier moet het dus opgelost worden in het eigen team. En eventuele invallers die we al heel lang niet meer hebben. Er gaat niemand door dood hoor, zo cru is het natuurlijk niet. Maar de dienst moet wel opgelost worden en daar moet dan iemand zijn schaarse vrije dag aan opgeofferd worden. Door ziekte is de helft van het team weg en de andere helft mag dat dus oplossen. Ik merk dat ik ook op het punt sta door mijn hoeven te zakken.
Ja dat kom ik ook vaker tegen. Dat er niet/nauwelijks invallers ingeschakeld mogen worden. Terwijl het vaste personeel megaveel overuren heeft en op de tenen loopt. Ik blijf het niet begrijpen. Ja, invallers zijn duur.
Maar het halve team thuis met een burn out, en dan alsnog een leger invallers moeten aanrukken is toch vele malen duurder?
En nee het halve team met een burn out is niet overdreven, dat ben ik al meerdere keren tegengekomen. Na een tijdje krijg je zo'n domino effect en valt de één na de ander om.
.

zondag 22 augustus 2021 om 19:01
en zo hou je alles dus zelf in standririanneke schreef: ↑22-08-2021 18:56Hier moet het dus opgelost worden in het eigen team. En eventuele invallers die we al heel lang niet meer hebben. Er gaat niemand door dood hoor, zo cru is het natuurlijk niet. Maar de dienst moet wel opgelost worden en daar moet dan iemand zijn schaarse vrije dag aan opgeofferd worden. Door ziekte is de helft van het team weg en de andere helft mag dat dus oplossen. Ik merk dat ik ook op het punt sta door mijn hoeven te zakken.
zondag 22 augustus 2021 om 19:07
zondag 22 augustus 2021 om 19:24
Maar waarom accepteren jij en je team dit. Er is heus wel een manager.ririanneke schreef: ↑22-08-2021 18:56Hier moet het dus opgelost worden in het eigen team. En eventuele invallers die we al heel lang niet meer hebben. Er gaat niemand door dood hoor, zo cru is het natuurlijk niet. Maar de dienst moet wel opgelost worden en daar moet dan iemand zijn schaarse vrije dag aan opgeofferd worden. Door ziekte is de helft van het team weg en de andere helft mag dat dus oplossen. Ik merk dat ik ook op het punt sta door mijn hoeven te zakken.
Blijkbaar is er zo'n kloof tussen het management van de organisatie en de teams dat jij niet weet wie de leiding heeft binnen de organisatie.
zondag 22 augustus 2021 om 19:30
Er is geen manager. Zelfsturing zoek het lekker zelf uit noemen ze dat. We moeten zelf op zoek naar personeel, wat er dus niet is.
zondag 22 augustus 2021 om 19:45
Ik heb ook jaren in de zorg gewerkt. Uiteindelijk werden we een zelfsturend team. Kan werken wanneer er geluisterd wordt naar elkaar en er niet 1 of 2 met een grote bek zitten die de boel gaan bepalen.
Betekent idd dat je als team alles zelf op moet lossen. Vreselijk. Ik ben blij dat ik niet meer in de zorg werk Terwijl daar wel m'n hart ligt.
zondag 22 augustus 2021 om 21:40
0 uren contracten mogen niet meer.ririanneke schreef: ↑22-08-2021 19:07Er zijn geen invallers. We mogen o uurders aannemen maar die zijn er gewoon niet. Ik heb besloten minder te gaan werken zodat ik meer afstand heb. Voelt niet goed tegenover de collega's die ook hun best doen om de boel draaiende te houden. Maar ik wil hier niet zelf op kapot gaan.
zondag 22 augustus 2021 om 21:44
Hier willen ze het liefst niet dat je te veel overuren maakt . Dan gaan de openstaande diensten eerst naar de flexers met een min/ max contact, die ook hun uren moeten maken.
zondag 22 augustus 2021 om 22:10
zondag 22 augustus 2021 om 22:15
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-verbodenririanneke schreef: ↑22-08-2021 22:10In een ander team is deze maand nog gewoon een o uurder gestart.