Werk & Studie alle pijlers

Extra tijd voor toetsen

16-07-2018 20:10 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij de inschrijving van mijn dochter op de middelblaarschool, had ik aangegeven dat ze extra tijd voor de toetsen nodig had. Dat was geen probleem. Ik gaf een kopie van de brief van de behandelende arts en dat zou voldoende zijn.

Na de eerste toetsen hoorde ik dat ze nog geen kaartje had, een kaartje waarmee leerlingen extra tijd krijgen. Ik ging met de mentor in gesprek. Administratieve problemen en vage redenen. Bij de volgende toetsweek, had ze nog geen kaartje. Weer in gesprek van de mentor. Toen zei ze dat ze niet in de diagnose geloofde en dat daarom ze de aanvraag niet doorgezet had. Ik was woest! Ze ging in de stoel van een arts zitten. Ik had een onofficieel gesprek met de afdelingsleider. Ze zou met de mentor praten. Na het gesprek zei de mentor dat ze de diagnose verkeer had begrepen, dat ze dacht dat ze iets anders had, iets die niet in haar herkende. Ze zette de aanvraag door. Pas in april kreeg ze het kaartje.

Dit jaar kreeg ze regelmatig geen extra tijd. De reden is dat het niet altijd mogelijk is om extra tijd te geven. Als de lessen aansluitend zijn, is extra tijd gewoon niet mogelijk. M.e. moet de school het mogelijk maken dat leerlingen genoeg tijd en een stille ruimte krijgen om toetsen te maken, en niet het recht van een leerlinge weg te nemen. Ik overweeg een klacht in te dienen, maar ik weet niet of ik in mijn recht ben. Is extra tijd nav een diagnose echt een recht van de leerling of een gunst die de school geeft?

Grt
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
18-07-2018 07:56
Gelukkig ben je niet zomaar chirurg of journalist, daar gaan vele oefenuren in de praktijk aan vooraf waarin je echt wel opvalt als je het niet bij kunt benen.

En mijn ervaring is dat de meeste kinderen prima weten wat ze aankunnen en een passend beroep kiezen.
ik stelde het natuurlijk een beetje (of heel erg) kort door de bocht, daarnaast kan ik me goed voorstellen dat iemand met dyslectie bijvoorbeeld echt geen schrijvend beroep zou willen hebben.

Als kinderen dat goed zelf in kunnen schatten is er natuurlijk niets aan de hand, ik weet alleen niet of kinderen dat kunnen (vandaar de vraag)
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
18-07-2018 07:45
Niet iedereen gaat hetzelfde beroep uitoefenen en school is toch echt wel heel erg eenheidsworst.
nee natuurlijk niet, maar in het werkende leven zijn er altijd deadlines, tijdsdruk etc, bij elk beroep, en daarom vroeg ik het me af. School is natuurlijk inderdaad eenheidsworst, maar een diploma is dat ook, en dat diploma getuigt van het feit dat iemand iets kan, maar als die person dat kan MITS..... dan staat dat daar niet.
Lopen die kinderen dan later niet tegen problemen aan?
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
18-07-2018 08:00
nee natuurlijk niet, maar in het werkende leven zijn er altijd deadlines, tijdsdruk etc, bij elk beroep, en daarom vroeg ik het me af. School is natuurlijk inderdaad eenheidsworst, maar een diploma is dat ook, en dat diploma getuigt van het feit dat iemand iets kan, maar als die person dat kan MITS..... dan staat dat daar niet.
Lopen die kinderen dan later niet tegen problemen aan?
Hier ééntje die lang nodig heeft voor toetsen (basisonderwijs), maar wat hij doet doet hij goed. 0 fout op bepaalde belangrijke vakken. Ik heb ergens op het forum gelezen dat kinderen met AD(H)D waarschijnlijk geen chirurg kunnen worden, maar een prima radioloog. En die heb ik onthouden. Ik snap niet zo goed waarom je een kanttekening op een diploma wil? Pietje is wel geslaagd hoor, maar eigenlijk is het een beetje nep, want alle andere kinderen hadden tenminste die extra tijd niet nodig.

En denk je niet dat kinderen en ouders die al heel lang een traject doorlopen hebben (extra tijd krijg je niet zomaar) zelf niet heel alert zullen zijn op wat zij wel kunnen en welk vervolgopleiding ze kiezen?

Overigens ken ik iemand die altijd heel veel tijd nodig had ivm dyslexie en die ging fysiotherapie doen. Met al die Latijnse namen e.d. Met bloed, zweet en heel veel tranen heeft ze het gehaald en inmiddels al jaren een eigen praktijk. Iemand die meer tijd nodig heeft is niet per definitie kansloos in het leven wbt carriere hoor.
Ik begrijp niet waarom de mentor erover gaat. Je praat met de verkeerde. Extra faciliteiten lopen via een IB'er, zorgcoördinator of orthopedagoog.

Ik zou eerst met de goede mensen in gesprek gaan voordat je een klacht indient.
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
18-07-2018 08:00
nee natuurlijk niet, maar in het werkende leven zijn er altijd deadlines, tijdsdruk etc, bij elk beroep, en daarom vroeg ik het me af. School is natuurlijk inderdaad eenheidsworst, maar een diploma is dat ook, en dat diploma getuigt van het feit dat iemand iets kan, maar als die person dat kan MITS..... dan staat dat daar niet.
Lopen die kinderen dan later niet tegen problemen aan?
Deadlines en tijdsdruk in het werkende leven zijn vaak, heel vaak anders dan de 3 kwartier en geen seconde langer toetsen dan in het onderwijs gebruikelijk is.
Alle reacties Link kopieren
*Judy* schreef:
18-07-2018 09:05
Ik begrijp niet waarom de mentor erover gaat. Je praat met de verkeerde. Extra faciliteiten lopen via een IB'er, zorgcoördinator of orthopedagoog.

Ik zou eerst met de goede mensen in gesprek gaan voordat je een klacht indient.
De mentor zou je gewoon door moeten sturen ipv met een eigen mening afwimpelen.
Alle reacties Link kopieren
toffifee schreef:
18-07-2018 08:57
Hier ééntje die lang nodig heeft voor toetsen (basisonderwijs), maar wat hij doet doet hij goed. 0 fout op bepaalde belangrijke vakken. Ik heb ergens op het forum gelezen dat kinderen met AD(H)D waarschijnlijk geen chirurg kunnen worden, maar een prima radioloog. En die heb ik onthouden. Ik snap niet zo goed waarom je een kanttekening op een diploma wil? Pietje is wel geslaagd hoor, maar eigenlijk is het een beetje nep, want alle andere kinderen hadden tenminste die extra tijd niet nodig.

Ik hoef geen kanttekening op een diploma, wat mij betreft is dat diploma ook niet nep.

En denk je niet dat kinderen en ouders die al heel lang een traject doorlopen hebben (extra tijd krijg je niet zomaar) zelf niet heel alert zullen zijn op wat zij wel kunnen en welk vervolgopleiding ze kiezen?

Dat weet ik niet, daarom vroeg ik het. Ik weet in elk geval dat niet alle ouders en kinderen dat doen, want dat zie ik in mijn werk gebeuren, wij zien best vaak studenten die op de middelbare school extra tijd kregen of alleen mochten zitten en dat bij ons niet krijgen, die lopen dan echt heel erg vast, en dat is echt heel lullig. (werk in het WO) want dan ga je met ze in gesprek en zijn ze enorm teleurgesteld, wat begrijpelijk is, en moeten ze een andere studie kiezen.

Overigens ken ik iemand die altijd heel veel tijd nodig had ivm dyslexie en die ging fysiotherapie doen. Met al die Latijnse namen e.d. Met bloed, zweet en heel veel tranen heeft ze het gehaald en inmiddels al jaren een eigen praktijk. Iemand die meer tijd nodig heeft is niet per definitie kansloos in het leven wbt carriere hoor.

kan me ook niet voorstellen dat iemand dat denkt.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
18-07-2018 09:08
Deadlines en tijdsdruk in het werkende leven zijn vaak, heel vaak anders dan de 3 kwartier en geen seconde langer toetsen dan in het onderwijs gebruikelijk is.
dat is inderdaad wel waar, het is een stuk flexibeler dus dat kun je beter zelf indelen.
Mevrouw75 schreef:
18-07-2018 09:09
De mentor zou je gewoon door moeten sturen ipv met een eigen mening afwimpelen.
Ik vind het opvallend dat zowel een mentor als een teamleider dit niet goed oppakt.
*Judy* schreef:
18-07-2018 10:10
Ik vind het opvallend dat zowel een mentor als een teamleider dit niet goed oppakt.
Opvallend en erg onwaarschijnlijk. Elke normale school heeft standaardprocedures voor het toekennen van extra tijd.
Alle reacties Link kopieren
mosterd sorry
vrouwjagersma schreef:
18-07-2018 11:10
Opvallend en erg onwaarschijnlijk. Elke normale school heeft standaardprocedures voor het toekennen van extra tijd.
Dit.
Alle reacties Link kopieren
Zeilboot76 schreef:
16-07-2018 20:38
Hier worden de toetsen voor 3/4 van de les gemaakt. Heb je tijd nodig om wat voor reden dan ook, dan kan dat in het laatste kwart. Dit gaat niet ten koste van het volgende lesuur.
Zo doen wij het ook. Geen ruimte voor extra tijd is een bullshit argument.
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven