Fooi verdeling horeca
woensdag 18 augustus 2010 om 11:00
Wie heeft er ervaring met t verdelen vd fooienpot?
Hoe is dat bij jullie geregeld?
Delen schoonmakers, afwassers mee?
Ik werk overdag zelfstandig achter de bar, werkgever heeft n nieuw bedrijf geopend,restaurant, wat grenst aan t cafe.
Nu word ons gevraagd de fooi te verdelen met onze nieuwe collegas..Ik ga er dus zeer waarschijnlijk op achteruit..
Wel doen we kleine klusjes over en weer voor elkaar, en ja, de schoonmaker lapt 'mijn' ramen..
Nadat ik, en nog n paar collegas van t cafe hebben geuit dat we dat niet willen, is er spanning ontstaan..
Wat vinden jullie?
Hoe is dat bij jullie geregeld?
Delen schoonmakers, afwassers mee?
Ik werk overdag zelfstandig achter de bar, werkgever heeft n nieuw bedrijf geopend,restaurant, wat grenst aan t cafe.
Nu word ons gevraagd de fooi te verdelen met onze nieuwe collegas..Ik ga er dus zeer waarschijnlijk op achteruit..
Wel doen we kleine klusjes over en weer voor elkaar, en ja, de schoonmaker lapt 'mijn' ramen..
Nadat ik, en nog n paar collegas van t cafe hebben geuit dat we dat niet willen, is er spanning ontstaan..
Wat vinden jullie?
woensdag 18 augustus 2010 om 11:04
Jaren lang bij een niet nader te noemen landelijk restaurant gewerkt en wij mochten de fooi gewoon zelf houden. Hadden wel een kokspot in de keuken en deden we per keer 1 a 2 euro p.p in en met kerst iets meer. De barvrouw en de extra mensen die het eten naar de tafel brengen indien het druk is deelde hier niet in mee. Zelf altijd als prettig ervaren omdat je gewoon meer overhield en het makkelijk is je hoeft nu namelijk niet van veel personeelsleden te gaan bijhouden hoeveel ze hebben gewerkt. En eerlijk is eerlijk op zondag en 's avonds had je meer fooi dan door de week in de ochtend. Moet je hier dan ook over gaan nadenken wie wanneer werkt want als je dat niet doet gaat de persoon die altijd 's avonds werkt er in verhouding hard op achteruit en die 's ochtends werkt enorm vooruit. Dus ja. is een keuze die als bedrijf gemaakt wordt maar is denk ik wel een lastige discussie.
woensdag 18 augustus 2010 om 11:09
Geen ervaring mee, dus geen advies.
Maar de OP doet me ineens afvragen of de werkgever er eigenlijk überhaupt iets over te zeggen heeft.
De klant geeft die fooi toch aan jou, de persoon die haar geholpen heeft? Mag de werkgever dat dan inpikken en naar eigen inzicht herverdelen?
Er is vast wettelijk iets over geregeld. Iemand die mijn nieuwsgierigheid hierover kan bevredigen?
Maar de OP doet me ineens afvragen of de werkgever er eigenlijk überhaupt iets over te zeggen heeft.
De klant geeft die fooi toch aan jou, de persoon die haar geholpen heeft? Mag de werkgever dat dan inpikken en naar eigen inzicht herverdelen?
Er is vast wettelijk iets over geregeld. Iemand die mijn nieuwsgierigheid hierover kan bevredigen?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
woensdag 18 augustus 2010 om 11:10
woensdag 18 augustus 2010 om 11:12
woensdag 18 augustus 2010 om 11:12
quote:ElleMichelle schreef op 18 augustus 2010 @ 11:08:
Als daar spanning door is ontstaan zou ik als baas zeggen alle fooien gaan in 1 pot en 1x per jaar gaan we met het HELE TEAM(dus cafe + restaurant) iets leuks van doen.De fooien zijn vaak een belangrijke bijdrage in het loon. In de horeca word je héél slecht betaald. De fooien krikken het soms nog een beetje op.
Als daar spanning door is ontstaan zou ik als baas zeggen alle fooien gaan in 1 pot en 1x per jaar gaan we met het HELE TEAM(dus cafe + restaurant) iets leuks van doen.De fooien zijn vaak een belangrijke bijdrage in het loon. In de horeca word je héél slecht betaald. De fooien krikken het soms nog een beetje op.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 18 augustus 2010 om 11:13
In het hotel waar ik vroeger ontbijtdiensten deed, hadden we bij het ontbijt een fooienpot. Naar verhouding van hoeveel er gewerkt was (aantal vaste medewerkers, aantal weekendmedewerkers) werd die pot 1 keer per jaar verdeeld.
Receptie en de manusjes-van-alles hadden hun eigen pot, hoewel ik niet meer zeker weet of de laatsten ook bij ons meedeelden.
Soms werd er een fooi bij de receptie gegeven die voor een deel ook bij ons terecht kwam, omdat dat expliciet door de gast gemeld was, anders niet. Andersom gebeurde dat niet, omdat het vaker voorkwam dat er bij het afrekenen een fooi gegeven werd, en bij het ontbijt minder.
Receptie en de manusjes-van-alles hadden hun eigen pot, hoewel ik niet meer zeker weet of de laatsten ook bij ons meedeelden.
Soms werd er een fooi bij de receptie gegeven die voor een deel ook bij ons terecht kwam, omdat dat expliciet door de gast gemeld was, anders niet. Andersom gebeurde dat niet, omdat het vaker voorkwam dat er bij het afrekenen een fooi gegeven werd, en bij het ontbijt minder.
woensdag 18 augustus 2010 om 11:14
quote:ElleMichelle schreef op 18 augustus 2010 @ 11:13:
Waarschijnlijk omdat er met meer mensen gedeeld moet worden en het restaurant dus meer personeel heeft dan het cafe.Ik denk dat de fooien voor het eten een stuk hoger liggen dan de fooi voor twee biertjes.........
Waarschijnlijk omdat er met meer mensen gedeeld moet worden en het restaurant dus meer personeel heeft dan het cafe.Ik denk dat de fooien voor het eten een stuk hoger liggen dan de fooi voor twee biertjes.........
woensdag 18 augustus 2010 om 11:15
quote:ElleMichelle schreef op 18 augustus 2010 @ 11:13:
Waarschijnlijk omdat er met meer mensen gedeeld moet worden en het restaurant dus meer personeel heeft dan het cafe.Maar in een restaurant zijn de tips meestal ook hoger dan in een café.
Waarschijnlijk omdat er met meer mensen gedeeld moet worden en het restaurant dus meer personeel heeft dan het cafe.Maar in een restaurant zijn de tips meestal ook hoger dan in een café.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
woensdag 18 augustus 2010 om 11:15
Bij mijn eerdere bijbaan werden de fooien van een week(dus het kasoverschot) gedeeld door het aantal medewerkers en het aantal uur wat ze gewerkt hadden. Vond ik een eerlijk systeem, de koks en afwassers kregen net zoveel als de bediening en barpersoneel. De schoonmaakster die de volgende ochtend kwam kreeg geen fooi volgens mij.
woensdag 18 augustus 2010 om 11:16
quote:boompje schreef op 18 augustus 2010 @ 11:11:
"De klant geeft die fooi toch aan jou, de persoon die haar geholpen heeft? "
Ja, hij geeft het aan jou ja, maar misschien wel voor het eten wat de kok heeft gekookt...
Zij staat toch zelfstandig achter de bar en niet in het restaurant?
De klanten die haar fooi geven eten dus niet, en hebben weinig met de kok te maken.
Maar ik vroeg me vooral af hoe het juridisch zit. Heeft de werkgever iets te zeggen over fooi die de barmedewerkster persoonlijk gegeven wordt?
"De klant geeft die fooi toch aan jou, de persoon die haar geholpen heeft? "
Ja, hij geeft het aan jou ja, maar misschien wel voor het eten wat de kok heeft gekookt...
Zij staat toch zelfstandig achter de bar en niet in het restaurant?
De klanten die haar fooi geven eten dus niet, en hebben weinig met de kok te maken.
Maar ik vroeg me vooral af hoe het juridisch zit. Heeft de werkgever iets te zeggen over fooi die de barmedewerkster persoonlijk gegeven wordt?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Je kunt als bedienend personeel nòg zo je best doen, als de kok smerig eten maakt of als het restaurant te vies is om binnen te gaan zullen de fooien ook aanzienlijk minder worden. En andersom geldt hetzelfde: als je als kok verrukkelijk eten maakt maar het bedienend personeel blaft de gasten af dan zullen er minder mensen komen.
Je werkt met z'n allen aan hetzelfde doel: de gasten een fijne avond (ochtend/middag) bezorgen, en daarbij is de een niet belangrijker of minder belangrijk dan de ander lijkt mij. Het delen van fooien vind ik dus wel een eerlijke regel.
Je werkt met z'n allen aan hetzelfde doel: de gasten een fijne avond (ochtend/middag) bezorgen, en daarbij is de een niet belangrijker of minder belangrijk dan de ander lijkt mij. Het delen van fooien vind ik dus wel een eerlijke regel.
woensdag 18 augustus 2010 om 11:17
quote:ElleMichelle schreef op 18 augustus 2010 @ 11:16:
BGB mijn zoon van 18 werkt als bijbaan als barman en verdient 5.50 netto per uur zonder fooien vind ik niet slecht betaald.
"s Nachts en in de weekenden krijgen ze geen toeslag. Vind je dat goed betaald?
BGB mijn zoon van 18 werkt als bijbaan als barman en verdient 5.50 netto per uur zonder fooien vind ik niet slecht betaald.
"s Nachts en in de weekenden krijgen ze geen toeslag. Vind je dat goed betaald?
woensdag 18 augustus 2010 om 11:18
Nouschi, omdat ik altijd mn eigen fooi mocht houden, en er nu ongeveer 20 collegas bij heb gekregen om de pot te verdelen..
Natuurlijk word er meer fooi binnen gehaald, maar ik ga er op achteruit..
De werkgever mag er zich officeel niet mee bemoeien, maar omdat ik nu collegas heb die bv 'mijn' afwas doen, word er gevraagd dat met zn allen te verdelen.
Nu de collegas van de cafe-kant hier tegen in gaan, is er wrijving ontstaan. Het word gevraagd, maar nu wij nee zeggen , word dat als on-collegiaal gezien...
De werkgever mag er zich officeel niet mee bemoeien, maar omdat ik nu collegas heb die bv 'mijn' afwas doen, word er gevraagd dat met zn allen te verdelen.
Nu de collegas van de cafe-kant hier tegen in gaan, is er wrijving ontstaan. Het word gevraagd, maar nu wij nee zeggen , word dat als on-collegiaal gezien...
woensdag 18 augustus 2010 om 11:20
Ik werk in een theaterfoyer en bij ons doen we een of een paar keer per jaar iets leuks, als de fooienpot goed gevuld is. Een etentje ofzo. Daar doet dan iedereen aan mee: horecapersoneel, portiers, technici, vrijwilligers etc. Moet wel zeggen dat wij goed betaald krijgen dus de fooi is geen noodzakelijke aanvulling op het loon.
woensdag 18 augustus 2010 om 11:21
quote:allesrose schreef op 18 augustus 2010 @ 11:18:
Nouschi, omdat ik altijd mn eigen fooi mocht houden, en er nu ongeveer 20 collegas bij heb gekregen om de pot te verdelen..
Ik vind het ook logisch dat je bezwaar maakt. Niemand geeft zomaar een deel van zijn salaris op uit collegialiteit, tenminste, ik ken er verdomde weinig.
Wel zou ik eerst eens kijken hoeveel het precies gaat schelen. mogelijk kun je voor het verschil in loon gecompenseerd worden door een hoger uurloon te krijgen? jij werkt er immers al langer dan je nieuwe restaurant collega's?
Ik vind het ook logisch dat je bezwaar maakt. Niemand geeft zomaar een deel van zijn salaris op uit collegialiteit, tenminste, ik ken er verdomde weinig.
Wel zou ik eerst eens kijken hoeveel het precies gaat schelen. mogelijk kun je voor het verschil in loon gecompenseerd worden door een hoger uurloon te krijgen? jij werkt er immers al langer dan je nieuwe restaurant collega's?
woensdag 18 augustus 2010 om 11:22