Werk & Studie alle pijlers

Foutje in sollicitatie

27-12-2011 20:27 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik las vanochtend een hele interessante vacature voor mij waarvan vandaag de laatste dag was dat ik kon reageren. Ik heb me als een gek helemaal in zitten lezen en heb mijn cv en brief aangepast op de functie. Ik ben best tevreden over mijn brief en cv. Uit mijn CV blijkt heel goed dat mijn opleiding en werkervaring aansluit bij de functie.

Maar de brief is verstuurd en ik ontdekte net één foutje.

In de laatste alinea schrijf ik namelijk dat ik heel graag de afdeling communicatie wil komen versterken.

De fout:

Ik zag nu dat de afdeling 'publiek' heet. (Dit las ik later op hun website. In de vacature werd de afdeling niet genoemd.

Update, dag later voel ik me een stuk minder knullig. Kreeg vandaag een ontvangstbericht, gericht aan de heer Jansen.

Ten eerste ben ik geen heer. Ten tweede mijn achternaam lijkt niet eens op Jansen...
Ik zou het geen pluspunt vinden. Meer dat je je standaard brief hebt aangepast aan de betreffende vacature, maar daar niet zorgvuldig mee bent omgegaan.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Dat snap ik himalaya echter, is heel duidelijk te lezen dat ik mijn brief niet standaard is, ik heb hem helemaal gericht op het bedrijf, hun motto en visie.
Dus hoe moeten wij weten wat het bedrijf gaat vinden??
Maar nogmaals, ik zou het geen pluspunt vinden. Of het heel erg is, dat weet ik niet, dat ligt natuurlijk aan de andere kandidaten.

Heb je je sollicitatie gemaild? Dan zou je misschien nog de juiste versier er achteraan kunnen mailen, met het verzoek de vorige te deleten.
Als ze 200 brieven krijgen dan zal de fout zwaar wegen ja. Als ze 3 brieven krijgen, dan zal je meer kans maken.
quote:spectral schreef op 27 december 2011 @ 20:32:

Dus hoe moeten wij weten wat het bedrijf gaat vinden??

Nou misschien dan een tip:

Zou ik bijvoorbeeld nu nog een betere versie er achteraan sturen?
Mailen inderdaad! Bedankt Himalaya
Ik denk dat het niet zo erg is. Ookal heet de afdeling "publiek" of hoe ze het dan ook maar hebben genoemd, het blijft een communicatieafdeling.

Bij ons heet het ook anders, maar kan me niet voorstellend dat ze er bij ons iemand niet om zouden uitnodigen.
Nou een tweede sturen als aanvullen cq vervanging lijkt mij helemaal niet handig.
Ik zou het zeker niet doen, de kans is groot dat ze er over heen lezen. Als je nog een brief stuurt, dan maak je ze er alleen maar attent op.
Ik heb ook een keer een dergdelijk foutje gemaakt in een brief, en alsnog aangenomen!

Erg handig is het niet, maar ik zou je niet teveel zorgen maken hoor! Als je kwalificaties en je motivatie het bedrijf aanspreken dan laten ze je echt niet lopen vanwege zo'n klein foutje!
quote:yoshe schreef op 27 december 2011 @ 20:46:

Ik zou het zeker niet doen, de kans is groot dat ze er over heen lezen. Als je nog een brief stuurt, dan maak je ze er alleen maar attent op.Of het geeft juist aan dat je zelf hebt geconstateerd dat je een foutje hebt gemaakt en dit graag recht wilt zetten omdat je een foutloze brief wilt sturen.
Ter aanvulling, ik las dat niet in de vacature trouwens, hoe de afdelingen heten.

Ik was zonet nog even aan het surfen op hun site en zag daar hoe de organisatie in elkaar steekt, hoe de afdelingen genoemd worden.
Ik zou het mooi zo laten.

Je kort in mijn optiek, de afdeling af tot communicatie.

Lijkt mij niet verkeerd.

Nog eens sturen omdat je een foutloze brief wil zenden, is mosterd na de maaltijd. De foute heb je immers al verzonden.

Zou me er niet druk over maken.
Ik heb wel eens de naam van de eigenaar van een bedrijf (en de naam van het bedrijf = dezelfde) verkeerd gespeld... Kreeg er tijdens het gesprek een opmerking over, kon wel door de grond zakken!

Toch aangenomen, dus hij vond het niet erg schijnbaar :-D
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Ooit iemand aangenomen die op zoek was naar een open 'werkzweer'

Moest er vreselijk om lachen
Juist omdat het communicatie is, zou het voor mij wel zwaarwegend zijn. Maar springt je brief er bovenuit door een goede verwoording van je motivatie, zou ik absoluut uitnodigen voor een gesprek..

Oh ik lees net dat de afdeling niet genoemd is in de vacature... dat verandert de zaak een beetje...

Spannend.. hoop dat je snel iets hoort...
Ik werk al een aantal jaren als recruiter en heb ook veel contacten met andere recruiters en managers bij wie sollicitaties terecht komen. Mijn ervaring is dat de meeste brieven amper gelezen worden. En als ze al gelezen worden dan wordt de tekst vluchtig gescand i.p.v. aandachtig bestudeerd. In deze arbeidsmarkt komen er nl. zoveel reacties binnen dat het haast niet te doen is om alle brieven goed te lezen. Uiteraard zijn er ook wel organisaties waar de brieven wel gelezen worden, maar ik zou ervan uitgaan dat men de fout niet eens opmerkt. De meeste aandacht gaat uit naar het CV.
Ik zou het ook zo laten. De branche waarin ik werk heeft bij verschillende gemeenten vaak ook een net even andere benaming. Niemand die gek op kijkt als een buitenstaander of bijvoorbeeld een externe een net even andere benaming gebruikt.
Eens met Cici, hier hetzelfde.
Ik vind het wel slordig overigens, zeker als je het wel had kunnen weten door goed te lezen. Maar ik zou er geen gecorrigeerde versie achteraan sturen.
quote:Nova78 schreef op 27 december 2011 @ 21:24:

Ik vind het wel slordig overigens, zeker als je het wel had kunnen weten door goed te lezen. Maar ik zou er geen gecorrigeerde versie achteraan sturen.

Heb aan mijn OP even toegevoegd dat het niet in de opgestelde vacature stond. Ik las het later op de website.

Hoe dan ook bedankt! Ik heb inmiddels al wel begrepen dat ik er beter geen brief achteraan moet sturen in verbeterde vorm. Anderzijds kan ik mezelf ook niet teveel verwijten ... het is best een goede poging met weinig tijd om voor te bereiden en te corrigeren. Afwachten maar ...

Ik baal wel gigantisch maar gok er maar op dat men er misschien overheen leest zoals anderen aangeven.
Komt toch op hetzelfde neer als je er goed over nadenkt.

Waarschijnlijk zien ze het niet eens en wat dan nog?

Je kunt nu niks doen, dus afwachten!
hopelijk komt het goed en lezen ze idd te snel je brief en gaan ze voor je cv...helaas hebben de werkgevers nu keuze uit genoeg brieven...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven