Werk & Studie alle pijlers

Frans DALF C1

25-01-2017 13:27 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Volgende week ga ik beginnen aan een cursus Frans C1 en ik heb er heel erg veel zin in. Ik heb vroeger natuurlijk Frans 1 en 2 gedaan op het vwo, maar ofwel ik ben alles vergeten, ofwel je leert daar eigenlijk gewoon niet zo veel. Ik las ergens dat je daar met een ERK-niveau van B2 zou moeten eindigen, maar dat was in mijn geval zeer zeker niet het geval. Hoe dan ook, ik heb het afgelopen jaar veel lessen gevolgd en hard gewerkt en B2.2 bereikt (geen examen voor gedaan overigens).

Nu is mijn vraag, heeft iemand hier C1 gedaan? En zo ja, heb je ook het DALF-examen afgelegd en hoe was dat? En qua niveau, is het veel zwaarder dan B2?

Of zijn er hier mensen die echt Frans hebben gestudeerd aan de universiteit?

Merci beaucoup !
RRR
Ik heb DELF en DALF (jaar in Frankrijk Franse taal en cultuur gedaan). C zegt mij dan weer niet zoveel, mij staat iets bij van A en B.

Ik vond het na een jaar in Frankrijk te hebben gewoond goed te doen, maar DALF was nog best pittig. Dat is ook logisch, want de A staat voor approfondi=grondig, dus dan moet je de taal natuurlijk wel aardig spreken omdat te halen.
om dat te halen.
Dankjewel voor je reactie! DALF is inderdaad de moeilijkste en doe je vanaf niveau C1 (van het Europees referentiekader https://nl.m.wikipedia.or ... _Europees_referentiekader). Wat geweldig trouwens dat je dat een jaar in Frankrijk hebt gedaan! Doe je er nu nog dagelijks iets mee voor je werk bijvoorbeeld of was het gewoon uit interesse? Maar goed, na een jaar in Frankrijk vond je DALF dus nog best pittig, dan vrees ik het ergste!
RRR
Ja dat was een geweldig jaar en heel goed voor het leren van de taal, want ik woonde ook gewoon tussen de Franse mensen dus sprak de hele dag door Frans en heb ook wel taalgevoel. Ik volgende dus een studie van 1 jaar aan de Franse universiteit en daar had je 6 niveau's en ik was daar niveau 5 (enerhoogste). Daarmee kon ik DALF dus wel halen. Maar de mensen van niveau 3/4 waren er geloof ik niet klaar voor.

Daarna heb ik nog zomerbaantjes gehad om Franse campings en nog een half jaar tijdens mijn rechtenstudie in Frankrijk gezeten.

Helaas gebruik ik de taal niet voor mijn werk (ben jurist). Ik mis het nog iedere dag. Ik kwam daarna nog regelmatig in Frankrijk omdat mijn ouders daar een huis hadden, maar dat is helaas niet meer zo, dus ik spreek het nu ook minder.

Maar ik blijf de passie voor de Franse taal houden. Mijn actieve frans is niet meer wat het geweest is (dwz niet vloeiend, maar nog steeds wel heel aardig), maar het zit er nog wel en als ik nu weer een tijdje naar Frankrijk zou gaan, zou ik het zo weer opgehaald hebben.

Waarom ga jij de cursus doen? Superleuk in ieder geval en veel succes!!
Ik heb Frans C1 gedaan, vond dit wel pittig maar als je B2 hebt gedaan en je gewoon verder normaal ontwikkelt dan komt het denk ik wel helemaal goed (oh ja en ik studeer Frans)

Waarom wil je het DALF examen doen eigenlijk?
Wauw Mariekekol, jij hebt echt het leven geleid dat ik ook zou hebben moeten doen, qua taal! Jammer dat het nu niet meer zo veel gebruikt, maar met behulp van boeken en films etc. kun je toch nog wel aan een wekelijkse portie komen? Ik weet niet of je ergens in (de buurt van) een grote stad woont, maar er zijn erg veel taalgroepen die gewoon voor de leuk bij elkaar komen om te eten, borrelen etc. Jammergenoeg durf ik daar niet zo goed heen...

En Sibella wat cool dat je Frans studeert! Je hebt gelijk, als je gewoon doorwerkt dan kom je er hopelijk vanzelf (ik dus), maar ik ben bang dat het misschien een beetje te hoog gegrepen is..

Ik heb het namelijk hélemaal nergens voor nodig, behalve om mijn eigen passie te voeden :D. Ik ben ook jurist en voor mijn werk lees ik regelmatig Franse documenten (de niet-vertaalde arresten van het HvJ bijvoorbeeld), maar daarvoor hoef ik nu niet verder door te leren. Ik heb nooit in Frankrijk gewoond en dat gaat misschien ook nooit gebeuren.. Maar ik heb er nu al zo veel tijd ingestoken, dat ik het jammer zou vinden om nu te stoppen en ik wil nog zoooo veel meer leren!
RRR
Dat is toch alleen maar leuk dat het je passie is, ik zou zeggen lekker ervoor gaan! Het is ook een supermooie taal en als je dat papiertje hebt dan kan je het ook nog eens aantonen (stel je zou er wel wat mee willen doen)

Als je al zo ver bent gekomen zonder dat je de taal uberhaupt ergens voor nodig hebt gehad dan weet ik zeker dat het je gaat lukken als je zo door gaat !! :-)
Ahhh dankjewel Sibella!! Voorheen had ik les in een groepje, maar vanaf nu ga ik privéles krijgen van dezelfde docent, dus dan ik ook echt heel lekker doorwerken.

Jij heel erg veel succes met je studie! Ben je al ver? En weet je al wat je er straks mee wilt gaan doen?

Is voor jullie het spreekgedeelte ook het meest lastig?
RRR
Leuk Cavia, het is een prachtige taal en heerlijk om er inderdaad hobby-matig mee bezig te zijn. Bonne chance! Spreken ging mij altijd goed af, nu dus nog aardig, luisterend snap ik alles nog. Hooguit niet de modewoorden van nu (ik zat er in 1997 en 2002);-).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven