Werk & Studie alle pijlers

Freelancen; full- of parttime of losse opdrachten uitvoeren?

21-11-2009 18:58 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn situatie is als volgt: ik werk nu 32 uur voor zo'n 1500 euro. Mijn contract wordt helaas niet verlengd en ik zit per 1 feb zonder werk.

Nu heb ik 3 opdrachten in mijn schoot geworpen gekregen, 1 als projectleider om een groot bedrijfsfeest te organiseren en 2 als begeleider van een creatieve productie (concepten liggen er al, ik zorg voor de praktische uitvoering).

Ik denk er al jaren over om voor mezelf te beginnen. Aan de ene kant zou dit een goede kans zijn; van de nood een deugd maken zeg maar. Aan de andere kant lijkt het me zo moeilijk om volledig afhankelijk te zijn van de opdrachten. Ik heb natuurlijk gewoon mijn vaste lasten en ben nu aan het nagaan hoe realistisch het is te denken dat ik daadwerkelijk fulltime freelancer zou kunnen zijn. Ik merk dat ik flink wat angst heb om de stap te zetten. Tussenoplossing kan zijn om parttime te werken en het langzaam maar zeker uit te bouwen. Of kies ik weer voor een (bijna) fulltimebaan en doe ik af en toe iets erbij?

Twee (nou ja iets meer..) concrete vragen:

- zijn er hier mensen die een deeltijd 'loondienst' baan combineren met het ondernemersschap? En wat heeft dit voor voordelen en nadelen? En hoe zit dat belastingtechnisch? Heb uiteraard al flink gegoogled, maar hoor graag ervaringen.

- stel dat het blijft bij zo nu en dan een opdracht die ik naast mijn normale werk zou doen. Kan een opdrachtgever mij als privepersoon een opdracht verlenen? Loop een beetje vast in de regelgeving op internet en zou het fijn vinden om ook hier ervaringsdeskundigen over te horen.
Weet je wat jij zou moeten doen.... naar de Kamer van Koophandel!

Nee, ff serieus, de KvK is echt handig. Startersdagen zijn gratis en ik ben laatst voor ¤30 naar een seminar geweest juist over deze vragen.

Belangrijkste is dat je als deeltijd freelancer even naar je uren moet kijken. Als je een baan hebt van meer dan 50% kun je volgens de belastingdienst niet fulltime ondernemer zijn. Zij tellen dat als 1225 uur per jaar. Werk je 2,5 dag of minder dan kun je wel aan die uren komen en dan heb je heel veel belastingvoordeel (startersaftrek, zelfstandigenaftrek etcetera).
Hahaha, die opmerking kon niet uitblijven natuurlijk. Ik ga ook zeker die seminar volgen. Hmm, die 2,5 dag is net het punt. Ik denk dat ik wel drie dagen nodig heb voor vaste lasten en primair levensonderhoud.

Mag ik vragen hoe het jou vergaat? Ik neem tenminste aan dat je ook 'bezig bent'.
Ik heb tot nu toe gewoon 'losse' opdrachten gedaan. Dat gaat best wel goed dus dat wil ik uitbouwen. Ik werk nu drie dagen in loondienst en dat wil ik dan wel verminderen, want die belastingvoordelen zijn echt de moeite waard. Ik moet er wel bijzeggen dat ik niet in mijn eentje kostwinner ben, manlief werkt gewoon fulltime. Dus dat scheelt nogal in risico. Ik kan me voorstellen dat dat nog best tricky is. Die urennorm is per kalenderjaar, dus je kunt er ook naar toe werken in 2011 dat te halen. Of, als je kunt aantonen dat je ook in weekenden en avonden bezig bent met je onderneming kan het wel, maar daar weet ik het fijne niet van.
Ik heb in het begin het idee gehad om ondernemerschap te combineren met een baan. Daar heb ik van af gezien, omdat die baan anders te veel van mijn tijd zou gaan kosten. Klussen doen is niet het enige, je moet ook aan acquisitie & administratie werken. Ben achteraf héél blij dat ik de gok maar gewoon gewaagd heb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven