Werk & Studie alle pijlers

Freelancen, maar als wat??? Brain even mee aub

21-08-2010 00:31 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi!

Iets voor mezelf beginnen lijkt me wel wat. Los van alle apen en beren op de weg, moet ik eerst nog even zien te bedenken: Freelancen als wat?

Het klinkt misschien gek, maar eigenlijk kan ik heel veel dingen. Zet mij bij wijze van in een auto garage en ik leer monteur worden.

Dus zaak om een aantal criteria te formuleren leek mij. Ik kwam uit op de volgende punten waaraan de job in ieder geval zal moeten voldoen:

Creativiteit zowel praktisch als in werken met handen (beeldend), als in het bedenken van originele oplossingen en ideeen.

Werken onder schooltijd, mag van worden afgeweken mits kind niet meer dan 3 dagen kinderopvang hoeft te bezoeken.

Wenselijk inkomen van ¤800 netto per maand, meer mag altijd natuurlijk

Bereid tot volgen van opleiding (omscholing) voorafgaand of tijdens

Contact met andere volwassenen (bijvoorkeur dagelijks)

Ik hou van: koken (maaltijden maar ook bakken + decoreren), natuur, fotografie, surfen op internet/ computeren, interessante dingen uitzoeken, tijd door brengen met mijn gezin,

Denk dat dit wel de hoofdpunten zijn. Heel breed, dat begrijp ik. Maar ik hoop dat jullie met verassende freelance beroepen komen waar ik nog niet aan had gedacht.

Alvast bedankt!
quote:_Carrera_ schreef op 21 augustus 2010 @ 07:13:

[...]

Wilde ik ook noemen. Of opvoedadviseur, daar is ook een markt voor. Kun je je afspraken plannen op dagen die jou uitkomen en een groot kantoor heb je niet nodig. Je werkt immers bij je klanten thuis. Alleen voor je eigen administratie moet je een plekje vinden.

Er zijn legio plekken waar mensen GRATIS kwalitatief prima opvoedondersteuning kunnen krijgen. En mensen weten die plekken over het algemeen zelf goed te vinden.

Waarom zouden ze dan iemand gaan betalen voor hetzelfde?

Tenzij TO een volstrekt nieuwe en zeer effectieve revolutionaire opvoedingsmethode bedenkt

(Iets van een combinatie van tot op het bot verwennen en nooit nee hoeven zeggen met beleefde, gehoorzame, verstandige en gezellige kinderen als resultaat)
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ergens had men het over het halveren van je werktijd Perzik, en dan kwam je op 1,5 dag werken. Dus ik neem aan dat je nu 3 dagen werkt? Maar dan heb je toch al heel veel vrijheid? 3 dagen werken, 4 dagen vrij. Dat is behoorlijke luxe.
Misschien moet je eens beginnen met de startersdag van de KvK, zodat je ziet wat je nodig hebt om freelancer te kunnen worden. Dan kun je eerst kijken of je daaraan kunt voldoen, scheelt je een hoop ellende van leuke plannen hebben, en toch niet uit kunnen voeren
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
http://www.cube050.nl/activiteiten
Is het idee van freelancen niet dat je eerst ergens goed in wordt, een netwerk opbouwt en DAN de sprong in het diepe neemt?
quote:creabea85 schreef op 21 augustus 2010 @ 11:19:

Is het idee van freelancen niet dat je eerst ergens goed in wordt, een netwerk opbouwt en DAN de sprong in het diepe neemt?Die houding is echt zo 2004
quote:blijfgewoonbianca schreef op 21 augustus 2010 @ 01:52:

[...]

Met dank aan Sjeekspier?wel erg vrij vertaald naar sheekspier
er is geen freelance behoefte aan opvoedondersteuners, wel aan beleidmaker, maar dat heeft TO niet in haar CV.

Vergeet ook niet TO dat je als zelfstandige ook geheel zelfstandig opdraait voor de kinderopvang
Ik heb alleen de 1e twee pagina's gelezen ongeveer en bij mij kwam eigenlijk de gedachte op: als je voor jezelf wilt beginnen, dan doe je dat toch vanuit een passie, iets waar je al lang mee bezig bent, etc?

Waarom dan dit topic? Om ideeën van anderen te krijgen, dus andermans passies, waarmee jij vervolgens als zelfstandige kunt beginnen? Als jij nu nog geen idee hebt, waar jij verder mee wilt gaan, hoe weet je dan dat je het zooo leuk vindt, dat je dat ook gaat volhouden, ook al gaat het wat minder qua financiën, etc?

Dit is niet sarcastisch of lullig bedoeld, maar gewoon een eerlijke vraag. Hopelijk heb ik het goed verwoord en komt het niet warrig over.
quote:meds schreef op 21 augustus 2010 @ 14:07:

er is geen freelance behoefte aan opvoedondersteuners, wel aan beleidmaker, maar dat heeft TO niet in haar CV.

Vergeet ook niet TO dat je als zelfstandige ook geheel zelfstandig opdraait voor de kinderopvangIs niet zo hoor Meds Tenminste: je bedoelt toch de kosten?
En, TO, waar kunnen we je binnenkort voor inhuren?
Het lijkt mij een beetje de verkeerde volgorde. Freelancer worden is toch iets wat je doet als je ergens heel goed in bent, je ei bij een werkgever niet kwijt kunt en het dan voor je zelf gaat doen?

Toch niet zomaar iets bedenken en dat dan gaan doen, omdat je ook niks beters weet te verzinnen?
..
.
In 2008 wilde iedereen schrijfster worden, en nu wil iedereen freelancer worden. Maar iemand anders mag nog even het idee leveren. Tsk, tsk.

Uit je reacties zou ik afleiden dat "humorloze irritatieopwekker" kansrijk moet zijn, want ik vind je bijzonder humorloos reageren, en je wekt mijn irritatie vrijwel onmiddelijk.

En nee, dat is niet flauw, dat is opbouwende en nuttige kritiek.

Als je "iets wil gaan doen" dan is ieder advies dat je hier krijgt verkeerd, want dat heeft iemand anders dan al voor je bedacht. Weddingplanner. Ik bedoel, hallo. Als dat je drive is, mooi. Maar weddingplanner omdat je toch iets moet is gewoon sneu.

Ga doen waar je goed in bent. Ben je wel ergens goed in? Dat gelul over monteur worden als je in een garage staat geeft eerder de indruk dat je nog nooit een uitdaging gehad hebt in je leven en daardoor niet weet wat echt vakmanschap is.

Ik ben nog steeds niet flauw, maar opbouwend overigens.

Ik ben 2,5 jaar ZZP-er geweest, en nu ondernemer met een aantal partners en met personeel. Hard werken en oh ja, ik ben de beste in mijn vak. Niet goed, maar de beste. Is er iets waarin jij de beste bent? En als je daar dan ook nog een passie voor hebt, zoals een echte monteur voor zijn vak, en niet iets van, ach ja, ik kan ook eigenlijk alles, dan heb je iets in handen. Tot die tijd zou ik maar gewoon een boek gaan schrijven ofzo.
Hard en duidelijk zoals altijd, Rider.
.
.
@ Rider, ik ervaar je reactie totaal niet als flauw. Eerder als opbouwend.

Voordat ik dit topic opende was ik er ook al achter dat ik eigenlijk eerst helderder moet hebben wat ik wil voordat ik uberhaupt iets voor mezelf kan beginnen. Misschien klopt de titel dan ook niet helemaal bij wat ik uit eindelijk hier wou bereiken.

Ik heb veel tips, adviezen en voorbeelden voorbij zien komen. En ook leuke en leerzame reacties gelezen. Daarvoor wil ik jullie danken. Ik loop al tijden er tegen aan om naar een (loopbaan)adviseur te gaan en ik denk dat dit soort acties (openen van topics) mij echt niet verder gaan helpen.

Nogmaals bedankt en mocht ik ooit weten wat nu echt helemaal mijn ding is. Waar ik vol passie voor kan gaan, dan zal ik hier nog eens terug komen ;)
quote:PeachFlavoured schreef op 24 augustus 2010 @ 21:36:

@ Rider, ik ervaar je reactie totaal niet als flauw. Eerder als opbouwend.

Voordat ik dit topic opende was ik er ook al achter dat ik eigenlijk eerst helderder moet hebben wat ik wil voordat ik uberhaupt iets voor mezelf kan beginnen. Misschien klopt de titel dan ook niet helemaal bij wat ik uit eindelijk hier wou bereiken.

Ik heb veel tips, adviezen en voorbeelden voorbij zien komen. En ook leuke en leerzame reacties gelezen. Daarvoor wil ik jullie danken. Ik loop al tijden er tegen aan om naar een (loopbaan)adviseur te gaan en ik denk dat dit soort acties (openen van topics) mij echt niet verder gaan helpen.

Nogmaals bedankt en mocht ik ooit weten wat nu echt helemaal mijn ding is. Waar ik vol passie voor kan gaan, dan zal ik hier nog eens terug komen ;)Wat je kunt is belangrijker dan wat je wilt. Ik geloof dat dit is wat Rider je vertelt.
@rider

Ga ja wel eens naar de meets?
Nummerke, we doen gewoon een keer een W&S meet

(Al weet ik bijna zeker dat ik de afmelding van Wuiles ook dan kan noteren, al laat ik me graag verrassen)
@TD

Lijkt me leuk! Ik ben niet zo van de meets, maar begin toch wel heel nieuwsgierig naar jullie 3 te worden (jij, rider en wuiles).
quote:PeachFlavoured schreef op 24 augustus 2010 @ 21:36:

@ Rider, ik ervaar je reactie totaal niet als flauw. Eerder als opbouwend.mooi. Mijn ervaring is dat mensen die kritische reacties krijgen vaak de brenger van het slechte nieuws verwijten gaan maken ipv gewoon te luisteren of ze iets kunnen met die kritiek, Vandaar dat ik daar vaak maar vast op anticipeer. Mooi als dat een keer niet nodig blijkt.quote:Voordat ik dit topic opende was ik er ook al achter dat ik eigenlijk eerst helderder moet hebben wat ik wil voordat ik uberhaupt iets voor mezelf kan beginnen.Ik wil graag het engelse pond kapot speculeren, daar 221 miljard aan verdienen, en verder gaan lamballen. Helaas kan ik dat niet, dus werk ik maar gewoon met wat ik kan. Mensen die zeggen "willen = kunnen" zijn eikels.quote:ik denk dat dit soort acties (openen van topics) mij echt niet verder gaan helpen.ik denk het ook niet. Tenzij je er van wil leren. Zoals dat wat een automonteur kan, wat een vakman kan, heel wat meer is dan jij denkt. Hoewel werkelijk goed management ook vakmanschap is, zijn er nogal veel mensen die dat doen zonder het echt te kunnen. En daaronder lopen nogal wat mensen rond die niet eens snappen wat vakmanschap is. In alle eerlijkheid: ik denk dat jij zo iemand bent. En ALS ik daar gelijk in heb, zou je verder komen door aan vakmanschap te gaan werken.quote:Nogmaals bedankt en mocht ik ooit weten wat nu echt helemaal mijn ding is. Waar ik vol passie voor kan gaan, dan zal ik hier nog eens terug komen ;)Geen dank. Dit forum is hobby
quote:wuiles schreef op 24 augustus 2010 @ 21:38:

[...]

Wat je kunt is belangrijker dan wat je wilt. Ik geloof dat dit is wat Rider je vertelt. ik geloof het ook
quote:nummerzoveel schreef op 24 augustus 2010 @ 21:41:

@rider

Ga ja wel eens naar de meets?

nee.

Niet uit principe hoor, maar een meet van mensen met als enige overeenkomst "post op viva-forum" is niet mijn ding. Ben ik veel te verlegen voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven