Werk & Studie alle pijlers

Gastouder vraag

07-08-2013 09:16 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk momenteel in de kinderopvang en wil aan de slag gaan als gastouder. Nu heb ik een woningaanbieding gekregen via woningbouw voor een hoekhuis met 3 slaapkamers, grote tuin. Precies zoals ik 't voor me zie! Mooi huis, goede buurt.

Daar wil ik dan dus opvang gaan bieden aan kinderen in huiselijke sfeer en in een klein groepje.

Maar nu zat ik 't eens te berekenen.. Het huis is best duur; 670 euro. En huurtoeslag is maar te krijgen tot een inkomen van 21000 per jaar. Dat betekend dus 1750 bruto per maand, maar als gastouder lijkt 't wel of 't bruto heel hoog is en er netto maar weinig overblijft. Klopt dat?

Er gaat geloof ik altijd 1/3e af? En dan natuurlijk nog luiers, voeding e.d.

Dus dan blijft er netto iets van 1200 over. Maar ik zou eigenlijk wel wat meer uur willen maken, maar dan is er dus geen toeslag en wordt de huur wel heel hoog..

Kan je dus sowieso tot 1200 verdienen, of ligt dit ook aan de bruto/netto van gastouder zijn?

Zulk soort huizen zijn er geloof ik bijna niet voor minder.. En in de woning van nu wordt 't lastig, want nu heb ik 1 slaapkamer. ;)
Weet je ook of je gastouderopvang überhaupt mag in dat huis?
Ik breng mijn zoontje ook naar een gastouder.

Deze is aangesloten bij een bureau ( liefbeestje) en die bepaald natuurlijk ook het een en ander. Ik geef mijn zoontje luiers mee dus daar heeft ze geen kosten aan ( dit is ook de afspraak) ik geef flesvoeding en s'ochtends een fruithapje, dit krijgt hij ook allemaal mee aangezien ik niet verwacht van mijn gastouder dat ze iedere x een fruithapje maakt terwijl haar kindjes al "heel" fruit eten ( ik maak alles zelf).

Als hij wat groter is hoef ik niks zelf te betalen voor het eten maar in principe mag ze dit wel declareren, hier staan vaste bedragen voor dacht ik.

Verder vraagt mijn gastouder ¤ 5,00 per uur en volgens mij gaan die ook allemaal naar haar, ik betaal daar bovenop nog servicekosten aan het gastouderbureau.

Zij is net begonnen dus nu verdiend ze nog niet veel aangezien ze 4 kindjes heeft die allemaal 2 dagen komen, hier moet je ook rekening mee houden, het kan best even duren voordat je al je dagen gevuld hebt,

Succes!
Zorg voor een goede Gastouderbureau. ( bekent)

Maak duidelijk wat je wilt en wat je wil bieden.

Er zijn verschillende contracten. maar tegenwoordig zijn veel ouders die in wisselende dagen werken, daarom hebben ze een wisselende gastouder, hierbij kan je veel meer kinderen opvangen en de kans dat je veel geld kan verdienen is aanwezig.

Er zijn ook ouders die de hele week werken en hebben ze een groot contract, deze is fijn en breng meer rust voor jou zelf en de kinderen. aangezien dat je altijd de vaste dagen heb en vaste kindjes.

Gastouder vragen tussen 5 en 6 euro per uur.

Ouders betalen bemiddelen kosten apart aan de gastouderbureau.

je kan bepalen of de luiers, eten, drinken enz. aanbied of ouders mee brengen.

Succes
Gastouderopvang mag toch sowieso overal? Alleen als het echt een kinderopvang is, dan niet, dat dacht ik in ieder geval.

Luiers mee laten geven is inderdaad wel handig. En ook qua voeding is het dan inderdaad wel op te lossen.. dat is wel handig!

Qua opstart kan het natuurlijk wel even duren. Opzich heb ik wel wat achter de hand, dus dat moet in 't begin wel kunnen. Wel iets om nog even over na te denken, want moet natuurlijk in 't begin ook al dingen kopen qua een box, bedjes e.d.
quote:Butterfly1989 schreef op 07 augustus 2013 @ 09:36:

Gastouderopvang mag toch sowieso overal? Alleen als het echt een kinderopvang is, dan niet, dat dacht ik in ieder geval.

Luiers mee laten geven is inderdaad wel handig. En ook qua voeding is het dan inderdaad wel op te lossen.. dat is wel handig!

Qua opstart kan het natuurlijk wel even duren. Opzich heb ik wel wat achter de hand, dus dat moet in 't begin wel kunnen. Wel iets om nog even over na te denken, want moet natuurlijk in 't begin ook al dingen kopen qua een box, bedjes e.d.Volgens mij start je gewoon een bedrijf en ga je daarbij een woonhuis gebruiken als bedrijfslokatie. Dat kan tegen het bestemmingsplan zijn. Bovendien moet je rekening houden met de buren, die zitten misschien helemaal niet te wachten op een huis vol (herriemakende/huilende/anderszins overlast veroorzakende) kleine kinderen naast hen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Check het voor de zekerheid even. Bovendien ben je als gastouder zzper dus dat werkt anders qua inkomen dan wanneer je in loondienst bent. Het klinkt niet alsof je dit al bijzonder goed hebt uitgezocht.
Mijn gastouder heeft zelf 2 kindjes dus al een hoop speelgoed in huis, ze maakt er ook geen geheim van dat ze veel via marktplaats koopt. Bedjes en boxen zijn daar prima!

Je huis wordt wel helemaal gekeurd voordat je begint en ook tijdens je werk. Uitgangspunt is natuurlijk de veiligheid, dus stopcontacten, traphekjes, scherpe randen of hoge opstapjes (tuin!). Je hoeft niet perse ledikantjes te hebben, al heeft dit wel de voorkeur, maar je moet wel een slaapplek hebben dus bijvoorbeeld een campingbedje.

Ook wordt je zelf even door de keuring heengehaald maar als je zelf al in de kinderopvang werkt is dit alleen maar in je voordeel..

Je zal wel wat papieren moeten halen en natuurlijk ook je EHBO.

Mijn gastouder heeft advertenties liggen bij een verloskundige, het ziekenhuis en ze heeft bij mensen met een geboortebord in de tuin een briefje in de bus gedaan ( zo kwam ik bij haar terrecht).
en de kinderstoelen bij ikea ( ik dacht ¤ 15,00) zijn prima!
Per kind krijg je ongeveer 5 euro bruto per uur. Je mag max 6 kinderen. Dat is dus max 30 euro bruto per uur. Als je 40 uur werkt kan je de huur makkelijk betalen.
Butterfly, ik ga hetzelfde doen als de 2e is geboren (van de kov naar de gov), maar ben toch al een stukje verder dan jij nu bent. In mijn hoofd iig.

Denk je eraan dat je ook een Ri (risico-inventarisatie) krijgt (en je alles dus minstens 2 maanden van tevoren klaar moet hebben), je EHBO die je nu hebt evt niet geldig is als je gastouder bent (mijne niet), je een kvk nummer aan kunt vragen als je minimaal 2 kindjes 3 dagdelen hebt of 3 kindjes 2 dagdelen (en dan zit er blijkbaar belastingvoordeel aan).

Dit soort dingen krijg je ook te horen als je een afspraak maakt met een gob van jouw keuze. Je mag overigens ook aangesloten zijn bij meerdere gob's.

Verder kun je het zo gek maken als je zelf wilt, de GO waar mijn dochter even gezeten heeft vroeg erg veel voor extra's zoals knutselen e.d. (bijv 1,50 per week voor knutselen, dochter was 8 maanden oud toen ik haar daar weghaalde en had wel 1 knutsel van haar gekregen in die tijd. Knutsel bestond uit een olvarit-potje (zelf meegebracht) met dochters handjes op papier erop geplakt). Luiers en billendoekjes moesten we zelf aanleveren en toen dochter meer dan alleen een fles mocht, moest ik een uur extra per week betalen voor een broodkorst).

Ik was goedkoper uit bij het kdv zeg maar, dus daar ging dochter dan ook na een half jaar naar toe.
Je moet toestemming krijgen vd woningbouw, die zullen inschatten wat het risico op overlast is. Geen toestemming is dus geen opvang daar, al vindt de gemeente het prima.
Ik heb al wel veel uitgezocht hoor

Risico inventarisatie weet ik, EHBO voor gastouders heb ik al gehaald. En volgens mij is er wel een verschil tussen ZZP-er en gastouder; je kunt beginnen als gastouder en erna verder als ZZP-er (met meer belastingvoordeel).

Woningbouw ga ik dan iig ook even vragen!
Normale huurprijs voor dat soort huizen. Duur is het, maar wel normaal, ze vragen ongeveer overal die bedragen.

Je moet het wel kunnen betalen, anders niet doen.

De kans dat je gastouder bureau van de grond komt en je genoeg kindjes krijgt om daar een leuk salaris van te hebben moet je nog afwachten dus,

Maar het is een huurwoning? Dan zou je in het ergste geval de huur opzeggen en weer kleiner gaan wonen.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Reken eens uit hoeveel je moet werken als je geen toeslag krijgt, is dat een reële uitkomst? Als je dan bijvoorbeeld 40 uur pw 6 kinderen op moet vangen moet ke er echt niet aan beginnen.

Verder mag je een beperkt aantal kinderen van een bepaalde leeftijd opvangen, dus niet 6 babies. En vanaf 4 is het vooral BSO, weinig uren dus.

Luiers en eten zelf laten meenemen of een bijdrage vragen is heel normaal. 1,5 euro pw voor knutselacties vind ik echt bizar.
Het kan de moeite waard zijn om eens met de boekhouder een berekening te maken. Ik begrijp dat je er alleen wil gaan wonen, heb je aftrekposten?

Je zou kunnen overwegen om Gastouder te worden vanuit de ZZP constructie, dan kan je alle kosten die je maakt aftrekken. Zoek ook eens uit of je legeskosten moet betalen in je gemeente, kan zomaar 1250 zijn! Het zou dan kunnen dat je 30.000 verdient maar 20.000 als verzamelinkomen overhoudt, krijg je toch je huurtoeslag.

Wil je van verschillende gezinnen kinderen opvangen? Ik zou als ik alleen woonde vooral proberen om kinderen van onregelmatig werkende ouders in de opvang te krijgen. Die kunnen bijna nergens terecht, zullen ook niet snel overstappen naar een ander, (omdat die onvindbaar zijn) Ander voordeel is natuurlijk dat ze dan bij je kunnen slapen en die uren tellen gewoon door.

Zorg dat je een goedkoop gastouderburo neemt, liefst een grote zodat de betrouwbaarheid wat meer gewaarborgd is. Als de vraagouder veel bemiddelingskosten betaald dan krijg jij minder uurloon. Ik zit bij Mare, als ZZP'er (al hebben ze daar geen bemoeienissen mee). Kan je hiermee vooruit?
Mag je in je eentje (je bent toch alleen of lees ik iets over het hoofd?) wel in zon grote woning wonen?

Ik weet dat waar ik eerst woonde, de woning 'passend' moet zijn...

In je 1tje in een ruime eengezinswoning met 3 slaapkamers...zou nooit als passend gezien worden voor een 1presoonshuishouden.
quote:wished- schreef op 07 augustus 2013 @ 11:05:

Maar het is een huurwoning? Dan zou je in het ergste geval de huur opzeggen en weer kleiner gaan wonen.Moet TO wel eerst even nakijken hoe het zit met de wachttijd/punten bij haar WBV.
Het is inderdaad een huurwoning. Overigens heeft de woning 4 slaapkamers en een zolder en ik ben inderdaad alleen.

Crea: bedankt voor je uitleg! Ik had inderdaad al gekeken naar ZZP-er worden, dat lijkt me inderdaad wel een goede manier. Wat bedoel je met 30.000 verdienen en 20.000 overhouden en toch huurtoeslag? Want het wordt toch berekend vanuit je brutoloon? Of trek je dan kosten er vanaf en geld dat ook door?

Legeskosten heb ik opgezocht, maar dat gaat over bouwvergunningen? Moet je als je als ZZP-er gaat werken, in overleg met de gemeente?

Wilde inderdaad bij gastouderopvang Mare!

Misschien ga ik inderdaad eens in gesprek met een boekhouder

Weet iemand of 't ook mogelijk is om 't een soort van samen met iemand te doen? Ik wil dan dus flexibele opvang bieden, dus altijd, maar wel met iemand samen die dan af en toe een dagje invalt.
Ik ben zelf oppas bij een gezin thuis, maar in mijn geval heb ik er tot nu toe nog niet voor gekozen om gastouder te worden. Het lijkt namelijk niet erg voordelig als je bij iemand thuis oppast.

In de wijk waar ik oppas zijn wel veel gastouders en 1 daarvan verdient 900 per maand en zet daarvan 300 euro per maand opzij voor de belastingdienst! Het GOB, dus ook mare want daar heb ik contact mee gehad, regelt dit niet voor je!! Dus wat je al zei 1/3 van je salaris moet echt opzij gezet worden voor de belastingaangifte.

Succes ermee, ik blijf dit topic volgen. Heb trouwens veel goede verhalen gehoord over GOB mare.
Stel aan inkomen heb je 30.000 verdient als ZZP'er.

Je mag al je uitgaven en kosten aftrekken, te denken aan speelgoed, reiskosten, energie-telefoonkosten, abonnementen, entrees, contributies, inrichtingskosten van je werkruimte, boekhouderkosten.

Dus - 10.000

Dan doet je boekhouder ieder kwartaal aangifte, en uiteindelijk een jaaraangifte. Het kan best zijn dat je verzamelinkomen dan 20.000 is.

Uiteindelijk krijg je dan toch (huur)toeslagen omdat je er dus onder zit.

Legeskosten, tellen sommige gemeentes om een Gastouder te registreren, deze registratie-procedure duurt ook nog eens 2 of 3 maanden voor je mag beginnen!

Als Gastouder moet je altijd een backup hebben, iemand die er binnen een kwartier kan zijn.

Ja, je kan ook samen de opvang doen, zelf als 2 ZZP'ers.(1 ZZP of 1 " gewoon")

1/3 apart zetten, als beginnend ZZP'er heb je veel belastingvoordeel, dan hoef je echt geen 1/3 te betalen. Wel als particulier. Het is wel slim om 1/3 te reserveren voor de belasting, als Je een goede boekhouder hebt dan hoef je dit niet allemaal af te dragen.

In welke regio wil je gaan oppassen?
Bedankt voor je duidelijke uitleg weer! Dat maakt 't een stuk duidelijker allemaal Fijn!

Goed om te weten dat de legekosten dus ook nog 2/3 maanden duurt; daar dus op tijd mee beginnen en niet pas als ik echt wil starten.

Wil in Groningen e.o. ergens iets opstarte.
Als je als ZZP'er start en je wil ook nog in aanmerking blijven komen voor huurtoeslag, dan is het slim om je Gastouder inkomen op een zakelijke rekening te zetten. Stel dat je 22.000 verdient in 1 jaar, dan krijg je geen huurtoeslag omdat je op 1 januari te veel geld hebt. Als je verdienste van het jaar op een zakelijke rekening zet dan wordt het niet mee geteld op 1 januari bij je vermogen. Je doet dan belastingaangifte voor 1 april en hierna zet jij je verdienste van zakelijk naar privé. Je kan dan toch huurtoeslag krijgen over het voorgaande jaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven