Werk & Studie alle pijlers

Gedachten toetsen

14-11-2014 21:41 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zo benieuwd hoe anderen hier nu tegen aan kijken.

Heb op het werk een leuke collega, ze werkt in een andere vestiging, maar probeert al geruime tijd in onze vestiging te komen, voelt voor haar prettiger. Helaas is daar tot nu toe geen gelegenheid voor geweest.

Nu werkt er ook een collega, super lieve meid, heeft inmiddels 2 jaar een jaarcontract gehad en dit zou omgezet moeten worden in vast contract. Vanaf het hoofdkantoor is er opdracht gekomen om wel een vacature uit te doen, omdat interne kandidaten voorrang zouden moeten hebben. Leidinggevende heeft hierop aangegeven de vacature dan heel kort 2 dgn op de borden te zetten en stil te houden, en zo op te stellen dat alleen nu werkzame collega hiervoor in aanmerking zou kunnen komen. een formaliteit werd tegen haar gezegd en ook tegen ons. Zij is ingewerkt, zeer geschikt voor haar functie en ze wilden haar in dienst houden.

Weer een andere collega vond dit blijkbaar niet eerlijk ten opzichte van collega andere vestiging en heeft haar getipt over de vacature. Zij heeft hierop ook gesolliciteerd en leidinggevende kon er niet onderuit haar aan te moeten nemen, gezien zij vast contract heeft en dus voor gaat. Haar is wel aangegeven dat collega die jaarcontract heeft hiermee wel op straat komt te staan. Dat vond ze jammer, maar zij wilde die baan op die plek.

Kan hier geen goed gevoel bij hebben. Zo sneu, collega jaarcontract zou op de baan komen, ging hier ook volledig van uit, zo is het haar ook vertelt, zij mag nu vertrekken, leuke collega andere vestiging komt nu op haar plek, maar ineens vind ik haar niet zo leuk meer.

ze staat volledig in haar recht, maar het voelt voor mij toch wel echt alsof ze de baan van huidige collega inpikt. Terwijl ik tegelijkertijd ook wel denk... ze zag haar kans, wilde dit al heel lang en heeft hem gegrepen. Toch voelt het als een misselijke streek. team is nu verdeeld in twee kampen.. echt heel ongemakkelijke sfeer..

is dit nu miscommunicatie vanuit de leiding hadden zij dit nooit op deze manier mogen communiceren of verdient manier waarop collega nu binnenkomt gewoon echt niet de schoonheidsprijs.
Dat is het verschil tussen zakelijk - en emotioneel denken. Zakelijk gezien heeft deze collega gelijk en heeft ze ook meer recht (vast contract binnen het bedrijf) op deze plek.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Omdat je meer sympathie op kunt brengen voor je collega vind je het niet eerlijk. Echter zo zijn de regels nu eenmaal opgesteld. En als zij niet was getipt, had die collega het wellicht ook opgemerkt. De leiding had je collega geen valse verwachtingen mogen geven. Ze hadden dit moeten kunnen voorzien.
Dit soort dingen moet je echt zakelijk zien.

Dit is niets persoonlijks van de collega van de andere vestiging naar de vertrekkende collega. Natuurlijk mocht zij gewoon solliciteren.

Andersom was het juist oneerlijk geweest als zij geen kans had kunnen maken op de baan die ze al tijden wil omdat de vacature onder de pet was gehouden.

Die enige die iets te verwijten valt is de persoon die de vetrekkende collega heeft wijs gemaakt dat het in kannen en kruiken was.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:Broedkippetje schreef op 14 november 2014 @ 21:46:

Andersom was het juist oneerlijk geweest als zij geen kans had kunnen maken op de baan die ze al tijden wil omdat de vacature onder de pet was gehouden.

Precies en ook dat gebeurt regelmatig.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Tja, zo'n leidinggevende mag er uit van mij. Regeltjes braaf volgen, maar wel vacature stilhouden?

Rattenspel is dit, natuurlijk heeft de vaste collega alle recht. Zij wil graag naar jullie vestiging en haar wordt achterbaks de mogelijkheid onthouden.

Gelukkig is ze getipt. De leidinggevende heeft een zwart streepje achter haar naam. Weg integriteit, prutswerk.

Voor de super lieve meid: jammer, zij was eerst. Doe rustig aan, zo is de harde wereld. Jij komt er ook wel.
Moet zeggen dat eea ook best veranderd is. Werk er inmiddels 10 jaar, ging van een klein bedrijf naar een veel groter bedrijf, daarmee komt er meer " management" binnen en ik kan het geen verbetering vinden. Steeds van die acties die gewoon naar alle partijen niet goed voelen. en veel kwaad bloed zetten. Maar moet heel eerlijk zeggen dat ik leidinggevende hier ook niet op aan durf te spreken, weet niet hoe dat zal vallen.
waarom moet JIJ de leidinggevende hierop aanspreken? Moet hij aan jou verantwoording afleggen? Laat het gaan zwaai de oude collega uit en verwelkom de nieuwe collega. En leer dat je niet moet afgaan op 'het komt wel goed schatje' opmerkingen van deze leidinggevende.
Je zult je er helaas bij neer moeten leggen. Een vacature onder de pet houden is sowieso al van de ratten besnuffeld, en het is maar goed dat er een stokje is gestoken voor dat plannetje. En als het je daar niet meer bevalt moet je gaan solliciteren, of zo.
@forumpje86 Niet goed voelen enzo... Er moet geld worden verdiend, het is geen vriendinnenclubje die gezellig de vaat doen. Een tijdelijke kracht eruit en een vaste erin levert 50.000 per jaar op.

De tijdelijke kracht krijgt er een wereldreferentie bij en kan die cashen, elders helaas.

Jij vindt haar al een leuke collega, komt vast goed.
anoniem_64ce156da242e wijzigde dit bericht op 14-11-2014 22:10
Reden: Tikfout
% gewijzigd
Meer 'management' betekent niet per se ook meer vooruitgang. Je kan de boel namelijk ook kapot managen. Gaat niet alleen op voor dit geval.
De vastheid die je zoekt is even groot als de veranderlijkheid waar jij naar verlangt
@slensor

Daar zit wat in...
Het voelt lullig, maar het is niet alsof jullie tijdelijke collega een plek kan claimen. Ze heeft een contract dat afloopt, dan kun je hopen op verlenging maar als dat er niet inzit (om terechte redenen) dan is het gewoon end of story. Dat staat los van wie die plek dan wel krijgt, ze heeft gewoon een tijdelijk contract dat niet verlengd wordt. Zakelijk en juridisch een hele normale gang van zaken, waar je verder geen enkele rechten aan kan ontlenen.
Ik denk niet dat het een rattenstreek van je leidinggevende was. Jammer dat goedbedoelde acties zo vertaald worden naar slechte bedoelingen. Je leidinggevende had het beste met je tijdelijke collega voor. En terecht. Ze werkte al twee jaar bij jullie en je leidinggevende gunde haar dat vaste contract. Je andere collega zat op een andere afdeling en had al een vast contract, dus een baan. Beide kanten hebben hun gelijk, maar ik denk dat je leidinggevende naast iets abstracts als geld gaat voor mens zijn met goede bedoelingen en juiste intenties. Ik ben er van overtuigd dat zaken doen met menselijkheid en mensen in hun waarde laten uiteindelijk hogere productie oplevert. Er zit geen foute of goede kant aan deze zaak, beide partijen hebben een punt. Je leidinggevende heeft juiste intenties, dus veroordelen als rattenstreek lijkt mij niet eerlijk en niet bevorderlijk voor de sfeer. Hij zal hier wel geleerd hebben. 'Fouten' maken moet je iemand ook gunnen, zolang ze er maar iets van leren. Daar wordt het uiteindelijk alleen maar een betere leidinggevende van. Meteen zulke drastische maatregelen tegen je leidinggevende zoals ze hier worden geopperd doet de zakenwereld alleen maar slecht. Het stagneert het groeiproces van individuen. En uiteindelijk is het de vraag in hoeverre je leidinggevende nu echt fout zit, wetgeving gaat niet altijd boven menselijkheid met juiste intenties.
@springtimerules Wetgeving en regels zijn ook goed bedoeld. Ze houden rekening met alle belangen, en die kunnen tegenstrijdig zijn. Dan de sociale kant: al te sociaal is asociaal.

Even de huidige situatie samenvattend: Tijdelijke kracht is diep teleurgesteld, ze vertrouwde op leidinggevende. Nieuwe kracht begint met een achterstand en is deels niet welkom in haar droombaan. Leidinggevende ziet zich geconfronteerd met twee kampen op de afdeling.

De beginsituatie: Kennelijk is opdracht gegeven van bovenaf dat 1) tijdelijke contracten niet worden verlengd, 2) LG vacature wel mag vervullen, maar vaste krachten hebben voorrang.

Hoe had leidinggevende het kunnen doen:

1) Vertel tijdelijke kracht dat contract niet wordt verlengd. Prijs haar inzet en geef uitstekende referenties mee. Biedt aan te mogen solliciteren onder werktijd. Organiseer een leuk afscheid met heel de afdeling.

2) Verwelkom de nieuwe kracht met heel de afdeling, verdeel de taken en ga aan het werk.

Eindresultaat: een (samen)werkende afdeling en een sollicitante met voorsprong. Iedereen blij, naar omstandigheden.

Volgens mij heel menselijk en zakelijk verantwoord.
Mee eens, sensor. Maar mensen kunnen (inschattings)fouten maken. Een goed bedoelde actie is een actie met goede intenties. Zuur dat het zo negatief uitpakt. Het lijkt mij een leermoment voor de leidinggevende van TO. Die zal dit waarschijnlijk al rot genoeg vinden dat het zo is gelopen. Een beetje vergeven en vergeten, met andere woorden, een beetje menselijkheid doet ook wonderen op de werkvloer. Ik ga er vanuit dat de leidinggevende van TO het volgende keer via jouw stappenplan zal aanpakken. Dat was een betere handelswijze geweest, gezien de regelgeving. Ik vind het toch niet raar dat leidinggevende het logisch vond om collega die al op de afdeling werkte een contract wou aanbieden. Maar handig was het zeker niet. Maar om daar naar zou woest over te worden, dat vind ik niet passend omdat de intenties wel goed waren. Een goed mens dus, die het beter anders had kunnen aanpakken.
@springtimerules Daar ben ik het mee eens, duidelijk een leermoment voor leidinggevende.

Even voor de helderheid: een goed mens? Denk je dat LG een vrouw is? Of gebruik je dit ook voor mannen?

Ik zie een vet probleem voor LG. Niet eerlijk, bereid tot politieke spelletjes, niet gehoorzamend aan de regeltjes, iemand die je altijd (als LG van LG) in de gaten moet houden, want hij/zij is zo menselijk begaand.

Zonder meer te weten, voor mij is LG aanstaand exit: niet te vertrouwen. Laat maar zitten in de shit, de wal keert het schip.

Euhh, woest? Nee, droog exit. ik moet werken en verdienen
Volgens mij is er nu een vacature in de vestiging waar je nieuwe collega vandaan komt.

Misschien dat je vertrekkende collega daar kan solliciteren ?
Niet geschoten is altijd mis

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven