Werk & Studie alle pijlers

Geen verlenging contract en zit in ziektewet

31-10-2009 14:23 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, even een vraagje met betrekking tot het niet verlengen van een contract.

Dit gaat m'n vriendin, zij zit in de ziekte wet en heeft te horen gekregen dat haar contract eind van de maand niet verlengd wordt.

Mag dit zomaar als je in de ziektewet zit en hoe zit dit met eventueel een uitkering ?

Ze wil het liefst zsm weer aan het werk, maar wegens gezondheidsproblemen zal ze dit toch niet gelijk weer kunnen.

Is er iemand die hier verstand van heeft ?

Ze heeft zowiezo Dinsdag afspraak bij het CWI, maar ben gewoon erg nieuwsgierig.

Alvast bedankt !
Ging bij mij hetzelfde. Officieel mag het niet. Maar in sommige gevallen wel. Zo zat ik in mijn geval in een werken/leren traject waarbij ik op kosten van de baas een opleiding volgde. Door mijn ziekte kon ik de opleiding niet meer volgen en dus voldeed ik ook niet meer aan de voorwaarden. En werd ik ontslagen. Wij hebben destijds wel juridische hulp ingeschakeld maar heeft helaas weinig opgeleverd.

Je kunt je melden bij het UWV voor een ziektewet uitkering na ontslag. Wens je vriendin veel sterkte!
Contract loopt van rechtswege af ook als iemand ziek is. Dat mag dus gewoon.

Je vriendin zit nu niet in de ziektewet omdat de werkgever de eerste twee jaar loon moet doorbetalen.

Als ze werkloos wordt en ze voldoet aan de eisen (laatste 5 jaar 4 jaar gewerkt en laatste 36 weken 26 bij werkgever gewerkt) kan ze een uitkering krijgen. Als ze door uitkeringsarts ziek wordt bevonden krijgt ze ziektewet ipv WW. Zodra ze weer in staat is om te werken wordt dat een WW uitkering en heeft ze sollicitatieplicht.
Dank je hompeltje...gaan zowiezo ook bij CWI vragen hoe het zit. Staat mij ook iets bij dat het niet mag, maae zeker weten doe ik het niet...
Dank je Hiltje ! Dus gewoon even bij UWV melden dan, zodra ze weer kan werken zal ze dat ook zeker doen, dus dan hoeven we geen uitkering...
Dank je Hiltje ! Dus gewoon even bij UWV melden dan, zodra ze weer kan werken zal ze dat ook zeker doen, dus dan hoeven we geen uitkering...
Maar natuurlijk mag dat wel. Van te voren spreek je af tot wanneer het contract loopt. Daarna kan de werkgever als hij nog langer van je diensten gebruik wil maken een nieuw contract aanbieden. Dat hoeft hij natuurlijk niet te doen. Het zou toch gek zijn als hij opeens een nieuw MOET aanbieden omdat je ziek bent?

De werkgever moet je vriendin ziek uit dienst melden. Je vriendin krijgt dan zolang ze ziek is een ziektewet uitkering. Zodra ze weer beter is krijgt ze, als ze aan de voorwaarden voldoet, een ww uitkering.

Bij het CWI zullen ze je vriendin precies kunnen vertellen wat ze moet doen om voor de ziektewet en ww uitkering in aanmerking te komen.
quote:hiltje schreef op 31 oktober 2009 @ 14:33:

Contract loopt van rechtswege af ook als iemand ziek is. Dat mag dus gewoon.

Je vriendin zit nu niet in de ziektewet omdat de werkgever de eerste twee jaar loon moet doorbetalen.

Als ze werkloos wordt en ze voldoet aan de eisen (laatste 5 jaar 4 jaar gewerkt en laatste 36 weken 26 bij werkgever gewerkt) kan ze een uitkering krijgen. Als ze door uitkeringsarts ziek wordt bevonden krijgt ze ziektewet ipv WW. Zodra ze weer in staat is om te werken wordt dat een WW uitkering en heeft ze sollicitatieplicht.

Je moet toch eerst 2 jaar ziek zijn voor je contract afloopt? Ik was een maandje ziek, toen werd ik er al uitgeknikkerd. Ik weet niet wat de situatie in TO's vriendin dr geval is maar in de meeste gevallen mag een werkgever niet ontslaan tijdens ziekte. Vaak zie je dan dat er wegpest taferelen gaan ontstaan of er met smoesjes word aangestuurd op een vrijwillig onslag.Dat moet je uiteraard NOOIT doen, dan heb je nergens recht op.

Laat je nog ff weten hoe het afloopt maandag ?
quote:Mariejan schreef op 31 oktober 2009 @ 14:37:

Maar natuurlijk mag dat wel. Van te voren spreek je af tot wanneer het contract loopt. Daarna kan de werkgever als hij nog langer van je diensten gebruik wil maken een nieuw contract aanbieden. Dat hoeft hij natuurlijk niet te doen. Het zou toch gek zijn als hij opeens een nieuw MOET aanbieden omdat je ziek bent?

De werkgever moet je vriendin ziek uit dienst melden. Je vriendin krijgt dan zolang ze ziek is een ziektewet uitkering. Zodra ze weer beter is krijgt ze, als ze aan de voorwaarden voldoet, een ww uitkering.

Bij het CWI zullen ze je vriendin precies kunnen vertellen wat ze moet doen om voor de ziektewet en ww uitkering in aanmerking te komen.Sorry ik heb iets over het hoofd gezien. Het gaat hier om een contract verlenging. Dan denk ik inderdaad dat je vriendin weinig kans maakt. Je zou bij het juridisch loket nog eens kunnen vragen voor de zekerheid. Verder zou ik ook ff checken of haar werkgever haar wel echt ziek uit dienst heeft gemeld. Was mijn werkgever vergeten waardoor er met uitbetaling bij UWV nogal wat gedoe ontstond.
Dank voor alle snelle reakties...!

Laat wel even weten hoe het afloopt, gesprek is Dinsdag.
Dit mag gewoon,dit is niet ontslaan maar gewoon het contract niet verlengen.Zou mooi zijn als iedereen waar het contract niet verlengd wordt gewoon de ziektewet in zou gaan...zo werkt het niet.Werkgever hoeft geen contract te verlengen,ongeacht of je ziek bent.
kijk altijd wat je hebt en niet wat je niet hebt...
Wat al gezegd is, het gaat hier niet om het ontslaan van iemand, het gaat hier om het van rechtswege aflopen van een contract.

Een werkgever is niet verplicht een nieuw contract aan te bieden in zo'n geval.
quote:AngelsByMySide schreef op 31 oktober 2009 @ 14:36:

Dank je Hiltje ! Dus gewoon even bij UWV melden dan, zodra ze weer kan werken zal ze dat ook zeker doen, dus dan hoeven we geen uitkering...Zij moet zich onmiddellijk melden bij UWV en werkgever moet haar ziek uit dienst melden. Normaal gesproken neemt UWV de reïntegratieinspanninngen van werkgever over.
Inderdaad meld dit bij het UWV stuur alle kopie loonstrookjes mee van de afgelopen 12 maanden en kopie jaarcontract.

Haar werkgever moet haar ook ziek uit dienst melden. Vraag of ze een kopie kan krijgen hiervan bij haar werkgever,anders duur het een paar maanden voordat het uwv tot uitbetalen gaat.

Mocht ze van het uwv niet binnen een maand na afloop van contract werkgever geen geld hebben,vraag of ze er spoed achter willen zetten,anders een klacht indienen bij het UWV Wil het vaak wel bespoedigen!!

http://www.uwv.nl/particu ... lacht-indienen/index.aspx

Haar contract loopt af en dat is niet ontslaan.

Als ze een vast contract heeft en ze is ziek dan kan ze ook worden ontslagen,maar alleen met een vergoeding van de kantonrechter.

Die vaak ook nog hoger is omdat iemand ziek is. Via het CWI lukt dan niet,want dan loop je op de wet vast dat het verboden is om iemand te onslaan die ziek is De werkgever krijgt geen ontslagvergunning van het CWI. Je krijgt bij het CWI ook geen vergoeding als je werkgever een ontslagvergunning krijgt. Via de kantonrechter is het dus wel mogelijk iemand te onslaan met een vast contract die ziek is. Maar dan krijg je een vergoeding.

Mocht ze ook voor het uwv ziek zijn,dat bepaalt de bedrijfsarts. Dan krijgt ze een vangnet uitkering. Dat is 70% van haar laatst verdiende loon plus haar vakantie geld. Dit wordt elke week betaald.

Straks kan het niet meer omdat ze dan gewoon in de ww komt ik dacht per 1 januari 2010 Als je per 1 januari dan ziek uit dienst gaat,dan krijg je ww en geen vangnet uitkering. Dan kom je gewoon in de ww terecht ondanks dat je ziek bent.

Als het voor 1 januari is.

Dan kom je na 2 jaar ziek zien of in de wia (vroegere wao) of in de ww.

Daarom past men deze wet aan,want veel oudere gingen zich ziek melden konden 2 jaar in de ziektewet komen en daarna 2.5 jaar in de ww. Het CDA kabinet wil dat je zo spoedig mogelijk in de bijstand terecht komt. En niet 4.5 jaar 70% van je laatst verdiende loon krijgt.
Ik ga per juni 2010 ziek uit dienst. Krijg ik dan een ziektewetuitkering? een WIA of WW. Iemand enig idee? ik wordt niet veel wijzer van de UWV site. Ik zal morgen sowieso wel even gaan bellen.

Feit is dat ik volgens ARBO ongeschikt ben geworden voor mijn voorgaande soort werk. Ik ben niet meer in staat dit werk (ooit) weer te gaan hervatten. Ik weet niet of ik daarom "ziek" zal worden verklaard of niet?

Ik weet gewoon niet zo goed welke weg ik moet bewandelen en wat ik nu precies aan moet gaan geven bij UWV.
ps: ik ben ziek sinds september 2009
Eerst krijg je 2 jaar een ziektewet uitkering, daarna krijg je WIA als je wordt afgekeurd.
Ik heb uwv gebeld. Mijn werkgever moet mij "ziek uit dienst" melden 1 week voor mijn contract afloopt en uwv neemt dan contact op met mij.

Ik hoef zelf dus nu niks te doen.
Als je arbeidsovereenkomst eindigt en je hebt recht op een WW uitkering, dan heb je dan recht op een Ziektewetuitkering.

WIA is pas aan de orde als je 2 jaar ziek bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven