Werk & Studie alle pijlers

Geld Lenen Duo

07-07-2020 09:18 19 berichten
Ik heb een vraagje wat betreft lenen op duo, ik begin straks na de vakantie weer met een opleiding maar met lenen ben ik helemaal niet bekend. Kan ik voor bijv 3 maanden naast mijn studifinanciering+aanvullende beurs lenen? en kan ik na die 3maand de lening ook stopzetten maar wel de studiefinanciering+aanvullende beurs behouden?
Alle reacties Link kopieren
Bel even joh.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Kijk op hun site en bel anders even. Niemand weet hier een antwoord op. Jij kent jouw situatie, leeftijd, inkomen van jou of je ouders ect.
Alle reacties Link kopieren
Dit hangt ervanaf of je in het nieuwe of oude leenstelsel valt, ten eerste. In het nieuwe stelsel kun je het bedrag wat je leent altijd veranderen. Aanvullende beurs staat vast. Het oude stelsel ben ik niet bekend mee.
Alle reacties Link kopieren
Ja, je kunt de lening altijd weer stopzetten. Hou je er wel rekening mee dat de gewone studiefinanciering ook een lening is (bij hbo/wo altijd, bij mbo wordt het geloof ik alsnog een gift als je je diploma op tijd haalt).
Alle reacties Link kopieren
Kijk op de website van DUO of bel ze even. Wantrouw elk antwoord dat hier wordt gegeven.
Alle reacties Link kopieren
Liebeskind² schreef:
07-07-2020 09:19
Bel even joh.
Laat dat even maar weg.
Vorige week dagelijks geprobeerd contact te krijgen en het is me vrijdag eindelijk gelukt na 30 minuten in de wacht te hebben gehangen
Alle reacties Link kopieren
Van de DUO-site:

Lening
Hebt u extra geld nodig voor uw opleiding? Dan kunt u lenen. U hoeft niet maximaal te lenen, minder mag ook. Dit bepaalt u zelf. U kunt uw lening maandelijks aanpassen of opzeggen. De lening moet u na uw opleiding altijd terugbetalen, met rente.
nausicaa schreef:
07-07-2020 09:44
Ja, je kunt de lening altijd weer stopzetten. Hou je er wel rekening mee dat de gewone studiefinanciering ook een lening is (bij hbo/wo altijd, bij mbo wordt het geloof ik alsnog een gift als je je diploma op tijd haalt).
Ik snap nog steeds niet waarom het bij het MBO geen lening is en het HBO wel.
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
07-07-2020 11:11
Ik snap nog steeds niet waarom het bij het MBO geen lening is en het HBO wel.
Volgens mij is het idee dat je bij een hbo opleiding al een langere ‘vooropleiding’ gefinancierd hebt gekregen. Terwijl je op mbo vaak nog simpelweg leerplichtig bent en nog geen basis kwalificatie hebt.

Dat klopt vaak ook wel natuurlijk, maar is wel zuur voor 16 jarigen die naar het hbo gaan na een heel snel havo traject en een klas overslaan oid.
Tess1981 schreef:
07-07-2020 11:11
Ik snap nog steeds niet waarom het bij het MBO geen lening is en het HBO wel.
Omdat ze handen nodig hadden in de economie.

Maar als het goed is gaat hele leenstelsel eindelijk eerdaags weer op de schop. Hoop dat ze het begraven.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
07-07-2020 12:40
Omdat ze handen nodig hadden in de economie.

Maar als het goed is gaat hele leenstelsel eindelijk eerdaags weer op de schop. Hoop dat ze het begraven.
Ik ook want dochter wil graag HBO gaan doen na haar MBO4 opleiding maar her feit dat alles een lening is houdt haar tegen.
Alle reacties Link kopieren
Wel doen! Niet laten tegenhouden door een lening. Het was me dubbel en dwars waard.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
07-07-2020 14:52
Ik ook want dochter wil graag HBO gaan doen na haar MBO4 opleiding maar her feit dat alles een lening is houdt haar tegen.
Je hoeft niet te lenen hoor. Het kan. Mijn oudste heeft nooit geleend. Wij betaalden collegegeld en ze woonde thuis. Voor de rest had ze bijbaantje.

Mbo is alleen basisbeurs een gift.
poldervrouw wijzigde dit bericht op 07-07-2020 18:16
0.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
07-07-2020 16:01
Je hoeft niet te lenen hoor. Het kan. Mijn kuste heeft nooit geleend. Wij betaalden collegegeld en ze woonde thuis. Voor de rest had ze bijbaantje.

Mbo is alleen basisbeurs een gift.
Zit afgekeurd in de bijstand dus haar helpen is helaas geen optie.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
07-07-2020 16:09
Zit afgekeurd in de bijstand dus haar helpen is helaas geen optie.
Dan lenen. Simpel. Het is een investering in je toekomst. Rente is laag.

Studie in de buurt volgen ipv uit huis gaan
Bijbaan en niet alles willen dan komt het heus goed.
nausicaa schreef:
07-07-2020 12:18
Volgens mij is het idee dat je bij een hbo opleiding al een langere ‘vooropleiding’ gefinancierd hebt gekregen. Terwijl je op mbo vaak nog simpelweg leerplichtig bent en nog geen basis kwalificatie hebt.

Dat klopt vaak ook wel natuurlijk, maar is wel zuur voor 16 jarigen die naar het hbo gaan na een heel snel havo traject en een klas overslaan oid.
Maar is eigenlijk heel raar. Mijn zoon is een erg vroege leerling en was 16 toen hij naar het HBO ging. Heeft 5 jaar over de HAVO gedaan. Dat is dus 1 jaar langer als een vooropleiding voor het MBO. Bij het MBO krijg je alleen 4 jaar lang wel studiefinanciering dat is altijd nog 3 jaar langer tegemoetkoming dan iemand die de HAVO gedaan heeft. Zoon woont nog thuis en wij betalen zijn schoolgeld. Hij wordt over een paar maanden 18 en zal dan een hoop extra kosten hebben. Nu is hij niet vies van werken dus dat scheelt wel maar ergens is het wel oneerlijk.
granny71 schreef:
07-07-2020 14:52
Ik ook want dochter wil graag HBO gaan doen na haar MBO4 opleiding maar her feit dat alles een lening is houdt haar tegen.
Ze zou er een baantje naast kunnen zoeken zodat ze niet zo veel hoeft te lenen. Mijn zoon verdient aardig wat bij.
granny71 schreef:
07-07-2020 10:41
Laat dat even maar weg.
Vorige week dagelijks geprobeerd contact te krijgen en het is me vrijdag eindelijk gelukt na 30 minuten in de wacht te hebben gehangen
Haha dat dus. Kwam er ook met geen mogelijkheid tussen dus ik dacht vraag zo vast even wat reacties zodat ik een beetje weet hoe het zit. Inmiddels is het gelukt, toch bedankt voor de reacties. :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven