Getuigschrift vragen?
donderdag 22 september 2011 om 08:36
Van mijn vorige werkgevers heb ik (positieve) getuigschriften ontvangen. Ik ben daar zelf weggegaan.
Mijn contract wordt bij mijn huidige werkgever niet verlengd. Is het verstandig om om een getuigschrift te vragen? Als het goed is mogen ze geen negatief getuigschrift meegeven. Maar wat heb ik aan een neutraal getuigschrift? Daar staat dan in dat ik er gewerkt heb. Kan ik dit ergens voor nodig hebben? Staat er dan wel in dat zij het contract niet verlengd hebben?
Mijn contract wordt bij mijn huidige werkgever niet verlengd. Is het verstandig om om een getuigschrift te vragen? Als het goed is mogen ze geen negatief getuigschrift meegeven. Maar wat heb ik aan een neutraal getuigschrift? Daar staat dan in dat ik er gewerkt heb. Kan ik dit ergens voor nodig hebben? Staat er dan wel in dat zij het contract niet verlengd hebben?
donderdag 22 september 2011 om 08:54
Ik zou altijd een getuigschrift vragen. Als ze niets positiefs over je willen zeggen is een getuigschrift gewoon een bevestiging van je CV.
Iets negattiefs mogen ze inderdaad niet over je schrijven dan is het meestal alleen maar vanaf wanneer en tot wanneer je er hebt gewerkt en welke functie hebt bekleed binnen de organisatie.
Iets negattiefs mogen ze inderdaad niet over je schrijven dan is het meestal alleen maar vanaf wanneer en tot wanneer je er hebt gewerkt en welke functie hebt bekleed binnen de organisatie.
donderdag 22 september 2011 om 09:37
Meestal wordt de reden omschreven als ;
Wegens crisis e.d./re-organisatie is huppeldepup op die en die datum niet meer bij ons in dienst. Huppeldepup bekleedde die en die functie in onze organisatie.
Klaar.
Maar mijn ervaring is dat er vaak niet eens gekeken wordt naar de getuigschriften, en dat er tijdens het gesprek naar gevraagd wordt. Ik zeg dan altijd dat ik iets anders wilde gaan doen bijvoorbeeld.
Wegens crisis e.d./re-organisatie is huppeldepup op die en die datum niet meer bij ons in dienst. Huppeldepup bekleedde die en die functie in onze organisatie.
Klaar.
Maar mijn ervaring is dat er vaak niet eens gekeken wordt naar de getuigschriften, en dat er tijdens het gesprek naar gevraagd wordt. Ik zeg dan altijd dat ik iets anders wilde gaan doen bijvoorbeeld.
donderdag 22 september 2011 om 12:20
Volgens mij heeft een getuigschrift tegenwoordig geen enkele waarde meer bij een sollicitatie. Als je solliciteert en er wordt om een referentie gevraagd, dan zou ik (van tevoren) hiervoor iemand van je vorige werk benaderen. Dan kunnen ze hem/haar bellen voor een reactie. En zelfs dat doen werkgevers vaak niet omdat ze weten dat je geen referentie zou opgeven als die zich negatief over je zal uitlaten.
vrijdag 23 september 2011 om 15:17
Ik zou zeker een getuigschrift vragen. Er wordt tijdens een gesprek toch gevraag naar mensen/telefoonnummers om referenties te checken (zowel bij veel bedrijven als bij uitzendbureaus).
Als ik dit zo lees zou het misschien niet wenselijk zijn als een toekomstig werkgever je oude werkgever opbelt.
Door een getuigschrift te overleggen kun je dit voorkomen.
Als ik dit zo lees zou het misschien niet wenselijk zijn als een toekomstig werkgever je oude werkgever opbelt.
Door een getuigschrift te overleggen kun je dit voorkomen.