Werk & Studie alle pijlers

Goed in taal

03-02-2010 18:42 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben momenteel op zoek naar een baan (huidig contract wordt niet verlengd) en omdat ik er alles aan wil doen om geen ww aan te moeten vragen wil ik me vast oriënteren op evt functies buiten mijn opleiding of werkervaring.

Ik ben erg goed in Nederlandse taal (al is het natuurlijk niet foutloos) en vind dit ook leuk. Wat voor functies zouden hier bij aansluiten? Een opleiding volgen is geen optie vanwege financiële verplichtingen, dus leraar etc is geen optie.
webredacteur? redactionele functie bij een krant/tijdschrift?
Ik denk dat je dan wel (tenminste) foutloos moet kunnen schrijven tinker_bell!
Met niet helemaal foutloos bedoel ik dat ik ook niet altijd die instinkers weet die in het Nationale Dictee enz genoemd wordt.

Met word/wordt, hun/hen, jou/jouw etc maak ik echt geen fouten.
Wat bedoel je als je zegt dat je goed bent in de Nederlandse taal? Spreek je goed Nederlands? Heb je een grote woordenschat, ben je goed in etymologie, kan je goed schrijven of juist spreken? Kun je exceptioneel goed spellen? Kun je snel typen? Notuleren? Weet je veel van de Nederlandse grammatica?

Nederlands is nogal breed; om beroepsadvies te kunnen geven is het handig als je voor jezelf duidelijk hebt waar je precies goed in bent
Wat voor opleiding heb je afgerond? En wat voor talen spreek je (eventueel) nog meer? Wat voor werkervaring heb je? En hoe lang?
ok! In dat geval: tekschrijver voor reclamecampagnes of bv. gebruiksaanwijzingen ed.? Of corrector (.... eh.. geen flauw idee hoe het heet, iemand die teksten van anderen nakijkt)?

Heb je wel een opleiding of studie gevolgd? Op welk niveau?
quote:Margaretha2 schreef op 03 februari 2010 @ 18:53:

Of corrector (.... eh.. geen flauw idee hoe het heet, iemand die teksten van anderen nakijkt)? Teksten redigeren?
Ben je alleen goed in spelling/gramatica of kan je ook goed schrijven? En heb je al nagedacht hoe je toekomstige werkgevers kunt aantonen dat jij een taalwonder bent. Heb je diploma's of een portfolio.
http://www.teksttalenten. ... J7KhfPe1p8CFQ1f4wodvE2sdA
Ben je neerlandicus?
Age is mind over matter, if you don\'t mind is doesn\'t matter
Wat bedoel je als je zegt dat je erg goed bent in Nederlandse taal?

Ik denk dat bijna elke Nederlander goed is in de Nederlandse taal. Men kan uitblinken in spelling, schrijfstijl of iets anders..

Als ik je OP lees zie ik in jou geen uitblinker.
Opleiding is HBO toerisme, werkervaring van 2jr in Online marketing.

Ben druk in die richting aan het solliciteren, maar bijna overal hebben ze net mensen aangenomen dus wil ik wat verder kijken al blijf ik het natuurlijk proberen.
http://studiekeuze.school ... on.aspx?occupationid=1117
quote:Ilsie schreef op 03 februari 2010 @ 18:50:

Met niet helemaal foutloos bedoel ik dat ik ook niet altijd die instinkers weet die in het Nationale Dictee enz genoemd wordt.

Met word/wordt, hun/hen, jou/jouw etc maak ik echt geen fouten.

instinkers = meervoud, dus wordt moet zijn worden

en ik denk dat je 'instinkers' herkent of signaleert i.p.v. weet
Helaas is het ook moeilijk in de tekstschrijversbranche... zeker als je geen ervaring hebt.
Waarom is je Nederlands "natuurlijk niet foutloos"?

Dat lijkt me toch een vereiste als je iets met deze taal wilt doen.
Hocus Pocus en 2 topics werden één.

Vandaar dat mijn reactie nu nogal mosterd is.
Ik ben aan het kijken welke mogelijkheden er nog meer zijn naast de werkervaring die ik heb. Het kan dus ook best zijn dat ik tot de conclusie kom dat mijn 'goed' niet goed genoeg is

Ik internet op m'n telefoon dus vandaar mijn fouten en beperkte aanvullende informatie, al is die fout medje noemt gewoon dom.

Zal vandaag hier niet meer reageren ivm vreselijke hoofdpijn, maar alvast bedankt voor jullie reacties.
Ilsie, met HBO Toerisme kun je veel verschillende richtingen uit. Ik neem aan dat je buiten je nederlands ook nog andere talen spreekt? Mischien is het dan wel een idee te kijken wat je daarmee kunt. Ik heb MTRO toerisme gedaan en heb onder andere gewerkt in een hotel, op de luchthaven (eerst normaal grondstewardess, daarna Supervisor) bij een incoming reisbureau, op een patentafdeling (heel iets anders :-)) en nu geef ik advies aan mensen die in Oostenrijk op vakantie willen. (geen reisburo, meer reclame en toerisme gecombineerd). Ik spreek 4 talen, en dat is alijd wel gevraagd, en je kunt er veel kanten mee op. Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven