Werk & Studie alle pijlers

Gratis werken voor een goed doel ja of nee?

23-04-2018 13:08 153 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zzp-er en maak onder andere websites, huisstijlen en illustraties. En natuurlijk krijg ik regelmatig de vraag of ik voor een club/goed doel/ stichting even een website/logo/foldertje/plaatje enz kan maken.
Ik werd dit behoorlijk zat.

Meestal gaat het via een goede bekende en ik vind nee zeggen erg lastig.

Op zich zijn het altijd de lastigste klanten. Hebben allerlei eisen en als het niet werkt ben ik de schuldige. Website uit de lucht dan krijg ik boze mail. En meestal ligt dat niet aan mij.

En nooit word ik fatsoenlijk bedankt eigenlijk.
En het gekke is drukkers hoeven het nooit gratis te doen, en de provider waar die websites draaien worden ook gewoon betaald.

Maar ja ik werd dit weekend gebeld door een oude vriend die bij een goed doel helpt (een doel waar ik zelf een goed gevoel bij heb in ieder geval) die een website nodig hebben, of in ieder geval iemand die ze met de huidige website zou kunnen helpen. Het kost (zegt hij) bijna geen tijd en ze zouden er echt enorm mee uit de brand worden geholpen.
Ik vermoed dat het om veel meer inzet gaat dan dat.

Ik begrijp ook wel dat ze geen geld in zoiets als een website kunnen steken, en het doel waar het voor is is en nodig en goed doel (vind ik).

Ik heb nog geen ja gezegd, maar hij verwacht wel dat ik het deze week laat weten.

Ik ben nu in enorme tweestrijd of ik dit wel wil doen.
Wat die oude vriend betreft, ik had hem jaren niet meer gesproken, ben als laatste keer bij zijn toen nieuwe huis geweest waar hij nu 3 jaar woont. Ik had hem nog twee uitgenodigd voor een expositie van mij maar daar kwam hij niet. Erna is het stil gebleven.

Wat zouden jullie doen?
Vraag eens aan ieder ander of zij hun werk in hun vrije tijd, gratis dus, voor jou willen doen.

Nee zeggen is écht niet erg!
ghostly41 schreef:
23-04-2018 13:30
Ik heb een tijd geleden tegen een redelijke bedrag iets voor een heel groot goed doel gedaan. Bij de vervolgklus gingen ze ineens zeuren over mijn (heel redelijke) tarief en uren. Maar ondertussen wel allerlei duurbetaalde communicatie/marketing adviseurs inhuren....
Gadver. Nog een trap na ook.
Gewoon nee sorry, ik heb er geen tijd voor.
redbulletje schreef:
23-04-2018 13:10
En om deze reden natuurlijk al helemaal niet!
Mee eens. Nu weet hij je opeens wel te vinden?

Je doet zo te lezen vaak wat voor goede doelen. Je mag soms ook nee zeggen.
Nee dus. Ik vind het altijd zo bijzonder dat ze wel kunnen inschatten dat het bijna geen werk is, maar het niet zelf kunnen. Hoe weet je dat hoeveel werk het is? Want ze willen vaak wel even een inschijfformuliertje, iDeal linkje, ingebouwde zoekfunctie, etc.

Hier wordt het alleen nog gedaan als we zelf/of de kinderen actief betrokken zijn bij een goed doel of vereniging. Zo niet: minimaal tegen gereduceerd tarief.
Alle reacties Link kopieren
ghostly41 schreef:
23-04-2018 13:30
Ik heb een tijd geleden tegen een redelijke bedrag iets voor een heel groot goed doel gedaan. Bij de vervolgklus gingen ze ineens zeuren over mijn (heel redelijke) tarief en uren. Maar ondertussen wel allerlei duurbetaalde communicatie/marketing adviseurs inhuren....
Precies dit heb ik dus ook aan de hand gehad.
Zat ik met het vervolgtraject ineens met een dure consultant pipo aan tafel die precies wist hoe de volgende site er uit zou zien, terwijl ik het ontwerp al had want die zou precies op de eerste lijken behalve de kleur.
Maar die kleine aanpassingen di hij voor zich zag waren toch niet zo moeilijk?! Dat kon er voor die prijs wel bij toch?

Niet gedaan en nog steeds blij met mijn keuze.

Dit ga ik dus ook niet doen!
Bedankt voor jullie inzichten.
Zal ik even bellen voor je, als je dat vervelend vind? Als zijnde assistent van jou. Ik doe het gratis. :-D
En waarschijnlijk haalt die vriend van je z'n schouders op en gaat op zoek naar het volgende 'slachtoffer'.
Alle reacties Link kopieren
clemance schreef:
23-04-2018 13:37
Zal ik even bellen voor je, als je dat vervelend vind? Als zijnde assistent van jou. Ik doe het gratis. :-D
:-D
Alle reacties Link kopieren
Offerte opmaken, deze laten zien. Vragen wat zij er tegenover stellen. Als dat niks is, gaat de hele boel niet door. Waarom moet jij wel inleveren en zij niet.

Ik doe wel eens fotoshoots voor familie, vind ik zelf leuk om te doen, hoef ik niks voor te hebben maar krijg soms wel eens een tegoedbon.Ik maak ook wel eens een website, ook alleen voor familie, voor vrienden reken ik gewoon een uurtarief, vinden ze dat niks, dan zoeken ze maar een ander.

Mijn partner is een IT'er als die haar gang gaat, dan zit ze elke avond bij iemand anders de pc na te kijken en op te schonen. Mijn broertje is een tijdje automonteur geweest, die prutste op zaterdag nog wel eens aan mn auto, maar altijd als hij daar zin in zat. Elkaar helpen is prima, en bij familie hoeft er niets tegenover te staan. Maar anderen mogen er gewoon voor betalen. Voor niets gaat de zon op, maar daar blijft het ook bij.
Alle reacties Link kopieren
TO, als ik het zo lees, heb je er geen zin in. Dus gewoon niet doen.
Gewoon eerlijk tegen die kennis zeggen, dat je het goede doel een warm hart toedraagt, maar dat je gewoon niet gratis kunt doen. Je krijgt dit soort verzoeken gewoon te vaak en je wilt iedereen gelijk/eerlijk behandelen, dus daarom kan het niet gratis.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
clemance schreef:
23-04-2018 13:38
En waarschijnlijk haalt die vriend van je z'n schouders op en gaat op zoek naar het volgende 'slachtoffer'.
Dat zal best kunnen. En dit vind ik ook een prima inzicht eigenlijk.

Pff wat stom dat ik me er zo over op zit te winden...
Alle reacties Link kopieren
Ik doe wel wat dingen gratis, als ik er zin in heb.
Vriend met een klein antiquariaatje, schrijf ik wel teksten voor etc. Of ik help de sportvereniging met een goeie brief schrijven, dat soort dingen.

Maar ook wel eens met slaan deuren ergens weggegaan, omdat ik mijn tijd gratis inzette. Mijn netwerk had ingeschakeld (gratis) en de andere kant belachelijke eisen ging stellen en dacht me opdracht te kunnen geven.
Dan ben ik er ook snel klaar mee
Alle reacties Link kopieren
De bakker werkt toch ook niet gratis?
Nee.

En jouw link op de website hoeft ook niet veel waard te zijn. Stel dat ze nadat jij de website klaar hebt ineens dingen gaan zitten veranderen (of nooit updaten) of stel dat de content boordevol spelfouten staat. En dan staat er een link naar jou op de pagina.
Afbeelding
Gelukspopje schreef:
23-04-2018 13:39
Dat zal best kunnen. En dit vind ik ook een prima inzicht eigenlijk.

Pff wat stom dat ik me er zo over op zit te winden...
Een stukje van die opwinding, is ook jouw ergernis over hun brutaliteit, en dat jij nu vanwege hun brutaliteit met een rotgevoel in je maag zit. Want je zegt nee tegen het goede doel (de dakloze katten, of demente bejaarden, of uitstervende moerasvlinders), wat moet je dan een on-mens zijn (niet dus he).
Alle reacties Link kopieren
MermaidPusheen schreef:
23-04-2018 13:42
De bakker werkt toch ook niet gratis?
maar ook een bakker sponsort wel eens een goed doel
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
23-04-2018 14:04
maar ook een bakker sponsort wel eens een goed doel
Dmv geld of het leveren van 10 broden ofzo... dat schept duidelijkheid. Als creatief ben je altijd de sjaak... en wordt een projectje van 10u ineens 40u omdat het toch anders moet, nog een pagina erbij, aanpassing hier, aanpassing daar, toch een nieuw logootje....
Alle reacties Link kopieren
ghostly41 schreef:
23-04-2018 14:13
Dmv geld of het leveren van 10 broden ofzo... dat schept duidelijkheid. Als creatief ben je altijd de sjaak... en wordt een projectje van 10u ineens 40u omdat het toch anders moet, nog een pagina erbij, aanpassing hier, aanpassing daar, toch een nieuw logootje....
dat is gewoon een kwestie van assertiviteit (maar daar zijn creatievelingen vaak niet zo goed in)
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
23-04-2018 14:15
dat is gewoon een kwestie van assertiviteit (maar daar zijn creatievelingen vaak niet zo goed in)
Dat klopt zeker.
Maar ook het gemis aan besef hoeveel tijd iets kost. Een logootje schud je meestal niet zo uit je mouw. Een website al helemaal niet. Zelfs niet met al die handige tools waarmee iedereen het kan.
En ik heb in mijn leven nog nooit een openbaar bedankje gekregen voor het maken van zoiets en dan krijgt iemand die een paar uurtjes helpt met een activiteit ineens wel een bos bloemen.
Dat is bij mij enorm gaan schuren. Bij een club waar ik de site voor maakte (en zelf sportte) heb ik dat aangekaart en dat werd op zijn zachts gezegd niet zo gewaardeerd. Dat ik dat niet over had voor ze! Ik was maar ondankbaar...
Alle reacties Link kopieren
Gelukspopje schreef:
23-04-2018 14:23
Dat klopt zeker.
Maar ook het gemis aan besef hoeveel tijd iets kost. Een logootje schud je meestal niet zo uit je mouw. Een website al helemaal niet. Zelfs niet met al die handige tools waarmee iedereen het kan.
En ik heb in mijn leven nog nooit een openbaar bedankje gekregen voor het maken van zoiets en dan krijgt iemand die een paar uurtjes helpt met een activiteit ineens wel een bos bloemen.
Dat is bij mij enorm gaan schuren. Bij een club waar ik de site voor maakte (en zelf sportte) heb ik dat aangekaart en dat werd op zijn zachts gezegd niet zo gewaardeerd. Dat ik dat niet over had voor ze! Ik was maar ondankbaar...
ben ik wel met je eens hoor
en vaak zitten in besturen ook vaak mensen die zelf niet zoveel 'kunnen' maar wel denken er verstand van te hebben
"too many chiefs not enough indians"

ik maak duidelijke afspraken. en kan tegenwoordig heel charmant, gruwelijk assertief zijn. Werkt goed
Alle reacties Link kopieren
Nee. Jouw schoorsteen moet ook roken.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het altijd zo schaamteloos dat vage bekenden ( want dat is hij, niets meer) opeens na jaren weer contact zoeken met de vraag of je iets kunt doen. Voor niks uiteraard

Ik zou hem gewoon je prijslijst mailen

Je bent geen liefdadigheidsinstelling he, die vent werkt zelf ook niet voor niets bij zijn baas
Alle reacties Link kopieren
clemance schreef:
23-04-2018 13:46
Een stukje van die opwinding, is ook jouw ergernis over hun brutaliteit, en dat jij nu vanwege hun brutaliteit met een rotgevoel in je maag zit. Want je zegt nee tegen het goede doel (de dakloze katten, of demente bejaarden, of uitstervende moerasvlinders), wat moet je dan een on-mens zijn (niet dus he).
Dit dus.
Maar ergens heeft TO ook wel de ruimte gegeven waardoor men de indruk kreeg dit soort verzoeken tot gratis diensten bij TO neer te kunnen leggen.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven