Werk & Studie alle pijlers

Gratis werken voor een goed doel ja of nee?

23-04-2018 13:08 153 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zzp-er en maak onder andere websites, huisstijlen en illustraties. En natuurlijk krijg ik regelmatig de vraag of ik voor een club/goed doel/ stichting even een website/logo/foldertje/plaatje enz kan maken.
Ik werd dit behoorlijk zat.

Meestal gaat het via een goede bekende en ik vind nee zeggen erg lastig.

Op zich zijn het altijd de lastigste klanten. Hebben allerlei eisen en als het niet werkt ben ik de schuldige. Website uit de lucht dan krijg ik boze mail. En meestal ligt dat niet aan mij.

En nooit word ik fatsoenlijk bedankt eigenlijk.
En het gekke is drukkers hoeven het nooit gratis te doen, en de provider waar die websites draaien worden ook gewoon betaald.

Maar ja ik werd dit weekend gebeld door een oude vriend die bij een goed doel helpt (een doel waar ik zelf een goed gevoel bij heb in ieder geval) die een website nodig hebben, of in ieder geval iemand die ze met de huidige website zou kunnen helpen. Het kost (zegt hij) bijna geen tijd en ze zouden er echt enorm mee uit de brand worden geholpen.
Ik vermoed dat het om veel meer inzet gaat dan dat.

Ik begrijp ook wel dat ze geen geld in zoiets als een website kunnen steken, en het doel waar het voor is is en nodig en goed doel (vind ik).

Ik heb nog geen ja gezegd, maar hij verwacht wel dat ik het deze week laat weten.

Ik ben nu in enorme tweestrijd of ik dit wel wil doen.
Wat die oude vriend betreft, ik had hem jaren niet meer gesproken, ben als laatste keer bij zijn toen nieuwe huis geweest waar hij nu 3 jaar woont. Ik had hem nog twee uitgenodigd voor een expositie van mij maar daar kwam hij niet. Erna is het stil gebleven.

Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
Hugh-Jazz schreef:
23-04-2018 16:47
Lees de verhalen op deze website eens. Ik denk dat je er veel in zult herkennen. En nee, niet doen. Als je ergens goed in bent, moet je het nooit gratis doen. En geloof me; ik ben er zoooo vaak in gestonken.
Helemaal nooit zou ik niet zeggen. Ik ken ook ZZP'ers die bijvoorbeeld aangeven vijftig uur per jaar te schenken aan werken voor (een) goed(e) doel(en), uit maatschappelijke betrokkenheid. Maar dat doe je inderdaad niet voor iemand die je al jaren niet gezien hebt en dan ineens iets gratis van je wil.

Het is afhankelijk van hoe na het doel je staat, de hoeveelheid werk, of je die uren op dat moment beschikbaar hebt, en of degenen voor wie je het doet beseffen wat de waarde is van hetgene je doneert (om niet te hoeven omgaan met ondankbaarheid en/of gezeik achteraf). Allemaal voorwaarden waar TO's geval negatief op scoort.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Gewoon niet doen, ik vind dat je hiermee ook "de markt kapot maakt". Als ze geen slachtoffers meer kunnen vinden om gratis klussen te doen, gaan ze de volgende keer naar een betalende opdrachtgever en verwachten ze daar een klein prijsje te hoeven betalen omdat de "vorige" jij bijvoorbeeld in dit geval, het hiervoor/ altijd gratis hebt gedaan. Ik spreek uit ervaring.

Gewoon je prijs vragen, en een goede prijs, waarom moet jij een vriendenprijs vragen? (las ik hier ergens). Vraag jij die ook aan je bakker en slager als je moet betalen, of aan je energie leveraar?
Alle reacties Link kopieren
Nee!

Dit is gewoon een vraag om een donatie. En een flinke ook!

Reken dit gewoon voor voor die mensen. Als iemand komt met de vraag of je een eenvoudige website kunt maken, dan doe je zoiets:

Dat zou me ongeveer 20 uur kosten. Keer 50 euro heb je het dan over 1000 euro wat ik als normaal tarief zou rekenen. Omdat jullie een goed doel zijn krijg je 100 euro van me retour.
Ik zou me al totaal niet verplicht of schuldig voelen tegenover iemand waarmee ik al drie jaar geen contact meer heb gehad. Helemaal niet wanneer die persoon nooit de moeite heeft genomen aanwezig te zijn tijdens voor jou belangrijke momenten als een expositie. Het klinkt gewoon alsof je gebruikt wordt en daar zou ik voor passen.
Alle reacties Link kopieren
Ik bouw websites en doe online marketing en ik werk nooit voor niks. Werk zelfs niet meer voor musici, kunstenaars, etc. omdat die vaak ook vinden dat ze voor een dubbeltje op de eerste rang moeten zitten.
Klanten die normaal betalen zijn altijd enorm blij met me maar de mensen met het kleinste budget hebben de meeste eisen.
Als het me gevraagd wordt dan leg ik gewoon uit dat ik mijn brood verdien met betaald werk en dat alle onbetaald werk onder op de stapel komt, en heel weinig kans heeft om ooit bovenop te komen omdat er altijd wel betalende klanten iets nodig hebben.

Ik heb wel een paar keer voor goede doelen gewerkt en een lage prijs gehanteerd en dan ook wat extra dingetjes gedaan. Maar nooit beloftes gedaan en alleen als ik er zelf zin in had.

Gelukkig word ik niet vaak gevraagd dus hoef me ook niet schuldig te voelen.

En tegenwoordig met al die zelfbouwsites hebben ze ons ook helemaal niet nodig.
Ziet er misschien niet uit, maar dat is niet eens altijd zo erg. Zolang de informatie maar te vinden is.

Als je toch heel graag een goed doel wilt steunen dan zou je een offerte kunnen maken waarbij je de normale prijzen hanteert maar bijvoorbeeld alleen het opzetten van een heel simpele site 'doneert'. Dan is het een afgebakend project en zodra dat klaar is dan is de donatie gedaan en jouw werk af.
Maar dat kan natuurlijk alleen als het onderhoud en bijhouden dan wel door een capable persoon wordt overgenomen. Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen. Toch altijd gezeik.
Alle reacties Link kopieren
Ik voel me beetje roepende in de woestijn.
Sta er echt anders in dan de rest volgens mij.

Ik heb een prima inkomen.
En kan handige dingen, die anderen niet kunnen. (denk aan even snel een persberichtje in elkaar flansen)
Ook heb ik een netwerk waar je U tegen zegt.
Mijn man is handig op heel ander vlak. Kan qua klussen dingen waar je anders een dure vakman voor inroept.

Maar ook in onze vriendenkring zijn veel mensen die iets kunnen. En zo wisselen we onze vaardigheden uit. Gaat nooit helemaal 100% 1op1 eerlijk. Maar ach.

Dus behalve mijn betaalde baan, doe ik er bestuurswerk naast. Organiseer ik eens iets voor iemand, of lever de basisschool een foldertekst en een betaalbare vormgever.
Mijn man helpt bijvoorbeeld via Vluchtelingenwerk mensen in een huis met gevaarlijke bedrading. Legt het even goed aan.

En als wij wat hebben, weet ik ook wie ik bellen kan.

Zo heb je buiten je betaalde werk een heel circuit aan handige mensen. En na afloop van een klus, gaan we samen eten & drinken.
Wanneer een ander het verpakt als vraag echter het in wezen verwacht of zelfs afdwingt klopt er iets niet in de bedoelingen.

Je hebt inmiddels ervaren dat niet iedereen zo netjes en rechtschapen is als jij. Dus zorg ervoor dat je daarvan geleerd hebt. Je bent geen ezel..........stoot je geen driemaal aan dezelfde steen.
Ik heb voor een bevriende dierenarts gratis haar website gemaakt, maar in ruil daarvoor mag ik gratis mijn huisdier laten behandelen. Die is alleen de afgelopen jaren amper ziek geweest, dus toen hij dat vorig jaar plots wel was, was zij bijna blij. Niet voor het beestje, maar zodat ze iets terug kon doen :-)

Maar ik heb ook geleerd om Nee te zeggen. Want het is niet alleen het opleveren van iets, maar ook de nazorg. Als er dan een nieuwe folder moet komen, een logo gewijzigd of update van de website, weten ze je ineens ook weer te vinden..
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
24-04-2018 08:03
Ik voel me beetje roepende in de woestijn.
Sta er echt anders in dan de rest volgens mij.

Ik heb een prima inkomen.
En kan handige dingen, die anderen niet kunnen. (denk aan even snel een persberichtje in elkaar flansen)
Ook heb ik een netwerk waar je U tegen zegt.
Mijn man is handig op heel ander vlak. Kan qua klussen dingen waar je anders een dure vakman voor inroept.

Maar ook in onze vriendenkring zijn veel mensen die iets kunnen. En zo wisselen we onze vaardigheden uit. Gaat nooit helemaal 100% 1op1 eerlijk. Maar ach.

Dus behalve mijn betaalde baan, doe ik er bestuurswerk naast. Organiseer ik eens iets voor iemand, of lever de basisschool een foldertekst en een betaalbare vormgever.
Mijn man helpt bijvoorbeeld via Vluchtelingenwerk mensen in een huis met gevaarlijke bedrading. Legt het even goed aan.

En als wij wat hebben, weet ik ook wie ik bellen kan.

Zo heb je buiten je betaalde werk een heel circuit aan handige mensen. En na afloop van een klus, gaan we samen eten & drinken.
Zo help ik ook vrienden en familie waarvan ik weet dat ik ook op hun kan rekenen wanneer ik zelf hulp nodig heb. Dat wordt ook niet afgewogen, maar het idee dat zij ook altijd voor mij klaar zullen staan wanneer dat gevraagd wordt vind ik al genoeg.
Alleen dit gaat over een vage kennis die jaren niks van zich laat horen en contact opneemt wanneer hij een gratis dienst denkt los te peuteren. Klein verschil toch?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
24-04-2018 08:03

Maar ook in onze vriendenkring zijn veel mensen die iets kunnen. En zo wisselen we onze vaardigheden uit. Gaat nooit helemaal 100% 1op1 eerlijk. Maar ach.

Zo heb je buiten je betaalde werk een heel circuit aan handige mensen. En na afloop van een klus, gaan we samen eten & drinken.
Leuk, maar dit gaat over iemand die nooit iets van zich laat horen en uitnodigingen van TO negeert. Dus in dit geval gaat het niet om 'iets voor elkaar doen'. TO wordt alleen maar gebeld omdat hij iets van haar nodig heeft.
LilaLinda, in dit geval wordt TO gevraagd om precies dat te doen wat ze voor als werk doet, en dan ook nog eens als ZZP-er. En niet door een vriend, maar door een hele vage kennis. Dat vind ik echt een ander geval dan het beeld wat jij schetst. Je wilt niet weten hoe vaak ZZP-ers worden gevraagd om te komen werken voor niks.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
24-04-2018 08:48
Leuk, maar dit gaat over iemand die nooit iets van zich laat horen en uitnodigingen van TO negeert. Dus in dit geval gaat het niet om 'iets voor elkaar doen'. TO wordt alleen maar gebeld omdat hij iets van haar nodig heeft.
het gaat dus over een TO met gebrek aan assertiviteit, die dat verpakt alsof het ligt aan iets voor een ander doen.
Als je gezond assertief bent, kun je prima dingen voor elkaar doen, zonder dat er misbruik van je wordt gemaakt. Een TO die het groter maakt, zodat het vooral niet aan haar (hem?) zelf ligt.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
24-04-2018 08:52
het gaat dus over een TO met gebrek aan assertiviteit, die dat verpakt alsof het ligt aan iets voor een ander doen.
Als je gezond assertief bent, kun je prima dingen voor elkaar doen, zonder dat er misbruik van je wordt gemaakt. Een TO die het groter maakt, zodat het vooral niet aan haar (hem?) zelf ligt.
Hoezo een gebrek aan assertiviteit? Ook al zou TO 'ja' of 'nee' tegen dit voorstel zeggen, dan nog is de situatie niet met jouw situatie vergelijkbaar.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
24-04-2018 08:49
LilaLinda, in dit geval wordt TO gevraagd om precies dat te doen wat ze voor als werk doet, en dan ook nog eens als ZZP-er. En niet door een vriend, maar door een hele vage kennis. Dat vind ik echt een ander geval dan het beeld wat jij schetst. Je wilt niet weten hoe vaak ZZP-ers worden gevraagd om te komen werken voor niks.
ze kan toch gewoon 'nee' zeggen???
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels heb ik dus Nee gezegd.
En hij was not amused, zelfs een beetje verontwaardigd. En lichtelijk panisch want hij weet niemand anders...

Ik vind zelf inmiddels (ik heb zeker 25 jaar vrijwilligerswerk gedaan in allerlei vormen) dat vrijwilligerswerk uit de tijd is; deze maatschappij is nogal gericht op geld. Aan geld kom je door te werken. Als je werkt zonder hier geld voor te krijgen loopt het scheef.
Best gek als je keihard werkt en toch geen inkomen hebt. Ik heb dit meegemaakt.
Ik was weliswaar ook student, maar toch.
Ik was nog te jong en naïef om ergens nee op te durven zeggen.

Voor familie doe ik ook niks gratis. Mijn familie heeft heel veel handige mensen (schilders, loodgieters, bouwvakkers enz) en die laat ik tegen normaal tarief voor me werken. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt dit gratis of bijna gratis van ze verlangen.

Men denkt echt heel erg dat ik dit werk zo leuk vind dat ik er dus ook geen geld voor hoef.
En dat het allemaal bijna geen werk is.

En inderdaad als meer ontwerpers in de markt dit doen is de markt verpest.
Gelukkig houd ik serieuze normaal betalende klanten genoeg over om er mee te verdienen.
Hoewel sommige...
Alle reacties Link kopieren
Zijn reactie zegt genoeg: dit was echt ellende geworden als je het wel gedaan had.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Verontwaardigd nog wel. Ja, je had blij moeten zijn dat hij speciaal aan jou dacht voor deze geweldige opdracht? :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Men denkt echt heel erg dat ik dit werk zo leuk vind dat ik er dus ook geen geld voor hoef.
En dat het allemaal bijna geen werk is.


Ik denk dat die vooral bij computers is omdat men nog uitgaat van het begin van de computertijd, toen wist niemand er iets van en die ene hobbyist die zich er in verdiepte kon oefenen bij de hele familie en vriendengroep. Intussen is er het een en ander veranderd, maar dat iemand werk kan maken van wat de buurjongen als hobby deed is nog niet helemaal doorgedrongen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
24-04-2018 11:25
Men denkt echt heel erg dat ik dit werk zo leuk vind dat ik er dus ook geen geld voor hoef.
En dat het allemaal bijna geen werk is.


Ik denk dat die vooral bij computers is omdat men nog uitgaat van het begin van de computertijd, toen wist niemand er iets van en die ene hobbyist die zich er in verdiepte kon oefenen bij de hele familie en vriendengroep. Intussen is er het een en ander veranderd, maar dat iemand werk kan maken van wat de buurjongen als hobby deed is nog niet helemaal doorgedrongen
Een bevriende illustrator vertelde mij een keer dat een kleuterjuf tegen hem zei 'heerlijk beroep lijkt me dat, ik ontspan altijd enorm als ik teken'. Waarop hij reageerde met 'nou, jij bent toch ook de hele dag alleen maar gezellig aan het knutselen met de kinderen?'
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
DG2015 schreef:
24-04-2018 11:28
Een bevriende illustrator vertelde mij een keer dat een kleuterjuf tegen hem zei 'heerlijk beroep lijkt me dat, ik ontspan altijd enorm als ik teken'. Waarop hij reageerde met 'nou, jij bent toch ook de hele dag alleen maar gezellig aan het knutselen met de kinderen?'
Ja zoiets als mijn moeder, die vroeger als ze een kunstschaatsster zag rijden zei: "O als je toch zo kunt schaatsen". helemaal voorbijgaand aan de uren training die er in zitten.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Gelukspopje schreef:
24-04-2018 10:09
Inmiddels heb ik dus Nee gezegd.
En hij was not amused, zelfs een beetje verontwaardigd. En lichtelijk panisch want hij weet niemand anders...


Heb je hem gewezen op de gratis alternatieven waarvoor hij wel zelf een beetje de handen uit de mouwen moet steken?
Alle reacties Link kopieren
clemance schreef:
24-04-2018 12:11
Heb je hem gewezen op de gratis alternatieven waarvoor hij wel zelf een beetje de handen uit de mouwen moet steken?
Jep, ik heb hem zelfs wat links gemaild.
Dus ze komen er vast uit.
Alle reacties Link kopieren
DG2015 schreef:
24-04-2018 11:28
Een bevriende illustrator vertelde mij een keer dat een kleuterjuf tegen hem zei 'heerlijk beroep lijkt me dat, ik ontspan altijd enorm als ik teken'. Waarop hij reageerde met 'nou, jij bent toch ook de hele dag alleen maar gezellig aan het knutselen met de kinderen?'
Ik een bijna soortgelijke reactie gekregen van de destijds juf van mijn dochter op de basisschool.
Had ik maar zo'n briljant antwoord klaar!

Op commando iets moois bedenken en maken (et deadline) lijkt toch verdacht veel op gewoon werken. Het zou fijn zijn als iedereen dat beseft.
Zo'n vraag heet: wil je vrijwilligerswerk doen?
Dan hangt het van jou af of je daar tijd voor en zin in hebt. Er zijn zoveel mensen die vrijwillig (gratis dus) een paar uur van hun tijd ergens insteken. Sommigen doen dat eenmalig een paar uur, anderen vaste uren per week. En weer anderen helemaal niet. Wat wil jij? Vind je het een goede zaak waar je met liefde wat uren insteekt? Dan doen!
Alle reacties Link kopieren
Zelfde branch als jij maar no way dat ik gratis werk. Die vriend van jouw, werkt hij ook gratis?

Dit soort klanten zijn ook altijd de 'moeilijkste'. Wij vinden ons werk zo leuk dus kunnen het toch ook best even gratis doen? Dikke doei!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven