Werk & Studie alle pijlers

Grote lappen tekst opslaan

14-10-2013 13:34 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet de komende twee weken drie boeken en twee readers van tussen de 250-500 pagina's in mijn hoofd krijgen. Ik kan we die-hard gaan samenvatten, maar dat gaat veel te langzaam!

Daardoor verlies ik concentratie. De hoofdstukken gaan me simpelweg tegen staan.

Wat is jullie manier om zo'n hoop leerstof efficient tot je te nemen?
Ik weet niet of je er veel aan hebt maar ik heb een cursus smart reading gevolgd dus kan snel grote lappen tekst lezen en maak vervolgens een mindmap erbij. Dit gaat bij mij tegenwoordig minder makkelijk omdat het taalgebruik van de teksten die ik lees voor mijn studie momenteel moeilijk zijn (wetenschapsfilosofie).

Je zou ook de teksten kunnen lezen met een markeerstift erbij. Per alinea de belangrijkste zin(nen) aanstrepen. Ik probeer wel altijd zelf samen te vatten of te mindmappen maar misschien kun je ter ondersteuning nog iets van internet plukken?
Wat niekchic zegt, maak een mindmap. Werkt echt goed! Het maken op zich zorgt ervoor dat je alles op een logische manier in je hoofd krijgt. En de mindmap zelf is een mooie samenvatting. Succes!
Je vroeg dit ook al in een ander topic?

Maak een tijdsindeling. Je kunt per dag makkelijk 200 pagina's doornemen. Tijd genoeg dus, relax en zorg ervoor dat je niet in je hoofd gaat miepen ' het is zoveel etc'. Dat is niet effectief en het zorgt ervoor dat het je niet gaat lukken.

Ga na wat je moet leren cq wat zijn de doelen van het vak dat je moet leren--> studiewijzer raadplegen? Meestal staan daar de eisen/doelen etc. Zo kan je gerichter aan het studeren.

Hier een lijstje basic begrijpend lezen:

Lees de inhoudsopgave.

Lees de inleiding

Lees de conclusie

Kijk elk hoofdstuk over: lees alle tussenkopjes. Bekijk alle grafieken/plaatjes etc.

Stel je zelf vragen: Wat weet ik er al over?

Doe dit met elk hoofdstuk-> je weet nu hoe het boek in elkaar zit cq waar relevante informatie voor jou te vinden is.

Verder lezen per hoofdstuk:

lees de inleiding+conclusie

Lees per paragraaf elke eerste én elke laatste zin=vaak hoofdgedachte--> zo heb je een globaal overzicht waar het hoofdstuk over gaat. Niet duidelijk te vinden? Lees de hele paragraaf.

Ga terug naar je studiewijzer/doelen. Weet je nu genoeg?

Vat alleen samen als dat ook echt nodig is. Vat alleen de hoofdzaken samen.

google op mindmappen.

Succes!
Mijn moeder zou zeggen: je bent te laat begonnen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven