Werk & Studie alle pijlers

GZ opleiding en zwangerschap

11-07-2020 09:49 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
bellocci wijzigde dit bericht op 11-07-2021 23:06
Reden: geven.
99.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dubbel gefeliciteerd! Ik kan hier een beetje over meepraten. Ben zwanger geworden net bij start van het tweede jaar van de GZ (waar ik ook nog over heb getwijfeld trouwens) en zit nu net in mijn verlof van werk. Ik volg nog wel zoveel mogelijk lessen, het scheelt dat die nu online zijn. De lessen die ik sowieso ga missen in oktober haal ik volgend jaar in bij een andere groep. In mijn ervaring is de RINO erg streng op papier maar in de praktijk wordt de helft van elke opleidingsgroep ergens in het traject zwanger en denken ze dan heel prima mee met wat haalbaar is. Als je hier zelf ook pro-actief in meedenkt wordt wel gewaardeerd, maar in mijn ervaring is er in gesprek veel mogelijk! Dus ik zou me niet teveel zorgen maken.
Wanneer ben je precies uitgerekend en wanneer zou jouw groep starten?
Alle reacties Link kopieren
VGM1980 schreef:
09-09-2020 07:42
Ik heb het niet direct daarna verteld, maar 1 week gewacht en toen langs kantoor gelopen en gezegd:
Ik wil nog graag iets vertelllen. Ik ben zwanger, ik ben zoveel weken en de reden dat ik het nu pas vertel is omdat... (omdat dit mijn droombaan is
en ik zó ontzettend graag wilde maar bang was voor afwijzing)

Overigens gewoon gekolfd hoor, ik had een dubbele kolf dus met een kwartiertje kolven was het zo geregeld. Bovendien heb je recht op totaal 2 uur kolftijd per lesdga/werkdag. Daar kwam ik dus bij lange na niet aan.
Wat fijn dat ze daar positief op hebben gereageerd! Ik weet dat er paar mensen zitten in de instelling die wat hard zijn. Dus best even spannend hoe ze gaan reageren. Hopelijk valt het net als bij jou, reuze mee.
Alle reacties Link kopieren
ProdigalDaughter schreef:
09-09-2020 08:46
Nou ja, ik sta hier toch wel versteld van. Het is toch gewoon discriminatie om als vrouw naar je kinderwens gevraagd te worden? Zouden ze dat ook aan mannen vragen? Ja, je bent zwanger en er zal het een en ander aangepast moeten worden. Prima toch? Na 25 jaar in Engeland gewoond te hebben ben ik toch elke keer stomverbaasd over dit soort discriminatiepraktijken in Nederland.
Ja dit deel ik dus ook. Ik merk dat er op mijn huidige werk (niet waar ik de gz hopelijk ga doen) ook vaak negatief wordt gereageerd op een zwangerschap door de directeur door bepaalde opmerkingen, zoals “ik heb een man aangenomen, want die wordt niet zwanger” of tegenover een collega “je praat veel over moederschap, je bent toch niet zwanger he”. Toen ik pas startte kreeg ik een opmerking van de office manager: “we verwachten dat je niet in het eerste jaar zwanger wordt”. Ik stond er dus ook echt verbaasd van te kijken. Net alsof die mensen geen kinderen hebben. Had het opgezocht na het gesprek voor de gz-opleiding. Blijkbaar mag je wettelijk tijdens een sollicitatie gesprek helemaal niet vragen naar een kinderwens, laat staan er zo op doorhameren. Maar goed.. wel de realiteit helaas.
Alle reacties Link kopieren
MrsLady schreef:
09-09-2020 12:23
Sluit ik me bij aan. Ik dacht dat het intern nog niet duidelijk was dat jij het ging worden, maar als je al bent voorgedragen bij Rino dan is het wel duidelijk. Het toelatingsgesprek bij Rino is echt maar een formaliteit. Dat was bij mij alleen een voorstelrondje om een deel van je groep alvast te leren kennen.
Ik heb inderdaad al een mail gehad van Rino om mijn gegevens te uploaden. Heb er natuurlijk nog geen ervaring mee. Maar kan er dus vanuit gaan dat het allemaal vrijwel zeker is dat ik mag starten met de opleiding. Is het trouwens gebruikelijk om ook gelijk met Rino te delen over de zwangerschap? Van de KP’er begreep ik nl dat er een soort studieplan komt. Wellicht moet dan rekening worden gehouden met mijn zwangerschap/bevalling?
Alle reacties Link kopieren
Puntpaprika schreef:
09-09-2020 21:24
Dubbel gefeliciteerd! Ik kan hier een beetje over meepraten. Ben zwanger geworden net bij start van het tweede jaar van de GZ (waar ik ook nog over heb getwijfeld trouwens) en zit nu net in mijn verlof van werk. Ik volg nog wel zoveel mogelijk lessen, het scheelt dat die nu online zijn. De lessen die ik sowieso ga missen in oktober haal ik volgend jaar in bij een andere groep. In mijn ervaring is de RINO erg streng op papier maar in de praktijk wordt de helft van elke opleidingsgroep ergens in het traject zwanger en denken ze dan heel prima mee met wat haalbaar is. Als je hier zelf ook pro-actief in meedenkt wordt wel gewaardeerd, maar in mijn ervaring is er in gesprek veel mogelijk! Dus ik zou me niet teveel zorgen maken.
Wanneer ben je precies uitgerekend en wanneer zou jouw groep starten?
Ah wat leuk om zo op deze manier in contact te komen met mensen die in een soortgelijke situatie zitten. Van harte gefeliciteerd ook en geniet er van!🥰

Het is zo te horen dus echt geen uitzondering dat men tijdens de gz zwanger is. Verschil is denk ik wel echt dat ik voor de start al zwanger ben. Komt dat bij jullie in de groep ook wel eens voor?

Ik ben eind maart 2020 uitgerekend. De KP’er vertelde dat de opleiding januari start. In de mail van Rino stond echter dat je hoort wanneer de opleiding start nadat je bent ingedeeld in een groep. Ik heb aangegeven dat ik de cgt basiscursus heb behaald. Dus vermoed dat ik in een groep kom met mensen die dat ook hebben. Weet niet of de start dan afwijkt.

Weet je trouwens ook rond welke periode de module met cgt valt? Of verschilt dat per groep/regio?
Alle reacties Link kopieren
Bij RINO zuid is cgt de eerste module, in ieder geval voor de januari groepen. Ik heb niet eerder gehoord dat je daardoor in een andere groep komt, maar dat komt misschien ook doordat ze al een andere manier differentiatie maken tussende 2 groepen die starten (met/ zonder medisch accent)

Mijn beste vriendin testte positief in de maand dat ze startte. Ze heeft uiteindelijk alleen met haar praktijkuren uitloop gehad. Was wel heel blij toen het erop zat. Ze werkte na haar verlof 3 dagen en had 1 dag opleiding.
Gefeliciteerd met je zwangerschap en met de voordracht voor de gz opleiding!
Als je bent aangemeld bij de rino krijg je nog 1 officieel gesprek met de rino. Ze noemen dat geloof ik een selectie gesprek, maar het is meer een kennismaking.

De opleiding begint vaak aan het begin van het jaar en in september. Ik zou me dan voor kunnen stellen dat je er voor kiest in september te beginnen. Dan is de zwangerschap achter de rug en werk je alweer even na je verlof. In dat geval zou ik het juist snel aan de werkgever vertellen (of evt als eerste alleen aan degene die het contact met de rino doet) om aan te geven dat je graag in september 2021 wil starten.
Alle reacties Link kopieren
HEMAlover schreef:
12-09-2020 08:45
Gefeliciteerd met je zwangerschap en met de voordracht voor de gz opleiding!
Als je bent aangemeld bij de rino krijg je nog 1 officieel gesprek met de rino. Ze noemen dat geloof ik een selectie gesprek, maar het is meer een kennismaking.

De opleiding begint vaak aan het begin van het jaar en in september. Ik zou me dan voor kunnen stellen dat je er voor kiest in september te beginnen. Dan is de zwangerschap achter de rug en werk je alweer even na je verlof. In dat geval zou ik het juist snel aan de werkgever vertellen (of evt als eerste alleen aan degene die het contact met de rino doet) om aan te geven dat je graag in september 2021 wil starten.
Haha ik dacht even huh een reactie van de Hema toen ik je bericht zag.

Ben benieuwd. Maar zo te horen valt dat gesprek bij Rino dus reuze mee. Als ik in september start ben ik uiteindelijk wel 9 maanden later klaar, ipv hopelijk 3 maanden. Scheelt denk ik toch een half jaar ‘vertraging’.
Dat is waar!

Het zou het mij waard zijn; een ontspannen verlof en even rustig wennen aan de nieuwe situatie zonder ook nog een opleiding erbij.

Ik vond het zelf destijds behoorlijk wennen; de opleiding zelf en de positie als opleideling binnen de organisatie. Maar dat is natuurlijk persoonlijk!
Alle reacties Link kopieren
Bellocci schreef:
12-09-2020 08:09
Ah wat leuk om zo op deze manier in contact te komen met mensen die in een soortgelijke situatie zitten. Van harte gefeliciteerd ook en geniet er van!🥰

Het is zo te horen dus echt geen uitzondering dat men tijdens de gz zwanger is. Verschil is denk ik wel echt dat ik voor de start al zwanger ben. Komt dat bij jullie in de groep ook wel eens voor?

Ik ben eind maart 2020 uitgerekend. De KP’er vertelde dat de opleiding januari start. In de mail van Rino stond echter dat je hoort wanneer de opleiding start nadat je bent ingedeeld in een groep. Ik heb aangegeven dat ik de cgt basiscursus heb behaald. Dus vermoed dat ik in een groep kom met mensen die dat ook hebben. Weet niet of de start dan afwijkt.

Weet je trouwens ook rond welke periode de module met cgt valt? Of verschilt dat per groep/regio?
Bedankt voor de felicitatie!
Het is zeker geen uitzondering. In mijn groep waren er geen zwangeren bij de start, de eerste was denk ik na 5 maanden in de opleiding. Daarna volgden ze elkaar rap op;) ik zit ook in een groep die allemaal al CGT hebben behaald, dat scheelt een flink blok les. Bij ons is dit lesvrije deel aan het einde gepland en een maand random tussendoor zonder lesdagen maar volgens mij verschilt het per groep hoe het rooster eruit ziet.
Mocht je de keuze hebben dan zou in september starten misschien wel fijn zijn in jouw geval, kun je rustig de zwangerschap en je verlof door en daarna starten en in 1 ruk door. Anders valt er ook vast wel een mouw aan te passen hoor, maar realiseer je wel dat het toch behoorlijk wat tijd in beslag neemt en dat ik ook wel moest wennen aan de positie van opleideling op de werkvloer. In mijn geval wisselde ik ook van team en doelgroep (en na een jaar weer) dus dat vroeg ook extra energie, alsof je ook een nieuwe baan hebt. Weet niet of dat in jouw geval ook zo is.

Wat een onvriendelijke houding trouwens vanuit je huidige werkgever met die opmerkingenover niet zwanger mogen worden etc.! Bizar.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt er ook nog voor kiezen om de opleiding in deeltijd te doen.
Dan volg je wel gewoon de lesdagen in 2 jaar, maar doe je het werk-deel in 3 jaar. Dat heb ik gedaan. Dan heb je tijdens je opleiding 3 dagen werk ernaast ipv 4.
Kan me voorstellen dat dat wel meer lucht geeft.
Want ondanks dat mijn kinderen al groter waren toen ik begon, vond ik het veel werk allemaal. Het is veel leesvoer dat je krijgt. Dus ik was blij met die extra dag.

Natuurlijk moet je werkgever dat wel goed vinden. Maar je kunt nadat je kleine er is eventueel ook ouderschapsverlof opnemen 1 dag in de week en die dus vrijhouden.
Alle reacties Link kopieren
Dag allen,

Even een update van mij. Inmiddels begonnen met mijn gz- opleiding en binnenkort met verlof. Wat gaat de tijd hard besef ik nu..

Echter zit de houding van vooral mijn praktijkopleider mij dwars. Online lees ik veel dat er vanuit rino en werk rekening wordt gehouden met de zwangerschap. Zie dat bij mij toch anders en weet niet of het normaal is. Mijn jaaropleider van rino staat er erg open en begripvol in. Denkt erg met mij mee en dat ik vooral moet kijken wat haalbaar is. Hierin geen druk moet voelen vanuit rino iig.

Mijn praktijkopleider is een ander verhaal. Dat is de man met wie ik het sollicitatiegesprek heb gehad en erop zat te hameren dat ik tijdens de opleiding niet aan kinderen moest beginnen. Dus zijn houding hierin is overduidelijk. Hij probeert daarentegen wel druk te leggen. Zei laatst nog: “misschien kun je tijdens je verlof paar uur in de week zoomgesprekken houden met clienten” en “oh maar dan loop je anders dik 2 maanden uit”. Hij is eigenlijk aan het doorhameren dat ik ondanks mijn zwangerschap het maar in 2 jaar moet afronden allemaal. Hij heeft meest moeite met mijn uitloop in ieder geval.

Ik heb netjes aangegeven dat ik niet ga toezeggen om tijdens mijn verlof zoomgesprekken te houden. Wel dat ik door wil gaan met het cursorisch onderdeel. Daarnaast wilt hij onze afspraken die hij met mij vervult vanuit zijn praktijkopleiderrol, doorplannen tijdens mijn verlof.. notabene in de maand dat ik ben uitgerekend.

Gezien ik nog niet zo lang werk voor deze werkgever en de praktijkopleider ook wel te vriend wil houden, wil ik voorzichtig zijn hoe hiermee om te gaan. Toch weet ik niet zo goed of het normaal is hoe hij hiermee omgaat.. ook wordt vanuit werk verwacht dat ik tijdens mijn verlof vergaderingen ga bijwonen. Is dit allemaal normaal?
Alle reacties Link kopieren
Nee, dat is zeker niet normaal. Verlof is verlof. Dan ben je vrij, en hoef je niets voor je werk te doen. Zeker geen vergaderingen bijwonen of gesprekken met je praktijkopleider te plannen, en al helemaal geen clientcontacten! In principe moet jouw werk tijdens je afwezigheid gewoon worden overgenomen. Hoe doen ze dat dan als er iemand zwager wordt zonder dat die de opleiding volgt? Die gaat toch ook geen cliënten zien in haar verlof?
Nog los van dat het niet hoeft lijken gesprekken met je praktijkopleider erg nutteloos tijdens je verlof. Waar gaan jullie het dan over hebben als je niet werkt?

Ook het volgen van cursorisch onderwijs hoeft niet als je met verlof bent (het mag vaak wel). Voel je daar dus niet verplicht toe, en ook niet schuldig over als je dit niet meer red.

De eisen die jouw werk aan je stelt, en je praktijopleider specifiek, zijn niet normaal. Je kan de Rino hierin eventueel om steun vragen, zij komen over het algemeen behoorlijk goed voor hun studenten op als de opleidingsplek er een potje van maakt en onrealistische eisen stelt.

Ik volg ook de GZ, en ben nu 28 weken zwanger. Sowieso volg ik de opleiding in deeltijd, dus uitloop heb ik sowieso al. Maar los daarvan ga ik straks met verlof, en neem ik daarna extra uren op, zodat ik wat langer thuis ben en weer aan het werk ga als baby 4 maanden is. Dat kan en mag gewoon. Het is wel mijn plan (als het lukt) om vrij snel het cursorisch onderwijs weer op te pakken, maar dat is puur omdat mijn lessen eindigen in juli, en ik het erg leuk zou vinden om deze laatste lessen met mijn vaste opleidingsgroep te volgen. Als dat niet lukt, helaas. Ik, mijn gezin en mijn herstel gaan toch echt voor.

Succes en hopelijk een rustig verlof en een fijne bevalking!
maisnon3 wijzigde dit bericht op 02-02-2021 07:12
0.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Niks aan toe te voegen, dit is idd niet normaal.
Alle reacties Link kopieren
Zeker niet normaal. Ik ben in januari begonnen en de eerste dag werd ons echt op het hart gedrukt aan de bel te trekken als iets op de werkplek niet goed geregeld is.
Een juichtoon da’vre langs de velden..
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft het niet te doen, maar waarom zou je het niet?

Hier een ander verhaal dan de meeste vrouwen: ik vond mijn kraamperiode saaaiiiiii.
Vond er eerlijk gezegd geen hol aan

Kwam deels ook door corona, maar ik was zo blij dat ik met 6 weken weer 24 tot 28 uur mocht gaan werken. Mijn man en grootouders pasten dan 2 dagen op, rest deed ik tijdens slaapjes. Voor de bevalling werkte ik ook nog een paar uur en een week na de bevalling was ik weer mails aan het lezen. En ik heb echt niet de makkelijkste bevalling gehad.

Als ik alles tel is het maximaal 8 uur per week! Dat is niks. Heb je na je verlof nog lekker veel vakantie uren.
Je hoeft het niet te doen, maar waarom zou je het niet?
Leeuw32 schreef:
02-02-2021 08:45
Je hoeft het niet te doen, maar waarom zou je het niet?

Hier een ander verhaal dan de meeste vrouwen: ik vond mijn kraamperiode saaaiiiiii.
Vond er eerlijk gezegd geen hol aan

Kwam deels ook door corona, maar ik was zo blij dat ik met 6 weken weer 24 tot 28 uur mocht gaan werken. Mijn man en grootouders pasten dan 2 dagen op, rest deed ik tijdens slaapjes. Voor de bevalling werkte ik ook nog een paar uur en een week na de bevalling was ik weer mails aan het lezen. En ik heb echt niet de makkelijkste bevalling gehad.

Als ik alles tel is het maximaal 8 uur per week! Dat is niks. Heb je na je verlof nog lekker veel vakantie uren.
Je hoeft het niet te doen, maar waarom zou je het niet?

Omdat ze net bevallen is? Omdat ze wil genieten van haar kind? Omdat het gewoon haar verlof is? Dat jij snel na je bevalling weer wilde werken en geen hol aan je verlof vond, betekent niet dat anderen dat ook hebben.

Ik vind het ook niet normaal en zou het ook niet doen. Verlof is verlof.
Alle reacties Link kopieren
Dopperfles schreef:
02-02-2021 09:13
Omdat ze net bevallen is? Omdat ze wil genieten van haar kind? Omdat het gewoon haar verlof is? Dat jij snel na je bevalling weer wilde werken en geen hol aan je verlof vond, betekent niet dat anderen dat ook hebben.

Ik vind het ook niet normaal en zou het ook niet doen. Verlof is verlof.
Ik zeg dat het kan, niet dat het hoeft. Ze is aangenomen door iemand die meermaals heeft benadrukt niet zwanger te moeten worden in deze 2 jaar. Tsja en dan toch meteen zwanger worden, dat noem ik gewoon niet slim. Je neemt geen baan aan als iemand zegt dat hij het niet handig vindt dat je zwanger wordt het 1e jaar. Dan kun je problemen verwachten. (Dat is mijn mening).
leeuw32 wijzigde dit bericht op 02-02-2021 09:18
11.93% gewijzigd
Leeuw32 schreef:
02-02-2021 09:16
Ik zeg dat het kan, niet dat het hoeft. Ze is aangenomen door iemand die meermaals heeft benadrukt niet zwanger te moeten worden in deze 2 jaar. Tsja en dan toch meteen zwanger worden, dat noem ik gewoon niet slim.
:bonk: Ik vind je houding nogal bijzonder. Iemand die meerdere malen benadrukt dat iemand niet zwanger moet worden heeft 1 ding niet begrepen: zoiets kun en mag je niet eisen.

In jouw hele bericht schemert jouw mening door. In dit geval gaat het niet om jouw mening of mijn mening maar om wettelijk verlof. Waar ze gewoon recht op heeft.
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
02-02-2021 09:16
Ik zeg dat het kan, niet dat het hoeft. Ze is aangenomen door iemand die meermaals heeft benadrukt niet zwanger te moeten worden in deze 2 jaar. Tsja en dan toch meteen zwanger worden, dat noem ik gewoon niet slim.
Daar gaat een werkgever gewoon niet over en is discriminerend. Bovendien niet toegestaan om überhaupt te vragen naar een kinderwens. Ik snap dat de werkgever wil dat TO de opleiding gaat afronden maar volgens mij heeft TO ook gewoon een plan om zo min mogelijk vertraging op te lopen. Werkgever en begeleider gaan veel en veel te ver door druk uit te oefenen.
Handletter-joe schreef:
02-02-2021 09:19
Daar gaat een werkgever gewoon niet over en is discriminerend. Bovendien niet toegestaan om überhaupt te vragen naar een kinderwens. Ik snap dat de werkgever wil dat TO de opleiding gaat afronden maar volgens mij heeft TO ook gewoon een plan om zo min mogelijk vertraging op te lopen. Werkgever en begeleider gaan veel en veel te ver door druk uit te oefenen.
Precies. Belachelijk dat mensen zoiets als voorwaarde/eis stellen. Ik vind het nog frappanter dat je dan hier gaat roepen dat het ''niet slim'' was. TO is al zwanger dus nogal een nutteloze en niet empathische opmerking.
Alle reacties Link kopieren
Dopperfles schreef:
02-02-2021 09:20
Precies. Belachelijk dat mensen zoiets als voorwaarde/eis stellen. Ik vind het nog frappanter dat je dan hier gaat roepen dat het ''niet slim'' was. TO is al zwanger dus nogal een nutteloze en niet empathische opmerking.
Dan zou ik zo’n baan niet aannemen. Ik zou niet in zo’n omgeving willen werken. Maar goed als je daar dan voor kiest moet je ook de consequenties van accepteren. Vanaf 6 weken mag je weer aan het werk dus in dat op zicht kan werkgever dat niet eisen, maar wel vragen.
Alle reacties Link kopieren
Handletter-joe schreef:
02-02-2021 09:19
Daar gaat een werkgever gewoon niet over en is discriminerend. Bovendien niet toegestaan om überhaupt te vragen naar een kinderwens. Ik snap dat de werkgever wil dat TO de opleiding gaat afronden maar volgens mij heeft TO ook gewoon een plan om zo min mogelijk vertraging op te lopen. Werkgever en begeleider gaan veel en veel te ver door druk uit te oefenen.
Ik heb nog nooit een werkgever gedaan die dat deed. Ik vertelde zelf dat ik wilde overstappen vanwege een kinderwens. Nog nooit een probleem geweest.
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
02-02-2021 09:23
Ik heb nog nooit een werkgever gedaan die dat deed. Ik vertelde zelf dat ik wilde overstappen vanwege een kinderwens. Nog nooit een probleem geweest.
Mijn opmerking was ook gericht op jou omdat je aangeeft het niet slim te vinden wel meteen zwanger te raken. Het is niet slim van werkgever om zoveel druk te leggen op een zwangere medewerker en te tornen aan het zwangerschapsverlof.
Alle reacties Link kopieren
Handletter-joe schreef:
02-02-2021 09:26
Mijn opmerking was ook gericht op jou omdat je aangeeft het niet slim te vinden wel meteen zwanger te raken. Het is niet slim van werkgever om zoveel druk te leggen op een zwangere medewerker en te tornen aan het zwangerschapsverlof.
Als je dat vantevoren aangeeft kan het prima. Niet als de werkgever aangeeft dat het niet handig is het 1e jaar. Door vrouwen als TO is het nog steeds lastig om als vrouw soms binnen te komen. Nu ga ik veel kritiek krijgen. Maar als vrouwen gewoon open over kinderwens etc zouden zijn dan zou het veel minder een probleem zijn.

Ach.....vragen kan altijd. Nogmaals er zijn ook vrouwen die het geen probleem vinden en gewoon doorwerken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven